۰۰/۱۰/۱۳ چاپ ایمیل و پی دی اف
دانشگاه شهید چمران اهواز -1400/10/09

موفقیت جمهوری اسلامی در گرو افزایش «احساس مسئولیت اجتماعی» است/ هنر حاج قاسم این بود که «احساس مسئولیت» را در جوانان به جوش آورد

شناسنامه:

  • زمان: 1400/10/09
  • مکان: دانشگاه شهید چمران اهواز
  • مناسبت: گرامی‌داشت حماسه ۹ دی
  • موضوع: احساس مسئولیت اجتماعی
  • صوت: اینجا
علیرضا پناهیان در آئین گرامی‌داشت حماسه ۹ دی در دانشگاه شهید چمران اهواز، گفت: شهید سلیمانی به‌جای اینکه صرفاً یک مسئول خوب باشد، خوبیِ خود را در بین مردم می‌برد و احساس مسئولیت را در وجود آنها تقویت می‌کرد. در ادامه فرازهایی از این سخنرانی را می‌خوانید:

آیا با مسئولان خوب، مشکلات کشور حل می‌شود؟  

مردم در ۹ دی سال ۱۳۸۸ به خیابان‌ها آمدند تا توطئه‌ها را خنثی و مشکلی که در آن سال ایجاد شده بود را برطرف کنند. اما چرا مردم برای رفع مشکلات دیگر، به میدان نمی‌آیند؟

با اینکه از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی تاکنون، مردم در عرصۀ دفاع از انقلاب همیشه حاضر بودند و به میدان آمدن مردم یک امر تکراری شده است، اما چرا باز هم مشکلاتی در جامعه وجود دارد؟ برای رفع این مشکلات باید چه کنیم؟ آیا وجود مسئولان خوب، تنها راه حل مشکلات است؟

اگر بهترین مسئول را نیز داشته باشیم بازهم مشکلات برطرف نمی‌شود؛ تنها راه حل اساسیِ مشکلات جامعه و موفقیت کشورمان «مشارکت گستردۀ مردم و افزایش حس مسئولیت‌پذیری آنها» است.

چرا حکومت عدل علی(ع) تداوم نیافت؟/ آیا علتش ضعف بصیرتی، تبلیغاتی، اقتصادی یا نظامی بود؟

امیرالمومنین (ع) در طول حکومت خود با عدالت، به مردم خدمت کرد اما دولت ایشان حدود پنج سال بیشتر دوام نداشت. برخی‌ها بر این باور هستند که تبلیغات دشمن علیه امیرالمومنین(ع) دلیل اصلی این مسئله بود که البته این یک باور غلط است؛ چرا که در آن زمان ابزار تبلیغات «سخن» بود و هیچ‌کسی توانمندی امیرالمومنین(ع) را در سخنرانی و تبلیغ نداشت.

برخی دیگر بر این باور هستند که در آن دوران، مردم بصیرت لازم را نداشتند و نخبگان هم مردم را آگاه نکردند، درحالی‌که خود امیرالمومنین(ع) بیشتر از همه با مردم ارتباط داشتند و نیازی به این آگاهی‌بخشی از سوی نخبگان نبود.

امام علی(ع) از نظر اقتصادی هم از معاویه قوی‌تر بود؛ وضع اقتصادی جامعه هم با توجه به عدالت اجتماعی، مناسب بود و بحران اقتصادی وجود نداشت. امیرالمؤمنین(ع) از نظر نظامی هم قوی‌تر بودند که نمونه آن جنگ صفین است.

علت اصلی: نبودِ «احساس مسئولیت اجتماعی در مردم»

با وجود این امتیازات، آن عاملی که باعث عدم تداوم حکومت امیرالمومنین علی(ع) شد، نبودِ احساس مسئولیت اجتماعی در مردم و همچنین نفوذ رؤسای قبایل بر مردم بود که سبب شد مردم، مشارکت اجتماعی نداشته باشند.

حماسه ۹ دی چگونه شکل گرفت؟ در واقع به‌خاطر احساس مسئولیت اجتماعی مردم شکل گرفت. شورای تبلیغات اسلامی، همواره متولی برگزاری راهپیمایی و تظاهرات است اما در حماسه ۹ دی ۱۳۸۸ این شورا، نقشی نداشت بلکه خود مردم به صورت خودجوش وارد میدان شدند.

راه حل مشکلات این است که مردم قدرت پیدا کنند

اینکه منتظر باشیم که همه مسئولان شبیه سردار شهید سلیمانی بشوند یک انتظار بیهوده است، راه حل مشکلات کشور این است که مردم قدرت پیدا کنند و اساساً دین برای پخش کردن قدرت بین مردم آمده است.

اساتید انقلابی، میهن‌پرست و دلسوز در کشورمان بسیارند ولی آیا با هم آن‌گونه که باید، در ارتباط هستند؟ دانشجویان نخبه و جهادی، باهم به صورت یک شبکه نیستند، پس هیچ اتفاق مؤثری برای جامعه رخ نمی‌دهد!

هنر شهید سلیمانی این بود که توانست احساس مسئولیت را در خون جوانان به جوش آورد و کار را به‌دست خود مردم بدهد و به جای اینکه صرفاً یک مسئول خوب باشد، خوبی خود را در بین مردم می‌برد و احساس مسئولیت را در وجود مردم تقویت می‌کرد.

(الف2/ن2)

نظرات

پس چرا صوت نذاشتین بزرگوارا

ارسال نظر

لطفا قبل از ارسال نظر اینجا را مطالعه کنید

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
دسترسی سریع سخنرانی ها تنها مسیر استاد پناهیان ادبستان استاد پناهیان درسنامۀ تاریخ تحلیلی اسلام کلیپ تصویری استاد پناهیان کلیپ صوتی استاد پناهیان پرونده های ویژه حمایت مالی بیان معنوی پناهیان

آخرین مطالب

آخرین نظرات

بیان ها راهکار راهبرد آینده نگری سخنرانی گفتگو خاطرات روضه ها مثال ها مناجات عبارات کوتاه اشعار استاد پناهیان قطعه ها یادداشت کتابخانه تالیفات مقالات سیر مطالعاتی معرفی کتاب مستندات محصولات اینفوگرافیک عکس کلیپ تصویری کلیپ صوتی موضوعی فهرست ها صوتی نوبت شما پرسش و پاسخ بیایید از تجربه... نظرات شما سخنان تاثیرگذار همکاری با ما جهت اطلاع تقویم برنامه ها اخبار مورد اشاره اخبار ما سوالات متداول اخبار پیامکی درباره ما درباره استاد ولایت و مهدویت تعلیم و تربیت اخلاق و معنویت هنر و رسانه فرهنگی سیاسی تحلیل تاریخ خانواده چندرسانه ای تصویری نقشه سایت بیان معنوی بپرسید... پاسخ دهید...