۰۳/۰۹/۲۲ چاپ ایمیل و پی دی اف

صوت | تربیت نسل مهدوی

شناسنامه

  • زمان: شروع جلسات از شهریور ۱۴۰۳ 
  • مکان: فاطمیۀ بزرگ تهران، هیئت محبین مولا امیرالمؤمنین(ع)
  • موضوع: تربیت نسل مهدوی (معرفت به امام زمان(عج) و شناخت آخرالزمان)
  • متن: اینجا

 

جلسۀ اول | (۱۴۰۳/۰۶/۳۰): تشخیص نفاق، یکی از مقدمات ظهور

مدت: 58 دقیقه | دریافت با کیفیت: [پایین(14MB) | متوسط(28MB) | خوب(140MB)]

فهرست:

  • اهمیت پذیرفتن شخص رسول خدا(ص)، برای دینداری
    • پذیرش خدا، پیامبران، معاد و دستورات دین، زیاد مشکل نیست
    • دعوا سر این است که آیا پیامبر اکرم(ص) همان پیامبر مورد نظر است؟
    • اگر ما پیامبر اکرم(ص) را می‌دیدیم، باور می‌کردیم که او همان پیامبر است؟
    • این مسأله که آیا او همان پیامبر است، مسأله امروز ما هم هست
    • عظمت رسول خدا(ص) و ایمان به او، مسأله این زمان هم هست
    • محبت به فرزندان پیامبر(ص)، به دلیل محبت به خود ایشان است
  • اهمیت ارتباط با شخص پیامبر اکرم(ص)
    • فلسفه ارتباط با اولیاء خدا، رسیدن به محبت پیامبر اکرم(ص) است
    • مسأله اصلی، ارتباط روحی و ایمانی با پیامبر اکرم(ص) است
    •  ایمان به پیامبر(ص)، شاخص ایمان به خدا
    • مسلمانی، تسلیم امر پیامبر(ص) شدن است
    • هر کسی ایمان می‌آورد، ناگهان محبت ویژه‌ای به پیامبر احساس می‌کرد
  • محبت پیامبر به امتش چگونه است؟
    • اهمیت جامعه در نزد پیامبر و مخالف قدرت‌ها با ایشان
  • شکل‌گیری پدیده نفاق در جامعه پیامبر(ص)
    • دوران نفاق هم مانند دوران کفر به پایان خواهد رسید
    • در زمان ظهور، نفاق ذلیل خواهد شد
  • مراحل و انواع نفاق در زمان رسول اکرم(ص)
    • سه نوع نفاق برجسته در زمان رسول اکرم(ص)
  • مردم باید نفاق را بشناسند ولی کسی را نباید متهم کرد
  • برای مقدمه‌سازی ظهور، هر سه نفاق را باید شناخت
  • منافق نمی‌تواند به امام زمان(عج) معرفت پیدا کند

جلسۀ دوم | (۱۴۰۳/۰۷/۰۶): اهمیت شهود قلبی برای باور و تصدیقِ امام زمان(عج)

مدت: 63 دقیقه | دریافت با کیفیت: [پایین(15MB) | متوسط(31MB) | خوب(61MB)]

فهرست:

  • شهود قلبی برای باور به امام زمان(عج)
  • قلب ما باید با دیدن امام زمان(عج)، به صداقت ایشان گواهی بدهد
  • آیا ما امام زمان(عج) را هنگام ظهور خواهیم شناخت؟  
  • آمادگی پذیرش ولی عصر(عج) باید قبل از ظهور ایجاد شود
  • ایمان خود را قبل از ظهور افزایش بدهیم
  • تلاش شیطان برای منحرف کردن مؤمنین در هنگام ظهور
  • اهمیت ارتباط قلبی با امام زمان(عج)   
  • ما باید طوری قلب خود را صیقل دهیم که دوستان امام زمان(عج) را هم با قلبمان بشناسیم
  • ما به معرفت امام زمان احتیاج داریم
  • ما در معرض امتحانی در مورد شناسایی و تصدیق امام نبوده‌ایم
  • مراقبت کنیم که رفتارمان بر محور رضایت ولی عصر(عج) باشد
  • اگر معرفت عمیق به ساحت حضرت ولی عصر(عج) داشته باشیم، پیام‌های ایشان به ما خواهد ‌رسید
  • یارانی که در شب عاشورا ماندند، کسانی بودند که با قلبشان فهمیدند باید امام را یاری کنند
  • ما یاری حضرت را باید از خود ایشان بخواهیم
  • معرفت قلبی به امام زمان (عج) چه فوایدی دارد؟

