۰۱/۰۶/۱۵ چاپ ایمیل و پی دی اف

گفتگو با واحد رسانه‌ای موکب خدام‌الحسین در مسیر کربلا- 1401/06/10

 توصیه‌‌ها و مراقبت‌‌های لازم برای اربعین امسال/ اربعین یکی از مصادیق جهاد تبیین در اندازه‌های جهانی است/ معرفی امام‌حسین(ع) به جهان، با اربعین صددرصد قوی‌تر خواهد بود

شناسنامه:

علیرضا پناهیان در گفتگوی زندۀ اینترنتی با واحد رسانه‌ای موکب خدام‌الحسین(ع) واقع در مسیر نجف-کربلا (عمود 1120) به ذکر برخی توصیه‌ها و مراقبت‌های لازم برای اربعین امسال پرداخت. در ادامه، فرازهایی از این گفتگو را می‌خوانید:

آینده‌ای که برای اربعین تصور می‌کنیم بسیار پررونق‌تر از این ایام خواهد بود

مجری: بحث و گفتگوی امشب ما در مورد راهپیمایی عظیم و باشکوه اربعین و اتفاقات و تحولات اخیر در عراق است. بعد از دو سال مشکلات ناشی از کرونا، امسال پیش‌بینی‌ می‌شود جمعیت خیلی بیشتر از سال‌های قبل خواهد شد و شما هم یکی از قدما و سابقون این جریان هستید، یک قدری راجع به این مسئله برای ما صحبت بفرمایید.

ما باید به دل‌هایی که در این ایام هوای کربلا به سرشان می‌زند احترام بگذاریم. این را یک امر جدی تلقی کنیم. این ماجرا با اینکه یک عده‌ای به تفریح بروند یا به یک کشور توریستی بروند و آب و هوا عوض کنند، خیلی فرق می‌کند. هزاران رفتار بی‌ارزش آنچنان اثری در عالم ندارند که یک رفتار ارزشمند مثل زیارت اباعبدالله‌الحسین(ع) می‌تواند در عالم اثر بگذارد. معصیت یا رفتارهای سرشار از غفلت می‌تواند اثرات منفی‌ در روند حیات یک جامعه بگذارد، منتها این‌قدر مغفرت خدا بالاست، این‌قدر خداوند متعال کریمانه برخورد می‌کند که تا یک موجی از رفتار هوس‌آلود و کم‌ارزش در یک جامعه راه افتاد، نمی‌توانیم بگوییم که آن جامعه قطعاً لطمه‌های سنگین خواهد خورد. ولی اگر یک موجی در جامعه از خوبی‌ها ایجاد بشود، باید قدر آن را دانست و به آن اهمیت داد.

بعد از چندسال دوری خیلی از دل‌ها مشتاق زیارت اربعین اباعبدالله الحسین(ع) هستند. بنده اشتیاق عجیب در کسانی که تا حالا این سفر را نرفتند و دوست دارند آن را تجربه کنند دیده‌ام. این مسئله خیلی معنا دارد، خیلی عمیق و خیلی ارزشمند است. مسئولین باید برایش احترام خاص قائل باشند. البته مسئولین امسال یک کمی دیر اقدام کردند ولی الحمدلله به حلّ مسائل خیلی اهتمام کردند که زیرساخت‌هایی را فراهم بکنند. در عین حال، انتظار ما این است که در سال‌های بعد بتوانیم شاهد باشیم که از ایران، دو سه برابر جمعیتِ امسال به سهولت در این زیارت باعظمت شرکت داشته باشند. آینده‌ای که ما برای اربعین تصور می‌کنیم بسیار پررونق‌تر از این ایام خواهد بود. چرا؟ چون در طول تاریخ هیچ‌وقت رونق ذکر اباعبدالله الحسین(ع) روبه افول نبوده است. ممکن است یک دورانی رشد یاد اباعبدالله الحسین(ع) کُند شده باشد اما هرگز نه متوقف شده و نه سقوط کرده است، بلکه همیشه روبه افزایش و رو به صعود بوده است. لذا شما مطمئن باشید در آینده اربعین‌های باشکوه‌تری را شاهد خواهید بود ان‌شاءالله.

