۰۱/۰۵/۰۹ چاپ ایمیل و پی دی اف

کلیپ تصویری | اختلاف‌نظرها بر سر زمان‌شناسی

شناسنامه:

 

 

متن:

 شیعیان در آخرالزمان به شدت باهم در می‌افتند، اختلاف‌های وحشتناک بین شیعیان اهل‌بیت ایجاد می‌شود، به حدی که أمیرالمؤمنین علی‌‌(ع) دست‌هایش را این‌جوری مثلاً توی هم فرو می‌بردند که اینها سرشاخ می‌شوند همدیگر را تکفیر می‌کنند، آب دهن به صورت هم می‌اندازند، اصلاً تعابیر عجیبی دارند حضرت.

 شما فکر می‌کنید چه‌جوری می‌شود شیعۀ آخرالزمان این‌جوری بشود؟ بد می‌شوند؟ نادان می‌شوند؟ یعنی حضرت نمی‌دانستند شیعیان آخرالزمان کامپیوتر دم دست‌شان است علامه گوگل هرچی بزنند سرچ بکنند راحت می‌آید در اختیارشان قرار می‌گیرد؟ این‌همه کلاس‌های معارف و درس‌های دینی در دانشگاه‌ها و نمی‌دانم مدرسه‌ها و رادیو تلویزیون و هیئت‌ها این‌قدر پرجمعیت و... نمی‌دانستند أمیرالمؤمنین اینها را؟! خب قطعاً می‌دانستند. بابا همه ماشاءالله یک پارچه ملّا هستند دیگر برای خودشان. پس دعوا برای چی؟ ما که همه‌مان همۀ مطالب را علی‌القاعده می‌دانیم دیگر.

 بنده تحلیلم این است، یکی از عوامل بسیار مهم یا اولین عامل مهم برای اختلاف بین شیعیان زمان‌نشناسی است. آقا به هرکسی حرف می‌زنی کلی حدیث و آیه برایت می‌آورد. بابا حالا بخواهی ثابت کنی این زمانش نیست، این که دیگر آیه و روایت ندارد که بگویی این زمانش نیست! این دیگر بستگی به فهم زمان دارد. دعوا باقی می‌ماند. تو آیه می‌آوری آقا الان زندگی برادرانه مؤثرتر است، او برمی‌دارد آیه می‌آورد الان مبارزه با ظلم مؤثرتر است. الان، درست است مبارزه با ظلم که بر منکرش لعنت؛ ولی الان... بحث فایده ندارد، تکفیرت می‌کند می‌روی دنبال کارت. الان وقت چیست؟

رسول خدا، می‌فرماید «العَاقِلِ أن یَکوُنَ بَصِیراً بِزَمَانِهِ» عاقل باید بصیر نسبت به زمانش باشد. بصیر با زمانش را نگاه بکند فرقش چیست؟ بصیر یعنی کسی که دید دارد دربارۀ زمان، تحلیل دارد دربارۀ زمان. قرآن کتاب تحلیل‌دهنده است، هذا بصائرُ للنّاس. بعضی‌ها چشم دارند بصیرت ندارند. الان مثلاً دربارۀ مسائل و مشکلات زمان ما کی‌ها مشکلات را می‌بینند، کی‌ها دربارۀ مشکلات دید دارند؟ دید، دید درست می‌دهند؟ مثلاً مشکل بی‌حجابی؛ خب همه دارند بی‌حجابی را می‌بینند. کی‌ها دربارۀ این مشکل بی‌حجابی دید صحیحی دارند، کی‌ها در مورد این مشکل بی‌حجابی دید صحیحی ندارند؟ این یعنی بصیرت داشته باشد به زمانش، مشکلات را تحلیل بتواند بکند.

 این جملات حضرت امام را من داشتم می‌خواندم این‌قدر داشتم کیف می‌کردم، این‌قدر، یعنی جای یک وعدۀ غذایی حداقل آدم را سیراب می‌کند، جگر آدم حال می‌آید. جملات‌شان را نگاه کنید، سال هزار و سیصد و پنجاه و هشت. می‌فرماید که: «رشد فکری هر قومی این است که بشناسد مقام را و بفهمد چه وقت باید چه کرد؟ بسیاری از انحرافات که برای انسان پیدا می‌شود این است که موقع‌شناس نباشد و یک مطالبی که حالا باید طرح بشود آن را طرح نکند، یک مطالبی که حالا وقتش نیست طرح بکند.» می‌فرماید: «شما الان باید همه‌تان، تمام ملت از زن و مرد، از کوچک و بزرگ، از روحانی تا دانشگاهی، همه باید در فکر حال باشید که این قدمی که الان می‌خواهیم برداریم صحیح برداریم، و قدم‌های بعد در موقع خودش.»

