۹۷/۱۱/۰۴ چاپ ایمیل و پی دی اف

کلیپ تصویری | دلم رفت...

 

متن:

  این پدیده را من بهش می‌گویم علم‌زدگی. علم‌زدگی، علم‌زدگی! علم‌زدگی دو معنا دارد؛ یک، زیاد، زیادتر از حدّی که علم ازش کار بر می‌آید آگاهی بدهی، آگاهی بدهی، آگاهی بدهی و فکر کنی مشکلات با آگاهی دادن حل می‌شود. دو، فکر کنی که علم بیشتر از عمل اثر دارد و همیشه باید از علم شروع کنی. این تلقی غلط است. چه تلقی‌ای درست است؟ عمل نسبتش به نهال ایمان مثل میوه نسبت به درخت نیست. مثل برگ است.

  عمل مثل برگ عملیات فتوسنتز را موجب می‌شود. برگش را می‌آورد بیرون، بعد اکسیژن و نور می‌گیرد، این ریشه را شروع می‌کند تقویت کردن. با یک ذره بذری که ریشۀ این درخت را درست می‌کند تا لوبیا سرش را از خاک بیرون آورد یک برگ نشان داد به آفتاب و هوا، دیگر آن آبی که پایش می‌ریزی ثمر می‌دهد. به عمل که رسید یک ذره ایمان، حرکت آغاز می‌شود.

  ما به چقدر آگاهی احتیاج داریم؟ یک ذره. به چقدر عمل نیاز داریم؟ خیلی. ما به چقدر ایمان نیاز داریم؟ یک ذره. به عمل چقدر احتیاج داریم؟ یک دریا. آگاهی خیلی‌ها دارند عمل نمی‌کنند، اثر نمی‌گذارد، عاشق نمی‌شوند. آگاهی دارد! نه مؤمن می‌شود، نه عاشق می‌شود، نه عمل می‌کند. آگاهی بی‌فایده کم نیست. ولی رفقا، تقریباً عمل بی‌فایده نداریم. عمل اثرش قطعی است.

  دوستان مثال بزنند برای من، عمل آدم را قطعاً علاقه‌مند می‌کند، ولی علم ممکن است آدم را علاقه‌مند نکند. مثال بزنید. از کنار دیوار کوچه عبور می‌کنید، دبستانت را اینجا گذراندی، یا دبیرستانت را یا دانشگاهت را. فاصله می‌گیری، بعد از یک مدتی آه! این دیوارها. چی شد؟ دلم رفت.  چی تو را عاشق کرد؟ مکرر از کنار این دیوار عبور کردم. دیوار! دیوار! می‌فهمی؟ دیوار! دیوار یک موجود بی‌حسّی است که آدم با هر کی صحبت می‌کند حس ندارد می‌گوید مگر من دارم با دیوار حرف می‌زنم؟ فحش است دیوار، می‌دانی؟ بعد تو به این فحش علاقه‌مند شدی، فقط به دلیل اینکه هر روز از کنارش رد شدی.

  شما آگاهی پیدا کردید ممکن است مؤمن نشوید. ممکن است عاشق نشوید. ولی عمل که انجام بدهید قطعاً اثر دارد. خب یک انسانی است می‌خواهد شروع کند، از کجا شروع کند؟ یک ذره فهمید، الحمدلله. یک ذره هم علاقه داشت، خب خب الحمدلله. یک ذره هم ایمان که داشت، خبری هست ها؟ قبول داری؟ آره احتمالاً. خب بس است کافی است. حالا بیا رفتارمان را درست کنیم. این فرهنگ را نداریم ما. تا بندۀ خدا یک ذره می‌فهمد و یک ذره علاقه‌مند می‌شود می‌بریم‌اش سر کلاس خرابش می‌کنیم همان یک ذره را هم داغون می‌کنیم. تنفّر پیدا می‌کند از دین بر می‌گردد، می‌گوید قبلاً خیلی بیشتر دوست داشتم، آمدم کلاس دینی خراب شد. آقا این تا یک ذره می‌فهمد، تا یک ذره علاقه‌مند می‌شود، حالا فعلاً رفتار. رفتارها را درست کنیم. رفتارها را درست کنیم. رفتارها را درست کنیم.

