صوت | ضرورت تحول در عرصۀ هنر و رسانه
شناسنامه
- زمان: محرم 1401
- مکان: دانشگاه هنر- 10 جلسه
- موضوع: ضرورت تحول در عرصۀ هنر و رسانه
- متن: اینجا
جلسۀ اول | (1401.05.14): معرفی موضوع جلسات؛ ضرورت تحول در عرصۀ هنر و رسانه
مدت: 44دقیقه | دریافت با کیفیت: [پایین(10MB) | متوسط(20MB) | خوب(40MB)]
فهرست:
- کلامی از مقام معظم رهبری در ارتباط با جمع شدن اهالی هنر و اندیشه
- تجلیل از هیئت دانشگاه هنر
- ضرورت بازسازی در ساختار فرهنگی کشور در بیان مقام معظم رهبری
- نیاز کشور به تحول در ساختار فرهنگی
- چرا این موضوع باید به صورت عمومی مطرح شود؟
- هنوز هنر و رسانه در جایگاه و اولویت خودش قرار نگرفته است
- ضعفهایی که برای تحول در ساختار فرهنگی کشور وجود داشته است
- نقدی بر عملکرد حوزه در موضوع هنر و رسانه
- نمونهای از فرصتهایی که در هنر و رسانه وجود داشته است
- اربعین، بهترین زمان برای بسیاری از فعالیتهای هنری و رسانهای
- در حوزه نفوذ امام حسین(ع) میتوان برای حل مشکلات فرهنگی اقدام کرد
- ما هنوز امام حسین(ع) را به جهان معرفی نکردهایم
- ضرورت تدبیر برای آینده فعالیتهای هنری و رسانهای
- ارادت هنرمندان و شاعران به ساحت مقدس امام حسین(ع)
- روضه حضرت علیاکبر(ع)
جلسۀ دوم | (1401.05.15): نیاز انسان به خلاقیت، بهویژه در عرصه هنر
مدت: 58دقیقه | دریافت با کیفیت: [پایین(13MB) | متوسط(27MB) | خوب(53MB)]
فهرست:
- آدمهای لازم برای عرصه هنر را تربیت نکردهایم
- علاقمندی، آگاهی و تجربه برای تربیت هنرمند کافی نیست
- ضعف کلی در حوزههای مختلف آموزش هنر برای تربیت هنرمندان مطلوب
- استعداد دین برای تربیت افراد هنرمند، درک نشده است
- نگاه حوزه به آموزش هنر چگونه است؟
- در حوزه علمیه، جنبههای هنری و ادبی قرآن مورد غفلت است
- در بسیاری از روشهای زندگی، کورکورانه راه تمدن غرب را در پیش گرفتهایم
- بیتوجهی به داراییهای خودی در بسیاری از زمینهها، از جمله هنر
- مثالی در مورد پزشکی و کمتوجهی به داراییها در طب ایرانی
- برای تربیت هنرمند، چه قدمهایی باید برداشت؟
- خلاقیت، یکی از نیازهای ضروری انسان
- خلاقیت، چیزی فراتر از دانستن ضابطهها و اجرای آنها
- وابستگی شدید هنر به خلاقیت
- ضوابط هنر بر اساس خلاقیت طراحی شدهاند
- نیاز عمومی به خلاقیت
- دین چه کمکی به خلاقیت ویتواند داشته باشد؟
- ارتباط با خالق، مقدمه رسیدن به خلاقیت
- توجه به خلقتی که خالق داشته است؛ خلقت برای انسان مهم است
- توجه به آیاتی که به خلقت اشاره کردهاند
- خلقت خدا، دارای خلاقیت است
- خدا دوست دارد ما خلاقیت داشته باشیم
- برای افزایش خلاقیت، خداوند چه راههایی پیشنهاد میکند؟
- روضه حضرت عباس(ع)
جلسۀ سوم | (1401.05.16): شجاعت؛ ضرورتی برای خلاقیت و هنرمند شدن
مدت: 34دقیقه | دریافت با کیفیت: [پایین(8MB) | متوسط(15MB) | خوب(31MB)]
