۹۷/۰۸/۱۳ چاپ ایمیل و پی دی اف
حجت‌الاسلام پناهیان در آمل-روزِ بعد از اربعین (970809)

اربعین یک مراسم مثل دیگر مراسم نیست؛ اربعین تغییردهندۀ تاریخ حیات بشر می‌شود/ مراسمی که برای سیدالشهدا(ع) گرفته شود، ملحق به اثر سید‌الشهدا(ع) خواهد شد / اربعین می‌تواند بنیاد تمدن غرب را فرو بریزد / علی‌رغم تلاش انگلیس خبیث، امسال محبت بین عراقی‌ها و ایرانی‌ها بیشتر بود

شناسنامه:

  • مکان: آمل
  • زمان: 1397/08/09
  • صوت: اینجا

حجت‌الاسلام پناهیان در اولین سخنرانی خود بعد از بازگشت از سفر اربعین، در شهر آمل دربارۀ «اثر حماسۀ اربعین در تاریخ حیات بشر» به سخنرانی پرداخت که در ادامه فرازهایی از آن را می‌خوانید:

اربعین یک مراسم مثل دیگر مراسم نیست! اربعین تغییردهندۀ تاریخ حیات بشر می‌شود    

  • ریشه‌های حماسۀ اربعین در جلسات روضه و محافلی است که در خانه‌ها و هیئت‌ها برقرار می‌شود، اربعین اگر این عقبه و این پشتیبانیِ هزار و چندصدساله را در خانه‌ها و دل‌های مردم نداشت، این‌طور پرقدرت ظاهر نمی‌شد.
  • مراسم در عالم زیاد گرفته می‌شود، رسم‌ها و آیین‌ها زیاد هست؛ از مراسم جشن‌تولد، عروسی و عزا که در همۀ دنیا به‌صورت‌های مختلف مرسوم است تا مراسم‌هایی که جنبۀ سنتی دارند؛ مثل نوروز و سیزده‌به‌در و... این‌طور مراسم‌ها در دنیا کم نیستند، منتها ما نباید اربعین را یک مراسمی از این قبیل تصور کنیم و بگوییم «البته خاصیتِ مراسم اربعین، این است که مذهبی است و تأمین‌کنندۀ معنویت افراد و جامعه است.»
  • اربعین را صرفاً یک «مراسم» تلقی نکنیم؛ یک مراسم هیچ‌وقت نمی‌تواند از چنین قدرتی که اربعین، به‌مرور دارد نشان می‌دهد، برخوردار باشد. اربعین یک مراسم مثل سایر مراسم‌ها نیست، اربعین تغییردهندۀ تاریخ حیات بشر می‌شود. اربعین دارد نقدکنندۀ تمدن و تفکر حاکم بر حیات بشر در غرب و شرق عالم می‌شود و دارد بنیان‌گذار یک تمدن جدید می‌شود.

برخی رسم‌ها و آیین‌ها با همۀ سر و صدایشان در عالم تأثیری ندارند، اما اربعین دارد تاریخ را تغییر می‌دهد!

  • برخی رسم‌ها و آیین‌ها با همۀ سر و صدایی که دارند در عالم تأثیری ندارند، اما اربعین دارد تاریخ را تغییر می‌دهد! مثلاً در یک جایی جشن گوجه‌فرنگی برگزار می‌شود و هزاران نفر به خیابان‌ها می‌آیند، اما این چه اثری در عالم دارد؟! صرفاً اینکه مردم یک تفریحی کرده‌اند. اما وقتی20 میلیون نفر به زیارت اربعین می‌روند، این چه اثری در عالم دارد؟ این تاریخ را تغییر خواهد داد!
  • اصلاً چرا این جمعیت به 20میلیون نفر رسیده است؟ به اذعان «اشپیگل» (هفته‌نامۀ معتبر آلمانی) و برخی از رسانه‌ها، در ایام اربعین، حدود 700میلیون وعدۀ غذایی توزیع می‌شود! آیا این یک مراسم عادی مثل دیگر مراسم است؟!

