۹۲/۰۲/۰۷ چاپ ایمیل و پی دی اف

صوت | انتخاب آسمانی و زندگی مشترک

شناسنامه:

معرفی:

اولین نکته ای که زوجین باید به آن توجه کنند این است که بعد از عقد و تشکیل زندگی «هیچ وقت به همسری که انتخاب کرده اید شک نکنید. در روایت داریم یکی از مقدّرات الهی که به سادگی قابل تغییر نیست، بحث ازدواج است

 مشکلات زندگی نباید باعث تردید ما در انتخابمان شود. این خیال خامی است که انسان فکر کند، نباید مشکل داشته باشد.  اینکه بعضی ها نادانی می کنند و در اثر کوچکترین مشکلی که در زندگی پیش می آید یا در اثر کوچکترین هوسی که به دلشان راه پیدا می کند، نسبت به اصل انتخاب تردید می کنند، از ترفندها و زیرکی های بسیار ناجوانمردانۀ شیطان است.

ما می توانیم از زندگی مشترمان «حداکثرِ بهره وری» و یا «حداقلِ بهره وری» را داشته باشیم. بسیاری از ضعف هایی که مردان جامعه دارند، بسیاری از ضعف هایی که خانم ها در زندگی فردی و اجتماعی خود دارند، به خاطر این است که زندگی خانوادگی آنها در اوج بهره برداری نیست. خانواده موفق، خانواده ای است که در اوج بهره وری است و اوج بهره وری به سادگی پدید نمی آید؛ اوج بهره وری با برنامه ریزی به دست می آید.

فهرست تفصیلی:

رویکرد مناسب برای داشتن زندگی آرام و متعادل

  • رویکرد مناسب برای داشتن زندگی آرام و متعادل

  • ازدواج، انتخابی آسمانی

    • در انتخاب خدا، شک نکنیم

    • مشکلات زندگی باعث تردید ما در انتخابمان نشود

  • زندگی حداکثری- زندگی حداقلی

  • کلید طلایی رسیدن به زندگی حداکثری

  • غرب و انکار کلید طلایی

  • زندگی، محلّی برای رشد «من» است نه رشد دادن دیگری

  • اصلی ترین کار برای رشد فرهنگ تقویت و اصلاح بنیاد خانواده

نظرات

سلام و عرض ادب
به نظر بنده این نظر استادبزرگوار جای خیلی شبهه و سوال داره که متاسفانه جایی ندیدیم ایشان رسیدگی کنن
به عنوان مثال اول جایگاه طلاق دراینجا چیست؟
مثال دوم کسی که در انتخاب خود کوتاهی کرده وبعدازازدواج فهمیده است که طرفش خوب نیست وازکوتاهی خود می‌نالد نه از انتخابش جایگاه این فرد کجاست
مثال سوم فردی که بی گدار به آب زده است و ازدواج کرده وبعد فهمیده است که چه قدر عجله کرده نظر شما در این باره چیست؟
یا کسی که اصلا اهل رعایت نبوده است وبعد از ازدواج اهل رعایت شده وبعد فهمیده است در انتخاب همسرش چه کلاه بزرگی سرش رفته چی البته عامل رعایت کردنش زنش نبوده است؟
و هزاران پرسش دیگر که در این مدخل نمیگنجد
پاسخ:
با سلام و تشکر

