صوت | تربیت نسل مهدوی
شناسنامه
- زمان: شروع جلسات از شهریور ۱۴۰۳
- مکان: فاطمیۀ بزرگ تهران، هیئت محبین مولا امیرالمؤمنین(ع)
- موضوع: تربیت نسل مهدوی (معرفت به امام زمان(عج) و شناخت آخرالزمان)
- متن: اینجا
جلسۀ اول | (۱۴۰۳/۰۶/۳۰): تشخیص نفاق، یکی از مقدمات ظهور
مدت: 58 دقیقه | دریافت با کیفیت: [پایین(14MB) | متوسط(28MB) | خوب(140MB)]
فهرست:
- اهمیت پذیرفتن شخص رسول خدا(ص)، برای دینداری
- پذیرش خدا، پیامبران، معاد و دستورات دین، زیاد مشکل نیست
- دعوا سر این است که آیا پیامبر اکرم(ص) همان پیامبر مورد نظر است؟
- اگر ما پیامبر اکرم(ص) را میدیدیم، باور میکردیم که او همان پیامبر است؟
- این مسأله که آیا او همان پیامبر است، مسأله امروز ما هم هست
- عظمت رسول خدا(ص) و ایمان به او، مسأله این زمان هم هست
- محبت به فرزندان پیامبر(ص)، به دلیل محبت به خود ایشان است
- اهمیت ارتباط با شخص پیامبر اکرم(ص)
- فلسفه ارتباط با اولیاء خدا، رسیدن به محبت پیامبر اکرم(ص) است
- مسأله اصلی، ارتباط روحی و ایمانی با پیامبر اکرم(ص) است
- ایمان به پیامبر(ص)، شاخص ایمان به خدا
- مسلمانی، تسلیم امر پیامبر(ص) شدن است
- هر کسی ایمان میآورد، ناگهان محبت ویژهای به پیامبر احساس میکرد
- محبت پیامبر به امتش چگونه است؟
- اهمیت جامعه در نزد پیامبر و مخالف قدرتها با ایشان
- شکلگیری پدیده نفاق در جامعه پیامبر(ص)
- دوران نفاق هم مانند دوران کفر به پایان خواهد رسید
- در زمان ظهور، نفاق ذلیل خواهد شد
- مراحل و انواع نفاق در زمان رسول اکرم(ص)
- سه نوع نفاق برجسته در زمان رسول اکرم(ص)
- مردم باید نفاق را بشناسند ولی کسی را نباید متهم کرد
- برای مقدمهسازی ظهور، هر سه نفاق را باید شناخت
- منافق نمیتواند به امام زمان(عج) معرفت پیدا کند
جلسۀ دوم | (۱۴۰۳/۰۷/۰۶): اهمیت شهود قلبی برای باور و تصدیقِ امام زمان(عج)
مدت: 63 دقیقه | دریافت با کیفیت: [پایین(15MB) | متوسط(31MB) | خوب(61MB)]
فهرست:
- شهود قلبی برای باور به امام زمان(عج)
- قلب ما باید با دیدن امام زمان(عج)، به صداقت ایشان گواهی بدهد
- آیا ما امام زمان(عج) را هنگام ظهور خواهیم شناخت؟
- آمادگی پذیرش ولی عصر(عج) باید قبل از ظهور ایجاد شود
- ایمان خود را قبل از ظهور افزایش بدهیم
- تلاش شیطان برای منحرف کردن مؤمنین در هنگام ظهور
- اهمیت ارتباط قلبی با امام زمان(عج)
- ما باید طوری قلب خود را صیقل دهیم که دوستان امام زمان(عج) را هم با قلبمان بشناسیم
- ما به معرفت امام زمان احتیاج داریم
- ما در معرض امتحانی در مورد شناسایی و تصدیق امام نبودهایم
- مراقبت کنیم که رفتارمان بر محور رضایت ولی عصر(عج) باشد
- اگر معرفت عمیق به ساحت حضرت ولی عصر(عج) داشته باشیم، پیامهای ایشان به ما خواهد رسید
- یارانی که در شب عاشورا ماندند، کسانی بودند که با قلبشان فهمیدند باید امام را یاری کنند