فهرست:
- تأثیر هنر و رسانه بر ذهنیتها و تلقیهای غیرواقعی
- هنر، زندگی در غرب را زیبا و جذاب نشان میدهد
- اقتصاد، در درجه اول با روانشناسی و تبلیغات عجین شده است
- امروزه روان، اندیشه و نگرش انسانها در دست تبلیغات قرار گرفته است
- روش شیطان در زیبا جلوه دادن شرایط و اعمال ناصحیح
- معجزه قرآن، چیزی از جنس رسانه
- توجه قرآن به تبلیغات؛ در قرآن به تمام اتفاقات کلیدی توجه شده است
- اهمیت بخش رسانهای عاشورا
- چه کسانی میتوانند در عرصه هنر و رسانه فعال باشند؟
- ابزار لازم برای هنرمند شدن چیست؟
- ضرورت خلاقیت برای هنرمند
- خلاقیت با جلب توجه کردن، متفاوت است
- شجاعت، یکی از لوازم خلاقیت
- شجاعت، با شجاعنمایی متفاوت است
- نقد فرهنگ غرب، شجاعت میخواهد
- اهمیت شجاعت در مقابل مسخره کردنهای دیگران
جلسۀ چهارم | (1401.05.17): رهایی روحی، یکی از لوازم هنرمند شدن
مدت: 34دقیقه | دریافت با کیفیت: [پایین(8MB) | متوسط(16MB) | خوب(31MB)]
فهرست:
- کار خلاقانه نیاز به نوعی رهایی روحی دارد
- آشنایی با سه نوع رهایی
- چه نوع از رهایی عامل خلاقیت است؟
- رهایی پس از صعود، با سختی اولیه همراه است
- رهایی، مقدمه از بالا نگاه کردن
- ابعاد و آثار از بالا نگاه کردن برای هنرمند
- عمر انسان خیلی کوتاه است
- تجربه کسانی که رها میشوند
جلسۀ پنجم | (1401.05.18): تأثیر همدلی بر خلاقیت
مدت: 41دقیقه | دریافت با کیفیت: [پایین(10MB) | متوسط(19MB) | خوب(38MB)]
فهرست:
- در عرصههای مختلف، فرد خلاّق کم داریم
- در هنر و رسانه، راههای نرفته بسیار زیاد است
- در هنر، امکان خلاقیت بسیار زیاد است
- هنر و رسانه، برای استفادههای رایج امروزی نیستند
- نیاز ما به محیط و یا مدارسی که نیروهای خلاق تربیت کنند
- تأثیر صهیونیستها بر اداره افکار عمومی
- نیروهای هنری ما، هنوز فضای لازم برای تربیت هنرمند را نپذیرفتهاند
- از فضا و ظرفیتهایی که داریم، استفاده نکردهایم
- مرور مباحث گذشته
- خلاقیت در مبارزه با هوای نفس، بیشتر میشود
- تأثیر شجاعت و رهایی بر خلاقیت
- تأثیر بالای هنر و تبلیغ
- ضعف ما در تبلیغات
- همدلی، یکی از عوامل افزایش خلاقیت
- زندگی همدلانه چه آثار و نتایجی دارد؟
- جایگاه ویژه هیئت برای تمرین همدلی
- تأثیر پیادهروی اربعین بر همدلی
جلسۀ ششم | (1401.05.19): ملاحظات بیشتری در مورد تأثیر همدلی بر خلاقیت
مدت: 51دقیقه | دریافت با کیفیت: [پایین(12MB) | متوسط(23MB) | خوب(46MB)]
فهرست:
- خلاقیت، نیازی برای امور مختلف زندگی و معنویت
- باید ویژگیهای یک هنرمند را شناخت
- در هنر، خلاقیت حرف اول را میزند
- تناسب دین و معنویت با خلاقیت
- تأثیر همدلی بر خلاقیت
- همدلی در دفاع مقدس و در پیادهروی اربعین
- روابط بین رزمندگان، عامل جذب شدن به جبهه و جنگ
- روابط بین رزمندگان، جنگ را اداره میکرد
