۹۲/۰۲/۰۶ چاپ ایمیل و پی دی اف

صوت | زن و نیاز به سرپرست

شناسنامه:

معرفی:

بحث حاضر که در سالگرد شهادت حضرت معصومه(س)، ایراد شده است، گرچه شامل تکرار و خلاصۀ کوتاهی از بحث «شاید به این دلیل، حضرت معصومه ازدواج نکردند» می باشد، اما به جهت برخی نکات جدید، از حذف آن از مجموعۀ حاضر خودداری کردیم.

اینکه چرا حضرت معصومه(س) ازدواج نکردند، پیشتر بررسی شد. اما آیا در پشت این قضیه حکمت‌های دیگری هم نهفته است که با تعمق بیشتر قابل دریافت باشد؟ اهمیت خانواده در اسلام چقدر است؟ ریاست و محبّت چه جایگاهی در خانواده دارند؟

فهرست تفصیلی:

مدت: 29دقیقهدریافت با کیفیت: [پایین(3.8MB) | متوسط(10.2MB) ]

  • مروری بر بحث سال گذشته

  • مرد، سرپرست و رئیس زن، در زندگی مشترک

  • سرپرست نداشتن زن، ریشه بدحجابی

    • 1. تحلیل علت بدحجابی و آسیب‌های آن

    • 2. آفت ریاست‌زدایی از مرد

    • 3. بهترین راه ترویج حجاب

    • 4. ریاست و محبت؛ نقش مرد

    • 5. اهمیت خانواده در اسلام

  • روضه حضرت رباب(س)

  • علت عدم ازدواج حضرت معصومه(س)

  • ریاست مرد در خانواده

  • ریاست و محبت

نظرات

در پاسخ به خانم زهرا که فرمودید:

صرفا نظر شخصی استاده

 

هر چند از نظر بنده ی حقیر نظرات یک حکیم بسیار ارزشمند و قابل استفاده است

 و نظرات استاد پناهیان( که بدون تعارف شخصیت حکیم و فرزانه و هوشمندی هستند)

برای اینجانب و خیلی ها راهگشا و مفید و قابل احترام بوده وهست

 

 اما بنده از خود ایشون شنیدم که برای هر سخنرانی که قراره  موضوع جدیدی رو مطرح نمایند و نظری از اسلام رو به ما ارائه دهند خود رو موظف می دونن  تا یک دور مرور بر قرآن و روایات مربوطه داشته باشند و سپس نظری را ارائه دهند و این میشه همان نظر اسلام

(البته نمیگیم صد در صد بسا ممکنه ایشان هم خطایی در برداشت داشته باشند اما فعلا برای ما ایشان قابل اعتماد است و خصوصا که میتونیم اگر با عقل ما ناهماهنگ بود از دیگر اندیشمندان و کتب مرجع تحقیق کنیم)

 

با توجه به آشنایی زیادی که با سخنان و اندیشه های ایشون دارم دقیقا جایی که  قرار باشه نظر شخصی خودشون رو بگن حتما طوری مطرح میکنن که مستمعشون متوجه میشه این نظر در واقع نظر صریح اسلام نیست و برداشت ایشونه و حتی اون رو گاها با احتمال هم مطرح می کنندهر چند همون نظر هم برای بنده بسیار مفید و قابل احترامه که توضیحاتش در قبل داده شد (نظر حکیم حکیمانه است)

 

این هم که نوشتید :نطر ایشون بی حساب کتابه

متاسفانه میتونه یک تهمت محسوب بشه چون شما در واقع بدون سند و تحقیق به ایشون دارید چنین نسبتی رو میدید و امیدوارم مدیون ایشون نباشید هر چند ایشون بسیار بزرگوارندولی کمی تامل کنید در نوشتن نظر...

 

حرفی که مکتوب میشه اثر و ماندگاری واهمیتش بیشتر از حرفیه که صرفا گفته میشه

 ان شا الله همه ما در نوشتن و نسبت دادنهامون دقیقتر عمل کنیم

 

با آرزوی عاقبت به خیری برای هممون

با سلام . خدمت سرکار خانم زهرا عرض کنم که اول اینکه کشور یا یک قبیله کوچیک هم اگه رهبر یا رئیس نداشته باشه به زودی از هم میپاشه.

