صوت | رویکرد تاریخی قرآن برای تعلیم و تربیت دینی
شناسنامه
- زمان: محرم ۱۴۰۳
- مکان: حسینیۀ ام ابیها(س)
- موضوع: رویکرد تاریخی قرآن برای تعلیم و تربیت دینی
- تعداد: ۱۱ جلسه
جلسۀ اول | (۱۴۰۲/۰۴/۱۶): ضرورت توجه به تاریخ در تحلیل و فهم دین؛ بررسی رویکرد تاریخی در قرآن کریم
مدت: 50 دقیقه | دریافت با کیفیت: [پایین(12MB) | متوسط(23MB) | خوب(46MB)]
فهرست:
- ما دین را بیشتر امری عقیدتی، اخلاقی و معنوی میدانیم
- دین در آیات قرآن کریم چگونه است؟
- قرآن کریم را میتوان کتابی تاریخی با اهتمام به مسایل اجتماعی دانست
- آیات محدودی از قرآن به احکام و اخلاق پرداختهاند
- مقدمهای در مورد اهمیت تاریخ به استناد نهجالبلاغه
- برخی از استدلالهای عقلی، مورد اقبال و پسند عموم نیست
- برخی از آسیبهای رویکرد به دلایل عقلی
- معارف اسلام در دل حوادث اجتماعی جا افتادهاند
- تأملی در مورد شرایط اجتماعی و تاریخی حادثه کربلا
- در بحث تاریخ، خود انسان هم باید فکر و اندیشه داشته باشد
- روش قرآن در تربیت، غالباً تاریخی است
- قرآن به ویژگیها و حوادث اجتماعی اهمیت میدهد
- متأسفانه دینداری ما، فردی شده است
- ضرورت توجه به داستانهای تاریخی قرآن
- نمونهای از قرآن در مورد ضرورت نگاه تاریخی و توجه به شأن نزول آیات
- بدون نگاه به تاریخ، نمیتوان آیات را به خوبی تحلیل کرد
- دین، برای اهل تفکر است
- روضه جناب مسلم ابن عقیل(ع)
جلسۀ دوم | (۱۴۰۲/۰۴/۱۷): به فکر واداشتن، مهمترین روش تربیتی دین
مدت: 50 دقیقه | دریافت با کیفیت: [پایین(11MB) | متوسط(23MB) | خوب(115MB)]
فهرست:
- مروری مجدد بر نامه 31 نهج البلاغه
- تأثیرگذاری ویژه تاریخ در نامه امیرالمؤمنین(ع)
- اهمیت تجربه؛ تجربه تاریخی، قدرت متقاعدکنندهگی بالایی دارد
- آشنایی بیشتر با شخصیت علمی شهید سیدمحمدباقر صدر
- بر اساس نظر قرآنی شهید صدر، با محسوسات باید با مردم سخن گفت
- به فکر واداشتن، مهمترین روش تربیتی دین
- تاریخ گذشتگان، مهمترین منبع برای تفکر
- قرآن خیلی چیزها را نگفته تا در موردش تفکر کنیم
- نقدی بر حافظهمحور بودن ارزیابیها
- معمولاً افراد خوشحافظه قدرت تحلیل بالایی ندارند
- دین ما، دینی بر اساس تفکر است
- یکی از رویکردهای تهاجم فرهنگی، عدم تفکر است
- تفکر، نقطه مقابل تحجر
- اهمیت تفکر و قدرت تحلیل در روایات
- رویکرد تفکری در مسیر تربیت دینی
- ضعف تفکر در مسایل سیاسی و اجتماعی
- توجه به تجربه در رویکرد تاریخی
- اهمیت تفکر در رویکرد تاریخی
- فکر کردن و نتیجه گرفتن، رویکرد دیگری در تربیت دینی
- حجم بحثهای تاریخی در قرآن کریم
- چرا اسلام کاملتر از سایر ادیان است؟
- اسلام به تاریخ اقوام و ملل هم پرداخته است
- در رویکرد تربیتی قرآن، فردیت جایگاهی ندارد
جلسۀ سوم | (۱۴۰۲/۰۴/۱۸): امر اجتماعی در قرآن کریم
مدت: 47 دقیقه | دریافت با کیفیت: [پایین(11MB) | متوسط(22MB) | خوب(108MB)]
فهرست:
- آشنایی مختصر با روش تفسیری علامه طباطبایی
- روش علامه، تفسیر آیات به کل قرآن بوده است
- علامه در نگاه کلان، قرآن را امری اجتماعی میبیند
- نمونهای از نگاه تفسیری علامه طباطبایی در مورد آیه علیکم انفسکم
- از نگاه علامه طباطبایی علیکم انفسکم، خطاب به جامعه است
- نگاهی دیگر به آیه ایها الذین آمنوا
- نگاه اجتماعی سه اندیشمند به دین
- قرآن ما را چگونه تربیت میکند؟
- توجه قرآن به تاریخ اقوام و محتوای تاریخ
- کسی که به قرآن توجه کند، نمیتواند زندگی فردی داشته باشد
- اجتماعی شدن انسان در ایام انتخابات
- آیات اجتماعی قرآن را به آیات فردی ترجمه نکنیم
- رها کردن جامعه، یک انحراف معنوی است
- در یک جامعه خوب، خوبان محترماند
- رویکرد تربیتی قرآن از زاویه پرداختن به تاریخ
- خدا با ما به عنوان امت اسلام و گروه مؤمنان نگاه میکند
- فرهنگ زندگی جمعی، عصاره دین است
- بسیاری از ملاحظات قرآن درباره یک قوم است
- ما با کمک امام حسین(ع) در آستانه امت اسلامی هستیم
- روضه حضرت رقیه(س)
ارسال نظر
لطفا قبل از ارسال نظر اینجا را مطالعه کنید