- تأثیر محبت و همدلی بر معنویت و نورانیت پیادهروی اربعین
- شرایط تعلیم و تربیت را میتوان بر اساس همدلی تعریف کرد
جلسۀ هفتم | (1401.05.20): لزوم شناخت طبیعت انسان و فضای لازم برای هنرمند شدن
مدت: 76دقیقه | دریافت با کیفیت: [پایین(18MB) | متوسط(35MB) | خوب(70MB)]
فهرست:
- روال طبیعی حیات بشر و خطر خارج شدن انسان از وضعیت طبیعی
- چرا در آخرالزمان، روال طبیعی زندگی بشر تغییر میکند؟
- تأثیر بالای رسانه بر خارج شدن زندگی انسان از مسیر طبیعی
- امروزه ویژگیها و سبک زندگی هنرمند را رسانه ترسیم میکند
- به صورت طبیعی برای خلاق بودن، باید شجاعت داشت و اهل هوای نفس نبود
- برای افزایش خلاقیت باید لذت را به تأخیر انداخت
- رشد انسان نباید بر خلاف طبیعت باشد
- به سوی طبیعت خود برویم
- نمونههایی از اهمیت زندگی بر اساس طبیعت و معیارهای زندگی طبیعی
- ضرورت شناخت طبیعت انسان برای هنرمند شدن
- نقدی بر عدم آشنایی دانشکدههای هنری با طبیعت انسان
- مدرسه طبیعی هنر، طبیعت خاص خود را دارد
- نمونهها و خاطراتی از طبیعت فضای دفاع مقدس و اقتضائات آن
- برای تولید هنری چه فضایی نیاز است؟
- آسیبشناسی مدرکگرایی در رشتههای هنری
- هنرمند در فضای بروکراسی تربیت نمیشود
جلسۀ هشتم | (1401.05.21): تأثیر درک افتخارات بر هنرمند شدن
مدت: 63دقیقه | دریافت با کیفیت: [پایین(14MB) | متوسط(29MB) | خوب(58MB)]
فهرست:
- تلاش انسانها برای کسب افتخارات و معرفی آنها
- ما افتخارات زیادی داریم که به آن افتخار نمیکنیم
- چرا ما افتخارات خود را معرفی نمیکنیم؟
- نمونههایی از افتخارات ایران در حوزههای مختلف
- ما مهمترین داشتههای خود را هم معرفی نمیکنیم
- تلاش ابلیس برای عدم افتخار ما به داشتههای خود
- امام حسین(ع)، میراث گرانبهای خداوند در زمین
- آیا ما امام حسین(ع) را معرفی کردهایم؟
- عدم آشنایی جهان با قرآن
- حج، زمان معرفی دینی که با همه انبیاء مرتبط است
- ابلیس روی یأس ما کار کرده است
- پایه یأس این است که احساس کنی هیچ افتخاری نداری
- دوری از مکتب تزیین ابلیس و درک زیباییهای واقعی
- درک زیبایی امام حسین(ع)، غیر از درک محبت امام حسین(ع) است
- چه کسانی میتوانند زبیایی دین را ببینند و آن را منتقل کنند؟
جلسۀ نهم | (1401.05.22): برخی از مختصات فضای مورد نیاز برای تربیت هنرمند
مدت: 67دقیقه | دریافت با کیفیت: [پایین(15MB) | متوسط(31MB) | خوب(62MB)]
فهرست:
- سه روش تعلیم و تربیت
- راه استاد و شاگردی و بهرهمندی مستقیم از استاد و مربی و آسیبهای این راه
- روش خودخوان و مطالعه فردی و آسیبهای این راه
- راه اصلاح محیط و تربیت انسان از طریق محیط اصلاح شده
- اصلاح محیط و روابط بین افراد و افزایش همدلی
- کارکرد ولایت در اصلاح محیط و تنظیم روابط طولی و عرضی
- اهمیت ملاحظات اجتماعی در امر تبلیغ جهت اصلاح فضا