بنیاد خونوادم همینطوره باید حتما یکی رئیس باشه. و رئیس همیشه از عاقل ترین و قوی نرین انسان انتخاب میشه لذا خانه هم بی سازمان میشه. خب در خونه شما قوی ترین و عاقل ترین آدم کیه؟ قطعا پدر یا شوهر شماس. پس باید خانواده دارای یک رهبر برای اداره خانواده باشد. یک رئیس از لحاظ راهنما و دلسوز نه زور گو. پس شما بقیه خانم هارو به اشتبا نندازید. استاد پناهیان استادی دقیق هستند و تمام حرفهای ایشان از دین اسلام برگرفته میشود. دین اسلام هم بی عیبو نقص هستش. این ما هستیم که کامل نیستیم

عالی

بعضی ها فکر میکنند که اسلام یا آخوندها زنها رو زیر سلطه مردها بردند و شروع میکنند علیه اونها شعار دادن و نظریه اونها رو رد کردن . در حالی که نگاه کردن به طبیعت و واقعیتهای زن و مرد نشون میده که خدا زن و مرد رو اینطور آفریده و زن چه بخواد و چه نخواد می فهمه بهترین راه برای ادامه زندگی پذیرش ریاست مرده 
و اگه زن خیلی زرنگ باشه به جای اینکه تو روی مرد بایسته و ریاست او رو زیر سوال ببره با تدبیر کاری میکنه که مرد مطابق خوشایند اون دستور بده
سلام . اولا به نظر من تعابیر اسلام برای اکثریت مردم صادقه نه صد درصد مردم و همیشه استثناهایی وجود داره . یعنی هستند زنانی که کلی نگر یا قوی بنیه و خوش فکرند یا مردانی که جزیی نگر یا ضعیف یا به شدت احساساتیند . ولی اسلام وصف الحال اکثریت رو کرده  .
  ثانیا هر جور که به قضیه نگاه کنید آخرش به این نتیجه می رسید که برای پیشبرد یک زندگی احتیاجه که یک مرد و یک زن با هم شریک بشن ( جدا از تمایلات جنسی یا تولید نسل ) . من و خواهرم با هم هم رشته ایم و با هم زندگی می کنیم بعد از چند سال زندگی عملا من تبدیل شدم به زن خانه دار و فرصتی برای بیرون کار کردن پیدا نمی کنم و اون تبدیل شده به مرد بیرون و فرصتی برای کار تو خونه پیدا نمی کنه اون به مسایل کلی توجه داره و من جزییات خیلی برام مهمه و عملا هم اکثرا من از اون اطاعت می کنم چون تا مسایل کلی و بزرگ حل نشه نوبت به جزییات نمیرسه که من بخوام رسیدگی کنم . نتیجه اینکه زن و مرد به عنوان جنس اول یا دوم نباید شناخته بشن بلکه دو موجودی هستند با کارکرد های خاص خودشون که مکمل یکدیگرند و با توجه به نوع آفرینش زن که منعطف تره اسلام از اون خواسته که از مرد که سختتر و خشن تره ( صفتی که لازمه حضورش در جامعه هست) اطاعت کنه . اگه دقت کرده باشید زنی که عاشق شوهرشه هیچ وقت نمی گه چرا من باید از شوهرم اطاعت کنم بلکه این کار رو وسیله ابراز محبتش به شوهر قرار میده چون خدا این خصلت رو به او داده ولی خدا مرد رو سرسخت و عاشق اطاعت شدن خلق کرده اگر چه مردها در جامعه کار می کنند برای تامین معاش خانواده اشون و عملا نوکر خانواده هستند ولی در خونه دوست دارند رییس باشند .  
اگه دقت کرده باشید اکثر آقایون کاری به مسایل داخل خونه ندارند و زن عملا رییس امور داخلی خونه هست اما نمی دونم چرا همش ناله خانمها بلنده که چرا باید به حرف شوهرهامون گوش بدیم . خدا وکیلی مگه مردها تو چند مورد از امور زندگی تعیین تکلیف میکنند ؟؟
ثالثا هر عقل سلیمی می فهمه که باید حرف آخر رو یه نفر بزنه و در هر جمعی یکی باید رهبر و رییس باشه وگرنه هیچ کاری پیش نمیره . 
رابعا تجربه نشون داده عملا زنها در هر شرایطی زیر دست مردها قرار میگیرند خوب چرا زیر دست شوهرشون نباشند تا زیر دست هر کس و ناکسی نیافتند؟؟
۰۷ مرداد ۹۸ ، ۱۹:۳۱ یه بنده خدا
راشنو واقعا مایه افت زنهایی!!
من هم یک دخترم و قبل ازینکه این حرفا رو از استاد بشنوم هم رویکردم همین بود،و منتظر ازدواج با مردی بالاتر از خودم بودم چراکه میخواستم رشد کنم،میخواستم بالا برم و میدونستم این زنه که انعطاف پذیریش بیشتره و احتمال تاثیر پذیری و تحت شعاع قرار گرفتن زن خیلی زیاده.شاید  به همین دلیل باشه که یک زن با دین شیعه اجازه نداره با هر کسی (هر دینی)ازدواج کنه.
