۹۳/۱۲/۱۴ چاپ ایمیل و پی دی اف
دانشگاه امیرکبیر-«اتمام حجت»/ج2

اکنون مهمترین نکته در ارتباط با «مقدمات» ظهور، «اتمام حجت» است/سنت الهی: اگر حق خیلی روشن شود، هر کس آن‌را نپذیرد نابود می‌شود/ فرآیند «اتمام حجت» باید به پایان برسد تا «قیام نهایی» رخ دهد/ نامۀ امام و رهبر انقلاب بخشی از فرآیند اتمام حجت بود/ما در فرآیند «اتمام حجت» چه وظیفه‌ای داریم؟

حجت الاسلام و المسلمین پناهیان به مناسبت فاطمیۀ اول، سه شب با موضوع «اتمام حجت» در دانشگاه امیر کبیر سخنرانی می‌کند. در ادامه گزیده‌ای از مباحث مطرح شده در دومین جلسه را می‌خوانید:

در آخرالزمان چه می‌شود که در نزاع حق و باطل، حق پیروز می‌شود؟  

  • در ارتباط با ظهور و اتفاقات آخرالزمان، باید به مفهوم «اتمام حجت» به‌صورت دقیق نگاه کرد. واقعاً چه می‌شود که در نزاع حق و باطل در آخرالزمان، این حق است که پیروز می‌شود؟ همان حقی که در طول تاریخ با وجود بزرگترین اولیاء خدا به این شکل پیروز نشده، حالا چطور می‌شود که در آستانۀ ظهور و در دروان غیبت ولیّ خدا، حق به آستانۀ پیروزی می‌رسد و در واقع امام زمان(ع) هم نقش تمام‌کننده را ایفا می‌کنند؟ یعنی فرآیند نزاع حق و باطل تا قبل از ظهور، خیلی جلو رفته است. این‌طور نیست که هنوز خیلی چیزها برای مردم جانیفتاده باشد و یک‌دفعه‌ای ظهور رخ دهد و حضرت یک‌تنه حق را بر باطل پیروز کند.

امام زمان(ع) برای فرماندهی یک لشکر «سازمان‌یافته» می‌آید نه یک لشکر «پراکنده»

  • ظهور امام زمان(ع) با بعثت پیامبر(ص) خیلی فرق می‌کند؛ بعثت پیامبر(ص) حرکتی در آغاز راه بود و لذا همۀ آن غربت‌ها و مظلومیت‌ها و صبرها قابل توجیه بود. ولی ظهور دیگر نباید در آن شرایط رخ دهد. ظهور در شرایطی رخ می‌دهد که خیلی از مقدمات فراهم شده باشد و الا حضرت تشریف نمی‌آورد. حضرت برای فرماندهی یک لشکر سازمان‌یافته می‌آید، نه برای سازمان‌دهی یک لشکر پراکنده و متشتت. این لشکر حق در تمام دنیا و خصوصاً در منطقه، اگر به این فهم و درک نرسیده باشند که در غیبت حضرت، باید خودشان با هم منسجم و سازمان‌یافته باشند، قطعاً لیاقت فرماندهی حضرت را هم نخواهند داشت. لشکر حق تا قبل از ظهور، باید سازمان‌یافته باشد و همین الان هم نشانه‌های آن را می‌توان دید.
  • شرایط برقراری حکومت جهانی امام زمان(ع)، باید طبق قواعد طبیعی حیات بشر جلو برود. اگر کسی بگوید که خداوند می‌خواهد یک‌دفعه‌ای بدون مقدمه و با معجزه، شرایط ظهور را درست کند، در واقع به دین ما توهین کرده است. چون معنایش این است که این دین با قواعد طبیعی قابل اجرا نیست و نهایتاً خداوند با معجزه و دخالت مستقیم خودش، امور را درست می‌کند و امر فرج را محقق می‌کند. در حالی که خدا می‌خواهد ثابت کند که حق با انسان تناسب دارد و انسان با حقیقت دین تناسب دارد. و طبعِ حق این است که پیروز است، هرچند این پیروزی نیاز به زمان دارد.

اکنون مهمترین نکته در ارتباط با مقدمات ظهور، «اتمام حجت» است/ نامۀ امام به گورباچف جزء فرآیند اتمام حجت بود