جلسۀ سوم | (۱۴۰۳/۰۷/۱۳): نقش تعیین‌کننده صفای باطن در زمان ظهور

مدت: 41 دقیقه | دریافت با کیفیت: [پایین(10MB) | متوسط(20MB) | خوب(35MB)]

فهرست:

  • صفای باطن؛ محور زندگی و تعیین‌کننده اصلی در حیات بشر
  • تناسب ایمان و صفای باطن
  • ایمان و صفای باطن، چطور زندگی را تنظیم می‌کنند؟
  • باید صفای دل عامل تنظیم‌گر و تعیین‌کننده در جامعه باشد
  • حضرت علی(ع)، مانع تعیین‌کننده بودن ثروت در جامعه شد
  • در زمان ظهور، صفای باطن تعیین کننده است
  • آخرالزمان، تقابل بین صفای باطن و قساوت قلب است
  • صفای باطن، عامل پذیرش و باور به امام زمان(عج)
  •  وقایع آخرالزمان، رنج‌ها و مظلومیت‌ها‌ ما را به صفای باطن می‌رساند
  • صفای باطن ما به یک عنصر مقاومت تبدیل می‌کند
    • عنصر مقاومت، حاضر است خودش را به خاطر دیگران نادیده بگیرد
  • صفای باطن سید حسن نصرالله باعث شد در کنار مظلوم بایستد و جان دهد
  • برخی از عوامل کسب صفای باطن
  • کسی که صفای باطن داشته باشد، تقوا را رعایت می‌کند
  • تقوا؛ آورنده و علامت صفای باطن است
  • عالی‌ترین روش برای افزایش صفای باطن، روضه است
  • بهترین اذکار برای صفای باطن زیارت عاشوراست
  • صفای باطن در زندگی فردی و اجتماعی چه می‌کند؟
  • صفای باطن، زیربنای تمدن اسلامی
  • اربعین، زندگی مبتنی بر صفای باطن

جلسۀ چهارم | (۱۴۰۳/۰۷/۲۰): تربیت بر اساس ظهور

مدت: 47 دقیقه | دریافت با کیفیت: [پایین(12MB) | متوسط(23MB) | خوب(46MB)]

فهرست:

  • سستی امروز ما، متناسب با دین ما نیست
  • مسیر ما رو به پیروزی است
  • آرامش ما در شرایط فعلی نباید با غفلت همراه باشد
  • لزوم کسب آمادگی برای جهانی که پیش رو داریم
  • جهان در حال تغییر است
  • جابه جایی قدرت در عصر جدید
  • امروز، زمان به خود آمدن دینی و اجتماعی است
  • ما در زمان امامی زندگی می‌کنیم که کمترین روایات و تاریخ را از ایشان در اختیار داریم
  • ما به امامی معتقدیم که با تعقل به ایشان رسیده‌ایم
  • لزوم تعقل در آخرالزمان
  • به مباحث مهدویت اهتمام بیشتری داشته باشیم
  • ما کم به مهدویت و وضعیت آینده جهان پرداخته‌ایم
  • تلاش یهود برای تحریف جریان مهدویت
  •  چرا حساسیت‌ در مورد ظهور زیاد نمی‌شود؟
  • نگاه اخباری‌ها را نسبت به ظهور نداشته باشیم
  • به مهمترین معارف مورد نیاز جامعه بپردازیم
  • معرفی موضوع مورد نظر جلسات
  • گفتگو از ظهور و جهان پس از ظهور با رویکرد تربیتی
  • برای تربیت جوانانی مهدوی چه باید کرد؟
  • اولویت‌های زمان خود را بشناسیم
  • رویکرد تربیتی برای تربیت نسل مهدوی داشته باشیم
  • روایتی از پیامبر اکرم(ص) در مورد تربیت دینی ضعیف در آخرالزمان
  • ما در آستانه یک فتح جهانی و بزرگ هستیم ولی زندگی خود را بر اساس آن تنظیم نمی‌کنیم
  • خود را در حال مبارزه ببینیم
  • تربیت بر اساس ظهور، جذاب است
  • آمادگی برای ظهور در کجای زندگی ما دیده می‌شود؟

جلسۀ پنجم | (۱۴۰۳/۰۷/۲۷): مفهوم انتظار و تناسب آن با قدرت و سیاست

مدت: 49 دقیقه | دریافت با کیفیت: [پایین(12MB) | متوسط(24MB) | خوب(47MB)]

فهرست:
 