- ما یاری حضرت را باید از خود ایشان بخواهیم
- معرفت قلبی به امام زمان (عج) چه فوایدی دارد؟
جلسۀ سوم | (۱۴۰۳/۰۷/۱۳): نقش تعیینکننده صفای باطن در زمان ظهور
مدت: 41 دقیقه | دریافت با کیفیت: [پایین(10MB) | متوسط(20MB) | خوب(35MB)]
فهرست:
- صفای باطن؛ محور زندگی و تعیینکننده اصلی در حیات بشر
- تناسب ایمان و صفای باطن
- ایمان و صفای باطن، چطور زندگی را تنظیم میکنند؟
- باید صفای دل عامل تنظیمگر و تعیینکننده در جامعه باشد
- حضرت علی(ع)، مانع تعیینکننده بودن ثروت در جامعه شد
- در زمان ظهور، صفای باطن تعیین کننده است
- آخرالزمان، تقابل بین صفای باطن و قساوت قلب است
- صفای باطن، عامل پذیرش و باور به امام زمان(عج)
- وقایع آخرالزمان، رنجها و مظلومیتها ما را به صفای باطن میرساند
- صفای باطن ما به یک عنصر مقاومت تبدیل میکند
- عنصر مقاومت، حاضر است خودش را به خاطر دیگران نادیده بگیرد
- صفای باطن سید حسن نصرالله باعث شد در کنار مظلوم بایستد و جان دهد
- برخی از عوامل کسب صفای باطن
- کسی که صفای باطن داشته باشد، تقوا را رعایت میکند
- تقوا؛ آورنده و علامت صفای باطن است
- عالیترین روش برای افزایش صفای باطن، روضه است
- بهترین اذکار برای صفای باطن زیارت عاشوراست
- صفای باطن در زندگی فردی و اجتماعی چه میکند؟
- صفای باطن، زیربنای تمدن اسلامی
- اربعین، زندگی مبتنی بر صفای باطن
جلسۀ چهارم | (۱۴۰۳/۰۷/۲۰): تربیت بر اساس ظهور
مدت: 47 دقیقه | دریافت با کیفیت: [پایین(12MB) | متوسط(23MB) | خوب(46MB)]
فهرست:
- سستی امروز ما، متناسب با دین ما نیست
- مسیر ما رو به پیروزی است
- آرامش ما در شرایط فعلی نباید با غفلت همراه باشد
- لزوم کسب آمادگی برای جهانی که پیش رو داریم
- جهان در حال تغییر است
- جابه جایی قدرت در عصر جدید
- امروز، زمان به خود آمدن دینی و اجتماعی است
- ما در زمان امامی زندگی میکنیم که کمترین روایات و تاریخ را از ایشان در اختیار داریم
- ما به امامی معتقدیم که با تعقل به ایشان رسیدهایم
- لزوم تعقل در آخرالزمان
- به مباحث مهدویت اهتمام بیشتری داشته باشیم
- ما کم به مهدویت و وضعیت آینده جهان پرداختهایم
- تلاش یهود برای تحریف جریان مهدویت
- چرا حساسیت در مورد ظهور زیاد نمیشود؟
- نگاه اخباریها را نسبت به ظهور نداشته باشیم
- به مهمترین معارف مورد نیاز جامعه بپردازیم
- معرفی موضوع مورد نظر جلسات
- گفتگو از ظهور و جهان پس از ظهور با رویکرد تربیتی
- برای تربیت جوانانی مهدوی چه باید کرد؟
- اولویتهای زمان خود را بشناسیم
- رویکرد تربیتی برای تربیت نسل مهدوی داشته باشیم
- روایتی از پیامبر اکرم(ص) در مورد تربیت دینی ضعیف در آخرالزمان
- ما در آستانه یک فتح جهانی و بزرگ هستیم ولی زندگی خود را بر اساس آن تنظیم نمیکنیم