  • الان اگر دقت کنید می‌بینید که مهمترین نکته‌ای که در ارتباط با مقدمات ظهور، جلب توجه می‌کند «اتمام حجت» است. به عنوان مثال، امام(ره) -با آن نامۀ تاریخی خود- برای آقای گورباچف اتمام حجت کرد. البته آقای گورباچف آن را قبول نکرد و جامعۀ آنها دچار مشکل شد و این مشکل امروز هم هست، بخصوص الان که گرفتار بحران اوکراین شده‌اند.
  • متاسفانه از آن زمان تا به‌حال اقدام شایسته‌ای در خصوص پیام امام انجام نشده است. گویا برخی از نهادهای تبلیغی ما دچار خواب سی ساله هستند! تمام کشورهای استقلال‌یافته بعد از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی، تحت شعاع این پیام امام بودند و الان ما باید برویم این را برای‌شان شرح دهیم، مثلاً بگوییم: امام ما آن زمان به شما توصیه کرده بودند که به دامان غرب پناه نبرید(صحیفه امام/ج‏21/ص221) ولی شما به توصیه‌های امام توجه نکردید و امروز می‌بینید که غربی‌ها تا پای نابودی شما ایستاده‌اند. امروز این کشورها، خودشان هم متوجه این موضوع شده‌اند.
  • الان در میان افراد برجسته در روسیه و بلوک شرق، دیگر گرایش به غرب وجود ندارد چون می‌دانند که سیستم غرب، یک سیستم کاملاً فاسد است و اگر به سمت آن بروند، نابود می‌شوند. و حضرت امام(ره) این واقعیت را خیلی زودتر به آنها گفته بودند. و این جزء فرآیند اتمام حجت بود.

پیام رهبر انقلاب به جوانان غربی هم بخشی از فرآینده اتمام حجت است/ امروز در کنار هر مظلومیتی که رخ می‌دهد، می‌بینید که حق آشکارتر می‌شود

  • رهبر انقلاب هم برای جوانان غربی نامه نوشتند، و این هم قطعه‌ای از فرآیند اتمام حجت است. اینکه الان مردم منطقه ده‌ها هزار کشته و سر بریده داده‌اند نیز جزء فرآیند اتمام حجت است؛ چون امروز در کنار هر مظلومیتی که رخ می‌دهد، می‌بینید که حق آشکارتر می‌شود، اما جهان قدیم این‌طور نبود و مهلت‌های فراوان داده می‌شد تا حق روشن شود، ولی امروز دیگر حق روشن شده است.
  • محیط اطراف خودتان را نگاه کنید. هر مظلومیتی را برای حق دیدید، سرتان را بالا نگه دارید و چند لحظه منتظر بمانید، می‌بینید که حقانیتش بر شما آشکار خواهد شد.
  • امروز وقتی به پیامبر گرامی اسلام(ص) توهین می‌کنند، از آنجایی که توهین‌کنندگان، در بین مردم خودشان به دروغ‌گویی مشهور هستند، وقتی توهین می‌کنند، نه‌تنها توجه مردم آن کشورها به اسلام کمتر نمی‌شود بلکه فروش قرآن بیشتر از قبل می‌شود. اینها یعنی فرآیند اتمام حجت دارد به نتیجه می‌رسد.

فرآیند اتمام حجت باید به پایان برسد تا قیام نهایی رخ دهد /اتمام حجت امیرالمؤمنین(ع) در جنگ صفین

  • وقتی حق روشن شود، خداوند معطل نمی‌کند و اهل حق را نصرت می‌دهد لذا اهل حق هم وظیفه دارند قیام کنند و موانع را از سر راه بردارند. فرآیند اتمام حجت باید به پایان برسد تا قیام نهایی رخ دهد.
  • یک نمونه‌اش در جنگ جمل بود که حضرت یک نفر را با قرآنی که بر روی دست گرفته بود، به سوی آنها فرستاد، آنها دست راست و سپس چپش را قطع کنند و سپس او را کشتند. بعد از این ظلم آشکار و اتمام حجت بود که حضرت اجازۀ جنگ به یارانشان را دادند. (ثُمَّ أَخَذَ الْمُصْحَفَ وَ طَلَبَ مَنْ یَقْرَأُ عَلَیْهِمْ ... مناقب/2/155).
  • در جریان جنگ صفین وقتی معاویه آب را بر روی لشکریان تشنۀ حضرت بست، حضرت پیام فرستادند: «من دوست ندارم قبل از اتمام حجت با شما بجنگنم و با وجود اینکه شما عده‌ای از ما را کشته‌اید، ترجیح می‌دهیم فعلا مقابله به مثل نکنیم تا اینکه اتمام حجت صورت بگیرد»(أَنَا أَکْرَهُ قِتَالَکُمْ قَبْلَ الْإِعْذَارِ إِلَیْکُمْ وَ إِنَّکَ قَدْ قَدِمْتَ بِخَیْلِکَ فَقَاتَلْتَنَا قَبْلَ أَنْ نُقَاتِلَکَ وَ بَدَأْتَنَا بِالْقِتَالِ وَ نَحْنُ مِنْ رَأْیِنَا الْکَفُّ حَتَّى نَدْعُوَکَ وَ نَحْتَجَّ عَلَیْکَ؛ وقعة الصفین/161) و پس از آن هم در حالی که هر دو سپاه در منطقۀ جنگی آمادۀ جنگ بودند، حضرت بیش از یکماه را صرف گفتگو و اتمام حجت کردند و بعد از آن جنگ را آغاز کردند.
  • همچنین امیرالمؤمنین(ع) قبل از جنگ نهروان و همچنین در لحظات پایانی قبل از آغاز جنگ، در زمان‌ها و مراحل متعدد و مختلف با آنها اتمام حجت کردند و تا اینکه بسیاری از آنها برگشتند و حضرت پس از اتمام حجت مجدد با افراد باقیمانده باز هم صبر کردند تا وقتی آنها جنگ را آغاز کردند، و یک نفر از یاران حضرت را کشتند. و آنگاه بود که حضرت اجازۀ جنگ به یارانشان دادند.(حَتّى اتِیَ بِرَجُلٍ قَتیلٍ مُتَشَحِّطٍ بِدَمِهِ...؛ مروج الذهب/2/405)

