۹۲/۰۲/۰۸ چاپ ایمیل و پی دی اف
در گفتگو با فارس:

جوانان قدرت تشخیص پوچی عرفان‌های کاذب را دارند

  • در گفتگو با: خبرگزاری فارس
  • در تاریخ: 1389/06/08
  • انعکاس در: فارس
  • پی دی اف: A5 | A4
  • اینفوگرافیک: پیشنهاد دهید

 

مسئول اتاق فکر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها گفت: گاهی اوقات جوانان از باب نوگرایی جذب عرفان‌های کاذب می‌شوند ولی در اکثر موارد جوانان به لحاظ داشتن هوش بالا قادر به تشخیص پوچی عرفان‌های کاذب هستند.

حجت‌الاسلام علیرضا پناهیان در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی باشگاه خبری فارس «توانا» در خصوص گسترش معنویت در بین جوانان اظهار داشت: جوانان اغلب به دنبال طرحی نو هستند و به نوگرایی بسیار علاقه خاصی دارند؛ بر همین اساس، جوانان باید این دریافت را داشته باشند که امروز در جهان، گرایش به معنویت یک حرکت نو به حساب می‌آید.

وی افزود: جوانان با فاصله گرفتن از معنویت و طی کردن راه‌های زندگی مبتذل غربی که مادی گرایی در آن موج می‌زند تقلیدی بیش نداشته‌و یک شیوه تکراری و از مد افتاده زندگی غربی را به کار می‌بندند که در این میان تلخی‌ها و شکست‌های آن را نیز تجربه می‌کنند.

حجت‌الاسلام پناهیان با بیان اینکه امروزه جوان نوگرا و سنت‌گریز، جوانی معنوی و متدین است، گفت: اگر چه در جامعه ما معنویت و توجه به مسائل دینی یکی از سنت‌های پسندیده است ولی با نگاهی که جوانان به وضع معنویت در جامعه جهانی داشته باشند خواهند دید که چگونه معنویت جای بسیار مهمی را در دنیا به خود اختصاص داده است.

وی اظهار داشت: گاهی اوقات جوانان از باب تنوع یا همین نوگرایی جذب عرفان‌ها و معنویات کاذب می‌شوند ولی در اکثر موارد جوانان به لحاظ داشتن هوش بالا قادر به تشخیص پوچی این عرفان‌های نوظهور هستند و می‌دانند عرفان‌های کاذب از محتویات غنی عقلانی برخوردار نیست.

حجت‌الاسلام پناهیان با بیان اینکه عرفان ناب اسلامی از پشتوانه‌های عقلانی بالایی برخوردار است، ادامه داد: عرفان اسلامی انسان را از منظر فکری قانع می‌کند و کسی همتای الگوهای برجسته معنویت اسلامی نیست.

وی تصریح کرد: اگر جوانان به عظمت امامان معصوم (علیهم السلام) و تأثیری که آنان در دل‌ها بعد از 1400 سال دارند، دقت داشته باشند این سؤال برایشان پیش می‌آید که اگر دیگران هم بهره‌ای از حقانیت و حقیقت دارند چرا به این میزان مورد استقبال انسان‌ها قرار نگرفته‌اند.

قدرت‌های استکباری پشتیبان درجه یک عرفان‌های کاذب در دنیا هستند

------------------------------------------------------------------------------------

حجت‌الاسلام پناهیان با اشاره به اینکه قدرت‌های استکباری پشتیبان درجه یک عرفان‌های کاذب در دنیا هستند، بیان داشت: جوانان با آگاهی به این موضوع که قدرت‌هایی که فساد را در جوامع بشری تبلیغ و توزیع می‌کنند از این عرفان‌های دروغین حمایت می‌کنند می‌توانند پی به پوچی این عرفان‌ها ببرند بنابر این جوانان به سه دلیل عمده و به سهولت می‌توانند از این عرفان‌های کاذب کناره‌گیری کنند.

وی نداشتن پشتوانه عقلی کافی عرفان‌های کاذب را یکی از دلایل بی‌اهمیت انگاشتن آن دانست و گفت: اینکه این عرفان‌ها نقاطی را در خود ذخیره کرده باشند قابل انکار نیست اما در جمع‌بندی نهایی به صورت عقلانی قابل دفاع نیستند.

مسئول اتاق فکر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها دلیل دیگر را اثرگذار نبودن این عرفان‌ها در روح و کالبد انسان دانست و گفت: عرفان‌های دروغین از لحاظ روحی نتوانستند به صورت بسیار عمیق و گسترده و آنچنان‌که رهبرهای معنوی ما توانستند در دل‌ها راه پیدا کنند، جایی را بیابند.

وی پشتوانه جریان استکبار از این جریان‌ها و عرفان‌های کاذب را دلیل مهم‌دیگری برای فاصله گرفتن جوانان از آن دانست و تصریح کرد: آن خلوص و صفای لازم که باید در یک جریان معنوی وجود داشته باشد در این دین‌های نوظهور وجود ندارد و با مقاصد خاصی آنها دنبال می‌شود.

