۹۷/۰۸/۱۱ چاپ ایمیل و پی دی اف

عظمت اربعین دشمنان را وادار به اعتراف کرد؛ اعترافی همراه تحریف! گزارش نیویورک تایمز از پیاده روی اربعین97

 

پیاده روی تا بهشت: زائران شیعه تا کربلای عراق پیاده می روند.  
۲۲ اکتبر ۲۰۱۸

  • میلیون ها مسلمان شیعه از سراسر جهان این هفته به سمت عتبات مقدسه در کربلا ، شهری در عراق، روانه می شوند. زیارتی که به همان میزان که دینی است اجتماعی هم هست.
    این زیارتگاهها متعلق به دو رهبر (امام) مکرم شیعی است: حسین، نوه ی پیامبر محمد و عباس، برادر ناتنی او. این بزرگداشت سالیانه که اربعین نام دارد، طبق آمار عراق هر سال زوار بیشتری را نسبت به حج در عربستان -سفری زیارتی که فقط یک بار بر هر مسلمانی که استطاعت مالی و فیزیکی دارد در طول عمر او واجب است- جذب می کند.
  • زوار از مکان های مختلف پیاده به سمت کربلا روانه می شوند: از نجف که فاصله ای ۷۰ کیلومتری تا کربلا دارد و بغداد در شمال که ۹۰ کیلومتر فاصله دارد و مکانهای دورتر دیگری. آنها در چادرهایی پوشیده از تشک و پتو در طول راه استراحت می کنند.
  • کراد کریم، زائر ۲۴ ساله که به همراه چهار دوستش از بغداد سفر میکند می گوید: " پدرها و پدر بزرگهای ما پیاده به کربلا رفتند و ان شاء الله بچه های ما هم خواهند رفت". آنها با خود پرچمهای بزرگی که حاوی شعارهای مذهبی از معصومین شیعه است آورده اند در حالیکه توشه ی زیادی برای این چهار روز سفر همراه ندارند. این به این دلیل است که در طول راه موکب هایی توسط موسسات خیریه، مساجد و گروه های مذهبی احداث شده تا مطمئن شوند که هیچ زائری گرسنه نمی ماند. آشپزها مقادیر زیادی خورشت گوشت گوسفند، ماهی کبابی، نان تازه و برنج برای زوار آماده می کنند که در ازای آنها پولی دریافت نمی کنند.
  • این سفر که در زبان عربی زیارت نام دارد، سالگرد چهلم قتل حسین در قرن هفتم به دست نیروهای مسلمان اموی در نبرد کربلا در دوره ی پر آشوب قرن اول اسلام است.
    حسین توسط شیعیانش به عنوان وارث برحق میراث پیامبر شناخته می شد. وقتی که او حاضر به بیعت با خلیفه ی اموی نشد، در نبردی که فاصله بین شیعه و سنی را قطعی کرد کشته شد. برادر ناتنی او عباس نیز در این نبرد کشته شد.
  • شمایل مدرن حسین دوخته شده بر بنرهایی که در طول راه به نمایش گذاشته شده است، او را با خونی بر جبین و شمایلی مسیح گونه نشان می دهد.
    البته حال و هوای زوار  پیوسته گرفته و محزون نیست. وقتی مسافران به کربلا نزدیک شدند شور و شوق شان زیاد بود. و با پذیرایی سخاوتمندانه ی عراقی ها با چای و خرما بهتر هم شد.
  • اعلا دادی، ۴۵ ساله، که به همراه همسر و سه فرزندش پا در این راه گذاشته می گوید: " این پیاده روی تا بهشت است"
    تعداد سنی ها نسبت به شیعیان در بین ۱.۵ بیلیون مسلمان در دنیا با فاصله زیادی بیشتر است و آیین شیعی بسیار کمتر شناخته شده است. حج یکی از پنج ستون دین اسلام است که بر تمام مسلمانان چه شیعه و چه سنی واجب است. زیارت عبادتی داوطلبانه است و اهمیت کمی در بین سنی ها دارد.
    در سالهای اخیر، دولت عراق می گوید کربلا بین ۱۰ تا ۲۰ میلیون زائر در اربعین داشته که شمار زیادی از زوار شیعه، از عراق هستند. هنوز آمار سال ۲۰۱۸ در دست نیست.
  • زیارت امسال اولین زیارت بعد از اعلام پیروزی بر داعش توسط دولت عراق در ژانویه است ولی خطر حملات شورشی همچنان ادامه دارد. گروه های جنگ طلب عمدا شیعیان عراق و نقاط دیگر را مورد هدف قرار داده اند تا منطقه را نا امن کنند. هزاران سرباز و‌نیروهای ویژه ی عراقی در طول مسیر از زوار حفاظت می کنند.
  • حسین ذولفقاری، افسر امور مذهبی ایرانی می گوید تا به حال ۱.۷ میلیون نفر برای زیارت از مرز عراق عبور کرده اند و پیش بینی می کند که این عدد تا سه شنبه که اربعین است از مرز دو میلیون بگذرد. ذولفقاری در خبرگزاری فارس اعلام کرده که حدود ۵۰۰۰۰ شیعه ی افغانی در بین زوار هستند.
  • محمد تقوی ۵۷ ساله از ایران می گوید که او در ابتدا مردد بوده است که امسال به این سفر بیاید. یک ماه پیش معترضان به دلیل اینکه احساس می کردند نفوذ ایران بر امور عراقیها غیرضروری است کنسولگری این کشور در شهر جنوبی عراق، بصره، را به آتش کشیدند. ایران قدرت شیعی در منطقه، با حمایت از احزاب شیعی و شبه نظامیان مورد حمایت دولت، نفوذ قابل ملاحظه ای بر سیاست عراق اعمال میکند.
  • ولی محمد می گوید عراقی ها از ما در خانه هایشان پذیرایی و استقبال کردند. آنها می گویند که ایرانی ها دوستانشان و مهمانان حسین هستند. او بر روی کالسکه ی فرزندش، پوستری از پرچم دو کشور نصب کرده است.
  • علی الالیزی، ۳۵ ساله از قطیف از استانی شیعی در شرق عربستان که مورد هدف سرکوبگرانه این پادشاهی سنی قرار دارد، به این سفر آمده.
    لرد ماریس گلاسمن، عضو مجلس اعیان انگلستان که به عنوان یک یهودی بزرگ شده است با تشویق دوستان عراقیش به این سفر آمده که این کشور را که بر شورش گروه های داعشی غلبه کرده بهتر بشناسد. وی که بعد از پیاده روی چند روزه از نجف در روز یکشنبه وارد کربلا شده است می گوید: " این سفر چه از نظر سیاسی و چه معنوی و اخلاقی سفر بسیار والایی بوده است."
  • حج امسال ۲.۴ میلیون زائر داشته است. مسئولین سعودی این سفر را به شدت تحت نظارت در آورده اند که در نتیجه باعث بالا رفتن هزینه ها برای زوار شده و مانع به وجود آمدن حالت خودجوشی است که در زیارت دیده می شود.  برای خیلی از مسلمانهایی که توانایی رفتن به حج را ندارند و یا نمی توانند ویزای عربستان را بگیرند زیارت گزینه ی جایگزین رضایت بخشی است.
    سید عبدالامیر موسوی ۴۶ ساله می گوید:"حج توسط خداوند واحب شده ولی زیارت داوطلبانه است. هر کس آن را انجام دهد، آن را از روی عشق انجام داده."
     
