۰۰/۱۱/۲۵ چاپ ایمیل و پی دی اف

نظرات شما | 40 نظر گزیده شده از نظرات رسیده دربارۀ درسنامۀ «تنها مسیر»

شاید بتوان گفت در میان همۀ مباحث استاد پناهیان، درسنامۀ 40 جلسه‌ای «تنها مسیر؛ راهبرد اصلی در نظام تربیت دینی»، از جهاتی مهم‌ترین، مبنایی‌ترین، جامع‌ترین، کاربردی‌ترین و همچنین جذاب‌ترین و پراستقبال‌ترین بحث ایشان تا امروز بوده است!  استقبال بی‌نظیر طیف‌های مختلف و متنوع مخاطبان از این مبحث، نشان‌دهندۀ کلیدی بودن و تناسب بالای این مبحث برای انواع مخاطبان است. نه فقط از نظر مخاطبین، بلکه از نظر خود استاد هم این بحث از جهات متعدد، مهم‌ترین و کاربردی‌ترین بحث ایشان در میان همۀ تدریس‌ها و سخنرانی‌های‌شان بوده است. 
آیا شما جزو کسانی هستید که فکر می‌کنند بحث مهم «تنها مسیر» را از تلویزیون دیده‌اند؟
امکان ندارد! 
چون این مبحث هرچند صوت‌های باکیفیتی دارد، اما به دلیل کیفیت پایین فیلم‌هایش، اساساً هیچگاه از تلویزیون پخش نشده است! و این یعنی آن سخنرانی‌هایی که شما با عنوان و آرم «تنها مسیر» از تلویزیون دیده‌اید، مباحث دیگری بوده‌اند! پس مطمئن باشید که هنوز مهم‌ترین سلسله سخنرانی استاد پناهیان را نشده‌اید!

در توصیف این درسنامۀ 40 جلسه‌ای باید گفت: از طرفی یک تصویر نو، جذاب، جامع، نظام‌مند و کاربردی از مفاهیم و عناصر اصلی دین به انسان می‌دهد. از طرف دیگر ارتباط بخش‌های مختلف دین با یکدیگر را برای انسان کاملاً روشن می‌کند و به جای ده‌ها هدف، تنها هدفی که دین از انسان می‌خواهد را به ما معرفی می‌کند و یک ذهنیت منسجم، منطقی، و نظام‌مند از دین به ما ارائه می‌کند.

این مبحث، انگیزه و ارادۀ انسان برای دینداری را مضاعف می‌نماید، زیرا انسان عمیقاً متوجه می‌شود که چگونه تمام آنچه که در این دنیا می‌خواهد، از لذت و آرامش و نشاط و شکوفایی، را می‌تواند در بالاترین حد ممکن، با اصلاح برداشت‌ها و نگاه‌های نادرست به دین، به دست بیاورد. آنگاه دینداری برای او چیزی نخواهد بود، جز تنها راه رسیدن به همۀ آمال و آرزوهایی که در دنیا دارد! در نتیجه همین تغییر نگاه ساده که در جریان شنیدن این مباحث رخ می‌دهد، دینداری را برای انسان به یک کار به شدت عاقلانه، فهمیدنی، شیرین، دوست‌داشتنی، نشاط‌آور، سرگرم‌کننده و لذت‌بخش تبدیل می‌کند.

کار مهم دیگری که این درسنامه انجام می‌دهد، این است که هم بخش عمدۀ رنج‌ها و سختی‌های زندگی در این دنیا، و هم اغلب سختی‌های دینداری را از سر راه انسان برمی‌دارد، و باعث می‌شود انسان در این دنیا با کمترین رنج و بیشترین لذت ممکن زندگی کند.

به دلیل همین‌گونه آثار این سلسله سخنرانی‌ها است که یکی از کاربران در تعبیری می‌گوید: «این بحث حتی می‌تواند کوه را جابجا کند.» اشاره به میزان انرژی، اراده و انگیزه‌ای که این بحث در شنوندگان آن ایجاد می‌کند؛ به حدی که حتی به افرادی که موانع زیادی، دست و پای‌شان را بسته، انگیزه و قدرت لازم برای رشد و خودشکوفایی و رسیدن به یک زندگی بهتر و شادتر را می‌دهد.

از نگاهی دیگر، درسنامۀ «تنها مسیر»، اولاً کسانی که تاکنون از دین خوششان نمی‌آمده را به دین علاقه‌مند و جذب می‌نماید. ثانیاً موجب تقویت ارادۀ متدین‌هایی می‌شود که دوست دارند خیلی از کارهای خوب را انجام دهند و معنوی‌تر شوند، اما از ضعف اراده در دینداری گلایه دارند، و ثالثاً، افرادی که در اثر دینداری دچار آفت مُهلک و خطرناک عُجب و تکبر شده‌اند را نیز تا حد زیادی از این آفت نجات می‌دهد. 

این بحث در شبهای ماه مبارک رمضان 1392 در مسجد امام صادق(ع) به مدت 30 شب ارائه شد، و پس از ماه مبارک رمضان نیز به مدت 10 جلسه در قالب جلسات هفتگی ادامه یافت و به یک بستۀ 40 جلسه‌ای تبدیل شد. 

در این مدت تعداد زیادی از مخاطبان در بخش نظرات سایت استاد پناهیان، نظر خودشان را نسبت به این بحث منعکس کرده‌اند. گزیده‌ای از این نظرات – که همچنان در بخش کامنت‌های سایت موجود هست- در ادامه آمده است. مطالعۀ این نظرات فواید متنوعی دارد. از جمله اینکه می‌تواند انواع و شدت تأثیر این درسنامه بر روی طیف‌های مختلف مخاطبین را نشان دهد.

شما نیز اگر این بحث را شنیده‌اید، می‌توانید نظرتان را به صورت صوتی و تصویری، و یا متنی برای ما ارسال کنید. نظرات خودتان را دست‌کم نگیرید. نظرات هر کدام از شما می‌تواند باعث شود افراد جدیدی با این بحث آشنا شده، از تلخی‌های و رنج‌های زندگی‌شان کاسته شود، و زندگی بهتر و شیرین‌تری را تجربه کنند. از نگاهی دیگر، نظرات شما می‌تواند باعث شود یاران مقدمه‌ساز امام زمان(عج) هم بیشتر و هم قوی‌تر شوند و در ظهورش تعجیل شود.

نشانی صفحات ما در پیام‌رسان‌ها و نیز اینستاگرام @panahian_ir است. و ادمین ما برای ارسال مطالب نیز @Panahian_admin است. همچنین ایمیل ما bayan.manavi@gmail.com است. در سایت panahian.ir نیز می‌توانید نظرات خودتان را در بخش نظرات تنها مسیر بفرستید. همچنین اگر مایل بودید نظرتان دربارۀ این مبحث با دوربین فیلم‌برداری ضبط شود، به ما پیام دهید تا در صورت امکان هماهنگی لازم برای این کار صورت گیرد.