امروز جریان اتمام حجت برخلاف گذشتۀ تاریخ، با سرعت زیاد در جریان است/ فتنه‌های آخرالزمان در فرآیند اتمام حجت، سبب رسوایی منافقین می‌شوند

  • قبل از قیام نهایی، فرآیند اتمام حجت باید به‌طور کامل انجام شود و شما می‌توانید ببینید که امروز جریان اتمام حجت، بر خلاف آنچه در تاریخ می‌گذشته(بسیار بهتر از آنچه تاکنون در تاریخ رخ داده) با سرعت  و به خوبی دارد اجرا می‌شود. مثلاً شما می‌توانید یک نمونه از اتمام حجت در آخرالزمان را در این روایت ببینید که پیامبر اکرم(ص) می‌فرماید: «در آخرالزمان از فتنه ناراحت نباشید، چون فتنه‌های آخرالزمان منافقین را رسوا می‌کند؛ لا تَکرِهُوا الفِتنَهَ فِی آخِرالزَّمانِ فَاِنَّها تُبیرُ المُنافِقِین»( کنز العمّال/٣١١٧٠) فتنه یعنی امتحانی که در شرایط غبارآلود گرفته می‌شود، یعنی به‌هم ریختگی حق و باطل، یعنی به اشتباه انداختن. ولی پیامبر اکرم(ص) می‌فرماید از این فتنه‌ها در آخرالزمان ناراحت نباشید چون منافقین را رسوا می‌کند. دقت کنید که نمی‌فرماید «کفار رسوا می‌شوند»، چون کفار کاملاً برملا شده‌اند. در این فتنه‌ها، منافقین خودشان را لو می‌دهند.
  • فتنه‌های آخرالزمان در فرآیندی از اتمام حجت، موجب می‌شوند منافقین رسوا شوند و لو بروند. اما در صدر اسلام اصلاً این‌گونه نبوده است؛ مثلاً اینکه علیه امیرالمؤمنین(ع) تهمت می‌زدند، و سالهای سال ایشان را لعن می‌کردند(حدود هزار سال) الان چه کسی می‌تواند به حضرت امام(ره) تهمت بزند؟ حتی در زمان حیات حضرت امام(ره) هزاران تهمت به ایشان می‌زدند که الان برطرف شده است. مثلاً می‌گفتند امام «جنگ‌طلب» است! ولی الان کسی نمی‌تواند این تهمت را به امام بزند.

کسی که بعد از شفافیت حق و اتمام حجت کامل، حق را قبول نکند مستحق شمشیر امام زمان(ع) است

  • امروز آمریکایی‌ها نمی‌توانند علیه داعشی‌ها موضع‌گیری نکنند و نمی‌توانند به آنها مخفیانه کمک نکنند چون راه حلی جز استفاده از داعشی‌ها برای کنترل منطقه ندارند. وقتی هم که به داعشی‌ها کمک می‌کنند، چهرۀ واقعی آمریکا دیگر پنهان نمی‌ماند، لذا مردم متوجه حمایت علنی آمریکا از داعش می‌شوند و آمریکا بیش از پیش رسوا می‌شود؛ این یعنی تمام حجت. دیدن همین واقعیت، حجت را برای همه تمام می‌کند. وقتی حجت برای کسی تمام شود ولی او باز هم بعد از شفافیت حق و در زمان پایان یافتن حجت، حق را قبول نکند. او واقعاً مستحق شمشیر امام زمان(ع) است.

