۰۱/۰۹/۲۱ چاپ ایمیل و پی دی اف

­­­­­پرونده | مخالفت امام با دخالت احزاب و افراد و گروه‌های سرشناس مانند جامعه مدرسین و جامعۀ روحانیت، در انتخابات مجلس از طریق ارائۀ فهرست نامزد پیشنهادی برای سراسر کشور یا در غیر حوزۀ انتخابیۀ خود

توضیح: پس از انقلاب اسلامی، در ایام انتخابات اولین دورۀ مجلس شورای اسلامی، بسیاری از مردم و شخصیت‌ها با مراجعه به جامعۀ مدرسین قم و جامعۀ روحانیت تهران که مورد اعتماد بخش گسترده‌ای از مردم و انقلابیون در سراسر کشور بودند، خواستار این بودند که با توجه به اشراف و آگاهی که این مجموعه‌ها دارند، پس از بررسی نامزدها، افرادی را که به نظر ایشان مناسب‌تر هستند را در یک فهرست پیشنهاد کنند. در اولین انتخابات مجلس شورای اسلامی که کمتر از یکسال پس از انقلاب برگزار شد، جامعۀ مدرسین به علت عدم شناخت کافی نسبت به حدود 1900 نفری که از سراسر کشور نامزد شده بودند، تصمیم گرفت فهرست پیشنهادی ارائه نکند. اما پس از حضور آقای هاشمی رفسنجانی در جلسه جامعه مدرسین و تاکید بر ضرورت ورود جامعه مدرسین در این زمینه، جامعه مدرسین از حضرت امام استفسار کردند و نظر امام این بود که فهرست ندهند و مردم خودشان آزادانه انتخاب کنند.

در انتخابات دورۀ دوم و سوم مجلس شورای اسلامی، بحث ارائۀ فهرست پیشنهاد به صورت جدی‌تر مطرح شد و امام لااقل سه مرتبه به صورت علنی در این زمینه اظهار نظر کردند و با ارائه فهرست پیشنهادی نامزد برای سراسر کشور توسط جامعتین مخالفت کردند. گزارشی از شرح ماجرا و جزئیات آن در کتاب «جامعۀ مدرسین؛ از آغاز تا کنون» که با نظارت جامعۀ مدرسین تنظیم و منتشر شده است، آماده است. بخش مربوطه را می‌توانید در اینجا(+) بخوانید.
در ادامه سه موضع‌گیری علنی امام در جریان انتخابات دورۀ دوم و سوم مجلس شورای اسلامی آمده است:

22 بهمن 1362 | در آستانۀ انتخابات مجلس دوم | پیام  امام به ملت ایران: هیچ حوزۀ انتخاباتی برای حوزۀ دیگر کاندیدا تعیین نکند و دربارۀ صلاحیت کاندیدای حوزۀ دیگر اظهار نظر نکند

پیام  امام به ملت ایران در پنجمین سالگرد پیروزى انقلاب، حدود دو ماه مانده به انتخابات مجلس(26 فروردین 63)

امام در بند چهارم پیام خود که به انتخابات اختصاص دارد و مفصل است می‌فرمایند:

« از مسائل بسیار مهمى که در آینده نزدیک با آن مواجه هستیم مسئله انتخابات دوره دوم مجلس شوراى اسلامى است....  مجلس امروز مواجه است با دنیاى پرآشوب صنعتى و سیاسى پیچیده و فرهنگهاى غربى و شرقى و صحنه‏هاى تنازع بقاى بین المللى. و چنین مجلسى باید انباشته از مطلعین و دانشمندان و متخصصان در هر رشته باشد. و لازم است کسانى که کاندیداهایى به ملت معرفى مى‏کنند در نظر داشته باشند که از مطلعین هر رشته تخصصى چند نفرى در بین کاندیداهاى آنها باشد. و اگر کسى یا کسانى را در غیر گروه یا صنف خود یافتند که از افراد گروهشان لایق‏تر است او را کاندیدا کنند. مسئله انتخابات یک امتحان الهى است که گروه‌گرایان را از ضوابط‌گرایان ممتاز مى‏کند، و مؤمنین و متعهدین را از مدعیان جدا مى‏نماید. ...