آیا اثر یک بدحجاب، با اثر یک محجبه در جامعه، یکسان است؟

  • آیا اثر یک بدحجاب، با اثر یک محجبه در جامعه، یکی است؟ بعضی‌ها تعداد بدحجاب‌ها را می‌شمارند و می‌گویند «اوضاع جامعه خراب است!» آیا اثر یک آدم خلاف‌کار در جامعه-هرچقدر هم فساد و خلافش بد باشد و مردم را از نظام، زده کند- با اثر یک شهید، یکی است؟! آدم فاسد همیشه بوده است(بعد از ظهور امام‌زمان(ع) هم این مشکلات کلاً برطرف نخواهد شد؛ چون دنیا، دنیاست!) زور و اثرِ این فسادها و خرابی‌ها، زیاد نیست اما اثر تقوا و شهادت، بسیار بالاست.
  • مراسم در دنیا زیاد گرفته می‌شود، اما مراسمی که برای امام‌حسین(ع) باشد، اثرش چقدر بالاست! ممکن است 200نفر از مردم، در گوشه‌ای از شهر، برای تفریح جمع بشوند؛ حالا این تفریح می‌تواند بدون گناه باشد و می‌تواند باگناه باشد. از آن‌طرف، ممکن است 20نفر هم در یک خانه‌ای برای روضۀ امام‌حسین(ع)، جمع بشوند، آیا چون آن 200نفر تعدادشان بیشتر بوده، اثرشان از این 20نفری که برای روضه جمع شده‌اند، بیشتر است؟! آیا آنها در آیندۀ جامعه تعیین‌کننده‌تر هستند؟! 2حتی اگر میلیون نفر هم یک‌جا جمع شوند و بزن و بکوب راه بیندازند، اثر چندانی در عالم نخواهند داشت، اما 20نفر که برای حسین(ع) دورهم جمع شوند، در تغییر عالم مؤثر خواهند بود.

چرا این‌همه ثواب برای زیارت کربلا بیان شده؟ چون این‌کار در عالم «اثر» دارد/ مراسمی که برای سیدالشهدا(ع) گرفته شود، ملحق به اثر سید‌الشهدا(ع) خواهد شد

  • آیا رفتار خوب و رفتار بد، آدم خوب و آدم بد، اثرشان یکی است؟! آدم‌های بد و گنهکار، تأثیری در عالم ندارند. قرآن می‌فرماید: «الَّذینَ کَفَرُوا وَ صَدُّوا عَنْ سَبیلِ اللَّهِ أَضَلَّ أَعْمالَهُمْ» (محمد/1) کار کافرانه و معاندانه در مقابل دین، اثری ندارد! آمریکا با همۀ هیمنه و امکاناتی که دارد، چقدر در منطقه اثر دارد؟! می‌بینید که روز به روز اسرائیل دارد عقب‌نشینی می‌کند و جبهۀ مقاومت، روز به روز دارد قوی‌تر می‌شود. «وَ الَّذِینَ قُتِلُواْ فىِ سَبِیلِ اللَّهِ فَلَن یُضِلَّ أَعْمَالَهُم‏» (محمد/4) کسی که در راه خدا کشته شد، خدا اثر عملش را از بین نمی‌برد.
  • وقتی ائمۀ هدی(ع) این‌همه ثواب برای روضۀ امام‌حسین(ع) و زیارت کربلا و پیاده‌روی برای زیارت، بیان فرموده‌اند، به‌خاطر این است که می‌دانند این کار، واقعاً در عالم اثر دارد. چون این مراسم، مربوط به «شهید» است و شهید واقعاً در عالم، اثر دارد. مراسمی که برای شهدا گرفته می‌شود، ملحق به اثر شهدا می‌شود و مراسمی که برای سیدالشهدا(ع) گرفته شود نیز ملحق به اثر سید‌الشهدا(ع) خواهد شد.

رسومِ بد اثر چندانی در این عالم ندارند

  • شما اربعین و مراسم‌های ملحق به اربعین-یعنی روضه‌های خانگی و هفتگی در شهرها و محافل عزاداری امام‌حسین(ع)- را ساده نگیرید؛ اثر اینها با اثر دیگر مراسم(چه مراسم خوب، چه مراسم بد) مساوی نیست!
  • رسوم بد اثر چندانی در این عالم ندارند، اما امید و دلخوشی به مراسمِ مربوط به حسین(ع) بسیار زیاد است؛ چون اینها به سیدالشهدا(ع) ملحق است لذا اثرش عمیق و ماندگار خواهد بود و وقتی این آثار -در اربعین- تجمیع می‌شود عظمت فوق العاده‌ای می‌آفریند.

