۹۷/۰۵/۲۴ چاپ ایمیل و پی دی اف

کلیپ تصویری | باکلاس‌تر از غربی‌ها!

 

متن:

  می‌رود می‌گوید من از یک محلۀ مذهبی می‌خواهم بروم بیرون. توی محلۀ لامذهبی می‌روم آنجا کسی با کسی کار ندارد. بلند شدی صبح نماز خواندی، نخواندی، همسایه‌ها برایت حرف در نمی‌آورند. اینجا همسایه آمده می‌گوید که شما صبح‌ها چراغ‌تان روشن نمی‌شود؟ نماز نمی‌خوانی؟ بابا تو چی‌کار داری؟! حالا ما شاید توی تاریکی نماز می‌خوانیم. همه در حال قضاوت کردن همدیگر، همه در حال توقّع داشتن از همدیگر توی شهر ما، همه در حال نمی‌دانم هجمه کردن نمی‌دانم تخیّلی علیه همدیگر.

  یکی از عواملی که موجب می‌شود افراد غربزده بشوند این است که می‌روند توی کشورهای غربی می‌بینند همین بحثی که ما این چند روزه داریم می‌کنیم به نام به رسمیت شناختن تفاوت آدم‌ها. این بحث را در غرب دارند می‌بینند، توی فرهنگ مردم غرب دارند مشاهده می‌کنند، این به رسمیت شناختن تفاوت‌ها موجب آرامش شده. می‌گوید من از این آرامش خوشم می‌آید. خب چرا؟ برو یک جایی که همه باهات کار دارند و همه به تو لطف دارند! کلاس به این می‌گویند. نه به آن چیز فرهنگ غربی‌ای که از سر خودخواهی کاری به کسی ندارد. نه این دیگر خودخواه هم نیست، کار با همه دارد! از سر خدمت، از سر محبّت، از سر لطف! چرا کار با کسی نداشته باشد؟

  خب این را که دین ما هم گفته، چرا می‌روی توی غرب دنبالش جستجو می‌کنی؟ چرا می‌روی غربزده می‌شوی عزیز من؟ می‌گوییم رفتار غلط دیدی؟ قضاوت خوب بکن. تا آنجایی که جا دارد. آقا ما دیدیم که این زن و شوهر با هم دعوا کردند یک فحشی دادند. بگو داشتند تمرین می‌کردند ببینند فحش بلد هستند بدهند؟ شوخی می‌کردند. نه بابا جدّی عصبی شد! دیدی استکان هم شکست. خب خواسته ژستش را ببیند بلد است اجرا کند؟ زن و شوهر دل‌شان تنگ شده بود می‌خواستند ببینند مثل این بازیگرها می‌توانند یک استکان هم بشکنند؟ تفریح است دیگر، چه اشکال دارد؟!

  می‌فرماید مؤمن تا جایی که جا داشته باشد حسن‌ظن دارد دربارۀ دیگری! جا نداشت حسن‌ظن؟ فردا صبح حق نداری به عنوان گنهکار نگاهش بکنی. چرا؟ این دیشب توبه کرده حتماً. وقت داشته تا صبح. دیروز گناهش را دیدی امروز نباید. احکامی توی دین‌مان داریم که موجب آرامش می‌شود خیلی پیشرفته‌تر از اینی که توی غرب هست. بابا ما اصلاً غربی‌تر از غربی‌ها هستیم، کسی نباید به کار کسی کار داشته باشد، کسی نباید دربارۀ کسی قضاوت غلط بکند، کسی نباید پشت سر کسی حرف غلط بزند، کسی نباید به کسی سوءظن داشته باشد. مؤمن باید به دیگران حسن‌ظن داشته باشد. بابا مؤمن اگر بخواهد رفتار ایمانی خودش را اجرا کند خیلی باکلاس‌تر از غربی‌هاست!

  آمدند به حضرت امام عرضه داشتند که امام، ما که باید قاضی‌های طاغوتی را همه را اخراج کنیم. امام فرمود نه، برای چی اخراج کنید؟ گفتند بالاخره اینها دیندار نیستند دیگر علی‌القاعده! فرمود یعنی چی علی‌القاعده روی چه قاعده‌ای؟ یکی می‌خواست راحت کند قصه را خلاص کند، قاضی باید عادل باشد، عادل یعنی باید تقوا داشته باشد گناه مشخص نکند. برگشت گفت که خب این بعضی از این قضات طاغوتی اصلاً ریش‌شان تیغ می‌زنند، اصلاً اینها تیغ می‌زنند ریش‌شان را، تیغ زدن هم شما حرام می‌دانید. بلافاصله امام جوابشان این بود، خب من حرام می‌دانم شاید یک مرجع دیگری تقلیدی باشد که حرام نداند. کلاس به این می‌گویند. از این کلاس بالاتر را مثال بزنم.

  یک نفر پولدار از قزوین آمده بود نجف اشرف خدمت حضرت امام خمس‌اش را بدهد به حضرت امام. می‌گوید رفتم پیش حضرت امام خمسم را حساب کنم امام فرمود این خمس سالیانۀ شماست؟ بله. خب تا حالا به کی می‌دادی؟ حدس‌اش برد این تا حالا خمس می‌داده مرجع تقلیدش را تازه عوض کرده. گفت می‌دادم به آقای فلانی. یک کسی که مشهور هم نبود. امام گفت پس ایشان برای خمس شما شاید برنامه‌ریزی‌ای کردند، به طلبه‌ها می‌دهند، یک کار فرهنگی‌ای دارند می‌کنند هر سال روی خمس شما هم حساب کردند. الآن امسال شما این خمس را نبری به آن آقا بدهی لطمه می‌خورد. امسال هم ببر بده به آن آقا.