و اما مردم در سراسر کشور در انتخاب فرد مورد نظر خود آزادند؛ و احدى حق تحمیل خود یا کاندیداهاى گروه یا گروه‌ها را ندارد. هیچ مقامى و حزبى و گروهى و شخصى حق ندارد به دیگران که مخالف نظرشان هستند توهین کنند، یا خداى نخواسته افشاگرى نمایند؛ گرچه همه حق تبلیغات صحیح براى خود یا کاندیداهاى خود یا دیگران را دارند، و هیچ کس نمى‏تواند جلوگیرى از این حق نماید. و البته لازم است تبلیغات موافق مقررات دولت باشد. و احدى شرعاً نمى‏تواند به کسى کورکورانه و بدون تحقیق رأى بدهد. و اگر در صلاحیت شخص یا اشخاصى تمام افراد و گروهها نظر موافق داشتند ولى رأى دهنده تشخیصش بر خلاف همه آنها بود، تبعیت از آنها صحیح نیست، و نزد خداوند مسئولیت دارد. و اگر گروه یا اشخاص صلاحیت فرد یا افرادى را تشخیص دادند و از این تأیید براى رأى دهنده اطمینان حاصل شد، مى‏تواند به آنها رأى دهد. و بالجمله، حکومت حکومت اسلام و مردم است؛ و مجلس از مردم است، و رأى نیز از آن مردم است؛ و احدى تحت فرمان مقام یا مقاماتى نیست.

لازم به تذکر است که اهالى محترم هر حوزه انتخابیه فرد یا افرادى را کاندیدا نموده، و براى آنان فعالیت صحیح قانونى و شرعى انتخاباتى نمایند. و براى هرچه بهتر و پرشورتر شدن انتخابات هیچ حوزه‏اى براى حوزه دیگر کاندیدا تعیین ننماید. و همچنین صلاحیت و عدم صلاحیت شخص و یا اشخاص کاندیدا را تأیید و تصدیق ننماید. دخالت در انتخابات هر حوزه به عهده خود آن حوزه مى‏باشد. و بهتر است که نمایندگان تمامى اقشار حوزه‏ها براى تعیین فرد یا افراد مورد نظرشان تبادل نظر نمایند. با تمام این اوصاف، تمامى افراد در صورت دارا بودن شرایط لازم، در تعیین کاندیدا و یا کاندیدا شدن آزاد و مختارند.» (صحیفه امام، ج18، ص336 )

9 اسفند 1362 | در آستانۀ انتخابات مجلس دوم | این توطئه که سیاست و در نتیجه انتخابات حق مجتهدین است، بدتر از توطئه عدم دخالت علما در سیاست است! 

بخشی از سخنرانى امام در جمع مدیران و کارکنان صدا و سیما در 9 اسفند 1362 دربارۀ رسالت و نقش صدا و سیما:

«از امورى که لازم است امروز تذکر بدهم، شاید بعد دیر بشود، قضیه انتخابات است. همان طورى که مکرر من عرض کرده‏ام و سایرین هم گفته‏اند، انتخابات در انحصار هیچ کس نیست، نه در انحصار روحانیین است، نه در انحصار احزاب است، نه در انحصار گروههاست. انتخابات مال همه مردم است. مردم سرنوشت خودشان دست خودشان است. و انتخابات براى تأثیر سرنوشت شما ملت است. از قرارى که من شنیده‏ام در دانشگاه بعض از اشخاص رفته‏اند گفته‏اند که دخالت در انتخابات، دخالت در سیاست است و این حق مجتهدین است. تا حالا مى‏گفتند که مجتهدین در سیاست نباید دخالت بکنند، این منافى با حق مجتهدین است، آنجا شکست خورده‏اند حالا عکسش را دارند مى‏گویند. این هم روى همین زمینه است، اینکه مى‏گویند انتخابات از امور سیاسى است و امور سیاسى هم حق مجتهدین است هر دویش غلط است. انتخابات سرنوشت یک ملت را داردتعیین مى‏کند. انتخابات بر فرض اینکه سیاسى باشد و هست هم، این دارد سرنوشت همه ملت را تعیین مى‏کند، یعنى آحاد ملت سرنوشت زندگیشان در دنیا و آخرت منوط به این انتخابات است. این این‏طور نیست که انتخابات را باید چند تا مجتهد عمل کنند. این معنى دارد که مثلًا یک دویست تا مجتهد در قم داشتیم و یک صد تا مجتهد در جاهاى دیگر داشتیم، اینها همه بیایند انتخاب کنند، دیگر مردم بروند کنار؟!