  • قبولی اعمال  یک امر مخفی در درگاه الهی
  • شاخص دینداری ما، ارتباط با امام زمان (عج) و انتظار است
  • هرچه به آخرالزمان نزدیک می‌شویم، ایمان معرفتی‌تر می‌شود
  • حضرت امام(ره) انتظار فرج را به انتظار قدرت اسلام تعبیر می‌کنند
    • اسلام قدرت بگیرد، مسلمان‌ها قدرتمند می‌شوند
  • انتظار چیست که ائمه هدی به انتظار اهمیت می دهند؟
  • امام باقر(ع) به حارث ابن مغیره در مورد انتظار فرج، چه فرمودند؟
  • انتظارِ امر، مسئله‌ای است که در ما تحول ایجاد می‌کند
  • عصارۀ معنویت و دینداری، در سیاست خودش را نشان می‌دهد
  • فرهنگ دینی جامعه ما اعتقادی و اخلاقی است نه مهدوی
  • جامعه منتظر باید کدام بُعد دین را بیشتر رعایت کند؟
  • منتظر تربیت کردن با مؤمن تربیت کردن فرق می‌کند!
  • تربیت دینی در جامعه ما، تربیت قرآنی نیست
    • اصول تربیتی را باید از قرآن آموخت
  • اگر از قرآن درست استفاده کنیم، نسل مهدوی تربیت می‌شود

جلسۀ ششم | (۱۴۰۳/۰۸/۰۴): جایگاه تربیت اجتماعی برای منتظران ظهور

مدت: 31 دقیقه | دریافت با کیفیت: [پایین(7MB) | متوسط(15MB) | خوب(75MB)]

فهرست:

  • چالش‌های‌ اصلی دینداری از اول انقلاب
  • آشنایی با دو چالش در رویکردهای مارکسیستی و نگاه غربگرایانه
  • چالش اصلی دینداری امروز چیست؟
  • بی تفاوتی و فردگرایی، مشکل اصلی دینداری امروز
  • جایگاه تربیت اجتماعی در دین
  • نقش مساجد و مدارس در تربیت اجتماعی
  • شاخص اصلی زندگی زیر سایه امام زمان(عج)
  • زندگی اجتماعی مسئولانه، مواساتی و ایثارگرانه
  • تعلیم و تربیت اجتماعی یعنی پرورش منتظران ظهور
  • بی حجابی، ریشه در بی‌مسؤولیتی نسبت به جامعه دارد
  • جایگاه مهم بی‌تفاوتی مردم در مصائب حضرت زهرا(س)
  • هدف دشمن، بی‌تأثیر بودن افراد در جامعه است
  • هیئت رفتن، سینه‌زدن و فریاد کشیدن؛ نشانی از بی‌تفاوت نبودن

جلسۀ هفتم | (۱۴۰۳/۰۸/۱۱): تربیت فرزندان بر اساس ویژگی‌های یک زندگی آرمانی در زمان ظهور

مدت: 53 دقیقه | دریافت با کیفیت: [پایین(13MB) | متوسط(26MB) | خوب(52MB)]

فهرست:

  • یک تجربه مهم در قرآن در مورد بنی‌اسرائیل
  • نمی‌توان روی خوب بودن در شرایط اضطراری حساب کرد
  • اگر مضطر نبودی ولی دنبال حق بودی، مطلوب است
  • در زمان پیامبر اکرم(ص)، مردم مضطر نبودند و ایمان هم نمی‌آوردند
  • قوم حضرت موسی(ع) در شرایطی که اضطرار داشت، ایمان آورد
  • آیا در زمان ظهور هم باید به اضطرار برسیم تا امام زمان ظهور کند؟
  • در اضطرار بودن و دعا کردن، مطلوب نیست
  • باید ترکیبی از اضطرار و شرایط خوب را با هم داشت
  • شباهت زمان حاضر به زمان پیامبر اکرم(ص)
  • امروز هم رفاه هست و هم اضطرار
  • درک اضطرار نیاز به معرفت دارد
  • برای ظهور چه نوع اضطراری نیاز است؟
  • اهمیت اضطرار معرفتی
  • فرزندان خود را طوری تربیت کنیم که اضطرار معرفتی داشته باشند
  • به حداقل‌های زندگی و دنیا قانع نباشیم
  • فرد منتظر، می‌تواند یک منتظر تربیت ‌کند
  • فرزندان را با چه آرمانی می‌توان تربیت کرد؟
  • پست بودن دنیا و راضی‌ شدن به زندگی حداقلی
  • اهمیت آرمان‌خواهی برای ظهور
  • دین داشتن با آرمان دینی داشتن متفاوت است

