۹۶/۰۱/۱۹ چاپ ایمیل و پی دی اف
سخنرانی پیش از خطبههای نماز جمعه

پناهیان: عیب بزرگ دموکراسی «فریب» مردم است و حُسن دموکراسی «رشد» مردم است

حسن دموکراسی «رشد» مردم است. البته باید ساختارهای حاکمیتی اجازۀ رشد مردم و  فریب‌نخوردن مردم را بدهند که دموکراسی‌های غربی این اجازه را به مردم نمی‌دهد، برعکس مردم‌سالاری دینی/ ولایت با داوری خود در زمین دموکراسی اجازۀ بسیاری از فریب‌ها و زورگویی‌ها را نمی‌دهد؛ این فرق بین دموکراسی و مردم‌سالاری استبخشی از آسیب‌های دموکراسی غربی، در جمهوری اسلامی با قانون جلویش گرفته شده، ولی بخش دیگرش را خودِ مردم باید جلویش بایستند/ گاهی کسی که می‌بیند رأی نمی‌آورد از دیگری یک لولو درست می‌کند و مردم را از او می‌ترساند تا به خودش رأی بدهند! مردم باید فریب نخورند

حجت الاسلام پناهیان:

  • در طول تاریخ بسیاری از اندیشمندان به نقد دموکراسی پرداخته‌اند. علامۀ طباطبایی دموکراسی را بسیار بدتر از دیکتاتوری می‌داند(ترجمه تفسیر المیزان/4 /194) و کانت می‌گوید: دموکراسی بدترین نوع دیکتاتوری است!
  • نقد دموکراسی به منزلۀ نقد مردم‌سالاری دینی نیست. بین نظام ما که مبتنی بر مردم‌سالاری دینی است، با دموکراسی به معنای غربی کلمه تفاوت وجود دارد. مردم‌سالاری دینی بسیاری از معایب دموکراسی را کنترل کرده.

عیب دموکراسی

  • خلاصۀ عیوب دموکراسی این است که در دموکراسی، ظالمان به پشت پرده می‌روند و شما نمی‌دانید چه کسی دارد ظلم می‌کند و یقۀ چه کسی را باید بگیرید؟ اما در دیکتاتوری شما می‌دانید با چه کسی طرف هستید، چون ظالم روی پرده است. جنبش 99 درصد علیه یک درصد در آمریکا به این دلیل شکست خورد که مردم نمی‌دانستند یقۀ چه کسی را باید بگیرند؟
  • دموکراسی امروز در غرب، یک دیکتاتوری پنهان و بادوام است. بزرگ‌ترین دلیلش این است که در حدود صدسال از تجربۀ دموکراسی در غرب می‌گذرد ولی دائماً صهیونیست‌ها حاکم بوده‌اند! چرا مردم در غرب به هرکسی رأی می‌دهند، هیچ‌کدام‌شان علیه صهیونیست‌ها نمی‌شوند؟ هر دو حزب تحت دیکتاتوری صهیونیست‌ها هستند.

حسن دموکراسی

  • حسن بزرگ دموکراسی این است که مردم بتوانند هوشیارانه احساس مسئولیت کنند و فریب رسانه‌ها و باندهای قدرت را نخورند. مردم این‌قدر از احزاب و رسانه‌هایشان ضربه می‌خورند تا به خودشان بیایند! آن‌وقت می‌توانند حساب‌شده‌تر رأی بدهند و نگذارند دموکراسی توسط قدر‌ت‌ها هدایت شود.  