اگر تصمیم دارید نظرتان را برای ما بفرستید، توجه داشته باشید که عبارات کلی مثل اینکه «خیلی خوب بود»، تأثیر چندانی روی دیگران ندارد. در عوض، بیان جزئیات و توصیف تأثیرات این مبحث است که می‌تواند برای سایر مخاطبان مفید و اثرگذار باشد. مثل اینکه توضیح دهید دقیقاً کدام بخش از مبحث برای شما جذاب بود و چرا؟ یا بگویید کدام بخش از مبحث، چه تأثیری روی شما داشت؟ ذکر نام، تحصیلات و محل سکونت الزامی نیست، اما بیان آن باعث اثربخشی بیشتر نظر شما برای دیگران می‌شود.

پرونده ای برای «تنها مسیر» | صوت و متن جلسات


از این رو به اون رو شدم

علی: نمیدونم حرفهایی که اینجا میزنم به به دست حاج آقا میرسه یا نه، ولی من میگم، خالی شم.
واقعا با این سلسله جلسات تنها مسیر، واقعیت دین رو فهمیدم، فهمیدم چرا خدا ما رو آورده توی این دنیا، فهمیدم ما باید چی کار کنیم. آقای پناهیان من رو با مسیری آشنا کرد که تا عمر دارم از متشکرم.
وقتی صحبت های آقای پناهیان رو شنیدم از این رو به اون رو شدم. امیدوارم دائمی باشه حال من.
یک چیزی که آقای پناهیان هم توی این جلسات مطرح میکردن این بود که بعضی از دوستان این حرف ها رو غمناک میدونستند، ولی من میخواستم بگم تا حالا توی عمرم چنین تعریف هایی از دین نشنیده بودم که من رو واقعا و از صمیم قلب به دین جذب کنه و امیدی به من بده که بتونم در مقابل هوای نفسم مقاومت کنم.
از آقای پناهیان واقعا متشکرم.
همچنین از شما مدیران سایت، شما بودید که باعث شدید چندین هزار نفر به شنوندگان این بحث اضافه بشه. امیدوارم کارتون مستمر باشه، و از خدا میخوام عاقبت به خیر بشید.


اینجوری دین قابل قبول تره

مطالبی که گفته شد برام مفید بود. ولی برای اینکه متوجه بشم بهتر, دارم اونهارو توی دفترم می نویسم. تابهتراستفاده بکنم. میدونم طول میکشه وکلی کار ریخته سرم ولی حتما به صورت متن در میارمشون. ممنوم. سوالهای زیادی از من رو جواب داد. اینجوری دین قابل قبول تره. من برای ترک گناهی که می دونم اشتباهه وبرام ضرر داره راهی جز دین که صددرصد تضمینی باشه پیدانکردم.واین رامدیون آقای پناهیان هستم. بازهم ممنون.


بهترین سخنرانی هایی بود که گوش کردم

سلام خدمت حاج آقا برسونید بگی خیلی مخلصیم این سی جلسه بهترین سخنرانی هایی بود که در زندگیم گوش کردم


 این مباحث چهره جدیدی ازدین نشونمون میده

مشتاق: این مباحث چهره جدیدی ازدین نشونمون میده که بهش فکرم نکرده بودیم
دست حضرت استاد درد نکنه.


اکنون دنیا را به گونه ای دیگر می بینم.

محمد رضا: علیرغم اینکه فرد کاملا مذهبی و مقید و اهل مطالعه ای هستم این 11جلسه مرا مست کرده است.به خود آورده و بینش و نگاه جدیدی به من داده است. اکنون دنیا را به گونه ای دیگر می بینم. ممنونم استاد پناهیان. ممنونم.


تا حالا تعریف های زیادی از بحث تنها مسیر شنیده بودم که گاهی به نظرم افراطی می‌آمد، اما ..

احمد اویسی: شاید حرفهایی که الان میزنم غلو آمیز به نظر برسد و شاید اصلا تایید نشود اما چطور میتوان آتش را پنهان نگاه داشت. آتشی که تنها با شنیدن چند جلسه از سخنان استاد همه وجودم را شعله ور کرده است. تا حالا تعریف های زیادی از بحث تنها مسیر شنیده بودم که گاهی به نظرم افراطی و یا ناشی از تعصب و علاقه به استاد بود اما وقتی خودم این حرفها را شنیدم متوجه شدم که حتی بهترین تعریف ها هم حق این بحث را ادا نمی‌کند و آن چه ارائه شده است فوق ادراک انسانهای معمولی و حتی انسانهای تیز هوش است که بخواهند متوجه قدر و ارزش دریای عظیم معرفتی شوند که در این سخنان جاری شده است. باید مویت را در رنج معرفت نفس و شناخت این عالم پیچیده سفید کرده باشی تا کمی بفهمی که اینجاچه خبر است؛ قدر زر زرگر شناسد قدر گوهر گوهری.
چه بگویم که زبان الکن است؛ نگارنده حقیر کسی نیست که از قله های معرفت بی اطلاع باشد و از سفره وسیع نخبه های علم الهی بهره نبرده باشد که از سر بی خبری ناگهان از حرف های استاد پناهیان به شگفت آمده باشد؛ بلکه بر عکس جامعیت عجیب این سخنان که حرف های بزرگانی چون حضرت امام، علامه طباطبایی، آیت الله بهجت و... را دربر می‌گیرد، در عین طرح مصادیق بسیار دقیق و ظریفی که باعث درک عالم آن بزرگان و مهمتر از آن باعث ورود به عالم ایشان می‌شود این حقیر را حیران کرده است و باعث شده است بارها در طول استماع این صحبت ها گاهی به اشک گاهی به سجده و گاهی به رقص درآیم. میدانم که حرفهایم مرا به بی عقلی متهم میکند اما این بی عقلی نیست این عقلی است که از لذت معرفت مست شده است. خدایا تو شاهد باش که من با این حرفها خواستم وجود نعمتی به نام پناهیان را اظهار کنم شاید که بنده شاکر تو باشم. تو شاهد باش که من لذت عظیمی را که از نوشیدن این آب حکمت مست آن شده ام، اظهار کردم مبادا طبق روایت امیرالمومنین رنگ حسد گرفته باشم و تو میدانی که وقتی من می‌گویم لذت، آدم لذت نبرده ای نیستم و وقتی وارد راه تو شدم که همه لذتهای زمین را در اوجشان چشیده بودم. خدایا این نعمت عظیم را بر ما بیفزای و ما را لایق بهره بردن از آن قرار بده.


