۹۶/۰۶/۰۱ چاپ ایمیل و پی دی اف

صوت | مهمترین ویژگی‌های یک مدرسۀ آرمانی

شناسنامه

  • زمان: 960423
  • مکان: تهران - مجتمع امام صادق(ع)
  • تعداد: 2 جلسه

معرفی بحث:

شناسایی یک مدرسه خوب و موفق، دغدغه‌ای است که امروزه بسیاری از خانواده‌ها - به خصوص خانواده‌های مذهبی- با آن دست به گریبان هستند. عده‌ای با تلقی خاص خود از فعالیت فرهنگی و مذهبی، در جستجوی مدارسی هستند که اهداف دینی آنها را تأمین نماید و در مقابل عده‌ای اهتمام صرف به موفقیت‌های علمی یک مدرسه دارند. اما رویکرد کامل‌تری نیز در این زمینه وجود دارد که با نگاهی انسان‌شناسانه، ویژگی‌های خاصی را برای مدرسه و دانش‌آموز ترسیم می‌نماید تا رشد شخصیت انسانی در چنین شرایطی به خوبی محقق گردد. حجت‌الاسلام پناهیان در این دو جلسه دورنمایی از ویژگی‌های یک مدرسه آرمانی، دانش‌آموز خوب و کارکردهای خانواده موفق را در این رابطه ترسیم کرده‌اند.

فهرست:

جلسه1: راهبردهایی برای یک مدرسه آرمانی

مدت: 68دقیقه |دریافت با کیفیت: [پایین(9MB) | متوسط(31MB) | خوب(63MB)]

  • منظور از مدرسه در این کلام، دبستان است
  • ضرورت تفکیک محیط‌ها و موضوعات آموزشی قبل و بعد از 14 سالگی
  • تعریف مدرسه معطوف به هدف؛ محلی برای شکل‌گیری شخصیت و فراگیری دانش  
  • اهمیت شکل‌گیری شخصیت
  • چه راههایی برای رسیدن به هدف در مدرسه وجود دارد؟

1- مشاهده

  • ویژگی‌های مشاهده
  • مشاهده برای فعال نمودن انواع گرایش‌های نهفته فطری و استعدادها

2- تجربه

  • تجربه رابطه‌های جدید با معلم و همکلاسی‌ها
  • تجربه رفتارهای جدید با خانواده برای رسیدن به نیازها

3- تمرین و تکرار

  • تمرین و تکرار رفتارها به منظور کسب مهارت و تعمیق دانش

4- تأدب

  • مدرسه، مکان مؤدب شدن
  • برای رفتارها باید آدابی طراحی شوند
  • تأدب نسبت به معلم و همکلاسی‌ها
  • تأدب در رفتار شخصی
  • نتایج کسب ادب در مدرسه
  • تأدب تأثیر بیشتری بر شخصیت دارد
  • بدون ادب، شکل‌گیری دانش و تقوا با مشکل مواجه می‌شود
  • نماز، جزئی از ادب است
  • نظم، یکی از آداب
  • با اخلاق و ملکات خیلی کاری نداریم ولی همه باید مؤدب باشند
  • ادب؛ دستوری، منظم و مستمر است
  • ادب، به رفتار مربوط است
  • در مقام ادب، به علاقه و ایمان دانش‌آموزان کاری نداریم
  • استفاده از این راهها برای رسیدن به هدف در بستر زندگی جمعی شکل می‌گیرد
  • اهمیت ارتباط با طبیعت برای رسیدن به اهداف تربیتی
  • ویژگی‌های مهم شخصیتی دانش‌آموز هنگام پایان دوره دبستان
    1. نقاد(فکور)
    2. خودیافته(متواضع)
    3. خودساخته
    4. مستقل(عدم تأثیرپذیری از سرزنش)
    5. قدرتمند(ایمان قوی)
    6. تلاش‌گر(راحت‌گریز)
    7. مبارز(دشمن‌ستیز)
    8. مؤدب(تکلیف‌مدار)
    9. عدالت‌پیشه
    10. مهربان 
  • مبارزه با هوای نفس، یک هدف عملیاتی و محوری

جلسه 2: تعامل مؤثر میان خانواده و مدرسه

مدت: 114دقیقهدریافت با کیفیت: [پایین(15MB) | متوسط(52MB) | خوب(104MB)]