- خود را در حال مبارزه ببینیم
- تربیت بر اساس ظهور، جذاب است
- آمادگی برای ظهور در کجای زندگی ما دیده میشود؟
جلسۀ پنجم | (۱۴۰۳/۰۷/۲۷): مفهوم انتظار و تناسب آن با قدرت و سیاست
مدت: 49 دقیقه | دریافت با کیفیت: [پایین(12MB) | متوسط(24MB) | خوب(47MB)]
فهرست:
- قبولی اعمال یک امر مخفی در درگاه الهی
- شاخص دینداری ما، ارتباط با امام زمان (عج) و انتظار است
- هرچه به آخرالزمان نزدیک میشویم، ایمان معرفتیتر میشود
- حضرت امام(ره) انتظار فرج را به انتظار قدرت اسلام تعبیر میکنند
- اسلام قدرت بگیرد، مسلمانها قدرتمند میشوند
- انتظار چیست که ائمه هدی به انتظار اهمیت می دهند؟
- امام باقر(ع) به حارث ابن مغیره در مورد انتظار فرج، چه فرمودند؟
- انتظارِ امر، مسئلهای است که در ما تحول ایجاد میکند
- عصارۀ معنویت و دینداری، در سیاست خودش را نشان میدهد
- فرهنگ دینی جامعه ما اعتقادی و اخلاقی است نه مهدوی
- جامعه منتظر باید کدام بُعد دین را بیشتر رعایت کند؟
- منتظر تربیت کردن با مؤمن تربیت کردن فرق میکند!
- تربیت دینی در جامعه ما، تربیت قرآنی نیست
- اصول تربیتی را باید از قرآن آموخت
- اگر از قرآن درست استفاده کنیم، نسل مهدوی تربیت میشود
جلسۀ ششم | (۱۴۰۳/۰۸/۰۴): جایگاه تربیت اجتماعی برای منتظران ظهور
مدت: 31 دقیقه | دریافت با کیفیت: [پایین(7MB) | متوسط(15MB) | خوب(75MB)]
فهرست:
- چالشهای اصلی دینداری از اول انقلاب
- آشنایی با دو چالش در رویکردهای مارکسیستی و نگاه غربگرایانه
- چالش اصلی دینداری امروز چیست؟
- بی تفاوتی و فردگرایی، مشکل اصلی دینداری امروز
- جایگاه تربیت اجتماعی در دین
- نقش مساجد و مدارس در تربیت اجتماعی
- شاخص اصلی زندگی زیر سایه امام زمان(عج)
- زندگی اجتماعی مسئولانه، مواساتی و ایثارگرانه
- تعلیم و تربیت اجتماعی یعنی پرورش منتظران ظهور
- بی حجابی، ریشه در بیمسؤولیتی نسبت به جامعه دارد
- جایگاه مهم بیتفاوتی مردم در مصائب حضرت زهرا(س)
- هدف دشمن، بیتأثیر بودن افراد در جامعه است
- هیئت رفتن، سینهزدن و فریاد کشیدن؛ نشانی از بیتفاوت نبودن
جلسۀ هفتم | (۱۴۰۳/۰۸/۱۱): تربیت فرزندان بر اساس ویژگیهای یک زندگی آرمانی در زمان ظهور
مدت: 53 دقیقه | دریافت با کیفیت: [پایین(13MB) | متوسط(26MB) | خوب(52MB)]
فهرست:
- یک تجربه مهم در قرآن در مورد بنیاسرائیل
- نمیتوان روی خوب بودن در شرایط اضطراری حساب کرد
- اگر مضطر نبودی ولی دنبال حق بودی، مطلوب است
- در زمان پیامبر اکرم(ص)، مردم مضطر نبودند و ایمان هم نمیآوردند
- قوم حضرت موسی(ع) در شرایطی که اضطرار داشت، ایمان آورد
- آیا در زمان ظهور هم باید به اضطرار برسیم تا امام زمان ظهور کند؟
- در اضطرار بودن و دعا کردن، مطلوب نیست
- باید ترکیبی از اضطرار و شرایط خوب را با هم داشت
- شباهت زمان حاضر به زمان پیامبر اکرم(ص)
