۹۴/۱۰/۲۱ چاپ ایمیل و پی دی اف

آن‌قدر که خیلی‌ها به حجاب دیگران اهمیت می‌دهند، اونقدر هم موضوع حجاب مهم نیست

حجتالاسلام پناهیان:

  • برنامۀ خدا بیشتر از اینکه بیرون ما را درست کند، درون ما را درست می‌کند. ما همه‌اش دنبال این هستیم که دنیا و اطراف خودمان را درست کنیم، در حالی که اول باید خودمان را درست کنیم.
  • مثلاً می‌گوییم: همسرم، یا فلانی ما را اذیت می‌کنند! خب تو اذیت نشو! این حُسن نیست که اطرافیان درست شوند تا من در بهشت زندگی کنم. بهشت این است که تو درونت بهشت باشد. تو تأثیر نپذیر، تو اذیت نشو.
  • آن‌قدر که خیلی‌ها به حجاب دیگران اهمیت می‌دهند، اونقدر هم موضوع حجاب مهم نیست. «همه باید حجاب را رعایت کنند، که دل من نلرزد»، دل نیست اون دل. مگر در مدینۀ پیامبر(ص) همه محجبه بودند؟! کنیزهاشون که حجاب براشون واجب نبود.
  • اگر تو قوی نباشی، اگر همه پوشیه زده باشند و یک نفر پوشیه نزده باشد، تو خودت را خراب می‌کنی، اول باید خودت را درست کنی.
  • این معناش این نیست که ما شرایط را خراب کنیم و حتی به خراب بودن شرایط اهمیت ندهیم، یا بخواهیم رفتار مدیران جامعه که شرایط را درست نمی‌کنند توجیه کنیم؛ ولی اصل، قوی‌شدن است.

مطالب مرتبط:

مستندات | رهبر انقلاب: «بدحجابی» از خیلی گناهان کوچکتر است/ بعضی فقط به مسألۀ بدحجابی چسبیده‌اند

مستندات | مقام معظم رهبری: به بدحجابی چقدر باید اهمیت دهیم؟

 

نظرات

 

مگر موج دریا ز دریا جداست ؟ 

 

ما هم به خاطر برادرامون رعایت می کنیم و درکشون می کنیم. ضعیفشون هم نمیدونیم. به من برمیخوره یکی اینطوری با برادرم حرف بزنه و ذهنشو ببره سمت این سوال که من چون شبیه این تصویر ایده آل نبودم پس ضعیفم ؟ 

از آدمایی که به تیتر این متن هم حساس میشن توقع نداشته باشین بگن چشم ما یکم سر خودمونو میندازیم خودمونو بزرگ می کنیم. اینا کلا با سوتی گرفتن از بقیه و حساسیت پروری در خودشون نسبت به اعمال بقیه ی آدم ها ( فکر می کنن که دارن ) دینداری میکنن چه زن چه مرد. مورد داشتیم تو یه شبکه اجتماعی نوشته بود دخترا شما نمیدونین وقتی با دوستاتون دارین میخندین سفیدی دندوناتونم ما رو فلان طور می کنه. چادر عربی تون ما رو پس میندازه. کوله پشتی میندازین رو چادر ما طاقت نداریم! 

واقعا همچین آدمی با خودشم حال می کنه ؟

چطوری وجود خودشونو هر ثانیه تحمل می کنن این مدل آدما ؟ 

یعنی فکر می کنن خدا با دیده ی محبت و افتخار نگاهشون می کنه که اینقدر ضعیفن ؟

یا اماممون تشریف که بیارن مدال طلای غیرت و تقوا میندازن گردنشون ؟ 

روتون میشه یه روزی جلوی امام حی و حاضرتون وایسین تو چشماش نگاه کنین با علم به اینکه میدونین همه فکراتونو میخونه و دیگه برای اون نمیشه قلدربازی در آورد ؟ 

فکرم می کنن اگه یه روز همه ی شهر از زن خالی شه دیگه حالشون و دینشون خوبه موقع راه رفتن تو خیابونا. 

یا اگه همه چادری شن دیگه گیری ندارن بدن. 

