خلاصۀ ۳ صفحهای مبحث «آخرین آمادگی برای ظهور؛ اصلاح مدیریت در خانواده و جامعه»(با فشردگی 3 درصد)
شناسنامه:
- زمان: محرم ۱۳۹۸
- مکان: دانشگاه امام صادق(ع)
- موضوع: آخرین آمادگی برای ظهور؛ اصلاح مدیریت در خانواده و جامعه
- متن جلسات: اینجا
- صوت جلسات: اینجا
- تعداد: ۱۱ جلسه
براساس آیۀ «وَ نُریدُ أَنْ نَمُنَّ عَلَى الَّذینَ اسْتُضْعِفُوا فِی الْأَرْضِ وَ نَجْعَلَهُمْ أَئِمَّةً وَ نَجْعَلَهُمُ الْوارِثینَ» (قصص،5) خدا میخواهد مستضعفان را وارث قدرت و ثروت زمین قرار دهد.
برای رفع استضعاف دو شرط وجود دارد:
- سبک زندگی مستضعفان، اسلامی باشد.
- جامعۀ مستضعفان، مدیران لایق و شایستهای داشته باشند
همه باید اصول مدیریت را بدانند زیرا از یکسو اصول مدیریت خود، خانواده و جامعه مشترک است و از سوی دیگر اولاً فهم و درک مدیریت باعث میشود هیچ مدیری نتواند سر مردم کلاه بگذارد و ثانیاً مردم مسئول خوب را از مسئول بد، تشخیص بدهند و قدر مسئول خوب را بدانند.
برخی مقدمات ظهور درحد لازم وجود دارد؛ امّا دو موضوع هست که ما در آنها نقص داریم و باید در آنها هم آمادگی پیدا کنیم.
اول؛ رابطۀ مؤمنین با یکدیگر.
دوم؛ مدیریت جامعه که مهمتر از موضوع اول است.
آخرین آمادگی برای ظهور اصلاح مدیران و وضع مدیریت جامعه است؛ چون حکومت امامزمان(عج) از جنس مدیریت جامعه است.
وقتی اهداف، نیازها، امکانات و افراد متعدد و متنوع باشد، مجبورید با برنامه و حساب اقدام کنید و برای افراد تقسیمِ نقش کنید، لذا نیاز به «مدیریت» پدید میآید.
وقتی روشن شود در جامعۀ اسلامی مدیر و شیوۀ ادارهکردن چگونه باید باشد، بقیۀ امور درست میشود.
علت اولویت موضوع خانواده در آخرالزمان:
- اگر جامعۀ مستضعف میخواهد قوی شود باید خانوادههایش قوی باشد.
- تقریباً نیمی از مفاسد آخرالزمان به فساد در خانواده مربوط میشود.
مهمترین کار سلطهطلبان برای بهبردگیگرفتن انسانها این است که یا نگذارد در خانواده مدیریت باشد، یا مدیریتِ بد باشد. به همین علت میخواهد نقش زن و مرد را عوض کند یا نقشهایشان را مساوی کند.
براساس تفاوت طبیعی مرد و زن که روانشناسان غربی هم دیریافتهاند باید مدیریتی که جنبۀ پشتیبانی و سرپرستی دارد، با مرد باشد؛ اما مدیریت عاطفی، با زن باشد. بنابراین باید مراقب بود تا «دل مادر» و «غرور پدر» شکسته نشود.
اولین اصل مدیریت «رعایت کرامت و عزت انسان» است.
چون مدیریت قدرت و برتری میدهد، ممکن است مدیر به کرامت و عزت دیگران آسیب بزند، بنابراین اولین اصل مدیریت «رعایت کرامت و عزت انسان» است.
اصل اول مدیریت «به هدف رسیدن» نیست. مدیر کارخانه نباید بهخاطر تولید بیشتر عزت و کرامت کارگر را نابود کند. مسئولان و سیاستمداران نباید برای اهداف خود، عزت و کرامت افراد جامعه را از بین ببرند.
فرعون مثال واضح یک مدیر فاسدِ مفسد است. فرعون عزت مردم را زیر پا میگذاشت.
«وَ جَعَلَ أَهْلَها شِیَعاً یَسْتَضْعِفُ طائِفَةً مِنْهُمْ»(قصص،4) چندقطبیکردن جامعه یکی از رفتارهای فراعنه برای تسلط بر جامعه است. فرعونهای امروز مردم را چند قسمت میکنند و گروه مخالف خودشان را با توهین، تحقیر و تمسخر تضعیف میکنند.
یکی از مواردی که عزت و کرامت افراد را حفظ میکند کار و معیشت آنها است؛ بنابراین یکی از ویژگیهای دولت کریمه فراهم کردن زمینۀ اشتغال مناسب برای مردم و رفع موانع کسب و کار است.
رشد اقتصادی پایدار با رعایت عزت اقتصادیِ تکتک افراد به دست میآید.
دومین اصل مدیریت «محبت، مهربانی و ایجاد همدلی» است.
مدیر باید مثل یک پدر مهربان باشد. مسئولی که مردم را دوست دارد با دیدن رنج و سختی مردم، نمیتواند راحت زندگی نمیکند. مردم عاشق چنین مدیری میشوند و این مدیر میتواند در جامعه همدلی و الفت ایجاد میکند. آنوقت کارها بهتر پیش میرود.
سومین اصل مدیریت «عقلانیت و جامعنگری» است.
تمام انقلابیگری و حزباللهیگری در عقل و جامعنگری است؛ چون «همۀ خوبیها با عقل درک میشود و کسی که عقل ندارد، دین ندارد» (تحفالعقول، ص54).
یکی از عوامل خرابشدن دولتها بیعقلی است؛ مثل اینکه امور اصلی را کنار بگذارند و به امور فرعی بپردازند؛ مثلا بهجای «تعطیلی کارخانهها» برای «تعطیلی کنسرت» سینه چاک کنند.
جناحها اهمیت ندارند؛ مهم این است که مسئولین «عقل و تجربه» را زیر پا نگذارند.
چهارمین اصل مدیریت «مجاهدت و مقاومت» است.
مجاهدت انسان را باصفا، شجاع، خوشفهم و خلاق میکند.
کسی که نمیتواند لااقل دوبرابرِ دیگران کار کند، نباید مدیر شود؛ چنین کسی از مدیریت سوءاستفاده میکند.
پذیرش مدیریت خود و خانواده قطعی است؛ یعنی همه باید به استقبالش بروند؛ اما نباید مدیریت جامعه را پذیرفت، مگر به اصرار دیگران. اهلبیت(ع) کسی را که درخواست مسئولیت و ریاست دارد «ملعون» معرفی کردهاند. کسانی که طمع ریاست دارند و از ریاست، خوششان میآید، نمیتوانند اصول مدیریت را اجرا کنند.
ارسال نظر
لطفا قبل از ارسال نظر اینجا را مطالعه کنید