کسانی که می‌خواهند اربعین بروند حتماً این شب‌ها توسل و تمنا کنند

مجری: همان طور که می‌فرمایید نمودار اربعین رو به ‌رشد بوده است، اما در یک مقطع زمانی یک مرتبه یک اتفاق عجیب افتاد. این همه‌گیری‌ را که در این چندسال اخیر پیش آمد شما چطور تحلیل می‌فرمایید؟

بنده بارها عرض کرده‌ام قطعاً این عنایت خودِ حضرت ولی‌عصر ارواحناله‌الفداء است؛ تا مؤمنین و ارادتمندان امام حسین(ع) توانستند از خودشان دفاع کنند، اهل‌بیت(ع) دل‌ها را هوایی کردند. ما تا قبل از این نمی‌توانستیم از خودمان دفاع کنیم. نمونه‌اش درگیری‌های دواعش با مؤمنین و مسلمان‌ها بود که مسلمان‌ها قدرت‌نمایی کردند. بعد از سقوط صدام معلوم بود که مؤمنین با این قدرت می‌توانند از خودشان دفاع کنند. تا این زمینه پیش آمد، از عالم بالا دل‌ها را هوایی کردند. خدا بنا ندارد در نجات ملت‌ها زیاد تأخیر بکند. بلکه من فکر می‌کنم خداوند متعال عجله هم دارد؛ البته نه به معنای بدِ کلمه! خداوند متعال بیش از خودِ ما مشتاق نجات بندگان خودش است. لذا وقتی حداقلّ امکانات برای دفاع از این آئین بزرگ فراهم آمد، دل‌ها را هوایی کردند.

فقط یک نکتۀ بسیار مهم وجود دارد و آن هم اینکه در مکتب و مرام امام حسین(ع) باید از حضرت تمنّا کرد و اذن گرفت. من فکر می‌کنم ما باید حواس‌مان باشد، اربعین را مفت ندانیم و تصور نکنیم که چنین فرصت‌هایی، همین‌طور ریخته است. همین الآن کسانی که می‌خواهند اربعین بروند حتماً این شب‌ها توسل و تمنا کنند، حتماً از سه‌سالۀ اباعبدالله الحسین(ع) برای توفیق در این سفر، بهره‌برداری و تداومِ این سفر، تمنّا داشته باشند. بنده هم هرسال نگرانی‌ دارم مبادا این بار به من اجازه ندهند. فکر می‌کنم همۀ ما باید این نگرانی را داشته باشیم و از آنها تمنّا کنیم که به ما توفیق بدهند.

آن اتفاقی را که شب عاشورا برای یاران امام حسین(ع) افتاد، باید درس خودمان قرار بدهیم. شهید شدن در راه امام حسین(ع) برای یاران امام حسین(ع) ساده نبود، اجازه می‌گرفتند و تمنا می‌کردند. حضرت به آنها فرمودند: اگر می‌خواهید بلند شوید از کربلا بروید... آنها دیدند که باید با تمنا و اذن گرفتن به این توفیق دسترسی پیدا کنند. من امیدوارم این دوسال کرونا، لااقل برای همۀ مؤمنین عبرتی شده باشد که رفتن به این سفر را با تمنّا شروع کنند. این تمنا در دل‌ها دیده می‌شود. دوسال مردم گریه کردند برای اینکه موانع برداشته بشود و بتوانند به این سفر مجدداً توفیق پیدا کنند. این تمنا که یکی از رازهای این سفر است باید واقعاً ادامه پیدا کند.

الآن مردم ما خیلی بیشتر از گذشته قدر اربعین را می‌دانند

مجری: همین چندروز اخیر که کارها با سرعت انجام می‌شد یک‌باره اتفاقی افتاد که تحلیل اولیه خیلی‌ها این بود که این اتفاق تا اربعین هم کشیده می‌شود و این سفر را تحت شعاع قرار می‌دهد.

