۹۴/۰۹/۰۹ چاپ ایمیل و پی دی اف
سفرنامه اربعین 94 حجت الاسلام پناهیان/یادداشت دوم-7آذر94:

در پیاده‌روی اربعین به چه فکر کنیم؟/ جامانده‌های اربعین به چه فکر کنند؟

عزاداری امام حسین(ع)، زیارت، و به‌ویژه «زیارت اربعین»، صرفاً محل احساس و شور نیست، محل اندیشه و شعور هم هست. این را توصیه نمی‌کنم، بلکه توصیف می‌کنم.

بنده معتقدم اندیشه و شعور، در شور حسینی شما جاری هست و نیازی به دلسوزی کسانی که از دور شما را نگاه می‌کنند نیست.

«تفکر» یکی از آداب عبادت باعظمت زیارت اربعین است. شما در این پیاده‌روی فرصت خوبی برای اندیشیدن و تفکر دارید.

یکی از موضوعاتی که باید درباره آن تفکر کرد راز این‌همه تأکید امامان معصوم(ع) به زیارت اباعبدالله الحسین(ع) است.

چرا اینقدر سفارش بر زیارت هرساله کرده‌اند؟ و حتی سالی دو یا سه مرتبه.

چرا اگر کسی به زیارت کربلا نرود جفا کرده است و عاق رسول خدا(ص) و ائمه هدی(ع) می‌شود؟

چرا زیارت امام حسین(ع) نرفتن، طبق روایت، از عمر انسان می‌کاهد؟

چرا این‌قدر ثواب‌های باعظمت برای زیارت کربلا قرار داده‌اند؟ به‌ویژه تأکید بر پیاده‌روی برای زیارت فرموده‌اند.

چرا اربعین را میعادگاه میلیونی زائران قرار داده‌اند؟ امام حسن عسگری(ع) وقتی زیارت اربعین را علامت مؤمن اعلام فرمودند، حتماً حضور میلیونی مومنین امروز را پیش‌بینی می‌کردند و حتماً آن را قصد کرده بودند.

و سوالهای اساسی دیگر که باید درباره آنها فکر کرد:

چه عاملی مانند امام حسین(ع) میتواند این‌چنین برای امت اسلامی قدرت‌آفرین باشد؟  چگونه می‌توان حماسۀ زیارت اربعین را مقدمۀ تمدن عظیم اسلامی دانست؟  حماسۀ اربعین چگونه تاریخ را ورق خواهد زد؟

بی‌تردید با درک پاسخ این سؤال‌ها ارزش عبادت زیارت اربعین افزایش خواهد یافت.

کسانی که به این زیارت نیامده‌اند نیز باید در این‌باره بیندیشند تا متوجه شوند از چه فیض بزرگی محروم شده‌اند. امید است که موانع جدی داشته‌اند که نتوانسته‌اند بیایند.

نظرات

سلام علیکم.این مبحث فایل صوتی دارد؟
پاسخ:
با سلام و تشکر

خیر
سلام.وقت بخیر
ببخشید نظر جناب استاد در مورد پیاده روی اربعین برای خانومها و خانومهای با بچه کوچیک چی هست؟
ما همه سختی های سفر و خطراتی که بچه هامون رو تهدید میکنه و حتی درد زیارت نرفتن رو با جون و دل می پذیریم فقط میخوایم اسم خودمون و بچه هامون در زمره پیاده روی اربعین ثبت بشه و از مزیتهای این سفر مستفیذ بشیم.آیا این کار مورد رضایت خدا و امام حسین ع و امام زمان عج قرار میگیره یا اینکه خدایی نکرده فقط یک خودخواهیه که سختی ای برای بچه هامون در پی داره و اون دنیا باید جوابگوی بچه هامون هم باشیم؟؟؟
در پاسخ به فاطمه
عرص سلام
در اینکه اقا امام حسین همه عالم دعوت میفرمایند حرفی نیست اما اینکه قسمت و روزی هرکسی چی بشه خدا میدونه.بعضی یه خاطر گناهانشون (هر کسی در حد و اندازه خودش)قسمتشون نمیشه یا به عبارتی لیاقت لبیک به اقا پیدا نمیکنن،والبته عده ی کمی هم هستن که نه به واسطه گناهان بلکه از بس خوبن به اون مدل رنجایی که استاد دربارش صحبت کردن مبتلا میشن و روز به روز هم عاشقتر....
سلام،چه قدر بده که جا بمونی!!!!خیلی ضایع میشه ادم.میدونین یه جورایی به خودم بدبین میشم!!!!چرا امام حسین ع منرو نخواست؟چرا نخواست؟به خاطر نقصهام؟خوب همه نقص دارن!!!!به خاطر گناهام،همه گناه دارن!!!!!من باورم نمیشه امام حسین ع کسیرو طلب نکرده باشه،این خودم بودم که تردید به رفتن داشتم با اینکه شوقش وجود داشت!!!!خوب که فکر کردم دیدم با همه دوست داشتنم باز یه کم تردید ته دلم بود!!!!شایدم امام حسین ع از این بابت ناراحت بودن که منرو نخواستن!!!!
استاد عزیز ما میدونیم چیو از دست دادیم که نیومدیم اما واقعیت اینه که وقتی والدین راضی نیستن ما چیکار کنیم؟ :( چون رضایت والیدن واجبه خب..  

