۹۷/۱۱/۱۰ چاپ ایمیل و پی دی اف

مستندات | اهمیت «تلاش» و «کار» اقتصادی در کلام امام خامنه‌ای(حفظه الله)

بیکاری باید موهون بشود/ گفتمان کار و تلاش راهکار تحول اقتصادی/ تشویق به ارزش آفرینی و ثروت آفرینی را در کشور تبلیغ بکنیم

شناسنامه

رهبر معظم انقلاب:

تبدیل تلاش و کار به گفتمان در فضای عمومی، به نظر من یکی از کارهای اساسی در زمینه‌ی اقتصاد است، کار باارزش در مجموعه‌ی کار روزانه که باید زیاد باشد و کاهشش یک عیب بزرگ است؛ سعی کنیم تنبلی را، بیکارگی را، بی‌اعتنائی به کار را در چشم مردم به شکل درستی موهون کنیم؛ یعنی بیکارگی باید موهون بشود؛ کار باید ارزش بشود.

در روایت داریم که پیغمبر اکرم یک جوانی را دیدند، از این جوان خوششان آمد؛ صدایش کردند، مثلاً اسمش را پرسیدند، بعد گفتند شغلت چیست؟ گفت من بیکارم، من شغل ندارم؛ حضرت فرمودند: «سَقَطَ مِن عَینی»؛ از چشمم افتاد؛ یعنی کار این‌[طور] است.

پیغمبر که با کسی رودربایستی ندارد. باید این‌جوری بشود. البتّه دو طرف طلبکاری میکنند از هم؛ آن‌که بیکار است، طلبکاری میکند و میگوید به من کار بدهید؛ آن‌که مطالبه‌ی کار میکند، طلبکاری میکند و میگوید کار پیدا کن؛ یک راه وسطی وجود دارد که من شاید در خلال صحبتها اشاره بکنم. باید بالاخره تشویق به کار، تشویق به ارزش‌آفرینی و ثروت‌آفرینی را در کشور تبلیغ بکنیم؛ هم دولتی‌ها بگویند، هم کسانی که در مجلّات، در روزنامه‌ها و مانند اینها منبرهای گفتنی و نوشتنی دارند، استفاده کنند از این موقعیّت و بیان کنند این مطالب را. یک نکته در مسئله‌ی کار این است.


پیامبر اکرم(ص) روحیه کار و تلاش را در مردم زنده می‌کردند

شناسنامه

رهبر معظم انقلاب:

یک نمونه‏ى دیگر هم، همین مسأله‏ى ایجاد فضاى کار و تلاش در جامعه است که پیامبر اکرم به اینکه دستور بدهند مردم باید کار و تلاش کنند، اکتفا نمى‏کردند. ایشان، با روشهاى مختلف، روحیه‏ى کار و تلاش را در مردم زنده مى‏کردند و گاهى اگر جوانى را مشاهده مى‏کردند که بى‏کار است، مى‏فرمودند: «انّ الله لا یحبّ الشّابّ الفارغ»: خدا از جوانى که عمر خود را تلف مى‏کند و به بى‏کارى مى‏گذراند، خشنود نیست.

در روایتى دارد که رسول اکرم (ص) وقتى جوانى را مى‏دیدند که «کان یعجبه» و از اندام و سلامت و جوانى او خوششان مى‏آمد، از او دو سؤال مى‏کردند و مى‏پرسیدند: ازدواج کردى و آیا شغلى دارى یا نه؟ اگر آن جوان مى‏گفت ازدواج نکردم و شغلى ندارم، پیامبر مى‏فرمود: «سقط من عینى»(جامع الأخبار، ص 139): این جوان از چشمم افتاد. او، با این‏طور روشها و برخوردها، مردم را به اهمیت کار و تلاش متوجه مى‏کرد.

یک ‏وقت، چند نفر خدمت رسول اکرم آمدند و از شخصى تعریف کردند و گفتند: یا رسول اللّه! ما با این مرد هم‏سفر بودیم و او مرد بسیار خوب و پاک و با خدایى بود، دائماً عبادت مى‏کرد، در هر منزلى که فرود مى‏آمدیم، از لحظه‏ى فرود تا وقتى ‏که مجدداً سوار مى‏شدیم، او مشغول نماز و ذکر و قرآن و این‏ها مى‏شد. وقتى‏که این تعریفها را کردند، پیامبر (ص) با تعجب از آن‏ها سؤال کردند: پس چه کسى کارهایش را مى‏کرد؟ کسى که وقتى از مرکب پیاده مى‏شود، دائم مشغول نماز و قرآن است، چه کسى غذاى او را مى‏پخت؟ چه کسى وسایل او را فرود مى‏آورد و سوار مى‏کرد؟ چه کسى کارهایش را انجام مى‏داد؟ این‏ها در جواب گفتند: یا رسول اللّه! ما با کمال میل، همه‏ى کارهاى او را انجام مى‏دادیم. پیامبر فرمود: «کلّکم خیر منه»: همه‏ى شما از او بهترید. اینکه او کار خودش را انجام نمى‏داد و به دوش شما مى‏انداخت و خود مشغول عبادت مى‏شد، موجب نمى‏شود که او مرد خوبى باشد. مردِ خوب، شما هستید که کار و تلاش مى‏کنید و حتّى کار دیگرى را هم شما به عهده مى‏گیرید.