"تنها مسیر" همون مسیر گم شده زندگیم بود که دنبالش میگشتم

خانم نوری: من با استاد زنده شدم و دارم زندگی میکنم. اگه نگم همه ولی ۹۰ درصد سخنرانی هاشونو گوش دادم وگاهی یک سخنرانی را چند بار گوش دادم.
ولی"تنها مسیر" همون مسیر گم شده زندگیم بود که دنبالش میگشتم وقتی گوش دادم فهمیدم خودشه.
این قسمت هایی که می فرمودند زندگی یعنی نداشتن بعضی داشتنی ها و داشتن بعضی نداشتنی ها. زندگی یعنی مبارزه یعنی دلم می خواد ها رو بریز دور....
دعا کنید منم یک انسان واقعی بشم....


یک سرباز: لحظه شماری می‌کنم تا برم نقطه صفر مرزی غرب کشور

من سرباز هستم.تو نقطه صفر مرز غرب کشور.جایی که شبکه مخابراتی پوشش نمیده و طی 60 روزی که اونجاییم با بیرون بی ارتباطیم.
اما دوره قبلی ای که منطقه بودم جذابترین عامل برای تحمل همین بیانات حضرت استاد بود.الانم لحظه شماری میکنم تا برم و بقیشو گوش بدم.


 به صورت گروهی مطالب رو میخونیم و سر کلاس تجزیه و تحلیل میکنیم

ما مطالبو از سایت گرفتیم و یک روز در میان به صوت گروهی مطالب رو میخونیم و سر کلاس تجزیه و تحلیل میکنیم مطالب بسیار بسیار عالی و کاربردی است
خداوند امثال حاج اقا رو حفظ کند و توفیق بدهد ماهم بتوانیم عامل به مطالب باشیم


اگه همه این حرفها رو گوش بدن دنیا یه جور دیگه میشه

م.خوشبخت: کار شما فوق العاده است. اگه همه این حرفها رو گوش بدن دنیا یه جور دیگه میشه.خیلی از مشکل ها حل میشن.من راضیم به همه التماس کنم تا اینا رو گوش کنن.خواهش میکنم بیشتر نشرش بدید.


واقعا شگفت‌زده شدم، از ابتدای بحث هیچ وقت فکر نمیکردم که به اینجا بکشد

تشکر بینهایت از استاد گرامی که با بصیرت و بینشی که دارند ما را به عمق این موضوع بردند و معرفت لازم در این مسیر را به ما چشاندند. تمام مطالبی که استاد مطرح می کنند من سالهاست که با آنها درگیرم و نتوانستم جوابی برای آنها پیدا کنم. تا اینجا که جلسه 23 است و جلسات را دنبال کردم واقعا شگفت زده شدم از ابتدای بحث هیچ وقت فکر نمیکردم که به اینجا بکشد بقول استاد هر دم از این باغ بری می رسد... از مبارزه با نفس به ولایت برسیم و... همیشه این تقوا برای من مبهم بود که چطور به آن برسم و تنها یک معنای لغوی و اصطلاحی درباره آن میدانستم (پرهیز از گناه و خودداری):
امیدوارم که اهداف متعالی شما محقق شود و جوانانی را تربیت کنید که مورد رضایت خداوند و امام زمانمان قرار گیرد.
خداوند به شما سلامتی و طول عمر با عزّت و خیر کثیر دهد. آمین


این بحث کوه را هم جا به جا می کند

می خواستم به حاج آقا بگویید "تنها مسیر" در زندگی خیلی ها تأثیر گذاشته چیزی است که نمی توانی بشنوی و تکانی نخوری. خودم چندتایی از بحثهای ایشان را شنیدم اما هیچ کدام نتوانستند من را از جایم بلند کنند یعنی زورشان به بنده نرسید اما این بحث کوه را هم جا به جا می کند. چرایی بحثهای دیگر را نمی فهمیدم چون باید معیارهایی را داشته باشی تا بتوانی آنها را بفهمی اما برای این بحث تنها لازم است یک مقدار عقل داشته باشی هر چند ناچیز بعد هم از زمین و آسمان برایت می آید و زمینه ای فراهم می کند برای فهمیدن آن بقیه و پس از آن عمل به قدر توان بعد بیشتر کردن توان و...
هم اینها و هم چون حرف اصلی است و حرف آخر است درست مانند یک موتور است.
من بنده آن کس که به من ذره ای آموخت.... حاج آقای پناهیان که جای خود دارند.


واقعا حکمت رنج و سختی که خداوند برای انسان قرار داده تا رشد کنه رو نمیدونستیم

خیلی ممنون از اینکه این کار مفید رو انجام میدید، من و خواهرم در مشکلی که برامون پیش اومد واقعا از صحبتهای حاج آقا انرژی میگرفتیم. فکر میکنم لطف خدا بود که شنیدن این مباحث با مشکل سخت ما همزمان بود و خیلی استفاده کردیم. واقعا حکمت رنج و سختی که خداوند برای انسان قرار داده تا رشد کنه رو نمیدونستیم.


 این بحثها از هوا واجبتره

لیلا: واقعا خسته نباشید! خدا قوت.کاش برنامه های شب قدرهای ایشان را زودتر برای دانلود بگذارید یا اطلاع رسانی کنید.در هر صورت ما شهرستانی ها خیلی خیلی دعاتون میکنیم که مباحث عالی استاد رو میگذارید برای دانلودۀ مخصوصا تنها مسیر. سفارش میکنم بعنوان یک بنده کمترین هرکی اهل حرف درست وحسابیه، ولو کم اعتقاد، گوش کنه. از هوا این بحثها واجبتره و جاش واقعا خالی در منابر!


 هیچ کسی من را قانع نمیکرد تا اینکه ...

زهرا: من از کسانی هستم که تازه با سایت حاج آقا آشنا شدم؛ چندین ماه بود که فقط گریه میکردم بخاطر اشتباهاتم در زندگی و از خدا میخواستم راه درست رو به من نشان بده. در زندگی و در جامعه دیده بودم کسانی که به مقامات بالای دینی رسیدند ولی برخی از آنها با وجود علم دینی که داشتند اعمال زشتی از آنها سر زده، سر این مساله با خدای خودم درد و دل میکردم که چطور همچین اتفاقی ممکن هست؟ چه میشود که یک بنده با همچین اطلاعاتی که از دین دارد، یک دفعه این گونه گرفتار می شود؟ در این چند وقت به خداوند میگفتم از کجا معلوم من هم بعد از عمری مطالعه و کسب علوم دینی گرفتار همچین مصیبتی نشم!!! خیلی گریه میکردم کتابهای زیادی مطالعه کردم از افراد زیادی سوال کردم ولی هیچ کسی من را قانع نمیکرد.
تا اینکه با سایت حاج آقا به طور خیلی خیلی اتفاقی آشنا شدم، و این عنوان را گوش کردم: اگر یک مذهبی مبارزه با نفس نکند، ممکن است جنایت‌هایی بکند که از کفار هم برنمی‌آید(یکی از جلسات تنها مسیر)
فهمیدم که چرا واقعا؟ حالا فهمیدم بعد از 26 سال عمری که از خدا گرفتم فهمیدم کجای کارم اشکال داشته. ای کاش روز اول این ها را در مدرسه می گفتند ای کاش پدر و مادرم به من میگفتند. ای کاش این چرا روز اول در ذهنم بوجود می‌آمد!!! شرمنده خدا هستم، بنده خوبی نبودم ولی راه رو خودش بهم نشان داد. لطفا دعا کنید از این مسیر غافل نشیم. ان شاالله.