یه سوال
به نظرتون زنی که تصمیم داره مردی رو به عنوان همسر انتخاب کنه که بتونه در موارد اختلافی ازش اطاعت کنه ، معیارهای انتخاب همسرش سفت و سخت تره و دقیق تر یا زنی که تصمیم داره همسرش رو اگه باب دل ش نبود بشوره و رو بند آویزون کنه یا مثل دستمال کاغذی بندازه دور؟!
به نظر من اگه اکثریت زن ها با نگاه اسلام همسر انتخاب می کردن و تصمیم داشتن از مرد انتخابی شون اطاعت کنن، اسلام به طرز بی رحمانه ای همه ی مردهای درپیتی رو مقطوع النسل و حذف فیزیکی می کرد و طی دو سه نسل جامعه مردان ارتقاء کیفی خوبی پیدا می کرد و دخترهامون راحت می شدن از این همه نامردی!
باسلام. خانمِ «آرزو»از کسی که شعور خواندن یک کامنت را ندارد و نمی تواند رابطه ی منطقی بین جملاتِ آن را درک کند و جوابی شایسته بدهد، جز مشتی لاطاعل انتظار نمی رود. اصلا فهمیدی اطاعت فاطمه [که بفرموده ی امام صادق حجة الله علیَ الححج هست] از علی یعنی چه؟؟ !!! فاطمه طبق این فرموده، حتی بر مولا علی هم حجت است. امیدوارم دیگه اینو بفهمی!!!!!!!!!!!!!!! هرچند که نا امیدم.
آخه بدبختِ عقده ای شده!کی گفته آسیه یا هر زن نمونه، به صرف برتری دینی، ادعای برتری هم می تونه بکنه؟؟؟  هنوز اینو نفهمیدی که برتری یک زن به شوهرش، با اطاعت از همون شوهر پابرجاست. (ولو که شوهرش فرعون باشه.)
راست گفت این عزیزی که نامش،هدایت هست :  «شما رو اگه ولتون کنن، با این عقده اُدیپ،خدا رو هم منکر میشین.»
آرزوجون! تو خیلی ناتوان تر از اونی هستی که حتی به یکی از سوالات من جواب گفته باشی.
ادمین محترم شما هم حتما مریده بی چون و چرایه اقای پناهیان هستید
اما اگه حرف منطقی برای پاسخه مردود کردن نظر این استاد دارید بگید والا من تمومه حرفه اسلام حتی جاهایی ک بهم ثابت نشده از نظر علم این دنیارو پذیرفتم چون هزاار جا شبهه درباره ی دین و احکام زن در اسلام داشتم که همش عقلانی بهم اثبات شد درست و بر حقه ! و این تنها موردیه ک بهش به بن بست خوردم خدایی ک ارزش انسان رو به تعالی روحش میدونه چطور برای ازدواج میگه شوهر باید بالاتر باشه و ریاست کنه ؟؟! 
اخه این چه حرفیه که حضرت معصومه ازدواج نکردن چون مرد بالاتر از ایشون نبوده و مرد ولایت داره بر زن و نمیشه !!! خیلی خنده داره بدونه در نظر گرفتنه اینکه چ کسی عقل و بصیرت بیشتری داره مثل رابطه ی والدین با فرزند خردسالشون مرد فقط میتونه بگه زن کجا بره و چیکار کنه مگه بچه س اون خانم ؟ چون صرفا مرده ؟ و اون زنه ؟!!! یا اینایی ک همه یاد گرفتن هی میگن چون زن احساسی تر و جزئی نگر و.. هست آدمه عقل و شعور دار مستقل و دارای انتخاب و قدرت تشخیص بحساب نمیاد ؟! سرپرستیه شوهر ینی چی؟! بدونه اجازش تو عرف و قانون و همه جا اب نمیتونی بخوری ؟!! عقلشو حتی اندازه یه پسر هجده ساله قبول ندارید ؟ نمیدونم واقعا جوابه درست چیه!! اسلام مرد محوره ! جوابی ک بش رسیدم همین بوده 
من یه دخترم قبلا تفاوت زن ومرد را خوب درک نمیکردم وفکر میکردم میتونم تنها زندگی کنم 
ولی بعد دیدم نه خیلی طاقت فرساس من نیاز به یک قدرت تصمیم گیر مقتدر دارم که دوسم داشته باشه واز سر دلسوزی راهنمایی ام کنه 
من درک کردم که در تصمیماتم ونه تصمیمات من بلکه بقیه دختران احساسات غالب هستن حالا یا احساسات مثبت یا منفی 
من نیاز به یک مرد مهربان وبا اقتدار دارم که سرپرستیم کند 
من هم استقلال مالی دارم وهم این که اختیارم دست خودمه ولی به شدت نیاز به یک سرپرست اون هم از نوع مرد دارم تا احساس امنیت کنم 
یادمه اقاجونم همیشه می گفت بشینید و بفرمایید و بترمگید همش یه معنی ولی تفاوت اثر دارند. بی احترامی نمی کنم ولی به کار بردن دایم لفظ زیر دست یا مقایسه رابطه زن و شوهری با رئیس و کارمند برای من همان حس کلمه سومی رو داشت. 
