۰۱/۰۱/۲۸ چاپ ایمیل و پی دی اف

کلیپ تصویری | امر به معروف و نهی از منکر،  طرح اصلی پیامبر(ص) برای اداره جامعه

شناسنامه:

 

متن:

 رسول خدا چه طرحی را داشتند برای اینکه این قصۀ مرعوب و مغرور را جمع بکنند؟ یک طرح ویژه‌ای داشتند. یک کار هست در میان همۀ عبادات ما، در میان همۀ دستورات خدا، که با این طرح این دو تا مشکل حل می‌شوند. این طرح تا حالا هزار و چهارصد سال است پیاده نشده درست حسابی.

 تعبیری که در قرآن کریم به‌کار برده می‌شود که می‌شود گفت اصلی‌ترین تعبیر است «امر به معروف و نهی از منکر» است. البته من باید اول ابراز تأسف بکنم که امر به معروف و نهی از منکر در جامعۀ ما خیلی خیلی بد معنا شده و خیلی خیلی حدّاقلی تلقّی می‌شود. امر به معروف و نهی از منکر در جامعۀ ما معمولاً این دو به نهی از منکر معنا می‌شود، نه امر به معروف آن قسمت امر به معروفش را کسی زیاد کاری ندارد؛ منکر ببینند می‌خواهند نهی کنند. نهی از منکر هم تقلیل پیدا کرده به تذکر به بدحجابی. خب این خیلی زشت است برای جامعۀ ما. برای جامعۀ قرآنی.

 مجری: این نیست؟

 این یک در میلیاردش هم نیست. امر به معروف و نهی از منکر اولاً یک تکلیف سادۀ یک مؤمن صرفاً نیست. امر به معروف و نهی از منکر محور تمدن و نظام اسلامی است. امر به معروف و نهی از منکر یک امر تمدنی است. یک امری است که می‌شود بر اساس‌اش و بر مبنایش حکومت دینی شکل داد. امر به معروف و نهی از منکر یعنی ادارۀ امور مردم به خودِ مردم واگذار می‌شود و هیچ قدرتی به اندازۀ قدرت خودِ مردم در اصلاح امور در ایجاد نظم در جامعه مؤثر نیست. امر به معروف و نهی از منکر اگر در جامعه درست اجرا بشود، این‌قدر سطح مشارکت مردم در ادارۀ امورشان افزایش پیدا خواهد کرد که دیگر بسیاری از ظلم‌ها، بسیاری از غرورها و استکبارها پدید نمی‌آید در آن جامعه! امر به معروف و نهی از منکر وقتی گسترش پیدا کرد دوسویه است. من وقتی احساس می‌کنم با سیستم امر به معروف و نهی از منکر مسئول هستم، محترم خواهم شد و گرامی خواهم شد؛ دیگر مرعوب نمی‌شوم. نه مستکبر می‌شوم نه مرعوب. نه مستکبر می‌شوم نه مستضعف. سیستم دارد اسلام! نصیحت که نمی‌کند فقط.

 رسول خدا تا وقتی بین مردم بودند تا حدی توانستند این را اجرا کنند. مردم همراهی کردند. بعدش مردم خسته شدند. بس است دیگر! چقدر ما را می‌کشی مسجد هی ازمان کار می‌کشی و هی می‌خواهی ما بفهمیم و هی می‌خواهی ما مسئولانه برخورد کنیم و هی می‌خواهی ما دور هم جمع بشویم کار راه بیندازیم؟ ول کن بگذار برویم دنبال کار خودمان! اینقدر رفتند دنبال کار خودشان، که صدای حضرت زهرا(س) بین در و دیوار همۀ مردم مدینه شنیدند کسی نیامد. بعد امام حسین می‌فرمود من می‌خواهم امر به معروف و نهی از منکر را احیا کنم. یعنی چی؟ امر به معروف و نهی از منکر یک نفره می‌خواهی احیا کنی؟ نه این یک امر جمعی است! مردم کوفه دعوت کردند، برویم با هم!

 امر به معروف و نهی از منکر یعنی ادارۀ امور مردم به خودِ مردم واگذار می‌شود و هیچ قدرتی به اندازۀ قدرت خودِ مردم در اصلاح امور در ایجاد نظم در جامعه مؤثر نیست. امر به معروف و نهی از منکر محور تمدن و نظام اسلامی است.

نظرات

ارسال نظر

لطفا قبل از ارسال نظر اینجا را مطالعه کنید

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
دسترسی سریع سخنرانی ها تنها مسیر استاد پناهیان ادبستان استاد پناهیان درسنامۀ تاریخ تحلیلی اسلام کلیپ تصویری استاد پناهیان کلیپ صوتی استاد پناهیان پرونده های ویژه حمایت مالی بیان معنوی پناهیان

آخرین مطالب

آخرین نظرات

بیان ها راهکار راهبرد آینده نگری سخنرانی گفتگو خاطرات روضه ها مثال ها مناجات عبارات کوتاه اشعار استاد پناهیان قطعه ها یادداشت کتابخانه تالیفات مقالات سیر مطالعاتی معرفی کتاب مستندات محصولات اینفوگرافیک عکس کلیپ تصویری کلیپ صوتی موضوعی فهرست ها صوتی نوبت شما پرسش و پاسخ بیایید از تجربه... نظرات شما سخنان تاثیرگذار همکاری با ما جهت اطلاع تقویم برنامه ها اخبار مورد اشاره اخبار ما سوالات متداول اخبار پیامکی درباره ما درباره استاد ولایت و مهدویت تعلیم و تربیت اخلاق و معنویت هنر و رسانه فرهنگی سیاسی تحلیل تاریخ خانواده چندرسانه ای تصویری نقشه سایت بیان معنوی بپرسید... پاسخ دهید...