نقش ساختارهای حکومتی و «ولایت» در رفع عیب دموکراسی:

  • بدیِ دموکراسی، فریب مردم است و حُسن دموکراسی، رشد مردم است! البته باید ساختارهای حاکمیتی اجازۀ رشد مردم و اجازۀ فریب‌نخوردن مردم را بدهند. در دموکراسی‌های غربی این اجازه به مردم داده نمی‌شود، ولی در مردم‌سالاری دینی نه‌تنها این اجازه داده شده بلکه جلوی بسیاری از فریب‌کاری‌ها هم گرفته می‌شود.
  • اگر ساختارهای حکومتی در یک جامعۀ دموکراتیک اجازۀ رشد به مردم بدهند، آن‌وقت محاسن دموکراسی بر معایبش غلبه پیدا می‌کند. و ما معتقدیم مردم‌سالاری دینی امکان رشد مردم در یک جامعۀ دموکراتیک را فراهم می‌کند.
  • امر ولایت با داوری خود در زمین دموکراسی و با نظارت عالیۀ خود-با ابزاری مثل شورای نگهبان- اجازۀ بسیاری از فریب‌ها و زورگویی‌ها را نمی‌دهد. و این فرق بین دموکراسی و مردم‌سالاری است.
  • در ساختار جامعۀ ما یک قدرت فائقه‌ای وجود دارد که اگر کسانی در بازی دموکراسی خطا کنند، جلوی آنها را می‌گیرد؛ مثل آنچه که در فتنۀ 88 رخ داد و رهبری جلوی  ایجاد سنت باطل کردن انتخابات با یک اعتراض موهوم را گرفتند، و الا همین رئیس جمهور امروز ما هم انتخاب نمی‌شد.

نقش مخصوص «مردم» در رفع عیب دموکراسی

  • قوانین و ساختارهای جامعۀ ما تا حدی می‌توانند جلوی آسیب‌های دموکراسی را بگیرند، ولی از آن به بعد به عهدۀ مردم است که باید اشتباهات خود را کمتر کنند. و الا اگر مردم فریب تبلیغات را بخورند طبیعتاً آسیب‌های دموکراسی بیشتر خواهد شد.
  • مهم‌ترین آسیب دموکراسی با هوشیاری مردم برطرف‌شدنی است! بخشی از آسیب‌های دموکراسی غربی، در جمهوری اسلامی با قانون جلویش گرفته شده، ولی بخش دیگرش را خودِ مردم باید جلوگیری کنند. صدا و سیما هم باید به کمک مردم بیاید؛ صدا و سیما نباید حرف سیاست‌مداران و بازیگران سیاسی را گوش بدهد!
  • در کوفه مردم  را با شایعۀ «حملۀ لشکر یزید» ترساندند و منتظرین حسین(ع) را به قاتل حسین(ع) تبدیل کردند!

نظرات

ارسال نظر

لطفا قبل از ارسال نظر اینجا را مطالعه کنید

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
دسترسی سریع سخنرانی ها تنها مسیر استاد پناهیان ادبستان استاد پناهیان درسنامۀ تاریخ تحلیلی اسلام کلیپ تصویری استاد پناهیان کلیپ صوتی استاد پناهیان پرونده های ویژه حمایت مالی بیان معنوی پناهیان

آخرین مطالب

آخرین نظرات

بیان ها راهکار راهبرد آینده نگری سخنرانی گفتگو خاطرات روضه ها مثال ها مناجات عبارات کوتاه اشعار استاد پناهیان قطعه ها یادداشت کتابخانه تالیفات مقالات سیر مطالعاتی معرفی کتاب مستندات محصولات اینفوگرافیک عکس کلیپ تصویری کلیپ صوتی موضوعی فهرست ها صوتی نوبت شما پرسش و پاسخ بیایید از تجربه... نظرات شما سخنان تاثیرگذار همکاری با ما جهت اطلاع تقویم برنامه ها اخبار مورد اشاره اخبار ما سوالات متداول اخبار پیامکی درباره ما درباره استاد ولایت و مهدویت تعلیم و تربیت اخلاق و معنویت هنر و رسانه فرهنگی سیاسی تحلیل تاریخ خانواده چندرسانه ای تصویری نقشه سایت بیان معنوی بپرسید... پاسخ دهید...