به نظر من رابطه زن و شوهر مثل رابطه سلطان و ملکه است. سلطان همیشه با ملکه مشورت می کند ولی حرف اخر را او می زند. سلطان موظف است اداره و کنترل همه چیز را داشته باشد و مسئولیت رفاه همگان با اوست. سلطان در مواقع سختی به ملکه پناه می برد و با ملکه است که اصلا سلطان بودن معنی پیدا می کند. ملکه خود دارای وظایف و قابلیت های فراوانی است. هر یک در جایگاه خود و قالب تعریف شده خود.
اما باید بپذیریم که همان طور که یک طبیب برای همگان نسخه واحد صادر نمی کند عالمان هم بهتر است برای همه انسان ها نسخه واحد صادر نکنند. چرا که نه تمام زنان از قابلیت های یکسانی برخوردارند و نه مردان. گاها می بینیم زنانی را که از یک مرد ده برابر قوی تر و کارآمدترند به اصطلاح آرتمیس (دریاسالار زن ایرانی) زمانه خودشان هستند. از آن طرف هم بعضی مردان ضعیف ظرفیت, قدرت و توان ریاست ندارند. حتی در نظام آفرینش و خلقت جانوران نیز اندیشه کنیم می بینیم هر جانداری بسته به شرایط و قابلیت هایی که دارد نوع رفتار و تلاشش برای بقا متفاوت است. انسان را با حیوان مقایسه نمی کنم اما برام جالبه که مثلا رفتار شیر با ماده ها و نحوه زندگی شان و نوع رابطه که با هم دارند از رفتار جاندار دیگری به اسم پنگوئن کاملا متفاوته. نر و ماده پنگوئن ها هر دو با هم همپا با هم برای بقای تخمشان در هوای سخت قطبی تلاش می کنند. حال انکه در نظام پستاندارانی مثل شیر این نر است که رئیس محسوب می شود و ماده قادر نیست حتی جلوی کشته شدن فرزندانش را که حاصل جفت گیری با شیر رئیس قبلی است را بگیرد. یا مثلا نظام کلنی هایی مثل موچه و زنبور عسل که همه کاره اصلی و قطب کندو ملکه است. 
" راشنو"از کدوم عصر حجری اومدی پیام میزاری ؟!!! اگه حضرت زهرا رو مثال میزنی که شوهرش بالاتر بود و باید اطاعت میکرد از اون طرف حضرت اسیه تو قران رو چی میگی ؟!! ایا شوهرش بالاتر بود !! اگه قبول میکنی فرعون از حضرت اسیه بالاتر بود و اسیه باید اونو اطاعت میکرد معلومه حتی عصر حجر هم نبودی افکارت ب دوره ی نسناس ها برمیگرده :)
این مطیع بودن زنها مربوط به دورانی هست که شغل ها فقط فعالیت جسمانی بود و مرد موفق تر بود نه الان که تو کارهای علمی زن و مرد برابر و نصف بیشتر دانشگاهارو زنها گرفتن ! پس زن خودش میتونه پول دربیاره و وابسته ی مالی به کسی نیس تو جامعه حضور داره و مثل قدیم از همه چی بیخبر نیست ک مرد بهش بگ چیکار بکن کجا برو کجا نرو !
یه سوال دیگه ای ک پیش میاد : خداوند یک وجوده واحده و ماهمه باید به اون وجود واحد نزدیک بشیم جدا از زن و مرد بودن اینطور نیس ک خدایه زنها یکی باشه و خدایه مرد ها یکی دیگ!! صفات خداوند هم مشخصه خب زن و مرد باید به اون صفات شبیه بشند پس چرا مجزاش میکنید ؟!! اگر زن ذاتا احساسی تر بدنیا اومده هدفه خلقتش این بوده به وجوده واحد خدا نزدیک و عقلانی تر تصمیم بگیره و مرد هم اگه همه جا عقلانیه باید سعی کنه گاهی احساسی و انسانی تصمیم بگیره نه با عقل معاشش !!
اگه مرد کلی نگره باید بتونه به جزئیات هم بپردازه و زن هم کلی نگاه کنه ! تا کامل بشه !! نمیشه که هر کدوم فقط صفات خودشونو حفظ کنن و هیییچ تغییری نکنند برای کامل شدن ! و این صفات رو از همدیگه بخان !!
هدفه خلقت همینه به سمت تکامل صفات روحی رفتن فارق از زن و مرد بودن
انسان کامل شدن نه وابسته ی مطیعه بدبخ ؛) البته شما مایلی اینطور باشی  
کاملا با نظر زهرا موافقم
ای خانمی که خود را بسی دانا پنداشته ای! من یک دخترم و تنها و تنها با مردی ازدواج خواهم کرد که در عقلانیت و منطقِ اسلامی از من برتر باشد تا در امور تفکری و اندیشه محور زندگی ام، با خیال راحت به او تکیه و اطاعتش کنم و اگر تا به الآن نیز مجرد باقی مانده ام بخاطر شیوع مزخرفات و خزعبلاتی چون گفته ی امثال شماست که با بیسوادی تمام ، وظیفه ی بسیار خطیرِ سرپرستی  و حمایتِ فکری از زنان را که آفرینش یا آفریننده اش، بر ذکور تکلیف نموده، از دوش مردان پایین انداخته اید تا بابِ یک بی مسوولیتی و بیعاری دیگر را بر آنان باز کرده باشید.