اصلا انگار باحجابترینِ باحجاب ها دربست به خاطر گل روی این عده ی خاصِ خیلی آسیب پذیر محجبه شدن که موضوع بی حجابی رو به خاطر این عده به طور اضطراری برطرف کنیم! 

اومدیم و تو کشور اروپایی یا آمریکایی اسلام آورده بودی! شیعه ی علی شده بودی! میخواستی چیکار کنی ؟ 

والا بخدا

دیگه انقدم خودتونو بالفعل اشرف مخلوقات و مرکز جهان نبینید دوستان

۱۳ تیر ۹۸ ، ۰۱:۳۶ حسنا علمدار
با سلام...نمی دونم چرا استاد بزرگی مثل آقای پناهیان باید یه حرفی بزنند ک بعد هزار تا تفسیر توش باشه نمیشه این بزرگوار طوری صحبت کنند ک کسی سوء استفاده و سو ء برداشت نکنه ..آخه عزیز بزرگوار ما هر وقت به کم قانع شدیم ک ضرر کردیم نمونه ش همین تلویزیون بود ک گفتیم مردم سراغ ماهواره نرن فاتحه تدبیر و تربیت رو خوندیم شما ک بگی حجاب خیلی مهم نیست بعد کی می تونه این جمله رو جمع کنه دوست و دشمن میگن فلانی گفته ...بعد میشیم اندلس و الفاتحه و صلوات ..مجلس ختم بگیریم برای انقلاب ...نگید برادر من ..نگید اینطور ..
۲۹ دی ۹۴ ، ۱۷:۳۴ پاسخ به آقا وحید
در ضمن "امر به معروف و نهی از منکر" امری نوع دوستانه است نه متکبرانه!
تکبر، مغز آدم را در نتیجه خود آدم را کوچک و حقیر می کند؛ یک خوبی کوچکت را آنقدر بزرگ می بینی که از هزاران جای دیگر وا می مانی.
اعوذ بالله من الحمق!
با سلام
بنده شاید چند وقت پیش هم همچین عنوانی که شما نوشتید رو دیده بودم
به نظر بنده هم عنوانی که برای این مطلب انتخاب کردید،
یه مقدار باعث سوء برداشت میشود!
فکر میکنم استاد توضیحات بیشتری در این رابطه داده باشند.

*فرمود:
«یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا قُوا أَنفُسَکُمْ وَأَهْلِیکُمْ نَارًا...»
آیه شریفه6-سوره مبارکه التحریم

در حقیقت ما دو وظیفه داریم:
1.حفظ خود و به تعبیر آقا امام جواد علیه الصّلاة و السّلام که در روایتی فرمودند
واعظ من نفسه...
واعظ درونی.
2.امر به معروف و نهی از منکر
این در خانواده و اجتماع هست.
استاد هم فکر میکنم، مورد اول یعنی «قوانفسکم...»را بیان میفرمایند
و دقیقا نکته مهم و قابل ملاحظه ای هست
و ان شاءالله توجه بیشتری کنیم.
و البته در قسمت آخری که شما منتشر کردید
و فکر میکنم تفصیل بیشتری داشته باشه
به اهمیت امر به معروف و نهی از منکر هم تلویحا اشاره ای دارند.

در تایید کلام ایشان،
در حدیث داریم که
«کُونُوا دُعَاةَ النَّاسِ‏ بِغَیْرِ أَلْسِنَتِکُمْ لِیَرَوْا مِنْکُمُ الِاجْتِهَادَ وَ الصِّدْقَ وَ الْوَرَعَ‏»
ابن ابى یعفور گوید: امام صادق علیه السّلام به من فرمود:
مردم را به غیر از زبانتان دعوت به دین کنید،
تا سعى و کوشش و درستى و پرهیزگارى و خویشتن دارى را از شما مشاهده کنند»
یادم می آید در بحث چگونه یک نماز خوب بخوانیم استاد شاید اینطور اشاره داشتند
که ما نمازگذاران باید خودمان درست شویم و درست باشیم
تا دیگران به نمازخواندن تشویق شوند؛
یعنی اشکال کار از خود ما هست!