مطمئناً دعای خالصانۀ بعضی از خوبان باعث شد که این راه باز بشود. من فکر می‌کنم دعای مقام معظم رهبری هم مؤثر بود. ایشان خیلی قدر اربعین را می‌دانند، ایشان خیلی علاقه‌مند هستند که مردم از اربعین محروم نشوند. ما از خوبانی که دعا کردند تشکر می‌کنیم که راه مجدداً باز شد. باید واقعاً قدر این نعمت باعظمت را دانست. با این نعمت، طوری برخورد نکنیم که انگار مفت به چنگ‌مان آمده است. خیلی حساس است. ما وقتی یک زیارت عاشورا می‌خوانیم آخرش سجدۀ شکر به‌جا می‌آوریم که خدایا! ممنونت هستم ما را مصیبت‌زده قرار دادی. آن سجده به ما یاد می‌دهد که تشکر کنیم. ساده نیست؛ تو می‌توانی به مصیبت‌زده‌ای سلام بدهی و برای امام حسین(ع) گریه کنی، این یک نعمت خاص است. ان‌شاءالله که بتوانیم این اربعین توفیق پیدا کنیم، بعد هم سجدۀ شکر به‌جا بیاوریم، و در خودِ این اربعین هم توفیق سال‌های بعد را تمنا کنیم. نباید ساده‌انگارانه برخورد کرد. فکر می‌کنم الآن مردم ما خیلی بیشتر از گذشته قدر اربعین را می‌دانند، با همین تمنا پیش برویم ان‌شاءالله توفیق اربعین خوبی پیدا خواهیم کرد.

معرفی امام‌حسین(ع) به جهان، با اربعین صددرصد قوی‌تر خواهد بود/ اربعینی‌ها با سلاح رسانه و به‌واسطۀ اربعین، در معرفی امام‌حسین(ع) به جهان کوشا باشند

مجری: یک سؤال مهدوی هم بپرسم، وقتی حضرت بقیة‌الله(عج) می‌خواهند قیام بکنند، خودشان را با سیدالشهداء(ع) به اهل عالم معرفی می‌کنند. آیا معرفی بقیة‌الله(عج) را با این عظمت رو به رشدی که در ماجرای اربعین دارد اتفاق می‌افتد ارتباط داد؟

اولین بار حدود سال 87 بود که با گروهی از دوستان، اربعین مشرف شده بودیم، هنوز این رقم بیست میلیونی شکل نگرفته بود. از ایران چند اتوبوس زائر آمده بودند ولی آنجا می‌شد حدس زد که این مسیر یک مسیر روبه‌رشد است و آینده دارد. آنجا در یک جلسه‌ای اولین بار این کلام بر زبان‌ها جاری شد که واقعاً دارد یک معرفی جهانی از امام حسین(ع) صورت می‌گیرد. امام زمان که امامِ جهان هم هست و حکومت جهانی هم خواهد داشت چرا خودشان را به امام حسین(ع) معرفی می‌کنند؟ هرچه آدم جلوتر می‌رود این ارتباط را بیشتر می‌بیند! چون بسیاری ‌از مسائل ظهور حضرت خیلی طبیعی اتفاق می‌افتد. اگر شما در رسانه‌ها یک شخصیت را جهانی نکرده باشید نمی‌توانید یک شخصیت دیگر را به واسطۀ آن شخصیت به جهان معرفی کنید. الآن دارد این اتفاق می‌افتد.

امیدوارم هر کدام از اربعینی‌ها با سلاح رسانه به کمک اربعین در معرفی امام حسین(ع) به جهان کوشا باشند. چون اگر شما بخواهید بدون اربعین امام حسین(ع) را معرفی کنید آن اتفاق لازم نمی‌افتد. معرفی امام‌حسین(ع) با اربعین صددرصد قوی‌تر خواهد بود نسبت به معرفی امام حسین(ع) به‌طور کلی. چون وقتی‌ مردم جهان، بیست میلیون نفر جمعیت را می‌بینند، تعجب می‌کنند و سؤال می‌کنند «چه شده است؟! ایشان که هستند؟» اگر شما همین‌طوری یک کتاب را معرفی کنی و بگویی «این کتاب شخصیت اباعبدالله‌الحسین(ع) را توضیح می‌دهد» چه کسی انگیزه پیدا می‌کند آن را مطالعه کند؟ ما باید بدانیم این حرکت و زیارت بیست میلیونی در واقع دارد کار را برای جهانی‌کردن امام حسین(ع) سهل می‌کند. ولی برای این که واقعاً امام حسین(ع) جهانی بشود، ما باید زحمت رسانه‌ای بکشیم و این خبر بیست میلیون را حتی با جزئیاتش به مردم جهان منتقل کنیم.