امروز بسیاری از حق را می‌توان با تجربه اثبات کرد و این یعنی فرآیند اتمام حجت

  • الان شرایط به‌گونه‌ای است که بسیاری از حق را می‌توان با تجربه اثبات کرد و این به معنای فرآیند اتمام حجت است. مثلاً امروز با تجربه و بر اساس علم روانشناسی و فیزیولوژی می‌توان فهمید که موسیقی چه آثاری روی انسان دارد و چه نوع موسیقی‌ای خوب است؟(سوای اینکه حلام است یا حرام) امروز آثار منفی نگاه حرام را هم می‌توان با تجربه به‌دست آورد. با تجربه می‌توان اثر دعا را بر روی انسان فهمید(کمااینکه برخی دانشمندان تجربیاتی در این زمینه دارند) حتی آثار مثبت مناجات و نماز شب را هم می‌توان فهمید. آثار منفی نگاه حرام را هم می‌توان با تجربه به‌دست آورد. مثلاً به تجربه می‌توان ثابت کرد که خواندن نوافل علی‌رغم اینکه از انسان وقت می‌گیرد، ولی در مجموع موجب می‌شود که وقت انسان در طول شبانه‌روز برای کارهای دیگر باز شود.

تجربۀ دموکراسی نشان می‌دهد جنایات دموکراسی از حکومت‌های دیکتاتوری هم بیشتر است

  • در عرصۀ سیاست هم می‌توان از تجربۀ بشری استفاده کرد و حق را فهمید و اثبات کرد. از بنده سؤال کردند: دربارۀ اینکه تجربۀ حکومت دینی در مسیحیت و حکومت‌های دینی قبلی در جهان اسلام، شکست خورده است، شما چه پاسخی دارید؟ بنده گفتم: آیا آنها واقعاً دینی بودند؟! درست است که اسم آنها دینی بوده، ولی واقعاً دینی نبودند.
  • امروز تجربۀ دموکراسی-که جایگزین انواع حکومت‌های قبلی شده- نشان می‌دهد که جنایت‌های دموکراسی از حکومت‌های دیکتاتوری هم بیشتر است. آیا می‌توانید به عنوان نمونه یک کشور دموکراتیک غیرجنایتکار را در جهان پیدا کنید؟! آنها حتی برای مردم خودشان هم خوب نبوده‌اند، به حدّی که در آمریکا(که مثلاً قدرتمندتر از بقیه است) جنبش‌های 99 درصد علیه یک درصد رخ داده و دچار مشکلات اقتصادی و اجتماعی هستند.
  • شما دین و ایمان را کنار بگذارید، و به دنبال یک روش بهتر برای زندگی کردن و ادارۀ جوامع بشری باشید. آیا امروز-که روش غربی‌ها به بن‌بست رسیده- کسی هست که یک روش بهتر برای زندگی کردن یا برای ادارۀ جوامع بشری داشته باشد؟

امروز واقع‌بینی با آرمان‌گرایی یکی شده است

  • امروز واقع‌گرایی یا واقع‌بینی خیلی به نفع حق شده است. امروز واقع‌بینی با آرمان‌گرایی یکی شده است. مثلاً برخی معتقد هستند که با مسألۀ انرژی هسته‌ای نباید آرمانی برخورد کرد، یعنی باید یک‌مقدار از آرمان‌های انقلابی خودمان کوتاه بیاییم تا راحت‌تر زندگی کنیم و کارخانه‌های‌مان بچرخد. منتها باید دید که اگر از آرمان‌ها کوتاه بیاییم، واقعاً کارخانه‌هایمان خواهد چرخید؟ واقعیت این است که نخواهد چرخید.  
  • اگر دشمنان ما حاضر بودند ظلم نکنند و اگر حاضر بودند جایی را آباد کنند، می‌رفتند افغانستان را آباد می‌کردند. اگر اینها یک‌ذره شعور و قدرت داشتند و به کشور عراق، امنیت می‌دادند(برخلاف وضع امروز که عراق روزانه ده‌ها کشته می‌دهد)، می‌توانستند در تبلیغات خودشان بگویند: «ما آمدیم و با برقراری دموکراسی، به افغانستان و عراق آبادانی و امنیت را هدیه کردیم!‌» و این‌کار اگر انجام می‌شد، از نظر تبلیغاتی خیلی به نفع آنها بود. آنها اگر می‌توانستند این‌کار را انجام دهند، جمهوری اسلامی به حاشیه می‌رفت و ضعیف می‌شد. ولی دشمنان ما -دیگر قدرت یا فرصت این کار را نداشته‌اند- و به‌حدّی نادان هستند که در عراق و افغانستان، آن‌قدر بر سر مردم بدبختی آوردند که مردم از آنها متنفر شدند.

