۹۳/۰۲/۰۶ چاپ ایمیل و پی دی اف

اولین روش تربیت دینی، تلاوت است

یکی از روشهای تربیتی مغفول روش تلاوت است. تلاوت در صدر ماموریت پیامبران الهی قبل از تزکیه و تعلیم قرار دارد. «یَتْلُوا عَلَیْهِمْ آیاتِهِ وَ یُزَکِّیهِمْ وَ یُعَلِّمُهُمُ الْکِتابَ وَ الْحِکْمَةَ»(آل عمران/164) تلاوت آیات امری غیر از آموزش کتاب خدا و آموزش حکمت است. گویا تلاوت به عنوان یک روش تربیتی معنایش این است که متربیان در معرض تابش نور معنوی و معرفتی آیات قرآن قرار گیرند. از آنجایی که انسان موجود پیچیده ایست و افراد نیز با یکدیگر تفاوتهای فراوان دارند، نمیتوان به سادگی راه رشد افراد را برنامه ریزی کرد. از طرفی آیات قرآن کریم نیز از معانی ژرف و پیچیده ای برخوردار است و وقتی انسانها در معرض آن قرار میگیرند ما نمیدانیم آیات با افراد چه می کنند. لذا در مرحلۀ اول تربیت، باید از روش تلاوت برای تربیت استفاده کرد و این اولیت در تمام مسیر تربیت حتی برای کسانی که در اوج تربیت یافتگی قرار دارند هم وجود دارد یعنی همواره باید به تلاوت پرداخت. مدارس و هر گونه محیط آموزشی باید در کنار هرگونه برنامه آموزشی و تربیتی سهمی برای تلاوت قرار دهند. افراد نیز برای برنامۀ تربیتی که برای خود میریزند باید سهم تلاوت را مشخص نمایند.

نظرات

شاید منظور تلاوت این باشه اول زیبایی رو مشاهده کنه و مشتاق شد 

بعد موشکاف و ریز بین به دین بشه

سلام اینفوگرافیک های بخش تربیتی تون هم داخل سایت گذاشتید؟ پرونده ادبستان تکمیل شده؟
بخش‌هایی از این نظر که با * مشخص شده، توسط مدیر سایت حذف شده است
سلام
با توجه به تاکید استاد مبنی بر تاسیس و راه اندازی دبستان و مهدکودک غیر انتفاعی برای تربیت دینی از سنین کودکی میخواستم نظر استاد رو برای طرح مدرسه بگیرم ما تو چندتا استان داریم کارای تاسیس دبستان رو انجام میدیم چطوری میتونم نظر استاد رو برای طراحی برنامه های دبستان ها بگیرم؟
نیاز به مشاوره ایشون داریم برای طراحی برنامه ها مدرسه لطفا با ایشون این مساله رو درمیون بزارین و بهم بگین چطوری برنامه ایشونو میتونم بگیرم برای طراحی برنامه های دبستان ها
شماره تماس :09165201***
ممنون میشم هرچه سریعتر جوابمو بدین که دیر نشه
تشکر
پاسخ:
با سلام و تشکر
نظرات ایشان به زودی در پرونده ای به نام ادبستان در سایت منتشر میشود. این پرونده هم اکنون در سایت هست اما هنوز در حال تکمیل است.
تلاوت، پخش صوت عربی برای یک فارسی زبان نیست. در معرض قرار دادن مردم با لغت به لغت متن قرآن است بدون اینکه بخواهیم توضیحی و تفسیری بگوییم.
نباید با این عنوان که قرآن را مفسر قرآن، امام معصوم باید توضیح دهد خود را از متن آیات قرآن دور نگه داریم.
در تایید فرمایش آقای پناهیان:
هُوَ الَّذی بَعَثَ فِی الْأُمِّیِّینَ رَسُولاً مِنْهُمْ یَتْلُوا عَلَیْهِمْ آیاتِهِ وَ یُزَکِّیهِمْ وَ یُعَلِّمُهُمُ الْکِتابَ وَ الْحِکْمَةَ وَ إِنْ کانُوا مِنْ قَبْلُ لَفی‏ ضَلالٍ مُبین
سوره مبارکه جمعه آیه2

خیلی خوب بود.

افلاطون و ارسطو به شدت روی این نکته تاکید دارند که یکی از بهترین و موثرترین ابزارهای تربیت موسیقی هست. و خودشون ویژگی های موسیقی خوب رو می شمارند که اتفاقا ویژگی های خوبی رو هم مطرح میکنن که بعضا مورد تایید اسلام هست.

بحث ما سر همین موضوع بود با دوستان هم درسمون که خب ما توی اسلام چه کنیم که به نتیجه تلاوت قرآن رسیدیم. و اینکه چقدر تاکید به تلاوت نیکو توی دین ما شده.

