۰۲/۰۵/۰۱ چاپ ایمیل و پی دی اف

مرور سریع(۳) | آخرین گام رهایی - جلسۀ سوم: "کوتاه نیا!"

شناسنامه

  • تولید: بیان معنوی
  • مناسبت: محرم ۱۴۰۲
  • مکان: دانشگاه امام صادق(ع)
  • موضوع: آخرین گام رهایی

رهایی یعنی بتوانی انتخاب کنی، نه اینکه برایت انتخاب کنند!

رهایی یعنی قدرت داشته باشی و بتوانی قدرتت را اعمال کنی و در عالم تأثیر بگذاری! رهایی یعنی کسی جلوی فهمت را نگرفته باشد، و فکرت و فهمت آزاد باشد، و بتواند به هرکجا لازم بود، برسد! رهایی یعنی بتوانی انتخاب کنی، نه اینکه برایت انتخاب کنند! رهایی یعنی از قوانین عالم طبیعت رها باشیم. مثل شاگرد آقای قاضی که آهن گداخته را با دستش برمی‌داشت و طی الارض داشت.

ایراد بزرگ روزمرگی، اهمیت ندادن انسان به خواسته‌هایش است!

یکی از اشکالات بزرگی که انسان‌ها در متن زندگی پیدا می‌کنند، اهمیت ندادن به خواسته‌های‌شان است؛ اولاً دقت نمی‌کنند چه می‌خواهند، ثانیاً بر آن چیزی که می‌‌خواهند اصرار ندارند، ثالثاً به‌طور کامل نمی‌خواهند. رابعاً برای رسیدن به خواسته‌شان پافشاری و اصرار نمی‌کنند؛ زود خسته می‌شوند و کوتاه می‌آیند و به چندتا خواستۀ حداقلی یا کاذب راضی می‌شوند.

دین «فقط» برای این آمده که انسان به دل‌بخواهی‌هایش برسد! نه برعکس!

این تصور خیلی اشتباه است که دین آمده تا با دل‌بخواهی‌ها و لذت بردن انسان مقابله کند! اتفاقاً دین فقط برای این آمده انسان به دل‌بخواهی‌هایش و به حداکثر لذت و شکوفایی برسد! دین «فقط» مخالف دل‌بخواهی‌های حقیر، بی‌ارزش و کم‌لذتی است که مانع رسیدن انسان به دل‌بخواهی‌های اصیل، واقعی و پرلذتش هستند.

کوتاه آمدن انسان از خواسته‌های اصیلش، علامت موفقیت ابلیس است!

یکی از اقدامات موفق ابلیس این است که نمی‌گذارد خواسته‌های اصیل و عمیق خودمان را بفهمیم، به‌حدی که از خواسته‌های خود صرف‌نظر کرده و می‌گوییم «حالا نشد هم نشد». نه حتی این، بلکه حتی فکر می‌کنیم اگر در این موارد منعطف باشیم، و برّه‌وار زندگی کنیم، آدم‌های انعطاف‌پذیر، قانع و خوبی شده‌ایم.

علت غضب خدا، و راز بد شدن، کوتاه آمدن انسان از خواسته‌هایش است!

اگر به علت غضب خدا دقت کنیم و اگر بتوانیم مراحل بد شدن، برده شدن و برّه شدن را به تصویر بکشیم، می‌بینیم که ماجرا این است که انسان از خواسته‌های خودش کوتاه می‌آید.

والدین باید خیلی دقیق رفتار کنند تا فرزندشان کسی نباشد که خواسته‌هایش را نبیند یا از آنها چشم‌پوشی کند. چرا از خواسته‌های خودت چشم‌پوشی می‌کنی؟

تربیتی که از انسان می‌خواهد خواسته‌هایش را کنار بگذارد، صحیح نیست

رویۀ تربیتی‌‌ای که از انسان می‌خواهد از خواسته‌های اصیلش بگذرد صحیح نیست. بسیاری از توصیه‌های موجود در علوم تربیتی، می‌خواهند همه را به ربات و کبریت بی‌خطر و به برّه و طبیعتاً برده تبدیل کنند. عقل و دانش بشری هنوز به این بلندنظری نرسیده که مانند اسلام، با انسان یک برخوردِ وزین، کریمانه و شایسته داشته باشد.

برداشت اکثر مردم از دین غلط است

برداشت اکثر مردم از دین غلط است و الا نباید این‌همه دین‌گریزی وجود داشته باشد. این حرف که «دین از تو می‌خواهد که ببینی خواسته‌هایت چیست، و آنها را بخواهی» برای کدام آدم‌ مذهبی ضعیف، برای کدام آدم لاابالی و هرزه‌، و برای کدام آدم دین‌گریز و دین‌ستیز که شاید خیلی از آنها دچار سوءتفاهم شده‌اند، جذابیت ندارد؟!

نظرات

ارسال نظر

لطفا قبل از ارسال نظر اینجا را مطالعه کنید

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
دسترسی سریع سخنرانی ها تنها مسیر استاد پناهیان ادبستان استاد پناهیان درسنامۀ تاریخ تحلیلی اسلام کلیپ تصویری استاد پناهیان کلیپ صوتی استاد پناهیان پرونده های ویژه حمایت مالی بیان معنوی پناهیان

آخرین مطالب

آخرین نظرات

بیان ها راهکار راهبرد آینده نگری سخنرانی گفتگو خاطرات روضه ها مثال ها مناجات عبارات کوتاه اشعار استاد پناهیان قطعه ها یادداشت کتابخانه تالیفات مقالات سیر مطالعاتی معرفی کتاب مستندات محصولات اینفوگرافیک عکس کلیپ تصویری کلیپ صوتی موضوعی فهرست ها صوتی نوبت شما پرسش و پاسخ بیایید از تجربه... نظرات شما سخنان تاثیرگذار همکاری با ما جهت اطلاع تقویم برنامه ها اخبار مورد اشاره اخبار ما سوالات متداول اخبار پیامکی درباره ما درباره استاد ولایت و مهدویت تعلیم و تربیت اخلاق و معنویت هنر و رسانه فرهنگی سیاسی تحلیل تاریخ خانواده چندرسانه ای تصویری نقشه سایت بیان معنوی بپرسید... پاسخ دهید...