واقع‌گرایی می‌گوید لازمۀ بقای دشمنان ما نابودی ماست و لازمۀ بقای ما نابودی آنهاست/ در شرایط امروز، هرکس تصمیم بگیرد که بمانیم، خود به خود به یک انقلابی تبدیل می‌شود

  • ما الان بر اساس آرمان‌گرایی این سخن را نمی‌گوییم. اتفاقاً ما هم می‌گوییم باید چرخ کارخانه‌ها بچرخد. منتها مسأله این است که اگر ما کوتاه بیاییم، دشمنان ما نمی‌گذارند این اتفاق بیفتد؛ چون واقعیت این است که لازمۀ بقای آنها نابودی ماست و لازمۀ بقای ما نابودی آنهاست. فهمیدن این واقعیت نیاز به دین و ایمان هم ندارد، فقط کمی عقل و تجربه و محاسبه می‌خواهد. این واقعیت را دشمنان ما هم با محاسبه فهمیده‌اند لذا از دشمنی با ما دست بر نمی‌دارند، چون می‌دانند اگر ما بمانیم، آنها نابود خواهند شد.
  • اگر ما بمانیم آنها نابود می‌شوند، و دلیلی هم ندارد که ما برای اینکه آنها بمانند، خودمان را نابود کنیم! پس وقتی تصمیم گرفتیم که بمانیم، خود به خود به یک انقلابی تبدیل می‌شویم. یعنی همین‌که بخواهیم زندگی کنیم، می‌شویم انقلابی! الان حق این‌قدر شفاف شده است و این فرآیند اتمام حجت است.

ما در اواخر فرآیند اتمام حجت هستیم / باطل، خودش دارد بطلان خود را اثبات می‌کند

  • خبر جدید در عالم این است که فرآیند حجت دارد به اتمام می‌رسد یعنی انشاءالله دیگر اواخر فرآیند اتمام حجت است. به عبارت دیگر، خداوند دارد حق را برای همه جا می‌اندازد. همه‌چیز دارد روشن می‌شود. میلیون‌ها نفر در منطقه، در همین یک‌سال اخیر در جهت آرمان‌های مقاومت در برابر استکبار، از صفر به صد رسیده‌اند. به حدّی که شما جوانان حزب‌اللهی هم پیش آنها کم می‌آورید. این جزء فرآیند اتمام حجت است، بدون اینکه جمهوری اسلامی برای این کار هزینه کرده باشد. حتی اگر ما تمام بودجۀ سی سالۀ خودمان را خرج می‌کردیم، نمی‌توانستیم این بیداری را ایجاد کنیم.
  • باطل، خودش دارد بطلان خود را اثبات می‌کند، البته این فرآیند زمان می‌برد، ولی قطعی است. مگر اینکه یک باطل جدیدی بیاید و بتواند روند پیروزی حق را متوقف کند، و دوباره حق را مظلوم قرار دهد، ولی تصورش خیلی سخت است. در زمان امام حسن(ع) می‌شد مردم فریب بخورند و بگویند: «ما صلح می‌خواهیم، ما می‌خواهیم زندگی کنیم...» ولی الان دشمن ما در شرایطی قرار دارد که نمی‌تواند بگذارد چنان وضعی پیش بیاید. الان اگر ما کوتاه بیاییم، داعش به مرزهای ما می‌رسد و برای داعش مهم نیست که ما با آمریکا صلح کرده‌ایم یا صلح نکرده‌ایم، آنها فقط نابودی ما را می‌خواهند.

بعضی‌ها می‌خواستند چهرۀ استکبار لیبرالی را در کشور ما محبوب قرار دهند/ امروز همه می‌دانند داعشی‌ها اذناب آمریکای لیبرال هستند

  • بعضی‌ها می‌خواستند چهرۀ استکبار لیبرالی را در کشور ما محبوب قرار دهند. ولی الان- با حمایت استکبار از داعش- همه‌چیز روشن شده است. الان هیچ آدم عاقلی نیست که نفهمد داعشی‌ها اذناب آمریکا هستند. ببینید امروز حق چقدر روشن و آشکار شده است! ولی یک عده‌ای باز هم نمی‌خواهند حق را ببینند، و این مشکل از خودشان است.  وقتی که خدا می‌خواهد حجت را تمام کند، دلایل را واضح و آشکار می‌کند. آن‌وقت هر کسی این حق آشکار و روشن را نپذیرد، نابود می‌شود.

پیامبر(ص) عمداً برخی از حقایق را زیاد آشکار نمی‌کرد تا کسانی که نمی‌پذیرند زود نابود نشوند