بنای هنر در کشور ما یک بنای غربی است

----------------------------------------------------

حجت الاسلام پناهیان در پاسخ به این پرسش که آیا ما به اندازه کافی توانستیم جذابیت معنوی را که دین اسلام از آن برخوردار است برای جوانان ایجاد کنیم، تصریح کرد: ما در بعضی از بخش‌ها از زیرساخت‌های خوبی برخوردار نیستیم و عرصه فرهنگ، هنر، فعالیت‌های تبلیغی و دینی مستثنی از آن نیست.

وی ادامه داد: بنای هنر در کشور ما یک بنای غربی بوده است، اگر چه خوبی‌های فراوان و شخصیت‌های برجسته بسیار در این عرصه وجود دارد و آثار خوبی از این افراد به جا مانده است اما یادمان نمی‌رود آن زمانی که رژیم طاغوت هنر وارداتی غرب را به ایران وارد کرد به دنبال چه اهداف و مقاصدی بود.

وی با بیان اینکه ما هنوز نتوانستیم بعد از انقلاب آموزش عالی هنر را متحول کنیم و آنچنان‌که باید و شاید در خدمت معنویت قرار دهیم، افزود: باید یک اثر معنوی از دل هنر و هنرمندان بجوشد چرا که اگر مدیران دلسوزی بخواهند اقدامات خوبی در این عرصه داشته باشند تا تحول معنوی صورت نگیرد موفق نخواهیم بود.

هنر و فعالیت فرهنگی در عرصه‌تبلیغ دین باید بتواند پیام معنویت ناب ما را به جهان برساند

----------------------------------------------------------------------------------------------------------

حجت‌الاسلام پناهیان با اشاره به اینکه بخشی از این تحول به زیر ساخت‌های هنری و فرهنگی کشور مربوط می‌شود و اظهار داشت: برای اینکه بتوانیم آن معنویت نابی که در اختیار داریم به جوانانمان به سهولت منتقل کنیم نیازمند فکر اساسی هستیم و در این راستا علاوه بر اینکه به تدبیرهای اساسی نیاز است باید به عملکرد و توجه ویژه هنرمندان به امور معنوی نیز پرداخته شود.

وی در پایان خاطر نشان کرد: انتظار ما این است که هنر و فعالیت فرهنگی در عرصه‌تبلیغ دین بتواند پیام معنویت ناب ما را به جهان نیز برساند ولی متأسفانه تا به حال توانایی لازم را در این زمینه نداشتیم؛ گاهی اوقات نیز احساس می‌شود که برنامه‌ریزی‌های اساسی در این زمینه در دست نیست که لااقل بتوانیم به آینده نزدیک امیدوار باشیم.

نظرات

سلام ، لطفاً اگر استاد پناهیان در مورد کتاب " آن سوی مرگ " که جذب زیادی داشته اما مستندات کمی ارائه کرده هم صحبت و موضوع را تحلیل کنند. ممنون میشم این درخواست رو به ایشان برسونید. خیلی ها دارن تسلیم این کتاب ها میشن حال اینکه هنوز در منابع محکم دینی تعقل نکرده اند و به قول استاد واقعیت هایی که ما رو بیشتر از هر چیزی رشد میده ، رها کردن. من هم خودم اول راه مطالعه ی دینی قرار دارم اما تصمیم گرفتم اساس رو بر مستندات بذارم. با این حال نیاز دارم چنین جریانی رو تحلیل شده از زبان یک استاد دینی بشنوم ، بلکه هم اشتباه از من بوده باشه. هزاران بار خواهش میکنم این موضوع رو به گوش استاد برسونید. اجرتون با امام زمان. 

ارسال نظر

لطفا قبل از ارسال نظر اینجا را مطالعه کنید

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
دسترسی سریع سخنرانی ها تنها مسیر استاد پناهیان ادبستان استاد پناهیان درسنامۀ تاریخ تحلیلی اسلام کلیپ تصویری استاد پناهیان کلیپ صوتی استاد پناهیان پرونده های ویژه حمایت مالی بیان معنوی پناهیان

آخرین مطالب

آخرین نظرات

بیان ها راهکار راهبرد آینده نگری سخنرانی گفتگو خاطرات روضه ها مثال ها مناجات عبارات کوتاه اشعار استاد پناهیان قطعه ها یادداشت کتابخانه تالیفات مقالات سیر مطالعاتی معرفی کتاب مستندات محصولات اینفوگرافیک عکس کلیپ تصویری کلیپ صوتی موضوعی فهرست ها صوتی نوبت شما پرسش و پاسخ بیایید از تجربه... نظرات شما سخنان تاثیرگذار همکاری با ما جهت اطلاع تقویم برنامه ها اخبار مورد اشاره اخبار ما سوالات متداول اخبار پیامکی درباره ما درباره استاد ولایت و مهدویت تعلیم و تربیت اخلاق و معنویت هنر و رسانه فرهنگی سیاسی تحلیل تاریخ خانواده چندرسانه ای تصویری نقشه سایت بیان معنوی بپرسید... پاسخ دهید...