اربعین یکی از مصادیق جهاد تبیین در اندازه‌های جهانی است / باید یک بخشی از زندگی‌مان را برای امام حسین(ع) وقف کنیم

مجری: آیا در این حوزه پیشنهاد خاصی هم دارید؟ الآن این خیل جمعیت و این سیل جمعیتی که دارند می‌روند، چه بکنند؟

ما چقدر مقید هستیم که زیارتنامه بخوانیم؟ چقدر مقید هستیم که نمازمان را بخوانیم؟ اصلاً چقدر مقید هستیم به زیارت اربعین برویم؟ آنهایی که نرفتند چقدر دل‌شان دارد می‌سوزد؟ چقدر حسرتش را می‌خورند و از کسانی که می‌روند تقاضای دعا و زیارت می‌کنند؟ باید همان مقدار برای انتقال اربعین اصرار داشته باشیم. یقیناً یکی از مصادیق جهاد تبیین، همین اربعین است منتها در اندازه‌های جهانی، موضوعش هم اباعبدالله الحسین(ع) است و چه موضوعی مؤثرتر از این هست!؟

یک جوان از اهالی کربلا می‌گفت بعد از اینکه صحبت شما را شنیدم که باید امام حسین(ع) را به‌صورت جهانی معرفی کرد، من دارم دوتا زبان یاد می‌گیرم و بعد از یکی دوسال کارم را شروع خواهم کرد. من وظیفه‌ دارم این کار را انجام بدهم... او واقعاً برای اباعبدالله الحسین(ع) قیام کرده بود. ما باید یک بخشی از وقت و زندگی‌مان را برای امام حسین(ع) وقف کنیم. مثل آن کسی که در نجف، دست‌فروش بود و خانه‌اش در و پیکر نداشت، اما یک غذای درست حسابی به زائران می‌داد. او با پول همین غذایی که برای زائران صرف می‌کرد می‌توانست خانه‌اش را تعمیر کند. ولی می‌گفت: من دست‌فروشی می‌کنم و هرروز یک بخشی از پولم را برای اربعین و امام حسین(ع) کنار می‌گذارم و اصلاً به آن دست نمی‌زنم، آن پول اصلاً مال ما نیست. پولی را که در طول سال جمع شده است برای زائران صرف می‌کنیم. یک دست‌فروش دارد بخشی از پول خودش را برای امام حسین(ع) و اربعین اختصاص می‌دهد درحالی‌که خودش قطعاً به آن پول نیاز دارد. همۀ ‌ما باید قدری از وقت خودمان را به این موضوع اختصاص بدهیم. نیاییم سر سفرۀ آمادۀ اباعبدالله‌الحسین(ع) تناول کنیم، بهره ببریم و برویم. باید برای امام حسین(ع) یک کاری بکنیم.

در سفر اربعین چه آدابی را باید رعایت کنیم؟

 دشمنان دنبال ایجاد تفرقه بین ایران و عراق هستند؛ ما باید خیلی دوستانه و برادرانه رفتار کنیم

مجری: ما الآن دو گروه داریم؛ یک گروه که عازم اربعین هستند و یک گروه از عاشقان سیدالشهداء(ع) که به هر علت نمی‌توانند بیایند. شما با درکی که از فضای کشور عراق دارید، چه توصیه‌های خاصی به زوّار سیدالشهداء(ع) که از ایران می‌روند و با مردم عراق روبرو می‌شوند دارید؟ آنهایی هم که نمی‌روند، با دلتنگی‌ و غم و غصه‌ای که دارند چه بکنند؟