  • پیامبر گرامی اسلام(ص) عمداً برخی از حقایق را زیاد آشکار نمی‌کرد تا به مردم فرصت بدهد و کسانی که نمی‌پذیرند، زود نابود نشوند. امیرالمؤمنین(ع) می‌فرماید: اینکه پیامبر(ص) در تعیین جانشین خود، از کلمۀ مولا استفاده کرد، به همین دلیل است(فَبَعَثَهُ اللَّهُ بِالتَّعْرِیضِ لَا بِالتَّصْرِیحِ وَ أَثْبَتَ حُجَةَ اللَّهِ تَعْرِیضاً لَا تَصْرِیحاً بِقَوْلِهِ فِی وَصِیِّهِ مَنْ کُنْتُ مَوْلَاهُ فَهَذَا مَوْلَاه...؛ احتجاج طبرسی/1/255) مولا حداقل دو یا سه معنا دارد؛ یک معنایش غلام است، یک معنایش سرپرست است و یک معنایش دوست است. و این کلمه در ادبیات عرب، در هر سه معنای فوق هم استفاده می‌شود.
  • درست است که از لحن سخن پیامبر(ص) -و سایر قرائن و علائم- معلوم می‌شود که منظور پیامبر(ص) از مولا، همان سرپرست است اما چرا پیامبر(ص) به‌جای عبارت «مَنْ کُنْتُ مَوْلَاهُ فَهَذَا مَوْلَاه» نفرمود که علی(ع) با این مشخصات، وصیّ بلافصل من است؟ امیرالمؤمنین(ع) در روایت فوق توضیح می‌دهد که دلیلش این است که پیامبر(ص) می‌خواست یک‌مقدار ابهام باقی بماند تا اگر کسی این سخن را نپذیرفت، بلافاصله عذاب بر سرش نازل نشود و سریع نابود نشود. به همین دلیل است که پیامبر(ص) «رحمه للعالمین» است یعنی هم برای مؤمنین و هم برای کفار، رحمت است.(وَ أَمَّا قَوْلُهُ لِلنَّبِیِّ وَ ما أَرْسَلْناکَ إِلَّا رَحْمَةً لِلْعالَمِینَ- وَ إِنَّکَ تَرَى أَهْلَ الْمِلَلِ الْمُخَالَفَةِ لِلْإِیمَانِ وَ مَنْ یَجْرِی‏...؛ همان منبع)

فلسفۀ نابودی برخی اقوام در آستانۀ ظهور چیست؟/ اگر حق خیلی روشن شود، هر کسی آن را نپذیرد نابود خواهد شد

  • امام صادق(ع) نیز می‌فرماید: «خداوند پیامبر ما را مبعوث کرد به «به در می‌گویم؛ ای دیوار، تو گوش بده!»؛ إِنَّ اللَّهَ بَعَثَ نَبِیَّهُ ص بِإِیَّاکَ أَعْنِی وَ اسْمَعِی یَا جَارَة»(تفسیر قمی/1/16) و (شبیه این روایت را دربارۀ قرآن نیز داریم. امام صادق(ع): نَزَلَ الْقُرْآنُ بِإِیَّاکِ أَعْنِی وَ اسْمَعِی یَا جَارَةُ؛ کافی/2/631) و این هم به معنای تعریض -یا اشاره‌ای بودن- است. کمااینکه در قرآن کریم نیز آیات محکم و متشابه داریم و آنهایی که در قلبشان مرض هست، از متشابهات قرآن سوء استفاده می‌کنند.(مِنْهُ آیاتٌ مُحْکَماتٌ هُنَّ أُمُّ الْکِتابِ وَ أُخَرُ مُتَشابِهاتٌ فَأَمَّا الَّذینَ فی‏ قُلُوبِهِمْ زَیْغٌ فَیَتَّبِعُونَ ما تَشابَهَ مِنْهُ ابْتِغاءَ الْفِتْنَةِ وَ ابْتِغاءَ تَأْویلِه؛ آل‌عمران/7) اصلاً دین ما این‌طوری است. یک نمونۀ دیگرش هم این است که اسم دوازده امام در قرآن کریم نیامده است. اما چرا تصریح نشده است؟ برای اینکه اگر حق خیلی روشن می‌شد، هر کسی نمی‌پذیرفت نابود می‌شد.
  • حالا فلسفۀ اقوامی که در آستانۀ ظهور نابود می‌شوند چیست؟ فلسفه‌اش این است که حجت بر آنها تمام شده و آنها حق را نمی‌پذیرند و نابود می‌شوند. بعضی‌ها به اشتباه تصور می‌کردند که امام زمان(ع) می‌آید و گردن همۀ گنهکاران را می‌زند! در حالی که این‌طور نیست. لااقل الان در منطقه معلوم شده است که اگر حضرت بیایند، گردن چه کسانی را می‌زنند؛ همان کسانی که می‌دانند دارند چه جنایت‌هایی انجام می‌دهند.