*قسمتی از تفسیر نور در ذیل آیه شریفه6-سوره مبارکه التحریم
"-اولین گام در اصلاحات، اصلاح خود و بستگان و سپس اصلاح جامعه است. در این آیه، اصلاح خود و بستگان و سپس در آیه نهم، اصلاح جامعه از طریق جهاد با کفّار و منافقان آمده است.
<<قوا انفسکم و اهلیکم>>"

ان شاءالله موفق باشید.
التماس دعا
۲۸ دی ۹۴ ، ۱۶:۴۱ پاسخ به آقا وحید
سلام
نه برادرم اذیت شو! اما از جهت دیگری...
از جهت دلسوزانه...
نگاه کنیم به خودمان چه خانم چه آقا؛ خدا به ما نعمت داده و  به ما کمک کرده که رعایت احکام دین را در نزد ما شیرین قرار داده. به واسطه عالم دینی که یکی از بهترین هایشان آقای پناهیان هستند از جهت دانستن حکمت و دیگر چیزها ما را راضی کرده. حالا اگر کسی از روی نادانی و بعضی کمبودها و  نه دشمنی خلاف چنین کاری را انجام می دهد باید دلسوزانه برای او غصه بخوریم و اذیت شویم که نتوانسته ایم به او کمک کنیم نه این که هر اطاعتی که از دستورات خدا می کنیم را از دیگران طلبکار شویم. هر اطاعت از دستورات خدا منت خدا بر ماست که کمک مان کرده به خودمان ضرر نرسانیم.
یکی از بدترین کارها در نزد خدا حتماً طلبکاری از دیگران برای اطاعت همان دستوری است که دیگری انجام نمی دهد.
مورد دیگر این که فرض کنید یکی از نزدیکان شما همیشه کارش دشمنی با شما باشد و دم گوش شما باشد و از او در امان نباشی به نظرتان چاره چیست؟ نباید از او کینه به دل بگیری چون با این کار  ضرر بیشتری نسبت به شر او به خود می رسانی در نتیجه چاره این است که اول به خدا پناه ببری بعد هم سعی کنی که تو اذیت نشوی حتی می توانی دلسوزانه و با محبت به او نگاه کنی!

خیلی جالبه! اول می گی: کی باشه که با اذیتهاش بتونه اذیتم کنه؟! و بی اعتنا می شوی؛ ولی کم کم که کینه را هم دور می ریزی می گی: آخه! طفلکی! خدا کمکش کنه!
با سلام،من نمی دونم چرا دوستان دچار تناقض شدند! صحبت ایشان توجیه بد حجابی نیست.اما متاسفانه چیزی که خیلی از ما مذهبی ها روش تاکید داریم وبه واسطه اون خودمون رو بهترین می دونیم و دیگران رو جهنمی همین حجابه. زشتی بد حجابی و آثار ش به جای خود، اما این توجیهی برای گناه کردن من نمیشه.
ثانیا،  حدیث ی هست که الغیبت اشد من  زنا،غیبت کردن از زنا کردن بد تر است اما واقعا در نظر ما غیبت این زشتی رو داره، بااینکه  غیبت گناه بزرگتریه اما در حدش به اون توجه نداریم.
۲۶ دی ۹۴ ، ۲۲:۵۵ محمدامین رضایی
به حاج اقا بگید دراسن مساله زیاد روشنفکرانه حرف نزنند...من نمیدونم چی شده الان اکثر این روحانیون بزرگوار که در تهران و...هستند فکرشون این طوری شده...یکی میگه حجاب اجباری در حکومت اسلامی نباید باشه یکی میگه مگه بی حجاب را اینقدر عذاب میکنندو...... ما درتاریخ مساله اندولس راداریم که به بی حیایی که یکی از مصادیق اصلیش بدحجابی است به سقوط حکومت ختم شد...بله درسته همه مسائل مهم است بی حجابی خودش یک گناه است ولی هزاران گناه با ان تولید میشود مثل زنا روابط حرام بین دختر وپسر تشویش ذهن جوانان...پایین امدن راندمان کاری به خاطر مستئل مربوط به بی حجابی و..........یاعلی
درمورد حجاب،با اینکه میتونم ادعا کنم به عنوان یک خانم،هم حجابرو دوست دارم بدحجاب نیستم،فکر میکنم بیشتر منظور استاد پناهیان این باشد که در جامعه امروز ایران ما،هدف و نیت مسئولین از رسیدگی به حجاب خانمها چیه؟مثلا شاید مسئولین این راهکار انتخاب کردن که از زیر بار بعضی از وظایف حیاتی جامعه شانه خالی کنن!!!بعدش هم گفته استاد هم  در راستای گفته رهبری باشه اگه اشتباه نکنم!!!
از منظری دیگر شاید منظور این باشد که
وقتی انسان  خودش رو حق  و استدلال و منطقش را درست میداند٬ ممکن است نسبت به کسانی اشتباه فکر و رفتار میکنند ٬ دچار نوعی خودپسندی بشه که این خودش آغاز بزرگترین آفتها در انسان است
. یعنی حتی اگر قصد نهی از منکر را داشته باشیم نباید با عجب و غرور همراه باشه که اثرش کم بشه و شاید هم اثری نداشته باشه... 
۲۵ دی ۹۴ ، ۱۲:۱۱ ابوالقاسم
سلام. الهی خدا استاد عزیزمون رو حفظ کنه. نمیدونید وقتی نظرات کسانی رو که ایراد میگیرن و میخوان نشون بدن توی فرمایشات استاد تناقض پیدا کردن رو میخونم چقدر خوشحال میشم از اینکه من همه ی صحبت های استاد رو میفهمم و جاش رو تشخیص میدم. به طوری که احساس میکنم کاملا میتونم جواب رو توضیح بدم. حتی خیلی وقتا انگار نیت سوال کننده رو میفهمم. بعضی ها برای جواب گرفتن سوال نمیکنن، منظور دیگه ای دارن.با اینکه مدت زیادی نیست که مباحث استاد رو دنبال میکنم و بیشتر مطالب رو هنوز نخوندم. چه نعمت بزرگی خدا به من داده. ممنونتم خدا