این چه دیدگاه ناپخته و ناسنجیده ای است که نوشته ای؟؟؟؟؟؟؟ مرا واداشته ای تا سرکار علّیه و کسانی چون تو را از دو دیدگاه کلی و اساسی روشن نمایم.
دیدگاه علم روز و روانشناسان درباره ی برتری میان مرد و زن:
مردان به دو دلیل جهت سرپرست شدن مناسبتر اند؛ 1- داشتن دید کلی و کلان نگرِ ذاتی، نسبت به هستی و نه چونان زنان جزئی نگر . 2- داشتن نیروی تصمیم گیریِ بالقوّه و پویا بر عکس زنان که تنها قدرت حلاجی خوبی (آن نیز درصورت آگاهی کامل به مسئله) را دارند. پس زنان برای مشاور بودن آفریده شده اند و مردان برای ریاست.
دیدگاه قرآن و روایات نبوی و ائمه اطهار:
قرآن می فرماید:{الرجال قوامون علی النساءِ بما فضل الله بعضهم علی بعض ...} () یعنی همان ذاتی بودن کلان نگری و تصمیم گیری پویا در مردان.
رسول اکرم نیز در سراسر زندگی با زنانشان، همواره ریاست در تعلیم و تربیت و یا تصمیم گیری ها را خود برعهده داشتند و با این وجود در همه ی امورشان [حتی جنگها] از زنان خود مشاوره می گرفتند.
امام علی و سایر ائمه اطهار نیز بر شیوه ی رسول الله زیستند. و در پایان باید از شمایی که با این دید ضد اسلامی و حتی ضد علمی، لابد ادعای مسلمانی نیز دارید بپرسم که: چرا  و با چه مجوزی در آفرینش الهی،برای خودت حق انتخاب جنسیت قائل می شوی؟ می خواستی خدا برای خودش «شریک» قرار بده؟[خخخخخخ] یا مثلا خدا بی اجازه و انتخاب ما،حق تعیین جنسیت نداشته!!![خخخخخخ]
پرسش دوم و سخن پایانی: شمایی که دم از تساوی مرد و زن می زنی و داده شدن ریاست به مردان را [معاذالله] بی عدالتی؟ میدانی جواب بده ببینم که چگونه فرمانبری و اوج تواضع سیده ی نسوان از امام علی را توجیه می کنی؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ وقتی حتی خشم مقدس فاطمه ی زهرا از دشمنان خدا و دین شعله ور بود در اطاعت از شوی خود علی فرمود: «یا ابالحسن! البیت بیتکَ و الحُرّۀُ اَمَتُکَ». آیا با وجود مخالفت با مرام فکری و عقیدتی بی بی فاطمه، می توانی ادعای مسلمانی بکنی؟ هیهات!!!!!!!!!!!!!!!
سلام،ببخشید زهرا خانم،شما باتمام احترامی که برای استاد قائلید اما فکر میکنید استاد این حرفها رو از جیبشون(هوای نفس)درآوردن نه طبق قرآن و روایات وآموزه های دینی وتاریخ اسلام،حالاشما نمیخواید بپذیرید اون قضیه اش جداست اما لطفا توجیه نکنید،به نظر من کمی دیگه قضیه ولایت مرد براتون اثبات بشه به خدا هم کافر میشید چه برسه به استاد
واقعا بحث ریاست مرد بی پایه و اساسه و صرفا نظر شخصی استاده تنها دلیلی ک اقامه کردن براش فطرت زنان بود ک نه من نه هیچکدوم از زن های اطرافم این رو قبول نمیکنن لابد فطرت ما تغییر کرده و فطرت شما فقط درسته .احترام بسیار زیادی برای استاد پناهیان قائلم اما این نظرشونو نباید به اسلام تعمیم بدن. پس یعنی ما اگه قبول کنیم با کسی ازدواج کنیم یعنی اون از ما بالاتره و ما باید بهش بگین چشم؟! اگه دید همه مثل شما بود هیچ دختری حاضر نمیشد ازدواج کنه و میگف کسی از من بالاتر نیست و زیردست کسی نمیرم. از عدالت خدا به دوره که بخاطر جنسیتی که خودش برای ما تعیین کرده ما رو مجبور به اطاعت کنه. با تمام ارادتی ک به استاد دارم واقعا این حرفشون بی حساب کتابه ما که انتخاب نکردیم زن بشیم و سختی بکشیم و اضافه ی همه ی سختی ها سختی اطاعت هم اضافه بشه فقط چون زنیم خدایی که من میشناسم محاله اینطور ظلم کنه. اطاعت در اسلام فقط مربوط به یه مسئلست اینو فقها میگن نه من. اینکه میگین زیر دست بودن دلیل بر پست بودن نیست. در شرایط مساوی اتفاقا عقلا کسی زیر دست میره ک پایین تره