- امروز هم رفاه هست و هم اضطرار
- درک اضطرار نیاز به معرفت دارد
- برای ظهور چه نوع اضطراری نیاز است؟
- اهمیت اضطرار معرفتی
- فرزندان خود را طوری تربیت کنیم که اضطرار معرفتی داشته باشند
- به حداقلهای زندگی و دنیا قانع نباشیم
- فرد منتظر، میتواند یک منتظر تربیت کند
- فرزندان را با چه آرمانی میتوان تربیت کرد؟
- پست بودن دنیا و راضی شدن به زندگی حداقلی
- اهمیت آرمانخواهی برای ظهور
- دین داشتن با آرمان دینی داشتن متفاوت است
جلسۀ هشتم | (۱۴۰۳/۰۸/۱۸): الگوی دین برای تربیت انسان قوی و اداره جامعه
مدت: 48 دقیقه | دریافت با کیفیت: [پایین(11MB) | متوسط(23MB) | خوب(46MB)]
فهرست:
- تضعیف انسانها، روشی نامناسب برای اداره جامعه
- روشهای پیشرفته امروز برای تضعیف انسان
- همه انسانها ظرفیت خداگونه شدن را دارند
- هدف دین، خداگونه شدن همه انسانها
- انسان در تشخیص ارزش خود دچار اشتباه میشود
- احساس ضعف نمیتواند عامل خوب شدن انسان باشد
- اختلاف میان انسانها را چگونه باید مدیریت کرد؟
- انسان باید آنقدر قدرت و احساس مسؤولیت داشته باشد که نتواند به کسی ظلم بکند
- برای تبعیت از امام باید امامگونه باشیم
- مثالی از رابطه امیرالمؤمنین(ع) با پیامبر اکرم(ص)
- گاهی از توانایی بسیار بالای انسان استفاده نمیشود
- انسانهای بزرگی که نقش کوچکی بر عهده داشتند
- تحقیر فرزند برای کنترل او، کاری نامطلوب است
- طرح دین برای کنترل انسان چیست؟
- انسان باید آنقدر بفهمد که نیازی به کنترل نداشته باشد
- ما باید در چه چیزی به امام شباهت پیدا کنیم؟
- خلیفه الله بودن، مهمترین موضوعی که باید در آن شبیه امام شد
- قرآن میخواهد افرادی که ضعیف شدهاند را امام قرار بدهد
- آیا تلاش برای خلیفه خدا شدن، باعث تکبر نمیشود؟
- نقش نماز در از بین بردن تکبر و آموزش مسؤولیت اجتماعی
- بسیاری از افراد توانا و قوی، نقشهای کوچکی بر عهده دارند
- تربیت مسئولانه انسان و احساس مسئولیت جمعی در دین
- همه افراد جامعه باید حس مسؤولیت یک رئیسجمهور را نسبت به جامعه داشته باشند
جلسۀ نهم | (۱۴۰۳/۰۸/۲۵): الگوی پیامبر اکرم(ص) برای اداره کریمانه حکومت و تربیت نسل مهدوی
مدت: 39 دقیقه | دریافت با کیفیت: [پایین(9MB) | متوسط(19MB) | خوب(38MB)]
فهرست:
- توجه عمیقتر به الگو بودن پیامبر اکرم(ص)
- ما در کجا باید الگو بودن پیامبر را بیشتر مدنظر داشته باشیم؟
- اهمیت روش اداره جامعه توسط پبامبر(ص)
- نسل مهدوی باید نسبت به جامعه حساسیت و مسؤولیتپذیری داشته باشد
- تربیت نسلی برای اداره جهان
- آیا تربیت برای اداره جهان(حکام الارض بودن)، باعث غرور نمیشود؟
- پیامبر برای رشد افراد، با کرامت با آنها برخورد میکردند
- هر مسلمانی که قدرت پیدا کرد باید کریمانه برخورد کند
- نمونههایی از برخورد کریمانه رسول اکرم(ص)