- اکثر فعالیتهای تبلیغی امروز، تبلیغ فردی است
- راهبردهایی برای تربیت کلیت جامعه
- حکومت، یکی از شؤون جامعه اسلامی
- هدف قانون باید اصلاح فضای جامعه باشد
- ضرورت جامعهشناسی و روانشناسی برای تنظیم قانون
- روش دشمنان و صهیونیستها در سوء استفاده از فضای جامعه
- ضرورت مراقبت از آینده در مراکز آموزشی هنر
- محیطی درست کنیم که در آن هنرمند خلاق رشد کند
- ایجاد محیط تعلیم و تربیت در محیط خانواده
- ضرورت اصلاح مناسبات و فضای جامعه
- خداوند برای پذیرش ولایت پیامبر، از تقویت حس زیباییشناختی استفاده کرده است
- حق را با حس زیباییشناختی خود تشخیص دهیم
- ولایتمدار باید زیباشناس باشد
- ما نمیتوانیم حرف غیرزیبا برای تبلیغ دین داشته باشیم
- تأثیر بالایی که توصیف زیبا در تبیلغ دین دارد
- نقد روش رایج تبلیغ دین
- لزوم بیدار شدن حس زیباییشناختی در انسان برای درک حقیقت
- روش پیامبر اکرم(ص)، اشاره بوده است نه اینکه تصریح کند و همیشه دستور بدهد
- هنرمند به مراد و مرشدی نیاز دارد که مانند رسول خدا(ص) عمل کند
- هنرمند باید اشارههای مرشد را دریافت کند
- اولیاء خدا، حرف تحمیل نمیکنند و اهل اشاره هستند
- یکی از مختصات فضایی که باید ایجاد شود این است که افراد، مرعوب و ناامید نباشند
- داستان ترمّاه و نگرفتن اشاره امام حسین(ع)
- روضه اسارت اهل بیت(ع)
جلسۀ دهم | (1401.05.23): جمعبندی مطالب مطرح شده در جلسات قبل
مدت: 70دقیقه | دریافت با کیفیت: [پایین(16MB) | متوسط(32MB) | خوب(64MB)]
فهرست:
- شناخت ابعاد و مخاطبین موضوع این جلسات
- مخاطب موضوع این جلسات چه کسانی هستند؟
- این بحث، مخاطب عمومی ندارد
- عرصه فرهنگی، عرصه کارهای بزرگ
- تفاوت بین پرداختن به محصول استاندارد و توجه به فرآیند تولید
- فرآیند تولیدات هنری در کشور ما غلط است
- روشهای فعلی، نمیتواند هنرمند در حد جامعه ما تولید نماید
- پیشنهاد تشکیل کارگاههایی برای پرورش صفات مورد نیاز برای تربیت هنرمند
- توجه به صفاتی مانند شجاعت، رهایی، همدلی و زندگی جمعی برای تربیت هنرمند
- ضرورت توجه ویژه به خلاقیت هنرمند و پرورش خلاقیت
- ضرورت اصلاح فرآیند تولید هنرمند خلاق
- افزایش خلاقیت باعث میشود تشویق و تنبیه دیگران مهم نباشد
- هنرمند چگونه ضرورتاً اهل محبت اهل بیت(ع) میشود؟
- تبیین آثار و ابعاد همدلی در فضای هنر
- هنرمند نباید حساّس و زودرنج باشد
- آیهای در مورد تحمیل حرف به رسول اکرم(ص) و ارتباط آن با هنرمندان
- هنرمند باید ایمان و دستورات خدا را زیبا ببیند
- در مورد زیبایی دین و ایمان باید با هم گفتگو کرد
- درک زیبایی دین، مقدمه مخالفت نکردن با ولیّ خدا
- کارگاهی برای محبوب شدن زیباییهای دین داشته باشیم
- روضه حضرت عباس(ع) و روضه حضرت زهرا(س)
ارسال نظر
لطفا قبل از ارسال نظر اینجا را مطالعه کنید