همیشه خواب بودم و فکر میکردم بیدارم!

محمد: من تا قبل از عید امسال، هیچ وقت چنین چیزهایی رو که تو سخنرانی ها شنیدم راجع به آدم و دین رو نشنیده بودم.
از زمانی که یک عزیز که همه تحول و تغییرم رو مدیون وجود اون میدونم که اونم به اذن خدا بود، این سایت و محتواش رو بهم معرفی کرد، تمام زندگیم عوض شد.
دیدم به دنیا طور دیگه ای شد.
همیشه خواب بودم و فکر میکردم بیدارم، اما وقتی با این چیزا آشنا شدم، دنیام عوض شد.
واقعا هدف فقط مبارزه با هوای نفسه و بوجود آوردن یک هویت " انسانی "


تا قبل از این اصلا بلد نبودم زندگی کنم!

استاد واقعا دستان درد نکند یک راه درست جلو پای ما گذاشتید. تا قبل از این اصلا بلد نبودم زندگی کنم و همیشه با خودم مشکل داشتم که من می خواهم زندگی درست و مطابق اسلام داشته باشم و شما روش آن زندگی را به من آموختید.


تا امروز اینچنین توضیح روشنی از هدف زندگی و روش های بندگی نداشتم

ساعی: تا چند وقته پیش هر سخنرانی که گوش میدادم حس می کردم حرفاش تکراریست و فقط جنبه بیدار کنندگی دارد. و بیدار می‌شدم و می‌گفتم دیگر میخوام آدم شوم، اما در مسیر آدم شدنم بر می‌خوردم به کلی سوال بی جواب. و دوباره بعد از مدت اندکی، به غفلت فرو می‌رفتم.
تا اینکه با صحبت های استاد برخود کردم با موضوع هدایت. بعد از گوش دادنشون احساس تازه ای پیدا کردم. خیلی چیزهای مبهم و گیج کننده برام روشن شد. خیلی خوشحال شدم. سوال هایی که تا اون روز هیچ جواب قانع کننده ای براشون نداشتم. با اون شوقی که استاد در موردشون صحبت میکردند پر از شوق میشدم برای گوش دادن ادامه بحث ها. بعد از اون، همه دعاهایم شده بود هدایت برای خودم، فرزندم،خانوادم و خلاصه همه جا اولین دعایم این بود.
در رفت و آمد هایم به سایت با تنها مسیر آشنا شدم. تنها مسیری که زیرش این جمله ها بود: «با این سخنرانی ها زندگیم متحول شد و...» کنجکاو شدم و اولین بحث‌ها راجع به هوای نفس رو دانلود کردم. اگر از حال الانم بپرسید،توضیح دادنی نیست. هنوزم باورم نمیشه، آخه تا امروز اینچنین توضیح روشنی از هدف زندگی و روش های بندگی نداشتم. راه گشا و پر از جواب. همیشه در انتخاب هایم دچار مشکل بودم. گاهی در دلم میگفتم آقا جان اگر الان شما بیاید به من بگید که این کار غلطه هرگز دنبالش نمی‌روم. ولی افسوس که سر دو راهی هستم. گاهی استخاره میکردم ولی باز به نظرم درست نمی‌آمد. شنیده بودم می گفتند بین دو کار خوب بهتر را انتخاب کن، ولی تشخیص نمیدادم بهتره کدومه.
ولی حالا ازم بپرس، هر چی می خوای. در مورد ازدواج، روش درست زندگی در خانه، تربیت فرزند، شغل، ارتباط با فامیل، با همسایه و همکار و... دیگه دو راهی برام وجود نداره. و با این جمله استاد که من اومدم تا حال تو رو بگیرم (ای نفس) بهش جواب میدم.
و یه چیز ناباورانه دیگه: قبلا دوست داشتم نماز شب بخونم و یا فلان کار خیر رو انجام بدم ولی اراده نداشتم تا آخرش برم. ولی الان چون می‌خواهم حالشو بگیرم (نفس رو میگم) آنقدر راحت بلند میشم برای خیر که هر کی ندونه فکر میکنه آدم بزرگی هستم. انگار اساسا از حال گیری خوشم میومده.


یعنی هیچکس نبود اینها رو همون 7-8 سال پیش به من بگه؟

هانیه سادات: شاید نقطه عطف زندگی من... سوالاتی که از راهنمایی و دبیرستان ذهن من رو مشغول کرده بودند و از هر کسی پرسیدم هیچ کس جوابی که من رو مجاب کنه نمی‌داد. چیزی که می‌شنیدم با چیزی که سالها بهم گفته بودند فرق داشت! شاید هزار بار قرآن رو خونده بودم اما هیچ وقت آیه لقد خلقنا الانسان فی کبد برام پررنگ نبود و معنی نداشت. آیه‌ای که از پارسال تا حالا مدام توی ذهنم می‌چرخه و همیشه به دادم می‌رسه... برام عجیبه یعنی هیچکس نبود اینها رو همون 7-8 سال پیش به من بگه؟ یا گفتند و من کم رفتم دنبالش؟ چرا هیچکس نمی‌دونست اصلا هدف خلقت چیه؟ روش زندگی چیه؟ اولویت چیه؟ چرا مبحث تنها مسیر استاد پناهیان بعد از ایییینهمه سال برای اولین بار باید بیان بشه؟ چقدر حیف که خیلی ها این چیزا رو نفهمیدند و از این دنیا رفتند. چقدر حیف که اینهمه سال از عمر من همش توی جهل گذشت و ذهن پر از سوال من هیچ وقت آروم نشد. چقدر می‌تونستم الان جلوتر باشم...
اما الحمدلله کما هو اهله که این حرف‌ها رو شنیدم و این مباحث رو سر راهم قرار داد. اهدنا الصراط المستقیم هام اجابت شد.