شاید منظور حاج آقا این بود که باید بین غیرمحجبه هایی که ظاهرا غافلند، ولی در دلشون با دین خدا و مومنین مشکلی ندارند، با اون  غیرمحجبه هایی که از سر عناد و کینه با دین خدا ، بی حجابی میکنند تفکیک قایل شد.

البته باید توجه داشت که شیوع بی حجابی و بی عفتی در جامعه ، آغاز درهم شکستن مقاومت و به زوال رفتن ارزشهای واقعی است. راهی که فرهنگ منحط غرب آن را پیمود و به ظلمات و تاریکی و بن بست رسید و همه ما هم وظیفه داریم و نباید نسبت به این موضوع بی تفاوت باشیم.   

سلام حاج اقا 
چطور میفرمایید اذیت نشویم وقتی مثلاً در دین داریم که انسان نباید مقابل عکس یا در باز نماز بخواند چون باعث حواس پرتی می شود چطور انسان از این انفجار بی حجابی در جامعه اذیت نشود نکند جنابعالی وقتی راه می روید آسمان را نگاه می کنید و اگر نه پس از این همه بی حجابی هیچ گرد و غباری روی عبای شریفتان را نمی نشیند! حرف شما عین این است که بگویید بروید(عذر می خواهم)در دستشویی کنار آن همه بوی بد قرآن بخوانید و اذیت هم نشوید! آخر این چه حرفی است! مگر اعمال بیرونی دیگران بر کیفیت افکار و اعمال ما تاثیر نمی گذارد! نکند شما هم لیبرال و اهل تسامح شده اید آخر آنها(غربی ها)هم همین را می گویند. آنها می گویند اگر روی حجاب ناموست حساس نباش و اذیت نشو! تو نمازت را بخوان! تاثیری روی نماز تو ندارد! حرص نخور!
پاسخ:
سلام و تشکر،
استاد فرمودند ما بیش از حد به حجاب اهمیت میدهیم. نه اینکه نباید اهمیت بدهیم، بلکه بیش از حد نباید اهمیت بدهیم.