- ضرورت آموختن روش مدیریت پیامبر اکرم(ص)
- اهمیت زندگی جمعی مؤمنانه در روش پیامبر اکرم(ص)
- دولت کریمه مدنظر دین را در تک تک اجزاء باید ملاحظه کرد
- بالاترین رفتار رسول اکرم را باید الگو قرار داد
- روش اداره حکومت، بالاترین رفتار پیامبر اکرم(ص)
- باید به سمت زندگی ایثارگرانه حرکت کنیم
- برای زندگی جمعی مؤمنانه باید با جمعیت بالایی اقدام کرد
- برخورد کریمانه را باید تبدیل به قدرت کرد
جلسۀ دهم | (۱۴۰۳/۰۹/۰۳): تربیت نسل مهدوی بر اساس نگاه اجتماعی به دین
مدت: 45 دقیقه | دریافت با کیفیت: [پایین(11MB) | متوسط(22MB) | خوب(43MB)]
فهرست:
- لزوم تربیت اجتماعی فرزندان
- تربیت فردی، سرمنشأ ضرورت تربیت اجتماعی
- زندگی، بدون حیات اجتماعی امکانپذیر نیست
- لازمه زندگی در اجتماع، دینداری کردن است
- محیط همسالان، دغدغهی اصلی نوجوان
- محیط کودک و نوجوان جامعهگراست
- فرزندان با نگاه اجتماعی، ضرورت دین را بهتر متوجه میشوند
- فواید نگاه اجتماعی به دین
- تأثیر دینداری فردی بر انحراف از دین اصیل
- مراحل تربیت فرزند در مسیر جامعهپذیری برای دینداری
- باورپذیری زندگی اجتماعی در خانوادههای پرجمعیت
- برقراری نظام تسخیری در عالم برای خدمترسانی مردم به همدیگر
- معنای ظلم و ظالم به فرزند شناسانده شود
- قانون؛ اهرم ضعیفی در برابر ظلم
- خدا چه حمایتهایی و چقدر حمایت میکند؟
- در زندگی فردی، خودخواه و هویپرست نباشیم
- هویپرستی و خودخواهی، مانع زندگی مواساتی
- ترویج زندگی فردی، جنایتی عامدانه از طرف سیاستگذاران و سیاستمداران
- روضههای فاطمی(س) و حسینی(ع)، دلیلی بر آگاهی ما برای رهایی از ظلم
- جامعه مهدوی؛ جامعهای که در آن ظلم نیست
جلسۀ یازدهم | (۱۴۰۳/۰۹/۰۹): تربیت جوان در عصر مهدوی
مدت: 36 دقیقه | دریافت با کیفیت: [پایین(9MB) | متوسط(18MB) | خوب(35MB)]
فهرست:
- کلمات معصومین (ع) مانند ستارههای روشن و باثبات برای هدایت
- دو روایت از امیرالمؤمنین(ع) درمورد جوان
- جوان باید اهل بحث و جدل و مناظره باشد
- خلاقیت و سخن بدیع را از جوان بشنو
- جوان باید طوری تربیت شود که جرأت اظهارنظر داشته باشد
- مسیر تربیتی جامعه باید چطور باشد؟
- ارتباط بحث ما با زمان ظهور
- امام زمان (عج) یار صرفاً مطیع نمیخواهد
- ویژگی امام جماعت قوی در مسجد
- پیاده سازی الگوی کربلا در هنگام ظهور
- پیامبر اکرم(ص)؛ مسئولیتپذیرترین و مشورتجوترین رئیس در تاریخ
- حکمت چگونه یاد داده میشود؟
- جوان چگونه از استبداد فکری خارج میشود؟
- 2 ویژگی تربیت نسل مهدوی
- جامعه ما چطور به جوان ضربه می زند؟
- نظر رهبری در مورد بازیهای رایانهای
- تأثیربازی در آموزش دروس مدرسه
- سطح تبلیغات و فرهنگ و سبک زندگی در جامعه ما چطور است؟
- خطبه حضرت زهرا(س) یک دوره آموزش دینی
ارسال نظر
لطفا قبل از ارسال نظر اینجا را مطالعه کنید