۰۰/۰۲/۰۲ چاپ ایمیل و پی دی اف

کلیپ تصویری | چرا بعثت یک اتفاق سیاسی است؟

شناسنامه

 

متن:

 خیلی‌ها که امروز با دین آشنا هستند می‌گویند خب در دین سیاست هم هست. ولی توجه ندارند به اینکه اصل ماجرا این بوده و به نوعی می‌شود گفت تمام دعواها سرِ این قصه و غصۀ سیاست بوده و قدرت. باید با یک دقتی چرایی این موضوع که چرا دعوا سر سیاست بوده و چگونگی این موضوع که چگونه این دعوا شکل گرفت تأمل کرد.

 وقتی رسول خدا مبعوث می‌شوند به رسالت، می‌خواهند مردم را هدایت کنند. این هدایت که اجباری نیست. «لا إکراهَ فِی الدّین»؛ هر کی دوست دارد بیاید. خب باید این هدایت در یک فضای آزاد باشد. پیامبر گرامی اسلام غیر از اینکه پیام را باید به مردم برساند که هر کی دلش خواست بیاید، باید این مردم مردمِ آزادی باشند اولاً، تحت ستم قدرت‌ها نباشند، باید بگوید که آقا ول کن این را! شاید این دین را خواست انتخاب بکند. خب مجبور است پیغمبر با زورگویان بجنگد.

مجری: یعنی فضای آزاد را ایجاد کند!

فضای آزاد را ایجاد کند. ممکن است پیامبر در یک جامعه‌ای که زورگویان حاکم‌اند بتواند چهار نفر را جذب کند، ولی چهل نفر را نمی‌تواند جذب کند. آن‌وقت آن کسانی که تحت ستم می‌آیند مثل عماریاسر و پدر و مادرش می‌آیند به او می‌گروند، پدر و مادر او تکه‌تکه می‌شوند، یک عماریاسر این وسط می‌ماند، عماریاسرها را جمع می‌کند؛ چه‌کار می‌کند؟ یک لشکر و سپاه درست می‌کند اول با زورگوها بجنگد. ذات ایجاد فضای مناسب برای هدایت جنگ لازم دارد. منازعۀ قدرت لازم دارد. وارد شدن در عرصۀ سیاست لازم دارد. چون شما نروید در معادلۀ قدرت و در عرصۀ سیاست قدرت‌ها را کنار نزنید اصلاً نمی‌توانید هدایت کنید! فرمود «ما أرسَلنا مِن رسولٍ إلا لیُطاعَ بإذنِ الله»؛ ما هیچ پیغمبری نفرستادیم مگر اینکه فرمانده باشد.

آقا چرا فرمانده باشد؟ بگو پیغامبر باشد دیگر، به فرماندهی چه‌کار دارد؟ بگو پیغامش را به ما بدهد، برود دنبال کار خودش. ما می‌پذیریم یا نمی‌پذیریم؟ خدا می‌فرماید آخر مناسبات قدرت در جوامع بشری برقرار است و من ایشان را مأمور کردم پیام را برساند حتماً، مبلّغ است! خبرگزاری که نیستش که فقط بخواهد خبر بدهد. و ولیّ خدا، «کیست مولا آنکه آزادت کند.» نه برای اینکه به زور مردم را ببرد بهشت! نه برای اینکه به زور مردم را مسلمان کند. بلکه مردم را آزاد کند که بتوانند ایمان بیاورند! الآن مسخره‌بازی درآوردند بعضی‌ها فکر می‌کنند که روشنفکرهای غربزده فکر می‌کنند که بله آزادی از غرب آمده یک مفهوم غربی است. آزادی لازمۀ دین است! باید این مردم مردمِ آزادی باشند اولاً. شاید این دین را خواست انتخاب بکند.

این یک مقدمه. مقدمۀ دوم؛ وقتی رسول خدا آمد و یک نظام ارزشی‌ای را بنا نهاد، این نظام ارزشی سیستم، ساختار قدرت جامعه را به‌هم می‌ریزد. دیگر اگر شما در آن جامعه آدم‌حسابی بودی معلوم نیست دیگر بعد از آمدن این نظام ارزشی شما را قبول کنند. این به کسانی که قدرت پیدا کردند در این جامعه مثل ابوجهل بر می‌خورد! می‌گوید با آمدن ایشان اولاً خودش که رئیس می‌شود، ثانیاً به ما دیگر چیزی نمی‌رسد. چون ما آدم این ارزش‌هایی که ایشان دارد می‌گوید نیستیم. بر می‌خورد، لشکر درست می‌کند در بدر برود پیغمبر را بکشد. تا پیامبر آمد گفت من پیامبر هستم آنها همه چون دین آشنا بودند فهمیدند قدرت رفت دست ایشان. قدرت دیگر دست خودشان نمی‌آمد. و همه اینقدر تیز بودند که مطلب را گرفتند! بلافاصله جنگ را شروع کردند. حتی می‌آمدند به رسول خدا می‌گفتند، می‌گفت قوم بنی‌ربیعه گفتند، گفتند یا رسول الله ما کمکَت می‌کنیم. بعد از شما ما می‌توانیم در نایب شما مشارکت کنیم؟ فرمود نه نمی شود. گفتند پس کمک نمی‌کنیم.