دربارۀ اینکه وقتی برای زیارت، به کشور عراق سفر می‌کنیم چه آدابی را باید رعایت کنیم حرف زیاد هست. دشمنان ما خیلی دنبال ایجاد تفرقه بین ایران و عراق هستند. ما باید به شدّت حساس باشیم و به شدّت دوستانه و برادرانه رفتار کنیم. ممکن است در هر کشوری افرادی باشند که رفتارهای غلطی داشته باشند. در کشور خودمان در کنار دستۀ عزاداری ممکن است دونفر هم پیدا بشوند مسخره کنند. نباید این را روی حساب قاطبۀ مردم ایران بگذاریم. حتی قاطبۀ غیرمذهبی‌ها هم به دستۀ عزا احترام می‌گذارند. در هر جایی و در هر جامعه‌ای ممکن است افراد بدی باشند. باید تا آنجایی که می‌شود بدی‌ها را پوشاند، با بی‌اعتنایی به بدی‌ها و برخورد خوب با بدی‌ها، جلوی ایجاد موج و اثراتش را بگیریم.

ما باید حواس‌مان باشد دشمنان اسلام و دشمنان ایران و عراق دارند میلیاردها میلیارد برای ایجاد دشمنی بین دو ملت ایران و عراق هزینه می‌کنند همان‌طوری که برای ایجاد تفرقه بین خود ایرانی‌ها و تفرقه بین خود عراقی‌ها هزینه می‌کنند. باید نسبت به این موضوعات محتاط باشم و عکس‌العمل‌های مناسبی داشته باشیم؛ باید با محبت و گذشت و بدون تنش برخورد کنیم، همۀ ما باید این هوشمندی را داشته باشیم. برای ملت عراق احترام بگذاریم. واقعاً کار ملت عراق در اربعین‌ بی‌نظیر است. واقعاً برخورد آنها با زائران فوق‌العاده است. در این دوسال کرونا خیلی‌ از عراقی‌ها غصه می‌خوردند که چرا ایرانی‌ها نیامدند و حتی بعضی‌ از آنها گریه می‌کردند حال اینکه باید بگوییم وقتی مهمان کمتر است زحمت شما هم کمتر است. ولی خدا واقعاً این دل‌ها را هوایی کرده و یک صفایی در آن قرار داده است.

باید به تقیّدات، آداب و فرهنگ مردم عراق احترام بگذاریم / کم خوردن و برخورد ایثارگرانه با همسفران بسیار مهم است

نکتۀ بعد اینکه مثلاً ممکن است بگوییم ما فارس هستیم و آنها عرب‌زبان هستند، بعد بین خودمان یک حرف‌های سبکی بزنیم. نه؛ شما فرض را بر این بگیرید که تمام دوستان عراقی، فارسی را متوجه می‌شوند. من نمی‌گویم مواظب باشید یک‌وقت با صدای بلند یک حرف منفی‌ نزنید که دوستان عراقی متوجه ‌بشوند بلکه می‌گویم اصلاً حرف منفی در دل‌مان هم نباید باشد. در صحنه‌‌ای به این زیبایی آیا انسان دلش می‌آید کلمۀ ناروایی بر زبان جاری بکند؟ ابداً! کلّ اربعین جلسۀ امام حسین(ع) و در محضر ارباب است.

بانوان محترم بدانند فرهنگ مردم‌ عراق این است تمام بانوان عراق دو ماه عزادار هستند، حتی خیلی از رفتارهای عادی ترک می‌شود، خیلی از زینت‌ها را کنار می‌گذارند. ممکن است در ایران چنین فرهنگی نباشد. ممکن است بعضی از خانواده‌ها در مراسم عزاداری‌شان هم سراغ بعضی از رفتارها بروند ولی در فرهنگ مردم عراق، زنان رفتار ویژه‌ای به عنوان عزادار دارند. این نکته را باید توجه داشته باشیم. باید به آن فرهنگ احترام بگذاریم، آن فرهنگ در این زمینه‌ها اصالت‌های خودش را حفظ کرده است ولی ما فاصله گرفتیم. واقعاً در هیئت یک عزادار باید برویم. کم ماندن و کم خوردن و برخورد ایثارگرانه با دیگر همسفران هم بسیار مهم است. واقعاً بین موکب ایرانی و عراقی، و بین چای ایرانی و عراقی فرقی نگذاریم. ما مثل عراقی‌ها آن‌قدر چای غلیظ و شیرین نمی‌خوریم. بنده در آن سال‌های اول، متوجه نبودم و می‌گفتم «برای من یک چایی ایرانی یا کمرنگ بریزید» آنها هم با محبت برخورد می‌کردند. بعداً کم‌کم متوجه شدم بعضی از آنها ناراحت می‌شوند. وقتی آنها ناراحت می‌شوند ما باید حواس‌مان باشد.