 الان احساس می کنم خداوند یک فرصت دوباره به من برای زندگی ارزانی داشته

لیلاحقیقی:  من 10جلسه اول سخنرانی راگوش کردم تحول عظیمی در زندگی من گذاشته است ومن الان احساس می‌کنم خداوند یک فرصت دوباره به من برای زندگی ارزانی داشته است وبه همین دلیل از خداوند و استادم تشکر مینمایم.


بعد از شنیدن اولین فایل طوری مشتاق شدم که حتی از شب تا صبح آنها را گوش میدادم

سینا حسینی: روزی دوستم منو با این سخنرانی های تنها مسیر آشنا کرد-قبل از گوش دادن به آنها اصلا فکر نمیکردم که چیزی از گوش دادن بهشان گیرم بیاد ولی بعد از شنیدن اولین فایل طوری مشتاق شدم که حتی از شب تا صبح آنها را گوش میدادم و ظرف مدت کوتاه چند روز همه ی فایل های ماه رمضان 92 را تموم کردم و به دوستان دیگر هم معرقی کرذم و این چرخه های معرفی ادامه دار شد و دوستانم هم به دوستانشان معرفی میکنند


نمیدونید چه تحولی پیدا کرده زندگیم

زینب: نمیدونید چه تحولی پیدا کرده زندگیم با گوش دادن تنها مسیر. باورکنید قبلش حسابی بی هدف بودم وگناه کار طوری که شب وروزم تو گناه بود وخودم خبر نداشتم اما الان توکل بر خدا به استاد بگید دارم مبارزه بانفس میکنم وبه دوستانم هم پیشنهاد دادم که بیان تو سایت بیان معنوی وخودم تو دعا ندبه سخنان استاد روبین دوستانم پخش میکنم وتو اونا هم تحول رخ داده خداوند بزرگ خیر دنیا وآخرت نصیب شما واستاد عزیز بفرمایند.به استاد بگید اربعین 94 انشاالله کربلا ببینمتون چون ما دوستان قرار گذاشتیم که سال آینده پیاده روی بریم کربلا انشاالله خدایا هزار مرتبه شکرتون


انگار یه دین دیگه است نه دینی که به ما معرفی شده تحت عنوان اسلام

من چقدر بیچاره ام
تمام صحبت ها جدیده جدید
انگار یه دین دیگه است نه دینی که به ما معرفی شده تحت عنوان اسلام
ما کجا هستیم به قول استاد بعد از 35 سال جمهوری اسلامی
ای خدا برس به داد ما


30 سال عمرم هدر رفت و من تازه فهمیدم چرا به مقصد نمیرسم

فاطمه زهرا:  تنها مسیر برای رسیدن به تنها خالق مقتدر واقعا جواب میده البته من بعضی مواقع هدف امتحانات و مبارزه با هوا رو گم میکنم و برمیگردم سر خونۀ اول، اما خب کاش زودتر از 30 سال میفهمیدم که کلاً توی خاکیم. 30 سال عمرم هدر رفت و من تازه فهمیدم چرا به مقصد نمیرسم. چون اصلا تو مسیر نیستم و زمانی که آقا ظهور کنند، من تازه رسیدم سر خط. شاید اگه هدف را گم نکنم. البته کاش میشد ره صد ساله رفت یک شبه. خدایا میشه یا غایته آمال العارفین؟ میشه 30 سال بیراهه ی من و تو جبران کنی؟ لابد میشه والا من با این آرزو اینجا نبودم. نفس کشان و شرمسار چادر خاکی بانوی عالم زهرای اطهر ...


 جواب بسیاری از مجهولاتم داده شد

حسین، خراسان رضوی-کاشمر: بنده حدود دوسال واندی با نیت پرداختن به خود، کار دوّمم رو که بعد از ظهرها بود رها کردم و ایام ماه رمضان دو سال پیش بوسیله کتاب آشتی باخدا اثراستاد طاهرزاده با شخصیت وآثارایشان آشنا شدم وازمطالب سایت ایشان بهره ها بردم. چیزی که درسیر ایشان قوت دارد، بحث معرفت النفس است که با افق علم حضوری درچندین کتاب و شرح ان مطرح نموده اند و سوالی که مدام برای بنده دراستفاده از آثارایشان مطرح بود، بحث خودسازی و جهاد اکبر بود که حالا که معرفت پیداکردیم از کجا و چگونه شروع کنیم؟ و جواب قانع‌کننده‌ای نگرفتم. تا اینکه توسط خواهرم یکی دوماهی است که با سایت استاد پناهیان آشنا شدم و با استماع بسته تنهامسیر بعنوان اولین محصولاتی که بصورت منسجم از سایت دانلود کردم، جواب بسیاری از مجهولاتم داده شد و بقول خود استاد این آشنایی را هم از «خود راه بگویدت که چون باید رفت» می‌دانم، واین را ادامه توفیقات الهی برای هدایتم می‌دانم. باتوجه به اینکه ابتدا که خواهرم سایت بیان معنوی استاد را معرفی کرد، حسب سابقه ذهنی که از استاد داشتم، گفتم ایشان سخنرانی احساسی وشاعرانه گو و در ابهام سخن می‌گویند، ولی با ورود درسایت وگوش کردن به فرمایشات ایشان نه تنها نظرم در مورد ایشان تغییرکرد، که با مثال عارف رومی که درسخنرانی ایشان امد درکف هریک اگرشمعی بودی /اختلاف از گفتشان بیرون شدی، به جامعیتی در سیروسلوک رسیدم و چنان تکلیفم با خودم روشن شد که در اثار استاد طاهرزاده ان را نیافتم وبه هرحال علاوه بر توصیۀ استعمال کنندگان سایت به استفاده از سایت استاد طاهر زاده بنام سایت میزان، از خداوند متعال توفیق روز افزون همراه با سعادت دنیا وآخرت رابرای استادپناهیان و طاهرزاده و هر عزیز دیگری که ما نمی‌دانیم اما درحال خدمت هستند دارم، وعلی الخصوص برای ما شهرستانی‌ها که از مرکز علم و معنویت دوریم ودسترسی نزدیک به این منابع فیض الهی نداریم، بسیار مغتنم و با ارزش است و در پایان از شما متصدیان و دست اندرکاران سایت هم کمال تشکر واجرجزیل رادارم که شما بعنوان واسطه فیض به کاربران درثواب این هدایت شریک خواهی بود باتشکرفراوان التماس دعا خراسان رضوی-کاشمر


چقدر این بحث غریب است در حوزه تربیت وافکارعمومی دینی

مباحث تنها مسیر درباره رنج کشیدن _اینکه انسان موجودی است برای رنج (خلاف دوست داشتنی)ومبارزه باامیالش افریده شده انسان‌ها به اشتباه مدام دنبال حل مشکلات زندگی دنیوی خود هستند درحالیکه اختیارما برای انتخاب چگونگی حیاتمان دراخرت است وبسیاری از مشکلات دنیاییمان اصلا حل نمیشود کنارگذاشتن برخی دوست داشتنی هاموضوع اصلی زندگی است وباعث درک هویت انسانی است لذا این نگاه که تمام تلاش مارابرای بر طرف کردن درد ورنج معطوف ساخته اشتباه است اگر در جایی که لازم است مبارزه بانفس نکنیم مجبور میشویم در جایی که اجری ندارد مبارزه بانفس کنیم_سخنان راهگشا و تاثیرگذاری بوده و باعث شده که با سختی‌ها بهتر کنار بیایم و آنان را بپذیرم ودینداری راحت‌تر و با برنامه تری داشته باشم و چقدر این بحث غریب است در حوزه تربیت وافکارعمومی دینی.


