۹۸/۰۹/۱۷ چاپ ایمیل و پی دی اف

کلیپ تصویری | تفاوت‌های روانشناختی زن و مرد

خاطره جالب علیرضا پناهیان از یک اردوی دانشجویی

شناسنامه

 

متن:

  اینقدر تفاوت‌های روانشناختی بین زن و مرد الآن آشکار شده! مردها کل‌نگرتر هستند، زن‌ها جزءنگرتر هستند، این برای چه کاری بیشتری خوب است، آن برای چه کاری بیشتر خوب است؟ اینقدر تفاوت‌های روانشناختی بین زن و مرد الآن آشکار شده! این برای چه کاری بیشتر خوب است، آن برای چه کاری بیشتر خوب است؟!
تفاوت‌های روانشناختی زن و مرد، تفاوت در نقش‌ها
  تالکود یک چهرۀ برجسته است در مکتب کارکردگرایی در تحلیلش که برای تقسیم کار جنسیتی بین زن و شوهر است، این الگو را که «کسب درآمد و رهبری خانواده بر عهدۀ مرد است و وظایف خانه‌داری و کدبانوگری به عهدۀ زن می‌باشد» را بهترین الگو دانسته. این که اسلام نگفته که. بروید ازش بپرسید چرا؟ «چنانچه زن نقش نان‌آوری را به عهده گیرد خطر رقابت با شوهر پدید می‌آید. این امر برای وحدت و خانواده و هماهنگی خانواده بسیار زیان‌آور است. در هر نظام و سازمان انسانی می‌باید سلسله مراتب وجود داشته باشد و این سلسله مراتب در خانواده ضروری بوده می‌باید فردی از اعضای خانواده در نقش اول و در نقش فرماندهی باشد و خانواده را مدیریت کند.» می‌گوید روح زن و مرد به‌هم می‌ریزد این‌جوری نباشد.
  یک بررسی‌هایی شده برای کودکان زیر پنج سال. «نتایج نشان می‌دهد پسرها به‌طور معناداری انگیزۀ سلطۀ اجتماعی بیشتری از دختران دارند؛ در حالی که دختران در مهارت‌های عاطفی اجتماعی خودتنظیمی نمرۀ بالاتری کسب کرده‌اند. دخترها ترجیح می‌دهند در گروه‌های کوچکتر بازی کنند و یک معمولاً یک دوست صمیمی درجه‌بندی شده دارند، ولی پسرها ترجیح‌شان این است که در گروه بزرگ بازی کنند به اعضای گروه به‌طور یکسان نگاه می‌کنند. پسرها در بازی‌های خودش ترجیح می‌دهند یک نقش در گروه به عهده بگیرند که ممکن است به درگیری بین آنها بیانجامد؛ ولی دخترها ترجیح می‌دهند با هم یک بازی‌ای را انجام بدهند، درگیری ایجاد نشود. پسرها ترجیح می‌دهند دور از خانه بازی کنند، دخترها دوست دارند در حضور یک بزرگتر فعالیت کنند و بازی کنند.»
  اینقدر تفاوت‌های روانشناختی بین زن و مرد الآن آشکار شده! حالا ویژگی‌های زن چیست که دوست دارد یک مردی داشته باشد با قدرت بالا با قدرت پشتیبانی بالا، اینها دیگر چیزهایی نیست که ما الآن توی هیئت و توی منبر بنشینیم سرش صحبت بکنیم! یک‌بار ما دانشگاه تهران رفته بودیم یک اردویی همه جور دختر و پسر بودند اصلاً اردوی مذهبی حزب‌اللّهی نبود. اینها سؤال کردند، تفاوت‌های زن و مرد در اسلام را گفتم. گفتم اصلاً نمی‌خواهد بروید سراغ تفاوت‌های زن و مرد در اسلام. همه‌اش را درش را تعطیل کنید بگذارید کنار. خودتان تفاوت‌های خودتان را با همدیگر می‌فهمید یا نه؟ دیگر حالا گفتند بعضی‌ها آره یا بعضی‌ها نه، گفتم شروع کنیم ما اینجا را تمرین کردن. یکی از سؤال‌هایی که کردم این بود. گفتم دختر خانم‌ها شما دوست دارید شوهرهایتان حرف شما را گوش بدهند ولو شما را دوست نداشته باشند؟ گفتند نه، دوست داشتن برای ما مهم است. گفتم آنهایی که این حرف را می‌زنند دستشان را ببرند بالا. خب همه دارند می‌بینند دیگر، همه دستشان را بردند بالا. بعد همین سؤال را از آقایان کردم. گفتم آقایان‌ها! شما دوست دارید خانم‌هایتان حرف‌تان را گوش بدهند ولو شما را دوست نداشته باشند؟ همه خیلی رندانه گفتند بله. گفتم آنهایی که می‌گویند بله دستشان را ببرند بالا. دستشان را بردند بالا. بعد یک چند دقیقه همۀ‌شان زدند زیر خنده. مرد برایش این، این مهم است که او ازش اطاعت بکند. زن برایش این مهم است که او بهش علاقه داشته باشد! دلش می‌شکند اگر این علاقه نباشد!
حالا یک خانمی یک‌وقت پیدا می‌شود که ماشاءالله خودش یک! چی بگویم دیگر؟ یک آقا پسری هم پیدا می‌شود ماشاءالله گل است. چی بگویم دیگر؟
  پسرها را بعضاً عین دخترها تربیت می‌کنیم، دخترها را بعضاً عین پسرها تربیت می‌کنیم. اینقدر تفاوت‌های روانشناختی بین زن و مرد الآن آشکار شده! این برای چه کاری بیشتر خوب است، آن برای چه کاری بیشتر خوب است؟
«آخرین آمادگی برای ظهور»