  • گزارش توسط: عیسی از بغداد. محمد یوسف نویسنده آسوشیتد پرس در قاهره برای این گزارش کمک کرد.

 

نظرات

۱۵ آبان ۹۷ ، ۱۵:۰۰ محمد دلدار
همش قصد ایجاد دوگانه سنی شیعه داره نامرد


ارسال نظر

لطفا قبل از ارسال نظر اینجا را مطالعه کنید

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
دسترسی سریع سخنرانی ها تنها مسیر استاد پناهیان ادبستان استاد پناهیان درسنامۀ تاریخ تحلیلی اسلام کلیپ تصویری استاد پناهیان کلیپ صوتی استاد پناهیان پرونده های ویژه حمایت مالی بیان معنوی پناهیان

آخرین مطالب

آخرین نظرات

بیان ها راهکار راهبرد آینده نگری سخنرانی گفتگو خاطرات روضه ها مثال ها مناجات عبارات کوتاه اشعار استاد پناهیان قطعه ها یادداشت کتابخانه تالیفات مقالات سیر مطالعاتی معرفی کتاب مستندات محصولات اینفوگرافیک عکس کلیپ تصویری کلیپ صوتی موضوعی فهرست ها صوتی نوبت شما پرسش و پاسخ بیایید از تجربه... نظرات شما سخنان تاثیرگذار همکاری با ما جهت اطلاع تقویم برنامه ها اخبار مورد اشاره اخبار ما سوالات متداول اخبار پیامکی درباره ما درباره استاد ولایت و مهدویت تعلیم و تربیت اخلاق و معنویت هنر و رسانه فرهنگی سیاسی تحلیل تاریخ خانواده چندرسانه ای تصویری نقشه سایت بیان معنوی بپرسید... پاسخ دهید...