مثل یک مهمانیِ بزرگ، آداب مهمان را رعایت کنیم/ برخورد کریمانۀ عراقی‌ها را با مهربانی پاسخ بدهیم

یکی از دوستان عراقی به من می‌گفت: بعضی‌ از ایرانی‌ها غذا را می‌گیرند ولی چون خوش‌شان نمی‌آید، آن را کنار می‌گذارند. این رفتار خوبی نیست. عراقی‌ها آداب خیلی دقیقی را برای مهمانی‌ها رعایت می‌کنند. بعضاً دیده می‌شود که خودشان غذا نمی‌خورند و می‌ایستند تا اگر مهمان، کاری داشته باشد برایش انجام بدهند. آنها انتظار دارند ما هم به این تقیّدات و آدابی که آنجا رعایت می‌شود عکس‌العمل مناسب نشان بدهیم. این نکات خیلی مهم است. اساساً بچه‌های یک خانواده موقع مهمانی رفتن ادب می‌شوند و الّا آدم‌ها در خانۀ خودشان یک‌مقدار راحت عمل می‌کنند. ما باید آنجا واقعاً مؤدبانه‌تر رفتار کنیم. جدا از اینکه، صاحبخانه هم اباعبدالله‌الحسین(ع) و صاحب مجلس هم امام زمان ارواحناله‌الفدا است، به‌هر‌حال این یک مهمانی بزرگ است.

آدم هر فرهنگی را که می‌بیند یک چیزی یاد می‌گیرد و بعد، نسبت به آن احترام می‌گذارد. باید نسبت به فرهنگ عزاداری و فرهنگ مهمانی در عراق کنجکاو باشیم و آنها را رعایت‌ کنیم، نکته‌سنجانه برخورد بکنیم. ما می‌توانیم وقتی مثل یک مهمان بر سر سفرۀ کریمانۀ آنها می‌نشینیم، خیلی چیزها را رعایت بکنیم و آن برخورد کریمانه را با یک مهربانی پاسخ بدهیم.

زائران ایرانی، ابداً در مسائل سیاسی عراق اظهارنظر و دخالت نکنند

مجری: با توجه به اتفاقات اخیر در عراق، فکر کنم امسال حساسیت و لزوم رعایت نکاتی را که فرمودید حتی نسبت به سال‌های پیش چندبرابر است.

بله درست است. ما اختلافات بین مردم عراق و بین سیاسیون را نمی‌دانیم و از آنها خبر نداریم. ما به مثابه یک همسایه می‌مانیم که مثلاً ممکن است از خانۀ همسایه یک دعوا و اختلافی بشنویم. اگر برویم و دخالت و اظهارنظر بکنیم چه‌بسا وضع بدتر بشود. البته یک‌وقت قصه حاد می‌شود؛ مثل ماجرای دواعش که داشتند جنایت می‌کردند و جوان‌های عراقی را قتل‌عام می‌کردند. آنجا مسئله فرق می‌کند، آنجا مردم عراق با آغوش باز، کمک ایرانی‌ها را پذیرفتند و ایرانی‌ها هم انجام وظیفه کردند. ولی در جزئیات بهتر است ما دخالت نکنیم. چون بحث در این باره خیلی طولانی‌ است.

بعضی از گروه‌ها ضدّیت با ایران را در مواقعی به عنوان یک شعار سیاسی مطرح می‌کنند ولی این موضوع به هیچ وجه عمومیت ندارد. حتی نمی‌شود گفت طرفداران هیچ گروهی، از گروه‌های سیاسی به طور مطلق با ایران بد هستند. مردم و مسئولان عراق عقلانیت به خرج دادند. واقعاً شرایط عراق شرایط ملتهبی است، زمینۀ یک اختلاف گسترده و پردامنه وجود داشت اما خودشان خیلی باشکوه و زیبا برخورد کردند و ماجرا را جمع کردند. من از همۀ علما و بزرگان سیاسی عراق واقعاً تشکر می‌کنم.