این یک توطئه‏اى است که مى‏خواهند همان طورى که در صدها سال توطئه‏شان این بود که باید روحانیون و مذهب از سیاست جدا باشد و استفاده‏هاى زیاد کردند و ما ضررهاى زیاد از این بردیم، الآن هم گرفتار ضررهاى او هستیم. حالا دیدند آن شکست خورد، یک نقشه دیگر کشیدند، و آن این است که انتخابات حق مجتهدین است، انتخابات یا دخالت در سیاست حق مجتهدین است. دانشگاهیها بدانند این را که همان طورى که یک مجتهد در سرنوشت خودش باید دخالت کند، یک دانشجوى جوان هم باید در سرنوشت خودش دخالت کند. فرق مابین دانشگاهى و دانشجو و مثلا مدرسه‏اى و اینها نیست، همه‏شان با هم هستند. اینکه در دانشگاه رفتند و یک همچو مطلبى را گفتند، این یک توطئه‏اى است براى اینکه شما جوانها را مأیوس کنند.

بیدار باشید! توجه کنید! اینها با توطئه هایشان مى‏خواهند کار را انجام بدهند، نمى‏توانند با دخالت نظامى کار بکنند، اینها مى‏خواهند با شیطنتهایشان کار خودشان را انجام بدهند. آن وقت شیطنت این بود که سیاست از مذهب خارج است و بسیار ضرر به ما زدند و ما بسیار ضرر خوردیم و آنها هم بسیار نفع بردند. این مطلب شکست خورده.

حالا مى‏گویند که سیاست حق مجتهدین است یعنى، در امور سیاسى در ایران پانصد نفر دخالت کنند، باقیشان بروند سراغ کارشان. یعنى مردم بروند سراغ کارشان، هیچ کار به مسائل اجتماعى نداشته باشند، و چند نفر پیرمرد ملّا بیایند دخالت بکنند. این از آن توطئه سابق بدتر است براى ایران. براى اینکه، آن یک عده از علما را کنار مى‏گذاشت، منتها به واسطه آنها هم یک قشر زیادى کنار گذاشته مى‏شوند، این تمام ملت را مى‏خواهد کنار بگذارد. یعنى نه اینکه این مى‏خواهد مجتهد را داخل کند، این مى‏خواهد مجتهد را با دست همین ملت از بین ببرد. باید دانشگاهیها متوجه باشند که اگر چنانچه افرادى در دانشگاه هستند که شیطنت دارند مى‏کنند، اینها را باید توجه کنند که گول اینها را نخورند. خودشان دخالت در امور انتخابات بکنند. انتخابات سرنوشت حتى شمایى که در آنجا هستید را تعیین مى‏کند. یک امرى که سرنوشت آحاد ملت در دست اوست، وظیفه آحاد ملت است که در آن دخالت کند، مربوط به یک قشرى، دون قشرى نیست، همه باید در این دخالت بکنند. و این شیطنتهایى که الآن دارند مى‏کنند، به طورى که به من گفته‏اند براى مأیوس کردن بعضى از جوانهاى ماست. این شیطنت را خنثى کنید و فعال وارد بشوید در انتخابات. مى‏خواهید خودتان کسانى را تعیین کنید و انتخاب بکنید، مى‏خواهید ببینید هر قشرى که مى‏پسندید حرفهاى آنها را و کاندیداى آنها را. شما هم با آنها باشید. در هر صورت ما باید از کید این خائنین هیچ وقت غافل نشویم.» (صحیفه امام، ج‏18، ص362)

10 تیر 1366| در آستانۀ انتخابات مجلس دوم | نامه امام در پاسخ به سوال برخی نمایندگان: هیچ فرد و گروهى و هیچ نهاد و سازمان و حزب و دفتر و تجمعى نمی‌تواند در حوزه انتخابات دیگران دخالت نماید، و براى غیر حوزه خودْ فرد یا افرادى را کاندیدا نموده و از آنان تبلیغ نماید

چهارتن از نمایندگان مجلس شوراى اسلامى، آقایان: کروبى، عبدالله نورى، حسین هاشمیان، محمد علی هادى، حدود 9 ماه مانده به انتخابات مجلس سوم(19 فرودین 67 ) به امام نامه‌ای نوشتند و دو سوال پرسیدند. امام نیز به این نامه پاسخ دادند و فردای آن روز متن نامه نمایندگان و پاسخ امام در روزنامه رسالت منتشر شد.

متن نامه چهار نماینده:

 [بسمه تعالى. محضر مقدس رهبر عظیم الشأن انقلاب اسلامى و بنیانگذار جمهورى اسلامى ایران، حضرت امام خمینى- دام ظله العالى على رؤوس المسلمین.