جلسۀ هشتم | (۱۴۰۳/۰۸/۱۸): الگوی دین برای تربیت انسان قوی و اداره جامعه

مدت: 48 دقیقه | دریافت با کیفیت: [پایین(11MB) | متوسط(23MB) | خوب(46MB)]

فهرست:

  • تضعیف انسان‌ها، روشی نامناسب برای اداره جامعه     
  • روش‌های پیشرفته امروز برای تضعیف انسان
  • همه انسان‌ها ظرفیت خداگونه شدن را دارند
  • هدف دین، خداگونه شدن همه انسان‌ها  
  • انسان در تشخیص ارزش خود دچار اشتباه می‌شود
  • احساس ضعف نمی‌تواند عامل خوب شدن انسان باشد
  • اختلاف میان انسان‌ها را چگونه باید مدیریت کرد؟
  • انسان باید آنقدر قدرت و احساس مسؤولیت داشته باشد که نتواند به کسی ظلم بکند
  • برای تبعیت از امام باید امام‌گونه باشیم
  • مثالی از رابطه امیرالمؤمنین(ع) با پیامبر اکرم(ص)
  • گاهی از توانایی بسیار بالای انسان استفاده نمی‌شود
  • انسان‌های بزرگی که نقش کوچکی بر عهده داشتند
  • تحقیر فرزند برای کنترل او، کاری نامطلوب است
  • طرح دین برای کنترل انسان چیست؟
  • انسان باید آنقدر بفهمد که نیازی به کنترل نداشته باشد
  • ما باید در چه چیزی به امام شباهت پیدا کنیم؟
  • خلیفه الله بودن، مهمترین موضوعی که باید در آن شبیه امام شد
  • قرآن می‌خواهد افرادی که ضعیف شده‌اند را امام قرار بدهد
  • آیا تلاش برای خلیفه خدا شدن، باعث تکبر نمی‌شود؟
  • نقش نماز در از بین بردن تکبر و آموزش مسؤولیت اجتماعی
  • بسیاری از افراد توانا و قوی، نقش‌های کوچکی بر عهده دارند
  • تربیت مسئولانه انسان و احساس مسئولیت جمعی در دین
  • همه افراد جامعه باید حس مسؤولیت یک رئیس‌جمهور را نسبت به جامعه داشته باشند

جلسۀ نهم | (۱۴۰۳/۰۸/۲۵): الگوی پیامبر اکرم(ص) برای اداره کریمانه حکومت و تربیت نسل مهدوی

مدت: 39 دقیقه | دریافت با کیفیت: [پایین(9MB) | متوسط(19MB) | خوب(38MB)]

فهرست:

  • توجه عمیق‌تر به الگو بودن پیامبر اکرم(ص)
  • ما در کجا باید الگو بودن پیامبر را بیشتر مدنظر داشته باشیم؟
  • اهمیت روش اداره جامعه توسط پبامبر(ص)
    • نسل مهدوی باید نسبت به جامعه حساسیت و مسؤولیت‌پذیری داشته باشد
    • تربیت نسلی برای اداره جهان
    • آیا تربیت برای اداره جهان(حکام الارض بودن)، باعث غرور نمی‌شود؟
  • پیامبر برای رشد افراد، با کرامت با آنها برخورد می‌کردند
  • هر مسلمانی که قدرت پیدا کرد باید کریمانه برخورد کند
  • نمونه‌هایی از برخورد کریمانه رسول اکرم(ص)
  • ضرورت آموختن روش مدیریت پیامبر اکرم(ص)
  • اهمیت زندگی جمعی مؤمنانه در روش پیامبر اکرم(ص)
  • دولت کریمه مدنظر دین را در تک تک اجزاء باید ملاحظه کرد
  • بالاترین رفتار رسول اکرم را باید الگو قرار داد
  • روش اداره حکومت، بالاترین رفتار پیامبر اکرم(ص)
  • باید به سمت زندگی ایثارگرانه حرکت کنیم
  • برای زندگی جمعی مؤمنانه باید با جمعیت بالایی اقدام کرد
  • برخورد کریمانه را باید تبدیل به قدرت کرد    

جلسۀ دهم | (۱۴۰۳/۰۹/۰۳): تربیت نسل مهدوی بر اساس نگاه اجتماعی به دین

مدت: 45 دقیقه | دریافت با کیفیت: [پایین(11MB) | متوسط(22MB) | خوب(43MB)]

فهرست:

  • لزوم تربیت اجتماعی فرزندان
  • تربیت فردی، سرمنشأ ضرورت تربیت اجتماعی
  • زندگی،  بدون حیات اجتماعی امکان‌پذیر نیست
  • لازمه زندگی در اجتماع، دینداری کردن است
  • محیط همسالان، دغدغه‌ی اصلی نوجوان
    • محیط کودک و نوجوان جامعه‌گراست
  • فرزندان با نگاه اجتماعی، ضرورت دین را بهتر متوجه می‌شوند
  • فواید نگاه اجتماعی به دین
  • تأثیر دینداری فردی بر انحراف از دین اصیل
  • مراحل تربیت فرزند در مسیر جامعه‌پذیری برای دینداری
  • باورپذیری زندگی اجتماعی در خانواده‌های پرجمعیت
  • برقراری نظام تسخیری در عالم برای خدمت‌رسانی مردم به همدیگر
  • معنای ظلم و ظالم به فرزند شناسانده شود
  •  قانون؛ اهرم ضعیفی در برابر ظلم
  • خدا چه حمایت‌هایی و چقدر حمایت می‌کند؟
  • در زندگی فردی، خودخواه و هوی‌پرست نباشیم
  • هوی‌پرستی و خودخواهی، مانع زندگی مواساتی
  • ترویج زندگی فردی، جنایتی عامدانه از طرف سیاستگذاران و سیاستمداران
  • روضه‌های فاطمی(س) و حسینی(ع)، دلیلی بر آگاهی ما برای رهایی از ظلم
  • جامعه مهدوی؛ جامعه‌ای که در آن ظلم نیست

جلسۀ یازدهم | (۱۴۰۳/۰۹/۰۹): تربیت جوان در عصر مهدوی

مدت: 36 دقیقه | دریافت با کیفیت: [پایین(9MB) | متوسط(18MB) | خوب(35MB)]

فهرست:

  • کلمات معصومین (ع) مانند ستاره‌های روشن و باثبات برای هدایت
  • دو روایت از امیرالمؤمنین(ع) درمورد جوان
  • جوان باید اهل بحث و جدل و مناظره باشد
  • خلاقیت و سخن بدیع را از جوان بشنو
  • جوان باید طوری تربیت شود که جرأت اظهارنظر داشته باشد
  • مسیر تربیتی جامعه باید چطور باشد؟
  • ارتباط بحث ما با زمان ظهور
  • امام زمان (عج) یار صرفاً مطیع نمی‌خواهد
  • ویژگی امام جماعت قوی در مسجد
  • پیاده سازی الگوی کربلا در هنگام ظهور
  • پیامبر اکرم(ص)؛ مسئولیت‌پذیرترین و مشورت‌جوترین رئیس در تاریخ
  • حکمت چگونه یاد داده می‌شود؟
  • جوان چگونه از استبداد فکری خارج می‌شود؟
  • 2 ویژگی تربیت نسل مهدوی
  • جامعه ما چطور به جوان ضربه می زند؟
  • نظر رهبری در مورد بازی‌های رایانه‌ای
  • تأثیربازی در آموزش دروس مدرسه
  • سطح تبلیغات و فرهنگ و سبک زندگی در جامعه ما چطور است؟
  • خطبه حضرت زهرا(س) یک دوره آموزش دینی
 

نظرات

ارسال نظر

لطفا قبل از ارسال نظر اینجا را مطالعه کنید

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
دسترسی سریع سخنرانی ها تنها مسیر استاد پناهیان ادبستان استاد پناهیان درسنامۀ تاریخ تحلیلی اسلام کلیپ تصویری استاد پناهیان کلیپ صوتی استاد پناهیان پرونده های ویژه حمایت مالی بیان معنوی پناهیان

آخرین مطالب

آخرین نظرات

بیان ها راهکار راهبرد آینده نگری سخنرانی گفتگو خاطرات روضه ها مثال ها مناجات عبارات کوتاه اشعار استاد پناهیان قطعه ها یادداشت کتابخانه تالیفات مقالات سیر مطالعاتی معرفی کتاب مستندات محصولات اینفوگرافیک عکس کلیپ تصویری کلیپ صوتی موضوعی فهرست ها صوتی نوبت شما پرسش و پاسخ بیایید از تجربه... نظرات شما سخنان تاثیرگذار همکاری با ما جهت اطلاع تقویم برنامه ها اخبار مورد اشاره اخبار ما سوالات متداول اخبار پیامکی درباره ما درباره استاد ولایت و مهدویت تعلیم و تربیت اخلاق و معنویت هنر و رسانه فرهنگی سیاسی تحلیل تاریخ خانواده چندرسانه ای تصویری نقشه سایت بیان معنوی بپرسید... پاسخ دهید...