 

نظرات

من یک دختر از نیمه اول دهه هفتاد هستم و خب طبیعتا! اکثر خواستگارهام نیمه دوم دهه شصت هستند. اینکه خانواده هاشون هنوز با چه صبر بیش از اندازه ای و با چه روی زیادی میرن خواستگاری بماند! گاهی از راه دادنشون عذاب وجدان میگیرم چرا که احساس میکنم هنوز دخترهای دهه شصتی مجردی وجود دارن که من دارم حق اونها رو میخورم. چون کلا دهه شصت اوج جمعیت بوده و دختر و پسرها همشون زیاد بودن. گاهی هم احساس میکنم شاید هم خودشون، خودشون رو بهتر درک کنند. اصلا این اختلاف سنی رو کی مصوب کرده؟ مگه تو قرآن نیومده که زن و شوهرهای بهشتی همسن و سالند؟ حالا ما میگیم یکی دو سال این ور اون ور. شاید پسری که میره خواستگاری چند سال کوچکتر به خاطر زیبایی میره و دختری که با چند سال بزرگتر ازدواج میکنه به خاطر پول باشه. مگه تو روایت نیومده که به خاطر این چیزا ازدواج نکنید. مگه نه اینکه ان تنصروا الله ینصرکم؟ چرا پسرها و خانواده هاشون حاضر نیستند هزینه دیر ازدواج کردنشون رو خودشون بپردازن و میخوان اون رو با اختلاف سنی جبران کنند؟ مگه برای خدا کاری داره که بعد ازدواج براشون مشکل ایجاد کنه که مثلا دیر بچه دار بشن؟ شاید بگید مرد باید اقتدار داشته باشه و از این حرفها که تفاوت شخصیت افراد رو در نظر نگرفتید، همچنین در این صورت شما یک خانواده رو در نظر گرفتید و نه کل جامعه رو پس من کل نگرترم نمیدونم این حرفها چقدر درسته ولی شاید آخرین آمادگی برای ظهور این باشه که بیشتر به فکر بقیه باشیم.

ارسال نظر

لطفا قبل از ارسال نظر اینجا را مطالعه کنید

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
دسترسی سریع سخنرانی ها تنها مسیر استاد پناهیان ادبستان استاد پناهیان درسنامۀ تاریخ تحلیلی اسلام کلیپ تصویری استاد پناهیان کلیپ صوتی استاد پناهیان پرونده های ویژه حمایت مالی بیان معنوی پناهیان

آخرین مطالب

آخرین نظرات

بیان ها راهکار راهبرد آینده نگری سخنرانی گفتگو خاطرات روضه ها مثال ها مناجات عبارات کوتاه اشعار استاد پناهیان قطعه ها یادداشت کتابخانه تالیفات مقالات سیر مطالعاتی معرفی کتاب مستندات محصولات اینفوگرافیک عکس کلیپ تصویری کلیپ صوتی موضوعی فهرست ها صوتی نوبت شما پرسش و پاسخ بیایید از تجربه... نظرات شما سخنان تاثیرگذار همکاری با ما جهت اطلاع تقویم برنامه ها اخبار مورد اشاره اخبار ما سوالات متداول اخبار پیامکی درباره ما درباره استاد ولایت و مهدویت تعلیم و تربیت اخلاق و معنویت هنر و رسانه فرهنگی سیاسی تحلیل تاریخ خانواده چندرسانه ای تصویری نقشه سایت بیان معنوی بپرسید... پاسخ دهید...