  «عمل اثرش در فکر قوی‌تر است از فکر اثرش در عمل! عمل اثرش در دل قوی‌تر است از اثر علاقه‌های انسان در عمل!»

 

 

نظرات

قربون دهنت حاج اقا

۲۶ اسفند ۹۹ ، ۱۰:۳۴ فاطمه زهرا

سلام.قبل از دبیرستان به شددددتتتت علاقمند به درک دین و معارف اهل بیت شدم و به قول معروف آتشم تند بود.متاسفانه و متاسفانه و متاسفانه سه سال از بهترین روزهای نوجوانی ام را در رشته ی معارف اسلامی تلف کردم.از برادران و خواهران علاقمند به رشته ی معارف اسلامی و علاقمند به تحصیل در حوزه علمیه خواهشمندم توجه کنند که حوزه علمیه کسی رو رشد نمیدهد فقط و فقط یه سری آگاهی هایی میدهد که اگر و اگر و اگر به آن عمل کنی رشد میکنی.

ای کاش زودتر از اینها این کلیپ رو دیده بودم.واقعاحیف بهترین روزای نوجوانی ام.

سلام
در این کلیپ استاد گفتند که عمل قطعا اثر میذاره.
یه سوالی مدت هاست در ذهن من ایجاد شده که مگر درباره خوارج وارد نشده است که به حدی نماز میخواندند که پیشانی هایشان مثل زانوی شتران بود؟پس چرا عملشان اثر نکرد و محبت نسبت به ولی خدا در آنها ایجاد نشد؟
کما اینکه در کتاب روح مجرد از قول سید هاشم حداد رضوان الله علیه وارد شده است که امثال ابن عربی با عمل، به ولایت رسیدند و حقیقت توحید را ولایت اهلبیت یافتند و شیعه شدند.
چطور شد که عمل خوارج یا مثلا شمر و امثالهم، بی اثر شد؟
پاسخ:
با سلام و تشکر
به دلیل عمل نکردن به آنچه می‌دانستند.
واقعا چرا تصویری سخنرانی ها رو داخل سایت نمیزارین !!!!!!
خواهشا فایل های تصویری رو بزارین 
سلام حیفه که سخنرانی رو کامل پخش نکنین لطفا با کیفیت پایین وحجم کمتر سخنرانی کامل رو پخش کنید تابه درک جامعی از مطلب  برسیم.

ارسال نظر

لطفا قبل از ارسال نظر اینجا را مطالعه کنید

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
دسترسی سریع سخنرانی ها تنها مسیر استاد پناهیان ادبستان استاد پناهیان درسنامۀ تاریخ تحلیلی اسلام کلیپ تصویری استاد پناهیان کلیپ صوتی استاد پناهیان پرونده های ویژه حمایت مالی بیان معنوی پناهیان

آخرین مطالب

آخرین نظرات

بیان ها راهکار راهبرد آینده نگری سخنرانی گفتگو خاطرات روضه ها مثال ها مناجات عبارات کوتاه اشعار استاد پناهیان قطعه ها یادداشت کتابخانه تالیفات مقالات سیر مطالعاتی معرفی کتاب مستندات محصولات اینفوگرافیک عکس کلیپ تصویری کلیپ صوتی موضوعی فهرست ها صوتی نوبت شما پرسش و پاسخ بیایید از تجربه... نظرات شما سخنان تاثیرگذار همکاری با ما جهت اطلاع تقویم برنامه ها اخبار مورد اشاره اخبار ما سوالات متداول اخبار پیامکی درباره ما درباره استاد ولایت و مهدویت تعلیم و تربیت اخلاق و معنویت هنر و رسانه فرهنگی سیاسی تحلیل تاریخ خانواده چندرسانه ای تصویری نقشه سایت بیان معنوی بپرسید... پاسخ دهید...