هرکی میخواد دیدگاه درست رو نسبت به دین پیدا کنه این مبحث تنها مسیر روگوش بده

من که مبحث تنها مسیرو دارم ادامه میدم واقعا منو یه ادم دیگه کرده و تنها مسیری رو که باید برم رو برام مشخص کرده و راهو هموار تر از همیشه...هرکی میخواد دیدگاه درست رو نسبت به دین پیدا کنه این مبحث تنها مسیر روگوش بده


 پس از شنیدن این بحث، یوم الحسرة من شروع شده

مجتبی شیری:بحث «تنها مسیر» یک بحث فوق العاده عمیق و کارگشایی است که به حق تنها مسیر فلاح و رستگاریه!
یک دوستی می گفت این بحث از نان شب برای ماها واجب تره و این شد که ترغیب شدم به شنیدن این بحث!
از بعد از شنیدن این بحث یوم الحسرة من شروع شده! قبل از قیامت این اتفاق برای من رقم خورد و آن را مدیون استاد پناهیان!
حسرت اینکه این همه وقت بنده در سرگردانی بودم و فکر می کردم در مسیر رشد و تعالی هستم ولی از بالا که به مسیر خودم نگاه کردم فقط در حال چرخیدن دور خودم بودم.
نمی دانم با چه زبانی از این "تنها مسیر" تعریف کنم که زبانم قاصره از توصیف آن فقط مثل دوستمون می گم از نان شب واجب تره حتی به نظرم این بحث آب حیاته بخصوص در فتنه های در آخر الزمان که با مرور روایات انسان از عاقبت بخیری تا حدی نا امید می شود.
خدا را شاکرم که من را از این جهالت و نادانی خارج کرد و مسیر درست را نشانم داد امیدوارم توفیق عمل به دستورالعمل های این مسیر هم به بنده عنایت کند.
یک وظیفه ای که بر همه ماست دعوت همه به بحث "تنها مسیر" می باشد. دوستان اگر کم کاری کنیم در صحرای محشر روسیاه خواهیم بود و هیچ توجیهی نخواهیم داشت.
دوستان عزیز همه اساتید عزیز هستند ولی بنده به عنوان یک کسی که سالها پای سخنان اساتید زیادی نشسته ام عرض می کنم، سعی کنید بدنبال اساتیدی باشید که راه های عمیق تر و راهبردی تری بیان می کنند و به عمق معارف دینی آگاه هستند.راه صحیح را از بهترین مسیر به شما نشان خواهند داد.
استاد پناهیان یکی از ویژگی های خاصشون بیان نکات راهبردی هستش نکاتی فوق العاده راه گشاست. ایشان فقط به شما آگاهی نمی دهند بلکه نگرش شما را تغییر می دهند و برای اصلاح باید نگرش تغییر کند...به عنوان یک دوست توصیه می کنم عمیقا بحث های ایشان را عمل کنید...
از شنیدن سخنان سطحی برخی اجتناب کنید که پشیمان خواهید شد. چون گاهی اوقات واقعا نتایج شومش قابل برگشت نیست.


هیچ دین و آیینی ندارم

رضا:  جوونی بیست و سه ساله هستم. معتقد به هیچ دین و آیینی نیستم. نسبت به همه چیز حتی وجود خودم هم شک دارم. الان سه ساله که دنبال یه استاد و عالم می گردم تا زیر نظر اون و با راهنمایی هاش بتونم به یک نقطه مطمئن برسم و به حقیقت دست پیدا کنم. الان حدود دو هفته ست که یه عالم بزرگواری رو پیدا کردم و از راهنمایی هاشون دارم استفاده می کنم. سلسله مباحث استاد پیرو تنها مسیر برای زندگی بهتر رو گوش کردم.در لابلای سخنرانی های استاد تو این جلسات که روایت هایی از زندگی علی بن ابیطالب و همچنین پیامبر اسلام تعریف می کردند اگر واقعیت داشته باشه به این نکته پی بردم که اسلام واقعا دین عقله. واین دو انسان چقدر عاقلانه زندگی می کردند.


 علت مشکات زندگی‌ام و اشکالات شخصیتی‌ام توی همین بحث بوده

علیرضاچولایی: انگارحاج آقا این بحث و مثال هاش روبه صورت کامل برای زندگی من ارائه کردن چیزی که شایددرجلسات اول زیاددیده نمیشدبرای خود وبه همین حداقل3باراین بحث روازاول شروع کردم دفعات بیشتری هم تصمیم به شروع گرفتم ولی به دلیل اینکه صرفا قصدم ظاهرسازی برای بقیه بود که بله من هم حاج آقا میخونم تا اینکه رزقی از شهدا رسید و مجبور به خوندن بحث مدیریت لذت شدم، و بعد از اون هم دراستای همون رزق، اون اوائل بحث و قسمت های قبلی بحث رو و تازه دیدم علت ناتوانی‌ام درادامه دادن موضوع و همین طور علت مشکات زندگی ام و اشکالات شخصیتی ام توی همین بحث بوده اصلا. به نظرم هیچ روانشناس یا جامعه شناسی درتاریخ خلقت به این جامعیت نتونسته انسان ومشکلاتش روتحلیل کنه.


به معنای واقعی کلمه از حاج آقا پناهیان بیزار بودم تا اینکه...

زهرا: من قبلا به معنای واقعی کلمه از حاج آقا پناهیان فراری بودم. یعنی لإحدی که ایشون وارد مسجد دانشگاه می‌شدن من خارج می‌شدم. تا اینکه یه بنده خدایی بهم پیشنهاد داد که سخنرانی تنها مسیر ایشون رو حتما گوش کنم، منم هیچ به روی طرف نیاوردم که أصلا حاضر به شنیدن حرفای ایشون نیستم!!! بعد یه سال پیش اومد یه جلسه از سخنرانی گوش دادم. هیچی دیگه الان معتاد سخنرانی‌های ایشون شدم... در ضمن حاج آقا خدا کنه حلال کنن مارو


سال‌ها سعی می‌کردم با روانشناسی غربی به مفهوم موفقیت در زندگی دست پیدا کنم ولی...