  کلاس به این می‌گویند. نه به آن چیز فرهنگ غربی‌ای که از سر خودخواهی کاری به کسی ندارد. نه این دیگر خودخواه هم نیست. کار با همه دارد! از سر خدمت، از سر محبّت، از سر لطف! چرا کار با کسی نداشته باشد؟ می‌گوید من آنجا راحت‌تر هستم. چرا؟ چون کسی با من کاری ندارد. خب چرا؟ برو یک جایی که همه باهات کار دارند و همه به تو لطف دارند!

  این آن چیزی است که فرهنگ غرب را تسخیر خواهد کرد به عنوان فرهنگ دینی. جهان منتظر دیدن این است. یک نمونۀ کوچولویش را در اربعین تو می‌بینی. بابا ما اصلاً غربی‌تر از غربی‌ها هستیم، کسی نباید به کار کسی کار داشته باشد. کسی نباید دربارۀ کسی قضاوت غلط بکند، کسی نباید پشت سر کسی حرف غلط بزند، کسی نباید به کسی سوءظن داشته باشد. مؤمن باید به دیگران حسن‌ظن داشته باشد. بابا مؤمن اگر بخواهد رفتار ایمانی خودش را اجرا کند خیلی باکلاس‌تر از غربی‌هاست!

 

 

نظرات

سلام و عرض ادب خدمت عالم گرانقدر حاج آقا پناهیان. 
سوالی داشتم.
با توجه به سخنان شما، مفهوم تقوا فراتر از اخلاق است ولی قرآن هدف بعثت پیامبر مکرم اسلام را اتمام اخلاق میداند؟
لطفا این سوال را برای بنده روشن کنید.
خدا قوت.
سلام به دوست گرامی یکی.
اولا در سخنرانی کامل استاد پاسخ دادند که قضاوت . منفی . نکردن با نهی از منکر منافاتی نداره نهی از منکر می کنیم و می گوییم شما از ما بهترید ولی اینکار را نکن.
ثانیا مستند استاد به کلام امام رضا بود که . حضرت فرمود عقل مسلمان تمام نمی شود مگر به ده خصلت و دهمین آن این . هست که احدی را . نمی بیند مگر آنکه می گوید او از من بهتر است لا یری احدا الا قال هو خیر منی و اتقی حتی بدحجاب

ثالثا استاد این خوبی غرب را زیر سوال بردند و گفتند غرب نظام ارزشی را از بین برده بعد کسی قضاوت نمی کنه و این بد است
رابعا طبیعی است در کلیپ کوتاه نمی توان همه شبهات و مستندات را آورد و نیاز به هوشمندی و شناخت استاد هست تا دچار سوتفاهم نشد.

استاد واقعا بهترینید که یجوری همه چی رو میبینید که همه نمیبینن. 
وقتی آدم به حرفاتون فکر میکنه آرامش آدم رو فرامیگیره 

چیز دیگری که ازتون یادگرفتیم این بود که کسی مومن باشه اینقدر مشغول عیبای خودشه که عیب بقیه رو نمیبینه اصلا

از ته دل دعا میکنم همیشه سالم باشید تا کل کسانی که نیاز دارن خودشونو پیدا کنن از صحبتای قشنگتون استفاده کنن 


آقای پناهیان یک مرجع را معرفی کن که تیغ زدن ریش را حلال می داند. 
خودمان را نباید گول بزنیم و با این توجیهات از وظیفه نهی از منکر فرار کنیم.

ضمنا مسلمان چون با همه کاردارد در مقابل منکر علنی ساکت نمی ماند و منکر مخفی را هم به خود آن فرد می گوید.
اما غربی که فرهنگش امروز جامعه ما را گرفته است می گوید با هیچ کس کاری نداشته باش.
سلام و عرض ادب خدمت استاد ...خداحفظتون کنه ....خدا می دونه چقدر در این بازار معنویت ها کاذب به این نگاه زیبا و صحیح به دین نیازمندیم
استاد یه سخنرانیم بکنید ببینیم با روحمون چی کار کنیم گناه نکردیم. . روح و افکار چی کار با کنیم   

ارسال نظر

لطفا قبل از ارسال نظر اینجا را مطالعه کنید

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
دسترسی سریع سخنرانی ها تنها مسیر استاد پناهیان ادبستان استاد پناهیان درسنامۀ تاریخ تحلیلی اسلام کلیپ تصویری استاد پناهیان کلیپ صوتی استاد پناهیان پرونده های ویژه حمایت مالی بیان معنوی پناهیان

آخرین مطالب

آخرین نظرات

بیان ها راهکار راهبرد آینده نگری سخنرانی گفتگو خاطرات روضه ها مثال ها مناجات عبارات کوتاه اشعار استاد پناهیان قطعه ها یادداشت کتابخانه تالیفات مقالات سیر مطالعاتی معرفی کتاب مستندات محصولات اینفوگرافیک عکس کلیپ تصویری کلیپ صوتی موضوعی فهرست ها صوتی نوبت شما پرسش و پاسخ بیایید از تجربه... نظرات شما سخنان تاثیرگذار همکاری با ما جهت اطلاع تقویم برنامه ها اخبار مورد اشاره اخبار ما سوالات متداول اخبار پیامکی درباره ما درباره استاد ولایت و مهدویت تعلیم و تربیت اخلاق و معنویت هنر و رسانه فرهنگی سیاسی تحلیل تاریخ خانواده چندرسانه ای تصویری نقشه سایت بیان معنوی بپرسید... پاسخ دهید...