 می‌فرماید که الان ما نباید به فکر این باشیم که ما مثلاً مدارس‌مان چطور است، کشاورزی‌مان چطور است، ما کارخانه‌های‌مان چطور است، اینها الان وقتش نیست. الان همۀ افکار باید متوجه به این باشد که قانون اساسی‌مان چطوری است؟ نظر بدهیم، باز تمام افکار ما متوجه به این باشد چه اشخاصی را ما برای تنظیم قانون اساسی و تصویب قانون اساسی باید تعیین کنیم؛ این قدم الان قدم فعلی محل حاجت است. حرف‌های دیگر و کارهای دیگر و همۀ اینها بی‌موقع است. خیلی جالب است ها!

 آخر آن زمان یک عده‌ای شروع کرده بودند سطح توقعات را ببرند بالا، حالا تازه یک‌سال از پیروزی انقلاب هنوز نگذشته؛ آقا چرا آن کارخانه تعطیل است؟! آن کارگرها بیکار شدند؟! این‌جوری این‌جوری! سر و صدا، داشتند شلوغ می‌کردند. امام در سخنرانی می‌گوید الان موقع این حرف‌ها نیست؛ الان ما می‌خواهیم تازه قانون اساسی بنویسیم، هر چیزی یک زمانی دارد. با اینکه هیچ‌کسی مردم‌گراتر از امام نیست ها! می‌فرماید: «موقع‌شناسی یکی از اموری است که در رشد هر جامعه‌ای دخالت زیاد دارد.» این جمله‌شان واقعاً کیف می‌کند آدم؛ در رشد جامعه، عامل انحراف.

 سرمان را این‌جوری پایین نیندازیم شیطان فریب بدهد ما را با چهارتا اصطلاحات دینی و چهارتا معرفت دینی و چهارتا ارزش دینی و اینها را یاد گرفته باشیم، هم جلوی چشم ما سر بقیه را ببرند و هم جلوی چشم ما سر خود دین ما را ببرند و بعد خود ما هم جزء این قاتلین سر بریدن دین قرار بگیریم و اینها، با چهارتا حرف دینی یاد گرفتن منهای زمان‌شناسی انحراف پدید می‌آید! حالا شما این زمان‌شناسی فردی یا زمان‌شناسی اجتماعی را چه‌کار کن؟ رها کن؛ بعد آن معارف دینی را همه را بیاور اجرا کن. به احتمال نود و نُه درصد ممیز نود و نُه درصد همه‌اش را اشتباه خواهی کرد. چون اصلاً دین یک همچین پیچیدگی‌ای را توی خودش دارد.

 یا أباعبدالله ما الان باید کجا باشیم؟ درست است جای‌مان؟ جهت‌مان درست است؟ یا صاحب‌الزمان الان شما کجا هستی؟ ما جای‌مان درست است؟ ما انتخاب‌مان درست است؟ ای امام زمان، ای امام زمان، ای صاحب زمان و زمانه، ما زمان‌مان درست است؟

نظرات

ارسال نظر

لطفا قبل از ارسال نظر اینجا را مطالعه کنید

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
دسترسی سریع سخنرانی ها تنها مسیر استاد پناهیان ادبستان استاد پناهیان درسنامۀ تاریخ تحلیلی اسلام کلیپ تصویری استاد پناهیان کلیپ صوتی استاد پناهیان پرونده های ویژه حمایت مالی بیان معنوی پناهیان

آخرین مطالب

آخرین نظرات

  • ۶ مرداد ۰۱، ۲۰:۵۱ - مهدیه
    آخ جون
بیان ها راهکار راهبرد آینده نگری سخنرانی گفتگو خاطرات روضه ها مثال ها مناجات عبارات کوتاه اشعار استاد پناهیان قطعه ها یادداشت کتابخانه تالیفات مقالات سیر مطالعاتی معرفی کتاب مستندات محصولات اینفوگرافیک عکس کلیپ تصویری کلیپ صوتی موضوعی فهرست ها صوتی نوبت شما پرسش و پاسخ بیایید از تجربه... نظرات شما سخنان تاثیرگذار همکاری با ما جهت اطلاع تقویم برنامه ها اخبار مورد اشاره اخبار ما سوالات متداول اخبار پیامکی درباره ما درباره استاد ولایت و مهدویت تعلیم و تربیت اخلاق و معنویت هنر و رسانه فرهنگی سیاسی تحلیل تاریخ خانواده چندرسانه ای تصویری نقشه سایت بیان معنوی بپرسید... پاسخ دهید...