ارسال نظر

لطفا قبل از ارسال نظر اینجا را مطالعه کنید

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
دسترسی سریع سخنرانی ها تنها مسیر استاد پناهیان ادبستان استاد پناهیان درسنامۀ تاریخ تحلیلی اسلام کلیپ تصویری استاد پناهیان کلیپ صوتی استاد پناهیان پرونده های ویژه حمایت مالی بیان معنوی پناهیان

آخرین مطالب

آخرین نظرات

بیان ها راهکار راهبرد آینده نگری سخنرانی گفتگو خاطرات روضه ها مثال ها مناجات عبارات کوتاه اشعار استاد پناهیان قطعه ها یادداشت کتابخانه تالیفات مقالات سیر مطالعاتی معرفی کتاب مستندات محصولات اینفوگرافیک عکس کلیپ تصویری کلیپ صوتی موضوعی فهرست ها صوتی نوبت شما پرسش و پاسخ بیایید از تجربه... نظرات شما سخنان تاثیرگذار همکاری با ما جهت اطلاع تقویم برنامه ها اخبار مورد اشاره اخبار ما سوالات متداول اخبار پیامکی درباره ما درباره استاد ولایت و مهدویت تعلیم و تربیت اخلاق و معنویت هنر و رسانه فرهنگی سیاسی تحلیل تاریخ خانواده چندرسانه ای تصویری نقشه سایت بیان معنوی بپرسید... پاسخ دهید...