با سلام خدمت آن امام بزرگوار، در انتخابات دوره قبل حضرتعالى نسبت به معرفى کاندیدا براى حوزه‏هاى مختلف از سوى احزاب و جمعیتهاى سیاسى- مذهبى اعلام مخالفت فرمودید با توجه به نزدیکى زمان انتخابات دوره سوم مجلس شوراى اسلامى از مقام مقدس رهبر گرانقدرمان تقاضامندیم به سؤالات ذیل پاسخ فرموده و همگان را نسبت به وظایف شرعى آگاه فرمایید ..

1- آیا در این دوره گروهها و جمعیتهاى مختلف سیاسى- مذهبى مى‏توانند از تهران و یا قم براى شهرهاى مختلف ایران و یا از هر نقطه براى مناطق دیگر کاندیدا معرفى نمایند ..

2- آیا مى‏توان در رابطه با تبلیغ از کاندیداها از وجوهات شرعیه و بیت المال و یا از اموال دولتى و عمومى که در اختیار نهادهاى گوناگون است استفاده نمود ..

مهدى کروبى نایب رئیس مجلس شوراى اسلامى، عبداللَّه نورى رئیس کمیسیون برنامه و بودجه، حسین هاشمیان رئیس کمیسیون نفت، محمدعلى هادى عضو کمیسیون دفاع.].

متن پاسخ امام:

بسمه تعالى

با اینکه اینگونه سؤالها و جوابها اکنون زود است، معذلک باید مردم را براى انتخابات‏ آزاد گذاریم، و نباید کارى بکنیم که فردى بر مردم تحمیل شود. بحمداللَّه مردم ما داراى رشد دینى و سیاسى مطلوب مى‏باشند، و خودْ افراد متدین و درد مستضعفان چشیده و آگاه به مسائل دینى- سیاسى و همگام با محرومین را انتخاب خواهند کرد. و در چنین اوضاعى هیچ فرد و گروهى و هیچ نهاد و سازمان و حزب و دفتر و تجمعى نمى‏تواند در حوزه انتخابات دیگران دخالت نماید، و براى غیر حوزه خودْ فرد یا افرادى را کاندیدا نموده و از آنان تبلیغ نماید.

در شرایط کنونى، اینجانب به هیچ وجه و به هیچ کس اجازه نمى‏دهم تا از سهم مبارک امام- علیه السلام- و یا از اموال دولت و اموال دفاتر و سازمانها و مجامع و اموال عمومى خرج انتخابات کند. باید مردم را براى شرکت در انتخابات تشویق کرد. ان شاء اللَّه نظرم را در این مورد بعداً اعلام خواهم کرد. روحانیون محترم حوزه‏هاى انتخاباتى سعى کنند در حوزه خود [با] افراد و گروههاى مسلمان که در انتخابات کاندیدا شده و یا از کاندیداهاى مورد علاقه خود طرفدارى مى‏کنند چون پدرى مهربان باشند و آنان را با دیده محبت بنگرند. از خداوند توفیق شما را خواستارم.

روح اللَّه الموسوى الخمینى        

نظرات

ارسال نظر

لطفا قبل از ارسال نظر اینجا را مطالعه کنید

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
دسترسی سریع سخنرانی ها تنها مسیر استاد پناهیان ادبستان استاد پناهیان درسنامۀ تاریخ تحلیلی اسلام کلیپ تصویری استاد پناهیان کلیپ صوتی استاد پناهیان پرونده های ویژه حمایت مالی بیان معنوی پناهیان

آخرین مطالب

آخرین نظرات

بیان ها راهکار راهبرد آینده نگری سخنرانی گفتگو خاطرات روضه ها مثال ها مناجات عبارات کوتاه اشعار استاد پناهیان قطعه ها یادداشت کتابخانه تالیفات مقالات سیر مطالعاتی معرفی کتاب مستندات محصولات اینفوگرافیک عکس کلیپ تصویری کلیپ صوتی موضوعی فهرست ها صوتی نوبت شما پرسش و پاسخ بیایید از تجربه... نظرات شما سخنان تاثیرگذار همکاری با ما جهت اطلاع تقویم برنامه ها اخبار مورد اشاره اخبار ما سوالات متداول اخبار پیامکی درباره ما درباره استاد ولایت و مهدویت تعلیم و تربیت اخلاق و معنویت هنر و رسانه فرهنگی سیاسی تحلیل تاریخ خانواده چندرسانه ای تصویری نقشه سایت بیان معنوی بپرسید... پاسخ دهید...