بسیاری از جامانده های اربعین رو که خودتون گفتید نیان (خانمها)....؟!
۱۰ آذر ۹۴ ، ۰۶:۰۶ عاطفه فراهانی
با سلام 
با توجه به این همه تاکید که میفرمایید بر زیارت اربعین شده است ولی اگر کسی 2 فرزند دارد که دائما در نبود پدر گریه میکنند و امکان بردن آنها هم نیست باز هم پدر باید به زیارت برود چون حداقل طول سفر 5 روز است ؟
و نقش مادری که باید آنها را نگه دارد و متحمل سختی بسیار گردد در این زیارت کجاست ؟
پاسخ:
با سلام و تشکر،
1- بنا به تجربۀ بسیاری از افراد، اغلب در طول این چند روز نبود پدر، خدا عنایت میکند و بچه ها آنطور که انسان خیال میکند بی تابی نمی کنند. این معنا در روایات هم هست.
2- مادری که سختی میکشد در ثواب زیارت اربعین شریک است.
وقتی سرتاسر گناه هستم کجا بیام 
بیام بگم یا امام حسین نازنینم من نفهم نادون که یه روز توی عمرم مثل آدم زندگی نکردن نه حالی برای زیارت برای خودم گذاشتم نه قدر زحمات شما رو دونستم که همه چیزت رو برای خدا دادی من حتی لذت گناه رو هم برای خدا ندادم با چه رویی بیام
امام حسین زنده و مرده نداره که میام اونجا وجودم به شکل چه حیوونی هست به خاطر گناهانم با چه رویی به قیافه حیوونم بیام زیارت

پاسخ:
با سلام و تشکر،
1- نباید قیاس به نفس کنیم. امام حسین(ع) مثل ما نیست که آدمهای بد را تحویل نگیرد. با همه به چشم مهربانی نگاه میکند.
2- طبق روایات و تجربه ها، وقتی کسی پیاده به راه می افتد، تا وقتی میرسد به حرم، عوض میشود.
3- زیارت را به چشم یک وظیفه مانند نماز نگاه کنید. نه صرفا یک کاری که علاقه داریم انجام دهیم. زیارت مصداق مودت است مودت به اهلبیت واجب است.
4- امام حسین(ع) ما را از همین جا هم میبینید که چه آدم بدی هستیم، برای ایشان دوری و نزدیکی فرقی نمیکند. اما زمان و هزینه ای که برای رفتن به زیارت صرف میکنیم، ما را تربیت میکند، و پرچم امام حسین(ع) را بالاتر میبرد و موجب هدایت دیگران میشود.

ارسال نظر

لطفا قبل از ارسال نظر اینجا را مطالعه کنید

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
دسترسی سریع سخنرانی ها تنها مسیر استاد پناهیان ادبستان استاد پناهیان درسنامۀ تاریخ تحلیلی اسلام کلیپ تصویری استاد پناهیان کلیپ صوتی استاد پناهیان پرونده های ویژه حمایت مالی بیان معنوی پناهیان

آخرین مطالب

آخرین نظرات

بیان ها راهکار راهبرد آینده نگری سخنرانی گفتگو خاطرات روضه ها مثال ها مناجات عبارات کوتاه اشعار استاد پناهیان قطعه ها یادداشت کتابخانه تالیفات مقالات سیر مطالعاتی معرفی کتاب مستندات محصولات اینفوگرافیک عکس کلیپ تصویری کلیپ صوتی موضوعی فهرست ها صوتی نوبت شما پرسش و پاسخ بیایید از تجربه... نظرات شما سخنان تاثیرگذار همکاری با ما جهت اطلاع تقویم برنامه ها اخبار مورد اشاره اخبار ما سوالات متداول اخبار پیامکی درباره ما درباره استاد ولایت و مهدویت تعلیم و تربیت اخلاق و معنویت هنر و رسانه فرهنگی سیاسی تحلیل تاریخ خانواده چندرسانه ای تصویری نقشه سایت بیان معنوی بپرسید... پاسخ دهید...