 پس وقتی دین آمد یک نظام ارزشی‌ای را برقرار می‌کند که در آن نظام ارزشی بعضی‌ها نمی‌توانند تنفس بکنند! این یک مسئله. مسئلۀ بعدی این است که اصلاً رسول خدا می‌آید غیر از اینکه مردم را آزاد بکند و غیر از اینکه مناسبات قدرت را به‌هم می‌ریزد، که این دو تا علت است برای درگیری. غیر از این دوتا، یک اتفاق دیگر هم رقم می‌زند. آن این هستش که خودت بخواهد رئیس بشود. چون غیر از رسول خدا کسی نمی‌تواند هم رئیس بشود هم آزادی را رعایت کن. کارِ کس دیگر نیست. کار متّقین است. کار اولیاء خداست. جز افراد فوق‌العاده با تقوا نمی توانند مدیر باشند! یا خطا می‌کنند یا خیانت. یا از قبال‌شان خطا و خیانت‌های زیادی اتفاق خواهد افتاد.

قوۀ قضائیه، نمی‌دانم با سازمان بازرسی کلّ کشور و این وزارت و اطلاعات و اطلاعات سپاه و اینها همه مراقب‌اند که مسئولین خطا نکنند. این چه وضعی است؟ مگر مسئولین خطا می‌کنند؟ قوی‌ترین قوۀ قضائیه را هم توی کشوری شما داشته باشید مسئولین اهل خطا باشند نمی‌شود از خطایشان جلوگیری کرد. دو درصد از خطایشان را بشود برد دادگاه. این نظام عادلانه پاکی‌ای در حدّ انبیاء و اوصیاء می‌خواهد و کسانی که مورد تأیید آنها هستند، این حد اصلاً سیاست یعنی این! الآن در زمان ما هر کی بلند می‌شود می‌رود کاندیدا می‌شود. مثلاً شورای نگهبان چه‌کار می‌کند؟ یک دزدی نکرده باشد، نمی‌دانم یکی دو سه تا عیب درشت را نداشته باشد. با اینها همین مشکلاتی که در جامعه هست در اثر همین‌جور انتخاب‌هاست.

بعثت زمان درگیری سرِ مسائل سیاسی و قدرت است. برای چی؟ اول باید آزادی بدهد به مردم تا بتوانند انتخاب کنند. دوم اینکه ساختار سیاسی به‌هم می‌ریزد وقتی شما نظام ارزشی‌ات را تغییر دادی دیگر آنها این کاره نیستند می‌آیند درگیر می‌شوند باید تو باهاشون مبارزه کنی. سوم اینکه خودت باید رئیس بشوی. چرا؟ چون اصلاً ریاست و مدیریت شأن انبیاء است. به این سه دلیل وقتی یک پیغمبر مبعوث می‌شود یعنی یک اتفاق سیاسی توی شهر افتاده.

نظرات

ارسال نظر

لطفا قبل از ارسال نظر اینجا را مطالعه کنید

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
دسترسی سریع سخنرانی ها تنها مسیر استاد پناهیان ادبستان استاد پناهیان درسنامۀ تاریخ تحلیلی اسلام کلیپ تصویری استاد پناهیان کلیپ صوتی استاد پناهیان پرونده های ویژه حمایت مالی بیان معنوی پناهیان

آخرین مطالب

آخرین نظرات

بیان ها راهکار راهبرد آینده نگری سخنرانی گفتگو خاطرات روضه ها مثال ها مناجات عبارات کوتاه اشعار استاد پناهیان قطعه ها یادداشت کتابخانه تالیفات مقالات سیر مطالعاتی معرفی کتاب مستندات محصولات اینفوگرافیک عکس کلیپ تصویری کلیپ صوتی موضوعی فهرست ها صوتی نوبت شما پرسش و پاسخ بیایید از تجربه... نظرات شما سخنان تاثیرگذار همکاری با ما جهت اطلاع تقویم برنامه ها اخبار مورد اشاره اخبار ما سوالات متداول اخبار پیامکی درباره ما درباره استاد ولایت و مهدویت تعلیم و تربیت اخلاق و معنویت هنر و رسانه فرهنگی سیاسی تحلیل تاریخ خانواده چندرسانه ای تصویری نقشه سایت بیان معنوی بپرسید... پاسخ دهید...