"بعضی از همینهائی که در استقبالِ امروز بودند و شما الان در این تریبون از آنها تعریف کردید، خانمهائی بودند که در عرف معمولی به آنها میگویند «خانم بدحجاب»؛ اشک هم از چشمش دارد میریزد. حالا چه کار کنیم؟ ردش کنید؟ مصلحت است؟ حق است؟ نه، دل، متعلق به این جبهه است؛ جان، دلباخته‌ی به این اهداف و آرمانهاست. او یک نقصی دارد. مگر من نقص ندارم؟ نقص او ظاهر است، نقصهای این حقیر باطن است؛ نمی‌بینند. «گفتا شیخا هر آنچه گوئی هستم / آیا تو چنان که مینمائی هستی؟».  ما هم یک نقص داریم، او هم یک نقص دارد. با این نگاه و با این روحیه برخورد کنید. البته انسان نهی از منکر هم میکند؛ نهی از منکر با زبان خوش، نه با ایجاد نفرت. " مقام معظم رهبری-۱۳۹۱/۰۷/۱۹
http://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=21151
راستش یه قبلا یه کلیپ از استاد پناهیان در مورد حجاب دیده بودم که این مطالب رو فرموده بودن:

خیلی از این خانوم هایی که بدحجابی می کنن، یه مرد بالا سرشون نبوده بگه این کارو نکن، این کار بده، به من لطمه میزنه، به مردا لطمه میزنه، کسی بهش نگفته.

خیلیاشونم آگاهی ندارن که لطمه ای دارن میزنن به مردا یک قرون دوزار نیست، این میره زنشو طلاق میده، این دعوا میشه بچه اش فاسد میشه، این که نمیدونه چه جنایتی داره میکنه با بی حجابی خودش، فکر میکنه فقط بی حجابه، میگه چرا منو نمیذاری آزاد باشم،

بابا تو قاتلی..! با بی حجابیت....!

تو داری خونواده ها رو متلاشی میکنی!

تو داری بچه هارو فاسد میکنی!

تو داری راندمان تحصیلی رو میاری پایین!

تو داری راندمان مدیریت رو میاری پایین!

تو نمیدونی داری با بی حجابیت چی کار میکنی!

مرد نامحرم به تو نگاه میکنه، خوشش میاد، اخلاقش بد میشه، تو خونه دعوا می کنه، چهارتا بچه فاسد میده تحویل جامعه.

بنده خودم از طرفدارهای پرو پا قرص استاد هستم، ولی فکر کنم این دوتا سخنرانی یه مقدار با هم تناقض داره، البته قبول دارم که موقعیت سخنرانی توی محتوای اون تأثیر میذاره، ولی دیگه تا این حد یه مقدار غیر منطقیه.

کلیپش رو هم خواستید توی اینترنت پره، 
بزنید کلیپ حجاب استاد پناهیان و رهبری.


پاسخ:
با سلام و تشکر،
تناقضی ندارند. طبق قرآن و روایات، بی احترامی به پدر و مادر، اطاعت زن از شوهر و غیبت  اهمیتش بسیار بیشتر از حجاب است. اما اینها برایمان عادی شده و زیاد اهمیت نمیدهیم و به حجاب بیش از آن اهمیت میدهیم. خب این یعنی اهمیت بیش از حد به حجاب.
ببخشید برام یه تناقض ایجاد شده:

جملات استاد پناهیان ر مرور بفرمایید:
"اگر شما به سخنان حضرت امام (رحمت الله علیه) و دیدگاه‌های ایشان در این‌باره مراجعه کنید، می‌بینید که امام (رحمت الله علیه) با پدیده‌ای که توسط رژیم طاغوت آغاز شده بود، یعنی فساد و در نقطۀ شروع آن بی‌حجابی، برخورد می‌کنند و در چند سخنرانی‌ خود، صریحاً متذکر می‌شوند که حکومت باید در اجباری بودن حجاب دخالت کند.

 حجاب غیر از اینکه یک رفتار خاص باشد، یک شاخص برای عموم ابعاد جامعه در زمینه‌های مختلف است. به همین دلیل، موضوع حجاب از طرف دشمنان فرهنگ اسلامی خیلی مورد توجه قرار گرفته است و تخریب می‌شود.

 موضوع حجاب باید از جانب ما هم مورد توجه قرار گیرد تا با تأمین نیازهای متنوعی که با حجاب مبارزه می‌کنند، فرهنگ حجاب و عفاف را در جامعه رونق ببخشیم.