با این‏گونه روشها، فضاى زندگى در جامعه‏ى اسلامى، از علاقه‏ى به کار و تلاش زندگى پُر مى‏شود.


 اشاره رهبری به روایت نبوی | پیامبر دربارۀ کسی که شغلی نداشت فرمود:" از چشمم افتاد!" / الذین آمنوا و عملوا الصالحات مصداقش کار کردن است

شناسنامه

رهبر معظم انقلاب:

یک مطلب دیگر این است که همه‌ی کارگرها - چه کارگران ماهر و تحصیل‌کرده‌ی سطح بالا، چه کارگران متوسط و چه کارگران ساده‌ی معمولی - این نکته را باید بدانند که خود نفس «کار» از نظر اسلام، عمل صالح است. این که «انّ الانسان لفی خسر الاّ الّذین امنوا و عملوا الصالحات»؛ این عمل صالحی که انسان را از خسران خارج میکند، این فقط نماز خواندن و روزه گرفتن و زیارت رفتن و ذکر گفتن نیست؛ آنها هم هست؛ اما کارِ وظیفه‌ی زندگی را خوب انجام دادن هم عمل صالح است و یکی از مهمترینهایش «کار» است.

در روایت وارد شده است که اگر پیغمبر میدید یک آدم جوانی و قادر بر کاری نشسته است، تنبلی میکند و کار انجام نمیدهد، میفرمود: «سقط من عینی»؛ از چشمم افتاد. کار، عمل صالح است. شنیده‌اید، پیغمبر دست این صحابی را دید زمخت و پینه‌بسته است؛ فرمود: چرا دستت این‌طور است؟ گفت: یا رسول‌اللَّه! من با این دست کار میکنم. پیغمبر این دست را گرفت و بوسید و فرمود: «هذه ید لا تمسّه النار»؛ آتش، این دست را لمس نمیکند.

عمل صالح بالاتر از این؟! این‌طوری کار کنید. وقتی به کارگاه میروید، وقتی به مزرعه میروید، وقتی به محیط کار میروید، از هر نوع کاری که اسمش «کار» است؛ چه آن کارِ کارگر ماهر و متخصص سطح بالا - که امروز بحمداللَّه کارگرانِ ماهر متخصصِ سطح بالا ما در کشور کم نداریم - چه کارگران متوسط و چه کارگر ساده - آن کارگر ساده هم عیناً همین‌طور است - وقتی پای ماشین میرود یا در هر نقطه‌ای از نقاط کارخانه که میخواهد مشغول کار شود، بداند این کاری که امروز او میخواهد بکند، کاری است که خدای متعال برای این کار به او ثواب و اجر خواهد داد. نفس کار ارزش دارد؛ غیر از اینکه «کار» وسیله‌ی اعاشه و درآمد زندگی است؛ که آن هم به جای خود مطلب مهم و عبادت دیگری است.

شما ببینید اگر در یک کشوری جامعه‌ی عمومی آن کشور به کار با این چشم که کار عبادت است، نگاه کنند آن وقت وضع پیشرفت اقتصادی و علمی آن کشور به کجا خواهد رسید. این منطق اسلام است. لذا اگر ما نسبت به کارگر در هر سطحی احساس ارادت و محبت میکنیم، این گزاف نیست؛ این به خاطر آن است که پشت این احساس محبت و احترام، یک چنین فرهنگ عمیق و غنی اسلامی‌ای وجود دارد.


مطالب مرتبط:

حدیث | پیامبر از هرکسی خوشش میآمد اول از کارش سوال میکرد، اگر بیکار بود میفرمود: از چشمم افتاد

نظرات

ارسال نظر

لطفا قبل از ارسال نظر اینجا را مطالعه کنید

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
دسترسی سریع سخنرانی ها تنها مسیر استاد پناهیان ادبستان استاد پناهیان درسنامۀ تاریخ تحلیلی اسلام کلیپ تصویری استاد پناهیان کلیپ صوتی استاد پناهیان پرونده های ویژه حمایت مالی بیان معنوی پناهیان

آخرین مطالب

آخرین نظرات

بیان ها راهکار راهبرد آینده نگری سخنرانی گفتگو خاطرات روضه ها مثال ها مناجات عبارات کوتاه اشعار استاد پناهیان قطعه ها یادداشت کتابخانه تالیفات مقالات سیر مطالعاتی معرفی کتاب مستندات محصولات اینفوگرافیک عکس کلیپ تصویری کلیپ صوتی موضوعی فهرست ها صوتی نوبت شما پرسش و پاسخ بیایید از تجربه... نظرات شما سخنان تاثیرگذار همکاری با ما جهت اطلاع تقویم برنامه ها اخبار مورد اشاره اخبار ما سوالات متداول اخبار پیامکی درباره ما درباره استاد ولایت و مهدویت تعلیم و تربیت اخلاق و معنویت هنر و رسانه فرهنگی سیاسی تحلیل تاریخ خانواده چندرسانه ای تصویری نقشه سایت بیان معنوی بپرسید... پاسخ دهید...