جهاد تبیین - جلسه ششم
ضرورت آخرالزمانی برای جهاد تبیین چیست؟/ اختلاف شدید بین شیعیان در آستانه ظهور، ناشی از برداشتهای متفاوت از دین است
شناسنامه:
علیرضا پناهیان، در ششمین جلسۀ جهاد تبیین:
در جلسات قبل، سه ضرورت را برای جهاد تبیین عرض کردیم؛ یکی اینکه دین عمیق است و نیاز به تبیین دارد، دوم اینکه انسان موجود پیچیدهای است و برای فرار از فرمان خدا بهانه و توجیه میآورد، لذا باید مدام تبیین کرد تا راه فرار نفس، بسته شود، سوم اینکه شیطان و دشمنان هم مدام مشغول عملیات روانی، اغواگری و شبههافکنی هستند.
ضرورت چهارم برای جهاد تبیین، یک ضرورت آخرالزمانی است و بیشتر مربوط به زمان خودمان است. اگر به این ضرورت که در روایات هم اشاره شده، حواسمان نباشد، خودمان و جامعهمان صدمه خواهیم خورد.
در روایت هست که در آخرالزمان، شیعیان با هم اختلاف پیدا میکنند، به هم میگویند تو دروغگو هستی، همدیگر را تکذیب میکنند، آب دهان به صورت هم میاندازند، بین مساجدشان اختلاف میافتد. (کافی/ج۱/ص۳۴۰)
در روایات دیگری هم از اختلاف شدید بین شیعیان در آستانه ظهور سخن گفته شده. اما این اختلافات به چه دلیلی است؟ در قسمتی از روایت فوق آمده: «فَیَأْرِزُ اَلْعِلْمُ کَمَا تَأْرِزُ اَلْحَیَّةُ فِی جُحْرِهَا» همانطور که مار در لانۀ خود میخزد و پنهان میشود در آخرالزمان هم، علم پنهان میشود و شیعیان به جان هم میافتند. این جمله یعنی ریشۀ اختلافات شیعیان آخرالزمان، در نادانی است.
چطور چنین اتفاقی میافتد؟ درحالیکه در روایات دیگری فرمودهاند که در آخرالزمان، علم از قم به عالم منتقل میشود. درحالیکه حوزۀ علمیه قم، قوی شده و علم را به همۀ دنیا منتشر میکند، چگونه شیعیان جاهلانه به جان هم میافتند؟
این روایات چگونه باهم قابل جمع هستند؟ تنها تحلیلی که میشود کرد این است که اطلاعات دینی افزایش پیدا میکند اما برداشتها از دین متفاوت میشود و همین محلّ اختلاف میشود.
شما میبینید خیلی از کسانی که آیات قرآن و روایات را هم شنیدهاند، با هم اختلاف پیدا میکنند. حتی اختلاف بین اهل علم هم وجود دارد به حدی که در روایت هست: ریشۀ فتنههای آخرالزمان، خانۀ علماست (کافی/ج8/ص308)
آیا این نقص از دین است؟ نه، دین عمیق و گسترده است و برای اینکه برداشت دینی صحیح داشته باشیم نیاز به تببین داریم. چون در آخرالزمان هستیم اطلاعات دینی بین مردم گسترش پیدا کرده، لذا باید منتظر داوریهای غلط، تحریفِ مفاهیم دینی و درست منتقل نشدن مفاهیم دینی باشیم.
پس بخشی از اختلافها بهخاطر تحریف است و این تحریفها گاهی خودساخته یا ناخواسته است و گاهی از طرف دشمن انجام میگیرد. عامل دیگر اختلافات این است که دین را جدی گرفتهایم اما اطلاعات ما از دین جامع نیست، لذا با دین بر سرِ همدیگر میزنیم.
یکی دیگر از اختلافات، دعوا بر سر اولویتهاست. همه میدانیم که حجاب، نماز، روزه، مال حلال، محبت اهلبیت(ع) و عقاید مهم هستند، اما کدام اولویت دارد؟ اینجا اختلاف به وجود میآید. مثلاً اگر شما بگویید نماز از حجاب مهمتر است، یا حفظ نظام از حجاب مهمتر است، اختلافهای شدیدی رخ خواهد داد.
چه دعواهایی سرِ اولویت و تقدم مفاهیم میشود! مثلاً عدالت خیلی مهم است اما کافیست بگویید که تقوا مهمتر است. «اعْدِلُوا هُوَ أَقْرَبُ لِلتَّقْوى» تقوا اصل است و عدالت، راه رسیدن به تقواست. این به معنای قبول نداشتن عدالت نیست بلکه به معنای اولیت داشتنِ تقواست.
ارسال نظر
لطفا قبل از ارسال نظر اینجا را مطالعه کنید