سلام 
مطلب جالبی بود
من یک بررسی اجمالی و سطحی در قرآن داشتم و دیدم که هر وقت در قرآن تلاوت آمده فاعلش بطور خاص شخص رسول گرامی بوده و در مراتب دیگر برای عموم قرائت ذکر شده
لذا حدس می زنم تلاوت باید از طرف شخصی باشد که عامل و عالم باشد و خود مراحل تلاوت، تزکیه و تعلیم کتاب و حکمت را گذرانده باشد.
تلاوت با قرائت تفاوتش در فاعلش می باشد لذا به ما می گوید قرائت کنید و به رسول می گوید تلاوت چرا که در تلاوت عنصر زمان و چگونگی هم دخیل است.
البته همه اینهایی که عرض کردم در حد فرضیه است و تحقیق دقیقی انجام نگرفته امیدوارم روزی بتوانم تکمیلش کنم
سلام این مطلب/اولین روش تربیت دینی تلاوت است/رواستادپناهیان گفتن؟
پاسخ:
لطفا در صفحه اول، قسمت "ببخشید چند لحظه" را ببینید.
۰۷ مهر ۹۳ ، ۲۰:۵۱ مصطفی عیوضی
سلام
خلاصه نویسی یکی از خصائص خوب این سایه. :)
با سلام
بین تلاوت و قرائت تفاوت وجود دارد و آنچه جناب شکوری بیان کردند ،در بطن تلاوت هست . آنچه در معنای تلاوت هست «تدبر و تذکر» می باشد که در قرائت ، این معنا نیست . لذا بنظر می آید ایرادی به مبنا بودن اصل تلاوت وجود ندارد . علامه طباطبایی (ره) هم همین بحثِ تلاوت را به عنوان علم اجمالی و زمینه ساز تزکیه و تعلیم مطرح می کنند .
۱۸ شهریور ۹۳ ، ۰۷:۰۶ امیرحسن شکوری
به نظرم نباید مراحل مورد اشاره ی عملکرد تبلیغی انبیا و مشخصا رسول اکرم در قرآن را از هم به صورت منفک و عضین شده مطرح کرد چون مثال های نقض جدی در این زمینه وجود دارد مگر کشورهای عربی اهل تسنن و مشخصا عربستان و اقمارش، کم تلاوت میکنند، درحالی که کمتر آثار تربیت قرآنی در آن جوامع دیده میشود، بنده گمان میکنم اولیت و اولویت در تربیت با دعوت، آن هم با تذکار به مراتب فطرت انسان ها امکان پذیر است لذا روح عملکرد انبیا نیز در تبلیغشان برآمده از همین اصل و ناظر به این مولفه است بنابراین تلاوت به معنای تحت اللفظی اش ، چنانچه در این نوشتار هم مبنا قرار گرفته به نظر صحیح نیاید بلکه تلاوتی مد نظر است که همراه با آن تذکر و مقدمه ساز تعلیم کتاب و حکمت باشد چون در تلاوت، فراخواندن و آمدن و به نوعی دعوت مندک است لذا قیود قرآنی تلاوت رسول، در آموزش باید لحاظ شود. 

ارسال نظر

لطفا قبل از ارسال نظر اینجا را مطالعه کنید

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
دسترسی سریع سخنرانی ها تنها مسیر استاد پناهیان ادبستان استاد پناهیان درسنامۀ تاریخ تحلیلی اسلام کلیپ تصویری استاد پناهیان کلیپ صوتی استاد پناهیان پرونده های ویژه حمایت مالی بیان معنوی پناهیان

آخرین مطالب

آخرین نظرات

بیان ها راهکار راهبرد آینده نگری سخنرانی گفتگو خاطرات روضه ها مثال ها مناجات عبارات کوتاه اشعار استاد پناهیان قطعه ها یادداشت کتابخانه تالیفات مقالات سیر مطالعاتی معرفی کتاب مستندات محصولات اینفوگرافیک عکس کلیپ تصویری کلیپ صوتی موضوعی فهرست ها صوتی نوبت شما پرسش و پاسخ بیایید از تجربه... نظرات شما سخنان تاثیرگذار همکاری با ما جهت اطلاع تقویم برنامه ها اخبار مورد اشاره اخبار ما سوالات متداول اخبار پیامکی درباره ما درباره استاد ولایت و مهدویت تعلیم و تربیت اخلاق و معنویت هنر و رسانه فرهنگی سیاسی تحلیل تاریخ خانواده چندرسانه ای تصویری نقشه سایت بیان معنوی بپرسید... پاسخ دهید...