لذا حجاب مهمتر است یا نماز؟ نماز مهمتر است ، رکن دین ماست . اهمیتش بیشتر است ولی چرا اجباری نیست ؟ چون فردی است . اما چرا حجاب اجباری است ؟

 چون عمل فردی نیست . بحث رابطه ی شما و خدا نیست. مثل  اینکه شما جلوی بیمارستان بوق بزنید و بگویید که من ماشین را بخاطر بوقش خریده ام .

 به شما می گویند که شما بروید در پارکینگ خودتان و هرچه خواستید بوق بزنید ولی اگر صدای بوق باعث آلودگی صوتی و اذیت کردن گوش بیماران بشود ،باید جلوی آنرا بگیریم.  پس آزادی و حالت تساوی این نیست که آن طرف خیابان هر کس خواست حجاب داشته باشد و این طرف خیابان هرکس خواست حجاب نداشته باشد.

 http://bayanmanavi.ir/post/347

پاسخ:
با سلام و تشکر
مخاطب سخن اول کسانی هستند که معتقدند کلا نباید به حجاب اهمیت داد و باید قانون حجاب را برداشت. (تفریط)
مخاطب سخن دوم مذهبی هایی هستند که بیش از حد به حجاب اهمیت میدهند. در حالی که به مسائلی که از حجاب مهمتر، محوری تر و در فرهنگ و ایمان مردم تاثیرگذارتر است، اونقدر اهمیت نمیدهند. (افراط)
الزامی و قانونی بودن حجاب درست است، همانطور که قوانین راهنمایی و رانندگی و بسیار از قوانین دیگر درست است، اما معنایش این نیست که مهمترین مسئلۀ کشور یا یکی از مسائل بسیار اساسی کشور، قانون راهنمایی و رانندگی باشد.
۲۲ دی ۹۴ ، ۱۴:۲۴ اسناوندی
همه بحثهای مطرح شده سر جای خودش درست... ولی تیتر با این محتوا افراد را دچار سوء برداشت میکنه 
 نظر حاج آقا درباره حجاب در لانه جاسوسی :
چرا نظام سلطه این‌قدر با حجاب مشکل دارد و از محجبه‌ها کینه دارد؟/ هرزگی در هر جامعه‌ای موجب کاهش مقاومت می‌شود/ همان کسانی که از تروریست‌های جنایتکار حمایت می‌کنند از رواج بی‌حجابی هم حمایت می‌کنند تا مقاومت را در هم بشکنند/اگر کسی مقابل دوربین حجاب خود را بردارد هیچ اتفاق تازه‌ای در جهان نیفتاده؛ غیر محجبه در عالم زیاد است!/مثل دیگران شدن هنرنیست، حجاب حرف تازه در جهان امروز است
حاج آقا گفته بودن در آخر الزمان باید انعطاف داشته باشی . ظاهرا خواستند از اون بعد صحبت کنند.

ارسال نظر

لطفا قبل از ارسال نظر اینجا را مطالعه کنید

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
دسترسی سریع سخنرانی ها تنها مسیر استاد پناهیان ادبستان استاد پناهیان درسنامۀ تاریخ تحلیلی اسلام کلیپ تصویری استاد پناهیان کلیپ صوتی استاد پناهیان پرونده های ویژه حمایت مالی بیان معنوی پناهیان

آخرین مطالب

آخرین نظرات

بیان ها راهکار راهبرد آینده نگری سخنرانی گفتگو خاطرات روضه ها مثال ها مناجات عبارات کوتاه اشعار استاد پناهیان قطعه ها یادداشت کتابخانه تالیفات مقالات سیر مطالعاتی معرفی کتاب مستندات محصولات اینفوگرافیک عکس کلیپ تصویری کلیپ صوتی موضوعی فهرست ها صوتی نوبت شما پرسش و پاسخ بیایید از تجربه... نظرات شما سخنان تاثیرگذار همکاری با ما جهت اطلاع تقویم برنامه ها اخبار مورد اشاره اخبار ما سوالات متداول اخبار پیامکی درباره ما درباره استاد ولایت و مهدویت تعلیم و تربیت اخلاق و معنویت هنر و رسانه فرهنگی سیاسی تحلیل تاریخ خانواده چندرسانه ای تصویری نقشه سایت بیان معنوی بپرسید... پاسخ دهید...