شاید این زمینۀ پرالتهابی که آنجا وجود دارد، اقتضاء می‌کرد که این ماجرا تا بعد از اربعین هم ادامه پیدا بکند و این اربعین را برای مردم ایران و عراق مختل بکند. آفرین بر مردم عراق که مسئله را جمع کردند. ما نباید دخالت بکنیم. من اصلاً نمی‌خواهم از جزئیات حرف بزنم. اگر حرف بزنم ممکن است خودش یک‌نوع دخالت‌ محسوب بشود. ما باید به این اتفاق‌ها این طور نگاه بکنیم که مردم عراق در مسیر تکامل نظام سیاسی خودشان باید به مراحلی برسند که بتوانند این اختلاف‌ها را در خودشان حل بکنند و نمونه‌اش همین حادثه بود که توانستند حل بکنند.

اگر مردم ایران و عراق در اربعین، باهم آشنا بشوند هیچ‌وقت باهم دشمن نمی‌شوند و به‌هم سوءظن پیدا نمی‌کنند

مجری: الآن خیلی راحت و سریع با یک موبایل، عکس و فیلم تهیه می‌شود، شاید در همین ایام از یک رفتار اشتباه یک کلیپ ساخته شود و آن گروهی که دارند عواطف ضدّایرانی را تحریک می‌کنند از آن سوء استفاده بکنند.

بله. ولی نکتۀ بسیار مهم این است که واقعاً اربعین دو ملت را با هم آشنا و حتی رفیق کرد. وقتی ایرانی‌ها و عراقی‌ها در این ایام همدیگر را ببینند و باهم آشنا بشوند هیچ‌وقت با هم دشمن نمی‌شوند و در مورد یکدیگر سوءظن پیدا نمی‌کنند. کسانی که در اربعین به عراق رفتند، وقتی می‌شنوند یک کسی در عراق علیه ایران حرفی زده است، اصلاً آن حرف را قبول و باور نمی‌کنند. می‌گویند از این چیزها همه‌جا هست، ما خودمان ایرانی‌هایی داریم که تروریست و آدم‌کش هستند و هفده هزار نفر را در ایران کشتند. مگر آنهایی که آدم می‌کشتند ایرانی نبودند؟ ما ایرانیِ ضدّایرانی داریم و توانستیم پشت‌سر بگذاریم و این عزّتمندی را برای ایرانی‌ها داریم که قاطبه‌ ایرانی‌ها انسان‌های صلح‌جو و اندیشمند هستند.

در مورد عراق هم همین‌طور است. مردم عراق زندگی خیلی سخت و تاریخ بسیار سهمگینی را پشت‌سر گذاشتند. شیعیان عراق خیلی مظلومیت‌ها تحمل کردند. این مظلومیت‌ها و رنج‌ها آنها را پخته کرده است. شما جمع شدن این حوادث اخیر را دیدید، در آینده از این زیبایی‌ها بیشتر در مردم عراق خواهید دید. اگر شما مردم عراق را از نزدیک بشناسید و ارتباط بگیرید، می‌بینید و می‌دانید که مردم فرهیخته‌ای هستند.

بنده از نزدیک با مردم عراق ارتباط دارم به طوری که به خوبی‌ها، ارزش‌ها و فرهیختگی‌ مردم عراق اعتقاد پیدا کردم. من از اینکه این ماجرا جمع شد اصلاً تعجب نمی‌کنم. امام‌زمان(عج) دارد اینها را برای مرکز حکومت جهانی خودش آماده می‌کند.

