هویت یک عبد - 2
راه رسیدن به عشق خداوند، درک مفهوم عبودیت است
- زمان: محرم 90
- مکان: دانشگاه تهران
- انعکاس در: فارس
- پی دی اف: A5 | A4
- اینفوگرافیک: پیشنهاد دهید
- صوت: دانلود | بشنوید
- کلیپ صوتی: پیشنهاد دهید
حجت الاسلام علیرضا پناهیان در دهۀ اول محرم، در دانشگاه تهران با موضوع «هویت یک عبد» به ایراد سخنرانی پرداختند. گزیدهای از دومین جلسۀ این سخنرانی در ادامه میآید:
راه رسیدن به عشق خداوند چیست؟
- ما نه تنها باید بتوانیم به راحتی بندگی کنیم و از خداوند اطاعت نماییم، بلکه باید بتوانیم عاشقانه این کار را انجام دهیم و البته عاشق بودن هم با اجبار نمیشود، لذا باید با روح و اندیشۀ خود کاری کنیم که با لذت بندگی کنیم واِلا اصلاً بندگی نخواهیم کرد و یا اینکه درست بندگی نخواهیم کرد.
- اگر درست بندگی کنیم، هم زندگی ما معنا پیدا خواهد کرد و رونق میگیرد و هم اینکه گرفتاریهای ما کمتر خواهد شد. با بندگی، خیلی از گرفتاریهای آزاردهندۀ ما کنار میرود؛ چون خیلی از گرفتاریهای ما برای این است که خداوند میخواهد ما را متوجه خودش کند، و بعد از توجه به خداوند دیگر گرفتاریهای ما آزاردهنده نخواهند بود. بعد از اینکه عبد خدا شدیم، گرفتاریها را اصلاً گرفتاری به حساب نخواهیم آورد و حتی از آنها لذت هم خواهیم برد.
تمام کسانی که راه یکشبه را صدساله میروند، حسرت خواهند خورد
- همه دوست دارند عاشق خداوند بشوند اما راه رسیدن به عشق خداوند چیست؟ چه کار کنیم که هم اطاعت و بندگی خداوند برایمان راحت شود و هم فراتر از آن، اینکه با عشق و علاقه، بندگی کنیم؟ یکی از کلیدیترین مفاهیمی که به سرعت این راه را برای ما هموار میکند، توجه به مفهوم «عبد بودن» و درک معنای عبودیت است و قبل از آن باید در مورد اینکه هویت ما چیست و تلقی ما از خودمان چیست عمیقاً تأمل کنیم و بیاندیشیم.
- اگر به این معنا برسیم که ما عبد خدا هستیم، نه تنها اطاعت و بندگی برایمان سهل و آسان خواهد بود و نه تنها به نفسمان دیگر اجازه نخواهیم داد که در مورد اطاعت از اوامر الهی با ما بحث و جدل کند، بلکه عاشقانه به عبادت و بندگی خداوند خواهیم پرداخت و از آن لذت خواهیم برد. اگر به این معنا برسیم، میتوانیم راه صدساله را یکشبه طی کنیم.
اصلاً چرا راهی را که میشود یکشبه پیمود، صدساله بپیماییم؟ همۀ آنهایی که راه یکشبه را صدساله میروند حتماً حسرت خواهند خورد چون حتماً دچار اشتباه شدهاند و گیری در کارشان وجود داشته که با وجود راه کوتاهتر، دور خودشان چرخیدهاند یا از بیراهه رفتهاند.