اساسا آنچه بیشترین تاثیر را در تقدیر همسر انسان دارد، شاکله و شخصیت او می‌باشد، به همین سبب اگر کسی در انتخاب همسرش کوتاهی کرده باشد، خداوند به خاطر اینکه کلا اهل کوتاهی است همسری با فلان خصوصیات را برایش مقدر می کند، نه به خاطر اینکه الان در این مصداق کوتاهی کرده است.
در واقع کسی که در انتخاب خود کوتاهی کرده، یا کسی که بی‌گدار به آب زده و یا کسی که اهل رعایت نبوده، هر سه یک فرض را مطرح می‌کند و در هر سه مثال، کوتاهی کردن او اگر ارتباطی با شخصیت او داشته باشد، به همین نسبت در تعیین همسر آینده او موثر خواهد بود. اما اگر این کوتاهی کاملا اتفاقی باشد و اصلا ربطی به شخصیت او نداشته باشد، یا اصلا کوتاهی از ناحیه او نباشد و دیگران در همسر او موثر باشند، در این مثال ها نظر ما این است که این مسائل هیچ تاثیری در انتخاب همسر او ندارد و هر همسری که نصیب او شود همان مقدر اوست و مقدر او هم بر اساس شخصیت و شاکله‌ی او می‌باشد.
بنابراین اگر کسی بعد از ازدواج در انتخاب همسرش دچار تردید شد، بر فرضی که بتواند برگردد به عقب، نباید تصور کند می‌توانسته با دقت بیشتری همسر بهتری را انتخاب کند، بلکه اگر بخواهد تغییری را ایجاد کند باید لااقل به ده سال قبل برگردد و شخصیت خودش را تغییر دهد. چرا که انتخاب همسر با انتخاب موبایل یا لباس و امثالهم که اثری بسیار کوتاه و سطحی دارند فرق می‌کند. در آن مثال‌ها شاید برخی اقدامات قبل از خرید تاثیر بیشتری در به دست آوردن این موبایل یا آن لباس داشته باشد، اما در بحث ازدواج که اثری بلند مدت و عمیق در خود فرد و نسل او دارد، نمی‌توان پذیرفت که یک اشتباه سهوی قبل از ازدواج یا خوش‌شانسی فرد، موجب تغییر همسر او شود. بله برخی اقداماتی که به شخصیت و شاکله فرد برگردد ممکن است همسر او را تغییر دهد، منتها این تغییر همسر به خاطر این اقدام او نبوده، بلکه چون این اقدام او در شاکله او تاثیر داشته است از آن جهت موجب تغییر همسر او می‌شود.
در مثال طلاق هم همینطور است، یعنی مقدر انسان این بوده که با این همسر زندگی کند و مادامی که امکان زندگی با این همسر باشد این همان همسری است که به وسیله‌ی او می‌تواند رشد بکند. کما اینکه انبیاء الهی، امامان معصوم و علمای بزرگی بودند که با بدترین همسران زندگی کردند و سازش با آنها را موجب تقرب به درگاه الهی می‌دانستند. بله اگر واقعا نتواند با او بسازد و ظرفیت وجودیش کوچکتر از این امتحان باشد و مجبور به طلاق شود، خوب مشخص می شود که مقدر او این بوده که مدتی با این همسر باشد و بعد با همسری دیگر زندگی کند و همین تغییر همسر مقدر اوست که تحمل این تغییر موجب رشد او خواهد شد. اما تشخیص اینکه واقعا تقدیر شخصی در طلاق باشد و تحمل این همسر فوق طاقت و ظرفیت او باشد، کار دشواری است. به همین سبب تا جایی که امکان دارد باید با همسرش سازش داشته باشد.

سلام من ادامه این بحث رو پیدا نکردم حاج آقا فرمودند انتخاب همسر بر اساس حدیث دست ما نیست ؟ لطفا حدیث را با منبع بگذارید و جایی دیگر فرمودند جدا شدن بعضی زوج ها در این راستا جواب دارد و آسمانی بودن انتخاب را نقض نمی کند ولی توضیح بیشتری ندادند. این موضوع برای من خیلی اهمیت داره و خیلی دنبالش گشتم  . واقعا گیج شدم  چون به کسی که علاقه داشتم جواب منفی دادم  و خیلی ساده یه ازدواج مسلم  بهم خورد. لطفا این دو سوال من رو از حاج آقا بپرسید. متاسفانه راهی غیر از این برای پرسیدن سوالم  به نظرم نمی رسید .
پاسخ:
با سلام و تشکر،
قبلا در قسمت مستندات این حدیث گذاشته شده است.

ارسال نظر

لطفا قبل از ارسال نظر اینجا را مطالعه کنید

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
دسترسی سریع سخنرانی ها تنها مسیر استاد پناهیان ادبستان استاد پناهیان درسنامۀ تاریخ تحلیلی اسلام کلیپ تصویری استاد پناهیان کلیپ صوتی استاد پناهیان پرونده های ویژه حمایت مالی بیان معنوی پناهیان

آخرین مطالب

آخرین نظرات

بیان ها راهکار راهبرد آینده نگری سخنرانی گفتگو خاطرات روضه ها مثال ها مناجات عبارات کوتاه اشعار استاد پناهیان قطعه ها یادداشت کتابخانه تالیفات مقالات سیر مطالعاتی معرفی کتاب مستندات محصولات اینفوگرافیک عکس کلیپ تصویری کلیپ صوتی موضوعی فهرست ها صوتی نوبت شما پرسش و پاسخ بیایید از تجربه... نظرات شما سخنان تاثیرگذار همکاری با ما جهت اطلاع تقویم برنامه ها اخبار مورد اشاره اخبار ما سوالات متداول اخبار پیامکی درباره ما درباره استاد ولایت و مهدویت تعلیم و تربیت اخلاق و معنویت هنر و رسانه فرهنگی سیاسی تحلیل تاریخ خانواده چندرسانه ای تصویری نقشه سایت بیان معنوی بپرسید... پاسخ دهید...