در کربلا هم کودک بود، هم خانواده بود و هم پیرمرد بود

مجری: بعضی‌ها مردّد هستند خانوادگی برای این سفر بیایند یا تنهایی بیایند؟ بعضی‌ها می‌گویند فقط آقایان بروند، بعضی‌ها می‌گویند خانوادگی بروید. توصیه‌ شما چیست؟

بنده نمی‌خواهم مبلّغ این باشم که مردم با خانواده بیایید، دست بچه‌های کوچک‌تان را بگیرید بیایید. حتی این را هم گفتم که خانواده‌هایی که توانایی و تحمل گرما را ندارند و زود آسیب می‌بینند نیایند، مسن‌ترهایی که اذیت می‌شوند نیایند ولی در کربلا هم کودک بود، هم خانواده بود و هم پیرمرد بود. نمی‌شود منع کرد، اصلاً کربلا با همین چیزهایش زیباست. ولی آدم از باب دلسوزی وقتی نگاه می‌کند، دوست دارد بگوید برای اینکه مردم صدمه نخورند کسانی که توانایی کمتری دارند نیایند. ولی من مطمئن هستم خیلی‌ها این حرف من را گوش نمی‌دهند، شاید هم کار خوبی می‌کنند و گوش نمی‌دهند، و از آ‌ن‌طرف هم نمی‌خواهم مبلّغ باشم و بگویم اگر بچۀ شیرخوار هم داری بردار بیاور، امام حسین(ع) هم با بچۀ شیرخوارش آمد. چون نگرانم مبادا کسی صدمه بخورد.

مردمی که برای اربعین هزینه می‌کنند باید بدانند که خدا چندبرابر به آنها برمی‌گرداند

مجری: سؤال آخرم دربارۀ موکب‌دارها است. در این وضعیت اقتصادی خیلی از موکب‌ها تحت مضیقه هستند. این مشکل را چطور می‌شود حلّ کرد؟

مردمی که برای اربعین هزینه می‌کنند باید بدانند که خدا چندبرابر به آنها برمی‌گرداند. من بیشتر از این حرفی برای زدن ندارم. دل‌های نورانی‌ای که در همین شرایط برای کمک اقدام می‌کنند، مزدشان را به‌صورت ویژه از اباعبدالله الحسین(ع) دریافت خواهند کرد. مطمئن هستم مردم در گرانی بیشتر کمک می‌کنند. مگر محرم امسال نبود؟ محرم امسال، غذا دادن در هیئت‌ها و برگزاری مراسم، بااینکه دو سال هم در کرونا بودند و یک فاصله‌ای ایجاد شده بود، باید مردم یک مقدار پرهیز می‌کردند. امسال هیچ کسی در محرم برای امام حسین(ع) کم نگذاشت. همین میلیون‌ها نفری که تا الان برای رفتن آماده شدند، مگر نمی‌دانند هزینه‌های‌شان بیشتر شده است؟

کسانی که امکان مشارکت مالی برای اربعین امام حسین(ع) و روضۀ جهانی اباعبدالله الحسین(ع) دارند، اگر یک مقدار دقیق‌تر فکر کنند، حتماً به این نتیجه می‌رسند که از حداکثر امکان‌شان استفاده کنند.

(الف3/ن2)

نظرات

ارسال نظر

لطفا قبل از ارسال نظر اینجا را مطالعه کنید

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
دسترسی سریع سخنرانی ها تنها مسیر استاد پناهیان ادبستان استاد پناهیان درسنامۀ تاریخ تحلیلی اسلام کلیپ تصویری استاد پناهیان کلیپ صوتی استاد پناهیان پرونده های ویژه حمایت مالی بیان معنوی پناهیان

آخرین مطالب

آخرین نظرات

بیان ها راهکار راهبرد آینده نگری سخنرانی گفتگو خاطرات روضه ها مثال ها مناجات عبارات کوتاه اشعار استاد پناهیان قطعه ها یادداشت کتابخانه تالیفات مقالات سیر مطالعاتی معرفی کتاب مستندات محصولات اینفوگرافیک عکس کلیپ تصویری کلیپ صوتی موضوعی فهرست ها صوتی نوبت شما پرسش و پاسخ بیایید از تجربه... نظرات شما سخنان تاثیرگذار همکاری با ما جهت اطلاع تقویم برنامه ها اخبار مورد اشاره اخبار ما سوالات متداول اخبار پیامکی درباره ما درباره استاد ولایت و مهدویت تعلیم و تربیت اخلاق و معنویت هنر و رسانه فرهنگی سیاسی تحلیل تاریخ خانواده چندرسانه ای تصویری نقشه سایت بیان معنوی بپرسید... پاسخ دهید...