علی: بنده از خارج از کشور چند ماهی است تمام سخنرانی‌های استاد را در این زمینه گوش داده‌ام و تحول عظیمی در نگرش و دیدگاه من به فلسفه زندگی و دین رخ داده است. بنده سال‌ها سعی می‌کردم با روانشناسی غربی به مفهوم موفقیت در زندگی دست پیدا کنم ولی هر بار بعد از مدتی به بن‌بست می‌رسیدم تا اینکه به خواست و مرحمت خدا با مبحث تنها مسیر آشنا شدم.
ان‌شاءالله این خط فکری به یک حرکت عظیم فرهنگی تبدیل شود.


خیلی داخل کتاب‌های روانشناسی ایرانی گشتم تا کتابی را پیدا کنم که به پای دقت و علم کتاب غربی‌ها برسد

کشتکار: من چند سالی بود که تحت کتاب‌های روانشناسی غرب به رشد شخصی خودم می‌پرداختم و گاهی تضادهای فرهنگی و دینی باعث بن‌بست‌های روان‌شناختی من می‌شد و خیلی داخل کتاب‌های روانشناسی ایرانی گشتم تا کتابی را پیدا کنم که به پای دقت و علم کتاب غربی ها برسد، اما متاسفانه تقریبا هیچ کتابی فارسی زبان و دینی را که به اندازه غربی‌ها دقیق باشد پیدا نکردم تا اینکه داخل ماه محرم با سخنان استاد پناهیان از طریق تلویزیون اشنا شدم و سخنان ایشان را از طریق تلویزیون و سایت بیان معنوی پیگیری کردم بالاخره بعداز مدت‌ها کسی را یافتم به طور واقعی روانشناسی دینی به زبان ملموس و قابل فهم همگان طرح و تبین می‌کند اما من یک نظر داشتم و آن‌که چرا استاد دست به نوشتن کتاب روانشناسی دینی نمی‌زنند که واقعا جای این کتاب‌ها به طور واقعی در کشور ودین ما خالی است نزدیک به زبان امروز و نیاز روز جامعه ما باشد واقعا جوانان ما سردرگم هستند فقط همین بگویم که استاد طی چند روز گذشته با سخنان خودشان باعث نجات جان یک جوانی شدند که قصد خودکشی داشت اما با سخنان استاد به زندگی عادی خود بازگشت یا حق.


زیباترین بحثی است که من در طول عمر خودم در باب دین شنیدم

رضا: بحث تنها مسیر زیباترین بحثی است که من در طول عمر خودم در باب دین شنیدم.شاید بشه گفت راه حل تمام مشکلات...
یک توصیه هم دارم اگر میشه به جای کلمه ی "راهبرد اصلی در نظام تربیت دینی" کلمه ای رو انتخاب کنید که در بر دارنده ی تنها راه رسیدن به سعادت باشه.و کلمه این رو برسونه که این تنها روش زندگیه و غیر از این راهی نیست(اگه درست بحث رو فهمیده باشم).فکر کنم اینجوری بیشتر مردم جذب بشن. حقیقتش من و یکی از دوستانم اولش از کلمه ی تربیت دینی برداشت کردیم بحث مربوط به تربیت کودکان و این چیز هاست :)


تازه میفهمم کجای این دنیا هستم

احسان: نمیدونم چی باید بگم، باید پناهیانو دعا کنم، تشکر کنم یا هرچیز دیگه ای ، نمیدونم حاج آقا پیام منو میبینه یا نه ولی از وقتی سخنرانی تنها مسیرو دانلود کردم و گوش کردم تازه احساس انسان بودن پیدا کردم، تازه میفهمم کجای این دنیا هستم  و واسه چی زندم، عجیب روم تاثیر گذاشت،من اصلا تو این خطا نبودم، بنیان و اساس اعتقادیم محکم شده، حاج آقا اگه پیاممو دیدی اینو بدون که تا زندم اگر که خدا بخواد تو این مسیر میمونم و هر کسی رو که بتونم به این مسیر دعوت میکنم، تا آخرین قطره خونم تو این مسیر میمونم و از این مسیر دفاع میکنم.
فقط خدا میتونه اجر و پاداشتو بده و گرنه زبان من از تشکر بابت نجات یه انسان عاجز هست.


الان برای همه سوالاتم جواب دارم!

به نظر من مبحث تنها مسیر مصداق شعر چشم‌ها را باید شست، جور دیگر باید دید هستش.
من از وقتی به خواست خدا این مبحث رو شروع کردم به گوش دادن برام این اتفاق افتاد. دیدم نسبت به دنیا عوض شد. یه جورایی بزرگ شدم.
به مسایل و اتفاقات  پیرامونم و سختی هایی که درگیرش بودم و همیشه می گفتم چرا؟ چرا من؟  چرا برای من. و...  جواب  پیدا کردم.
شرایط خیلی برام قابل درک شده و حل کردنشون راحت تر و خیلی جالب تر اینکه حوادث و سختی‌ها برام قابل پیش بینی شدن و قابل کنترل و قابل تعریف توسط خودم. سختی رو خودم تعریف می کنم و در اون قرار می گیرم.
دلیل نماز خوندن  
دلیل بودن
هدف از بودن
مثل نور روشن شد.
بحث قسمت، تقدیر، حق انتخاب من و تقدیر رقم خورده  و اینکه جایگاه من در این موضوع  کجاست. تمام این موضوعات روشن شدن.
من بچه آخر خونه هستم اما الان بزرگتر اونا شدم. برای تک تک سوالهاشون جواب دارم. برای بچه های خودم که یکی ۹سال و یکی ۱۲سال هستش جواب دارم. جواب‌های قانع کننده و روشن.


از اون روز زندگی من به دو بخش قبل و بعد از شنیدن این مباحث تقسیم شد ، به صورت باور نکردنی خلقم طبیعی شد و الان تقریبا دو سال که دیگه افسردگی ندارم ...

من روانشناس بالینی هستم و با وجود اینکه با اساتید بزرگی هم کار میکنم ولی چند سال از افسردگی رنج میبردم و درنهایت تصمیم به مصرف دارو گرفتم که دوستم مبحث تنها مسیر و به من معرفی کرد ...