کاش اسم حماسۀ زیارت اربعین را «مراسم» نمی‌گذاشتند تا بعضی‌ها آن را با یک مراسم معمولی اشتباه نگیرند!/ اربعین می‌تواند بنیاد تمدن غرب را فرو بریزد

  • کاش اسم حماسۀ زیارت اربعین را «مراسم» نمی‌گذاشتند تا بعضی‌ها آن را با یک مراسم معمولی اشتباه نگیرند! اربعین صرفاً یک مراسم نیست، بلکه تغییردهندۀ عالم است و امروز، بزرگترین اقدام برای نجات عالم از ظلم است؛ آن‌هم بدون اسلحه و بودجه‌های کلان دولت‌ها!
  • مجلات غربی اخیراً شروع کرده‌اند به اعتراف‌کردن دربارۀ اربعین، اما یکی به‌نعل می‌زنند و یکی به میخ! یعنی دربارۀ اربعین، یک حرف درست می‌گویند و یک دروغ می‌گویند؛ همان روش بی‌بی‌سیِ خبیث! مثلاً به‌دروغ می‌گویند: «بودجۀ این غذاها را برخی نهادها و مؤسسات دینی تأمین می‌کنند!» و معمولاً تلقی مردم از مؤسسات دینی، مؤسسات دولتی است. آنها نمی‌گویند که خیلی از مردم، طلاها و دارایی‌های خود را فروخته‌اند و آورده‌اند دمِ جاده دارند به زائران اربعین تقدیم می‌کنند! رسانه‌های غربی دوست دارند این‌طور القا کنند که «اربعین کار مردم نیست، بلکه کار برخی نهادهای دولتی و... است که مردم را شارژ کرده‌اند!» چون می‌دانند که اگر بگویند اربعین، کار مردم است، بنیاد تمدن غرب فرو می‌ریزد!

چرا رسانه‌های غربی، حقیقتِ اربعین را سانسور می‌کنند؟

  • رسانه‌های غربی، حقیقتِ اربعین را سانسور می‌کنند و غالباً این را نمی‌گویید که «در اربعین 20میلیون نفر به‌صورت خودجوش، از سرِ محبت به امام‌حسین(ع) به سمت کربلا حرکت می‌کنند و این حرکت کاملاً مردمی است!» برخی از خبرنگاران غربی می‌گویند: ما اگر بخواهیم حقیقت را دربارۀ اربعین در رسانه‌های غربی منعکس کنیم، به ما اجازه نمی‌دهند.
  • ما امسال تعدادی مهمان از کشورهای اروپایی و مسیحی برای اربعین آوردیم. یکی از آنها که خبرنگار یا مستندساز بود (و مسیحی متشرعی هم بود) می‌گفت: من فکر می‌کنم اگر این اربعین به‌خوبی در غرب معرفی شود، تمدن غرب فرو می‌ریزد. چون تمدن غرب به ما یاد داده است که «همه، خودخواه و منفعت‌طلب باشند» شما اگر می‌خواهید مسیحیان جهان و غربی‌ها بیایند در مراسم اربعین شرکت کنند، فقط کافی است به آنها بگویید «سه‌روز غذا و مکان شما مجانی است و مردم از سرِ محبت به شما غذا و مکان می‌دهند» همین بس است! چون در غرب، به‌سادگی به دیگران چیزی داده نمی‌شود؛ بحث خیریه‌ها هم جداست. اینجا بحث خیریه مطرح نیست؛ شما چه ثروتمند باشید و چه فقیر باشید، به عشق حسین(ع) به شما غذا می‌دهند. اگر مردم غرب بیایند و ببینند اینجا انسان‌هایی هستند که به‌خاطر عشق خودشان، این‌طور به دیگران خدمت می‌کنند، همین بنیاد تمدن غرب را فرو می‌ریزد.

هر کاری که برای شهدا و خصوصاً سید‌الشهدا(ع) انجام شود، در عالم اثر دارد و تغییر ایجاد می‌کند

  • همۀ دنیا در عظمت اربعین مانده‌اند! اربعین یک مراسم عادی نیست! اصلاً هر کاری برای شهدا و به‌ویژه برای سید‌الشهدا(ع) انجام بگیرد، کار عادی و ساده‌ای نیست و در عالم اثر دارد و تغییر ایجاد می‌کند.
  • فوتبال هم یک نوع مراسم است؛ مراسمِ بازی و تفریح است و این‌همه طرفدار هم دارد، اما چه تغییری در عالم ایجاد می‌کند؟ چه تمدنی را ایجاد می‌کند یا چه تمدنی را نابود می‌کند؟ اربعین در طول سال، شاید 10شب تلویزیون را تسخیر کند، اما فوتبال همیشه در تلویزیون هست و مخاطب هم دارد.
  • لباس و یونیفرم در عالم زیاد هست، اما مگر هر لباسی در عالم تغییر ایجاد می‌کند و اثری دارد؟! منتها ببینید این لباس‌های سیاهِ عزاداران حسین(ع) چه اثری دارد و چه تغییری در عالم ایجاد می‌کند.