ما در فرآیند اتمام حجت چه وظیفه‌ای داریم؟/ 1. فرآیند اتمام حجت را در ارتباط با خودمان ببینیم

  • ما در فرآیند اتمام حجت چه وظیفه‌ای داریم؟ 1- اینکه ببینیم خداوند چگونه دارد با ما اتمام حجت می‌کند؟ اولین وظیفۀ ما این است که فرآیند اتمام حجت را در ارتباط با خودمان ببینیم و مراقب باشیم که الان خدا در چه زمینه‌ای یا در چه موضوعی دارد حجت را بر ما تمام می‌کند؟ چه در زندگی فردی و چه در زندگی اجتماعی. مثلاً گاهی یک نفر دارد از جلوی درِ مسجد رد می‌شود و یک آیۀ قرآن به گوش او می‌خورَد و برایش اتمام حجت می‌شود. او هم خودش می‌فهمد که برایش اتمام حجت شده، هرچند ممکن است جدی نگیرد و بی‌اعتنایی کند.
  • از خدا بخواهیم آن جاهایی که دارد برای ما اتمام حجت می‌کند، این اتمام حجت را به ما بفهماند. شاید خدا دارد حجت را بر ما تمام می‌کند که نه‌تنها به راه حق بیاییم و در آن ثابت قدم باشیم، بلکه یک‌طوری زندگی کنیم که سرباز حضرت باشیم. شما که می‌دانید مولای شما دارد می‌آید، چرا هنوز مثل قبل دارید زندگی می‌کنید؟
  • امام صادق(ع) دربارۀ این آیه «برای خدا حجت بالغه(حجتِ رسا و تمام) است؛ فَلِلَّهِ الْحُجَّةُ الْبالِغَةُ»(انعام/149) توضیح می‌دهند و می‌فرمایند: «خداوند در روز قیامت به بنده‌اش می‌فرماید: بندۀ من! تو می‌دانستی؟ اگر بگوید که می‌دانستم، خداوند به او می‌فرماید: چرا به چیزی که می‌دانستی عمل نکردی؟ و اگر بگوید که من نمی‌دانستم، خداوند می‌فرماید: چرا نرفتی یاد بگیری که عمل کنی؟ و این حجت بالغه است؛ إِنَّ اللَّهَ تَعَالَى یَقُولُ لِلْعَبْدِ یَوْمَ الْقِیَامَةِ عَبْدِی أَ کُنْتَ عَالِماً فَإِنْ قَالَ نَعَمْ قَالَ لَهُ أَ فَلَا عَمِلْتَ بِمَا عَلِمْتَ وَ إِنْ قَالَ کُنْتُ جَاهِلًا قَالَ لَهُ أَ فَلَا تَعَلَّمْتَ حَتَّى تَعْمَلَ فَیَخْصِمُهُ وَ ذَلِکَ الْحُجَّةُ الْبَالِغَة»(امالی مفید/228) و خداوند این را در زندگی هر کسی به خودش نشان می‌دهد که او می‌توانسته این کار را انجام بدهد ولی کوتاهی کرده و انجام نداده است. لذا بدانید که خداوند برای تک‌تک آدم‌های گمراه نیز، به یک نوعی اتمام حجت می‌کند.

2. دومین وظیفۀ ما این است که در فرآیند اتمام حجت، مشارکت کنیم

  • دومین وظیفۀ ما این است که در فرآیند اتمام حجت، مشارکت و کمک کنیم. آیا امروز کسی هست که پیامبر اکرم(ص) و قرآن را یاری کند؟  سعی کنید خودتان هم در این فرآیند اتمام حجت، مشارکت کنید. در فرآیند اتمام حجت، اگر دست یک نفر را هم بگیرید، خدا دست شما را دو برابر خواهد گرفت. در امور معنوی، محدودیتی در پاداش الهی برای ما وجود ندارد و گاهی اوقات این پاداش به صورت تصاعدی بالا می‌رود. مثلاً اگر شما دو نفر را هدایت کنید، آن دو نفر هم دو نفر دیگر را هدایت کنند، ثواب کار آنها نیز برای شما نوشته می‌شود. و آن چهار نفر هم چند نفر دیگر را هدایت کنند، دوباره ثواب آنها نیز برای شما نوشته می‌شود و لذا ثواب شما به صورت تصاعدی و نامحدود افزایش پیدا می‌کند.

وقتی حجت تمام شد، هم بزرگترین ثواب‌ها منتظر فرد و جامعه است و هم بزرگترین عقاب‌ها و بلاها