هنوز اون روزی که درحال رفتن به محل کارم داشتم اولین جلسه این مبحث و گوش میدادم و از یه جایی دیگه نتونستم راه برم و مجبور شدم بایستم و فراموش نمیکنم ....
از اون روز زندگی من به دو بخش قبل و بعد از شنیدن این مباحث تقسیم شد ، به صورت باور نکردنی خلقم طبیعی شد و الان تقریبا دو سال که به لطف خداوند دیگه نه تنها افسردگی ندارم بلکه با وجود باقی بودن رنج های پیشینم اما احساس آرامش و شادی دارم و خداوند هر روز گشایش جدیدی و به زندگی من اضافه میکنه چیزی که قبل از آن روزها برای رسیدن بهش تلاش میکردم اما نمیرسیدم

تنها مسیر برام یه شروع بزرگ بود که من و وارد یه دنیای جدید کرد٫ دنیایی که نقش مفعول صرف و وحشت زده از تقدیر خداوند و ندارم ، بلکه با اراده و توکل به خداوند میسازمش.
در واقع این مبحث شروع یه سوال بزرگ بود که در مباحث دیگر به تدریج جواب همه سوال ها و راه حل ها داده میشه ...

در تنها مسیر درک مفهوم رنج و آموختم ، در گذار از رنج ها و چگونه آسوده تر زندگی کنیم ، کنترل کردن رنج ها
در مبحث کنترل ذهن در مسیر تقرب و گناه چیست و توبه چگونه است و در نهایت مبحث اخلاص راهکار عملی برای کنترل زندگی در جهتی که میخواهیم و اموختم

در حال حاضر در کنار رویکردهای روانشناختی ام از این مباحث برای درمان بیماران خودم استفاده میکنم و نتیجه معجزه اساش و میبینم ....


برای فردی مثل من که بعد از ده سال طلبگی تازه دارم با دین آشنا می‌شوم هم جای شکر است هم جای حسرت

استاد دین رو به شکلی تدریس می کنند که بسیار متفاوت و جدید است و از نگاه یک انسان واقعا شیرین به نظر می رسد و سیر مباحث ایشان کاملا با همدیگر هم خوانی دارد و خبر از یک دینی می دهد که ابتدا و انتهایش معلوم است و رضایت انسان را تماما تامین می کند

نمی دانم این سخن را بگویم یا نه اما برای فردی مثل من که بعد از ده سال طلبگی و بودن در حوزه تازه دارم با دین آشنا می شوم هم جای شکر است هم جای حسرت.

چه روزهایی که سوالات من رو سردرگم می کرد و کوچک ترین گناهان بسیار ترکش برام سخت بود اما این یک سالی که به سخنان استاد گوش می دهم و بالای منبر برای دوستان و عزیزان بیان می کنم زندگیم شیرین و متفاوت شده

واقعا دین شده تمام سرگرمی و هدف زندگی من و هر روز مشتاقانه تر زندگی می کنم و شکر می کنم که خداوند مرا خلق کرده است


تا قبل از آشنایی با تنها مسیر نمیدونستم دین چیه، خدا کیه ...

من از طریق یکی از دوستانم با استاد پناهیان اشنا شدم. تنهامسیر استاد مثل یه سیل تمام چیزهایی که از بچگی، مدرسه، دانشگاه درمورد دین بهم گفته بودن رو با خودش برد؛ هیچ شدم، به جرات میگم که تا قبل از اشنایی با تنها مسیر نفهمیدم که دین چیه خدا کیه و ....
 حدود ۳سالی هست که پیگیر سخنرانی های ایشون هستم و نماز خوب ، مبحث کنترل ذهن و  راز لطافت روح ، سبک زندگی موثرتر از اگاهی وایمان ، مهمترین عامل در تعیین مقدرات.
 تا الان تونستم و خدا توفیق داده تونستم که این سخنرانی‌ها رو گوش بدم واز همشون هم درس گرفتم.
 جواب خیلی از سوالهای من توی این فایل‌های صوتی بوده و بابت این از استاد پناهیان بی نهایت ممنونم.


این بحث تکلیف من رو با دین و دینداری و بندگی و زندگی روشن کرد!

وحید میرزاوند: سلسله مباحث "تنها مسیر" یکی از مهم ترین و زیباترین موضوعاتی بود که تاثیر زیادی در تغییر نگرش من نسبت به دین، دینداری، تکلیف و وظیفه ی ما در زندگی، حقیقت انسان و رنج و لذت داشت.
در یک کلام باید گفت که تکلیف مرا با دین و دینداری و بندگی و زندگی روشن کرد!
تنها مسیر موضوعی است که حتی فرادینی است و می توان آن را برای هر کسی با هر تفکری مطرح کرد. چون بر مبنای حقیقت و واقعیت زندگی و انسان قرار گرفته است.
"نظام تعلیم و تربیت با محوریت مدیریت تمایلات" نیز یک ایده ی فوق العاده است.
امیدوارم بتوانم مهارت و توانایی "مدیریت تمایلات" را در جریان آموزش و یادگیری، در دانش آموزانم تقویت نمایم.


نظرات

حالم که بد میشه باید پناهیان گوش کنم تا آروم بشم

هر چند که حتی نصف مشکلات منو حل نکرده حرفای ایشون

ولی آرومم کرده..

ممنونم آقای پناهیان

با صحبت های شما زندگی ها کردم

گریه کردم

خندیدم

 

۰۴ اسفند ۰۰ ، ۱۸:۱۰ سید علی فخری

خیلی ممنون که این نظرات منتخب رو جدا کردید. همشو تک به تک خوندم و مصمم شدم که تنها مسیر رو از اول با دقت گوش بدم و به همه معرفی کنم !

نظرات منتخب جدید رو هم درباره تنها مسیر منتشر کنید حتما

ارسال نظر

لطفا قبل از ارسال نظر اینجا را مطالعه کنید

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
دسترسی سریع سخنرانی ها تنها مسیر استاد پناهیان ادبستان استاد پناهیان درسنامۀ تاریخ تحلیلی اسلام کلیپ تصویری استاد پناهیان کلیپ صوتی استاد پناهیان پرونده های ویژه حمایت مالی بیان معنوی پناهیان

آخرین مطالب

آخرین نظرات

بیان ها راهکار راهبرد آینده نگری سخنرانی گفتگو خاطرات روضه ها مثال ها مناجات عبارات کوتاه اشعار استاد پناهیان قطعه ها یادداشت کتابخانه تالیفات مقالات سیر مطالعاتی معرفی کتاب مستندات محصولات اینفوگرافیک عکس کلیپ تصویری کلیپ صوتی موضوعی فهرست ها صوتی نوبت شما پرسش و پاسخ بیایید از تجربه... نظرات شما سخنان تاثیرگذار همکاری با ما جهت اطلاع تقویم برنامه ها اخبار مورد اشاره اخبار ما سوالات متداول اخبار پیامکی درباره ما درباره استاد ولایت و مهدویت تعلیم و تربیت اخلاق و معنویت هنر و رسانه فرهنگی سیاسی تحلیل تاریخ خانواده چندرسانه ای تصویری نقشه سایت بیان معنوی بپرسید... پاسخ دهید...