  • تعامل خانواده با مدرسه و نقش خانواده در تربیت
  • در مقایسه نقش تربیت خانواده و مدرسه، اصالت را باید به خانواده داد
    • تقدم زمانی خانه
    • صرف زمان بیشتر در خانواده
    • عاطفی‌تر بودن محیط خانواده
  • تمایل انسان به بزرگ شدن
    • همه خوبی‌ها از جنس بزرگ شدن هستند
    • بزرگ شدن با رنج همراه است
  • تبیین رابطه فرزند با والدین بر اساس تمایل به بزرگ شدن
    • فرزند، پدر و مادر را قدرتمندین و مهربان‌ترین می‌داند
  • مدرسه؛ دوران انتقال تلقی بزرگ‌تر بودن والدین به بزرگ‌تر بودن معلمین
  • نقش خانواده در مورد تربیت فرزند در مدرسه
    • 1- نقش تأییدکننده‌گی
    • 2- نقش تکرار کننده‌گی
    • 3- نقش تکمیل‌کننده‌گی
    • 4- نقش گفتگوکننده‌گی
    • 5- نقش مشورت‌دهی
    • 6- نقش مشارکت‌کننده‌گی
  • سعی و مبارزه با تمایلات، یک هدف محوری و عملیاتی برای تربیت در مدرسه و خانواده
  • مبارزه با هوای را باید در بزرگ‌ترها دید و یاد گرفت
  • نقش تربیتی پدر و مادر در خانواده
    • پدر و مادر دو نقش متفاوت دارند
    • پدر نقش فرمان‌دهی دارد و مادر نقش عاطفی
    • پدر باید اطاعت بشود و مادر مورد محبت باشد
  • پذیرش تفاوت بین فرزندان
    • دختر به محبت بیشتری نیاز دارد
    • ضرورت توجیه فرزندان در مورد تفاوت‌ها
  • ویژگی‌های مطلوب فرزندان هنگام ورود به مدرسه
    • 1- محبوبیت در خانواده
    • 2- احساس امنیت و آرامش
    • 3- جستجوگری و پرسشگری
    • 4- مثبت‌نگری
    • 5- نشاط و سرزندگی
  • پرسش و پاسخ

1- با توجه به عدم برخورداری بسیاری دانش‌آموزان از ویژگی‌های مطلوب برای ورود به دبیرستان، چه باید کرد؟

2- آیا نماز باید در دبستان اجباری باشد؟ چگونه؟

3- برای آموزش مبارزه با هوای نفس، چه حد و حدودی را باید رعایت کرد؟

4- آیا اظهار ناتوانی معلم باعث خراب شدن روند تربیت دانش‌آموز نمی‌شود؟

5- با توجه به تفاوت در روند رشد دختر و پسر، آیا تفاوتی در روش تربیتی دختر و پسر در سه دوره 7 ساله ایجاد می‌شود؟

6- آیا معلمی که خودساخته نیست، می‌تواند دانش‌آموز را برای مبارزه با هوای نفس تربیت کند؟

7- مرز اجبار و آزادی در مدرسه کجاست؟

8- فلسفه رنج دیدن در مبارزه با هوای نفس چیست؟

نظرات

ارسال نظر

لطفا قبل از ارسال نظر اینجا را مطالعه کنید

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
دسترسی سریع سخنرانی ها تنها مسیر استاد پناهیان ادبستان استاد پناهیان درسنامۀ تاریخ تحلیلی اسلام کلیپ تصویری استاد پناهیان کلیپ صوتی استاد پناهیان پرونده های ویژه حمایت مالی بیان معنوی پناهیان عکس شبکه اجتماعی استاد پناهیان کانال آپارات استاد پناهیان

آخرین مطالب

آخرین نظرات

بیان ها راهکار راهبرد آینده نگری سخنرانی گفتگو خاطرات روضه ها مثال ها مناجات عبارات کوتاه اشعار استاد پناهیان قطعه ها یادداشت کتابخانه تالیفات مقالات سیر مطالعاتی معرفی کتاب مستندات محصولات اینفوگرافیک عکس کلیپ تصویری کلیپ صوتی موضوعی فهرست ها صوتی نوبت شما پرسش و پاسخ بیایید از تجربه... نظرات شما سخنان تاثیرگذار همکاری با ما جهت اطلاع تقویم برنامه ها اخبار مورد اشاره اخبار ما سوالات متداول اخبار پیامکی درباره ما درباره استاد ولایت و مهدویت تعلیم و تربیت اخلاق و معنویت هنر و رسانه فرهنگی سیاسی تحلیل تاریخ خانواده چندرسانه ای تصویری نقشه سایت بیان معنوی بپرسید... پاسخ دهید...