  • خلاصۀ بحث اینکه، باید جهان متفاوتِ معاصر خودتان را درک کنید، وقتی خداوند حجت را تمام می‌کند هم بزرگترین ثواب‌ها منتظر فرد و جامعه است و هم بزرگترین عقاب‌ها و بلاها منتظر فرد و جامعه است. وقتی اتمام حجت شود، دیگر فرصت انتخاب نیست. امام صادق(ع) می‌فرماید: قبل از ظهور ایمان خودتان را تکمیل کنید، چون در آستانۀ ظهور دیگر فرصت تکمیل ایمان نیست.(فِی قَوْلِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَ‏ یَوْمَ یَأْتِی بَعْضُ آیاتِ رَبِّکَ لا یَنْفَعُ نَفْساً إِیمانُها لَمْ تَکُنْ آمَنَتْ مِنْ قَبْلُ‏ فَقَالَ الْآیَاتُ هُمُ الْأَئِمَّةُ وَ الْآیَةُ الْمُنْتَظَرَةُ هُوَ الْقَائِمُ ع فَیَوْمَئِذٍ لَا یَنْفَعُ نَفْساً إِیمَانُهَا لَمْ تَکُنْ آمَنَتْ مِنْ قَبْلِ قِیَامِهِ بِالسَّیْفِ وَ إِنْ آمَنَتْ بِمَنْ تَقَدَّمَهُ مِنْ آبَائِهِ ع؛ کمال‌الدین/1/18) هر کسی هرچقدر ایمان دارد، با همان ایمان مورد امتحان قرار می‌گیرد و لذا ممکن است انسان در اثر یک ضعف در ایمانش، نابود شود. وقتی که حجت تمام شود، دیگر خدا مهلت نمی‌دهد و این خاصیت اتمام حجت است.
  • همۀ ما برای حق آفریده شده‌ایم. اگر حق برای ما در ابهام باشد، به ما مهلت می‌دهند که -حق را بشناسیم و- انتخاب کنیم. ولی اگر حق در ابهام نباشد، دیگر به ما مهلت نمی‌دهند.
  • از خدا می‌خواهیم ما را جزء کسانی قرار ندهد که بعد از روشن شدن حق، ساکت نشستند؛ مثل آن مردم نامرد مدینه که حقانیت حضرت زهرا(س) را دیدند و همه‌چیز برای‌شان روشن شد، ولی ساکت نشستند و از ایشان دفاع نکردند... 

نظرات

شاخصه های مهم برتری شما 7چیز است:

1. اولویت دادن به مسائل مهم.

2. عقلانیت.

3. تطبیق با شواهد موجود ایران و جهان.

4. ارائه منابع اصیل با ذکر شناسنامه ماخذ.

5. نحوه بیان.

6. سرعت انتشار و به روز بودن.

7. تبیین کلیات و نظام کار و سپس تطبیق با جزئیات.

ان شاالله خداوند به شما واستاد توفیق روزافزون بدهد مطمئن باشید دعای همه ی افرادی که ازاین سایت بهره می برند وتعدادشان هم کم نیست پشت سر شماست موفق باشید
نمیدونم برای بقیه چه جوریه ولی بنده وقتی تیتر سخنرانی رو میخونم تا تهش میرم ! ...
میدونید چرا ؟ به خاطر اینکه حاج آقا بر خلاف خیلی از اساتید ، ایجاد عقلانیت و اجتهاد فکری در مخاطب میکنه ! ... شاید میشه گفت که ایشون به آدم نظام فکری میده و وقتی نظام فکری پیدا میکنی ، فقط به یه تلنگر نیاز داری تا بقیه مطلب رو خودت کشف کنی !
شاید خیلی از اساتید بزرگتری باشند از حاج آقا که هم از نظر علمیت جامعیت بیشتری داشته باشند و هم از نظر سابقه ... ولی به نظرم ابتدا به امر عقلانیتی که منبر حاج آقا برای مخاطب ایجاد میکنه بی مانند است.
خوبه مسئولین سایت روی این قضیه مانور بدن و مثلا یک نظریه مانندی تدوین بشه !
برای پیشنهاد مثلا نمونه ی متعالی این جور نظریه ها " نظریه اندیشه مدون " آیت الله هادوی است ! البته توقع این جور گستردگی و علمیت نیست ولی برای جوانان امروز و سبک زندگی جدید لازمه !
موفق باشید.

ارسال نظر

لطفا قبل از ارسال نظر اینجا را مطالعه کنید

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
دسترسی سریع سخنرانی ها تنها مسیر استاد پناهیان ادبستان استاد پناهیان درسنامۀ تاریخ تحلیلی اسلام کلیپ تصویری استاد پناهیان کلیپ صوتی استاد پناهیان پرونده های ویژه حمایت مالی بیان معنوی پناهیان

آخرین مطالب

آخرین نظرات

بیان ها راهکار راهبرد آینده نگری سخنرانی گفتگو خاطرات روضه ها مثال ها مناجات عبارات کوتاه اشعار استاد پناهیان قطعه ها یادداشت کتابخانه تالیفات مقالات سیر مطالعاتی معرفی کتاب مستندات محصولات اینفوگرافیک عکس کلیپ تصویری کلیپ صوتی موضوعی فهرست ها صوتی نوبت شما پرسش و پاسخ بیایید از تجربه... نظرات شما سخنان تاثیرگذار همکاری با ما جهت اطلاع تقویم برنامه ها اخبار مورد اشاره اخبار ما سوالات متداول اخبار پیامکی درباره ما درباره استاد ولایت و مهدویت تعلیم و تربیت اخلاق و معنویت هنر و رسانه فرهنگی سیاسی تحلیل تاریخ خانواده چندرسانه ای تصویری نقشه سایت بیان معنوی بپرسید... پاسخ دهید...