علی‌رغم تلاش انگلیس خبیث، محبت بین عراقی‌ها و ایرانی‌ها بیشتر شده بود /عراقی‌ها بیش از سال‌های قبل، به ایرانی‌ها محبت کردند

  • اگر گزارش‌های مربوط به اربعین را مرور کنید می‌بینید که امسال عراقی‌ها از هر سالی، نسبت به ایرانی‌ها بیشتر محبت کردند. امسال موکب‌ها، تا شب اربعین، به زائران خدمت‌رسانی می‌کردند، درحالی‌که سال‌های قبل، تا شب اربعین خیلی از موکب‌ها در مسیر کربلا، جمع شده بودند(و موکب‌داران زودتر به سمت کربلا می‌رفتند)
  • امسال محبت بین ایرانی‌ها و عراقی‌ها بیشتر شده بود. انگلیس خبیث می‌خواست اختلاف‌افکنی کند، اما امسال اربعین بیشتر از سال‌های قبل، بین ایرانی‌ها و عراقی‌ها محبت دیدیم. دیگر این اربعین ساکت نخواهد شد.
  • قبل از اربعین خیلی از افراد فرهیخته می‌گفتند: «امسال چون وضعیت اقتصادی ناجور است، از ایران کمتر برای اربعین می‌روند!» اما دیدید که امسال، مشکلات مالی اثری در اربعین نگذاشت، امام‌حسین(ع) دارد قدرت خودش را نشان می‌دهد. اگر این قدرت‌نمایی همین‌طوری ادامه پیدا کند، ان‌شاءالله ظهور مهدیِ فاطمه(س) را هم شاهد خواهید بود.

نظرات

سلام 
برای رسیدن به سفر پر شکوه اربعین بالا پایین زیادی داشتم...ولی یقینا صحبت های حاج اقا خیلی موثر بود..شاید اگه صحبت های ایشون نبود رها میکردم و امسال نمیرسیدم...
با سلام و درود فراوان
امسال به لطف خدا و امام حسین علیه السلام قمست شد برای اولین بار در مراسم با شکوه اربعین حسینی شرکت کنم.
به نظر من با شکوه ترین قسمت زیارت اونجایی بود که موقع تفتیش و موقع زیارت یا در مقام امام زمان علیه السلام و... غالبا ایرانی ها یکصدا دعای فرج ، دعای الهی عظم البلا و صلوات های پی در پی سر می دادند واین باعث میشد همه مردم از کشورهای مختلف با رنگ ها و نژادها و زبانهای مختلف یکصدا دعای فرج سر بدهند و همراهی کنند این وحدت و همبستگی بینظیر مشت محکمی بود بر دهان دشمنان.
اگر این امکان وجود داشت که در تمام مسیر پیاده روی این جو معنوی حکم فرما بود بهتر میتونستیم پیام پیاده روی اربعین که امادگی جهانیان برای امر ظهور است را منتقل کنیم اگر میشد برای سالهای آینده روی این مسئله برنامه ریزی و کار فرهنگی انجام داد شکوه این زیارت صد چندان میشد.

ارسال نظر

لطفا قبل از ارسال نظر اینجا را مطالعه کنید

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
دسترسی سریع سخنرانی ها تنها مسیر استاد پناهیان ادبستان استاد پناهیان درسنامۀ تاریخ تحلیلی اسلام کلیپ تصویری استاد پناهیان کلیپ صوتی استاد پناهیان پرونده های ویژه حمایت مالی بیان معنوی پناهیان

آخرین مطالب

آخرین نظرات

بیان ها راهکار راهبرد آینده نگری سخنرانی گفتگو خاطرات روضه ها مثال ها مناجات عبارات کوتاه اشعار استاد پناهیان قطعه ها یادداشت کتابخانه تالیفات مقالات سیر مطالعاتی معرفی کتاب مستندات محصولات اینفوگرافیک عکس کلیپ تصویری کلیپ صوتی موضوعی فهرست ها صوتی نوبت شما پرسش و پاسخ بیایید از تجربه... نظرات شما سخنان تاثیرگذار همکاری با ما جهت اطلاع تقویم برنامه ها اخبار مورد اشاره اخبار ما سوالات متداول اخبار پیامکی درباره ما درباره استاد ولایت و مهدویت تعلیم و تربیت اخلاق و معنویت هنر و رسانه فرهنگی سیاسی تحلیل تاریخ خانواده چندرسانه ای تصویری نقشه سایت بیان معنوی بپرسید... پاسخ دهید...