صوت | مهمترین ویژگیهای یک مدرسۀ آرمانی
شناسنامه
- زمان: 960423
- مکان: تهران - مجتمع امام صادق(ع)
- تعداد: 2 جلسه
معرفی بحث:
شناسایی یک مدرسه خوب و موفق، دغدغهای است که امروزه بسیاری از خانوادهها - به خصوص خانوادههای مذهبی- با آن دست به گریبان هستند. عدهای با تلقی خاص خود از فعالیت فرهنگی و مذهبی، در جستجوی مدارسی هستند که اهداف دینی آنها را تأمین نماید و در مقابل عدهای اهتمام صرف به موفقیتهای علمی یک مدرسه دارند. اما رویکرد کاملتری نیز در این زمینه وجود دارد که با نگاهی انسانشناسانه، ویژگیهای خاصی را برای مدرسه و دانشآموز ترسیم مینماید تا رشد شخصیت انسانی در چنین شرایطی به خوبی محقق گردد. حجتالاسلام پناهیان در این دو جلسه دورنمایی از ویژگیهای یک مدرسه آرمانی، دانشآموز خوب و کارکردهای خانواده موفق را در این رابطه ترسیم کردهاند.
فهرست:
جلسه1: راهبردهایی برای یک مدرسه آرمانی
مدت: |دریافت با کیفیت: [پایین(9MB) | متوسط(31MB) | خوب(63MB)]
- منظور از مدرسه در این کلام، دبستان است
- ضرورت تفکیک محیطها و موضوعات آموزشی قبل و بعد از 14 سالگی
- تعریف مدرسه معطوف به هدف؛ محلی برای شکلگیری شخصیت و فراگیری دانش
- اهمیت شکلگیری شخصیت
- چه راههایی برای رسیدن به هدف در مدرسه وجود دارد؟
1- مشاهده
- ویژگیهای مشاهده
- مشاهده برای فعال نمودن انواع گرایشهای نهفته فطری و استعدادها
2- تجربه
- تجربه رابطههای جدید با معلم و همکلاسیها
- تجربه رفتارهای جدید با خانواده برای رسیدن به نیازها
3- تمرین و تکرار
- تمرین و تکرار رفتارها به منظور کسب مهارت و تعمیق دانش
4- تأدب
- مدرسه، مکان مؤدب شدن
- برای رفتارها باید آدابی طراحی شوند
- تأدب نسبت به معلم و همکلاسیها
- تأدب در رفتار شخصی
- نتایج کسب ادب در مدرسه
- تأدب تأثیر بیشتری بر شخصیت دارد
- بدون ادب، شکلگیری دانش و تقوا با مشکل مواجه میشود
- نماز، جزئی از ادب است
- نظم، یکی از آداب
- با اخلاق و ملکات خیلی کاری نداریم ولی همه باید مؤدب باشند
- ادب؛ دستوری، منظم و مستمر است
- ادب، به رفتار مربوط است
- در مقام ادب، به علاقه و ایمان دانشآموزان کاری نداریم
- استفاده از این راهها برای رسیدن به هدف در بستر زندگی جمعی شکل میگیرد
- اهمیت ارتباط با طبیعت برای رسیدن به اهداف تربیتی
- ویژگیهای مهم شخصیتی دانشآموز هنگام پایان دوره دبستان
- نقاد(فکور)
- خودیافته(متواضع)
- خودساخته
- مستقل(عدم تأثیرپذیری از سرزنش)
- قدرتمند(ایمان قوی)
- تلاشگر(راحتگریز)
- مبارز(دشمنستیز)
- مؤدب(تکلیفمدار)
- عدالتپیشه
- مهربان
- مبارزه با هوای نفس، یک هدف عملیاتی و محوری
جلسه 2: تعامل مؤثر میان خانواده و مدرسه
مدت: | دریافت با کیفیت: [پایین(15MB) | متوسط(52MB) | خوب(104MB)]
- تعامل خانواده با مدرسه و نقش خانواده در تربیت
- در مقایسه نقش تربیت خانواده و مدرسه، اصالت را باید به خانواده داد
- تقدم زمانی خانه
- صرف زمان بیشتر در خانواده
- عاطفیتر بودن محیط خانواده
- تمایل انسان به بزرگ شدن
- همه خوبیها از جنس بزرگ شدن هستند
- بزرگ شدن با رنج همراه است
- تبیین رابطه فرزند با والدین بر اساس تمایل به بزرگ شدن
- فرزند، پدر و مادر را قدرتمندین و مهربانترین میداند
- مدرسه؛ دوران انتقال تلقی بزرگتر بودن والدین به بزرگتر بودن معلمین
- نقش خانواده در مورد تربیت فرزند در مدرسه
- 1- نقش تأییدکنندهگی
- 2- نقش تکرار کنندهگی
- 3- نقش تکمیلکنندهگی
- 4- نقش گفتگوکنندهگی
- 5- نقش مشورتدهی
- 6- نقش مشارکتکنندهگی
- سعی و مبارزه با تمایلات، یک هدف محوری و عملیاتی برای تربیت در مدرسه و خانواده
- مبارزه با هوای را باید در بزرگترها دید و یاد گرفت
- نقش تربیتی پدر و مادر در خانواده
- پدر و مادر دو نقش متفاوت دارند
- پدر نقش فرماندهی دارد و مادر نقش عاطفی
- پدر باید اطاعت بشود و مادر مورد محبت باشد
- پذیرش تفاوت بین فرزندان
- دختر به محبت بیشتری نیاز دارد
- ضرورت توجیه فرزندان در مورد تفاوتها
- ویژگیهای مطلوب فرزندان هنگام ورود به مدرسه
- 1- محبوبیت در خانواده
- 2- احساس امنیت و آرامش
- 3- جستجوگری و پرسشگری
- 4- مثبتنگری
- 5- نشاط و سرزندگی
- پرسش و پاسخ
1- با توجه به عدم برخورداری بسیاری دانشآموزان از ویژگیهای مطلوب برای ورود به دبیرستان، چه باید کرد؟
2- آیا نماز باید در دبستان اجباری باشد؟ چگونه؟
3- برای آموزش مبارزه با هوای نفس، چه حد و حدودی را باید رعایت کرد؟
4- آیا اظهار ناتوانی معلم باعث خراب شدن روند تربیت دانشآموز نمیشود؟
5- با توجه به تفاوت در روند رشد دختر و پسر، آیا تفاوتی در روش تربیتی دختر و پسر در سه دوره 7 ساله ایجاد میشود؟
6- آیا معلمی که خودساخته نیست، میتواند دانشآموز را برای مبارزه با هوای نفس تربیت کند؟
7- مرز اجبار و آزادی در مدرسه کجاست؟
8- فلسفه رنج دیدن در مبارزه با هوای نفس چیست؟