صوت | مهمترین راه پیشگیری از سقوط انسان و نابودی جامعه
شناسنامه:
- زمان: محرم99
- مکان: هیئت میثاق با شهدا - 11جلسه
- موضوع: مهمترین راه پیشگیری از سقوط انسان و نابودی جامعه
معرفی بحث:
کسی که اصرار دارد همه داشتههایش را نگه دارد، نه تنها به رشد و کمال مطلوب نخواهد رسید؛ بلکه دچار سقوط هم میگردد. اهل داد و ستد بودن، معنای عمیق و فراگیرتری نسبت به برداشتهای متعارف از آن دارد. اهل بده و بستان بودن، لازمه رشد است و ما را به مفهوم بسیار عمیق و مبنایی در دین میرساند؛ مواسات. مواسات، سنگ بنای محکمی را در جامعه پایهگذاری میکند که تفاوت اصلی را میان تمدن اسلامی و تمدن غرب رقم زده و در چارچوب ولایت، تقویت و تعمیق شده و زمینهساز اجرای عدالت است. تحلیل ابعاد موضوع مواسات از نگاه استاد پناهیان، بحث مهمی را در این 11 جلسه سامان داده است.
جلسه اول | مهمترین عامل سقوط انسان و از بینرفتن ایمان چیست؟
- شناخت اولویت زمانه؛ کارکرد مهم مجالس ذکر اهل بیت(ع)
- مجالس ذکر اهل بیت(ع)؛ مجالسی عقلانی
- حکمت و قدرت تشخیص اولویت؛ اصلیترین معرفت انسان
- ایام محرم؛ فرصتی برای کسب حکمت
- پاسخ به یک سؤال در مورد مهمترین موضوع
- یک حقیقت را میتوان از زوایای مختلفی مورد بررسی قرار داد
- مهمترین عامل سقوط انسان و از بینرفتن ایمان چیست؟
- امروز اصلیترین دعوای بین حق و باطل، چیست؟
- چرا بعضیها ایمانشان را از دست میدهند؟
- جهل، مهمترین عامل سقوط انسان نیست چرا که خیلی از اهل علم هم سقوط کردهاند
- بسیاری از خوبیهای اخلاقی، قدرت نگهدارندگی انسان را از سقوط ندارند
- کدام خوبی میتواند عامل نجات انسان باشد؟
- ضرورت توجه به علت هبوط حضرت آدم(ع) به زمین
- آیا تکبر و حسادت می تواند مهمترین عامل سقوط انسان باشد؟
- توجه به علت ولایتمدار نشدن برخی افراد
مدت: | دریافت با کیفیت: [پایین(9MB) | متوسط(23MB) | خوب(47MB)]
جلسه دوم | کمخواستن، مشکل اکثر انسانها
- یک صفت خیلی خوب؛ انسان «همهچیزخواه» بوده و دنبال بهترینهاست
- کسی که از صفت خوب «همهچیزخواهی» دست بردارد، از هویت انسانی خودش فاصله میگیرد
- انسان باید صفت «همهچیزخواهی» را در وجود خود درک کند
- نقدی بر برخی درسهای اخلاق
- کودک باید در هفتسال اول زندگی، «همهچیزخواه» (کمالطلب) بار بیاید
- طاغوت، انسان را به حداقل راضی میکند تا بتواند بر او مسلط شود
- کمخواستن، مشکل اکثر انسانها
- امام حسین(ع) را کسانی به شهادت رساندند که به کم، راضی بودند
- دین، راهنمایی برای کسانی که همۀ خوشبختی را میخواهند
- کمالطلبی و تمامیتخواهی انسان
- توصیه به حداقلها، عامل بیدینی میشود
- ضرورت تولید ادبیات برای معنای عمیق کمالطلبی
- همۀ بدبختیهای انسان از «کم خواستن» است
- دین، راهی برای برداشتن محدودیتها
مدت: | دریافت با کیفیت: [پایین(6MB) | متوسط(20MB) | خوب(40MB)]
جلسه سوم | اهمیت درک «داد و ستد» در دنیا
- حس کمالطلبی انسان چرا و در «کجا» متوقف میشود؟
- انسان در چه موردی اشتباه میکند و زمین میخورد؟
- آیا ولایت اهلبیت(ع) مانع از گمراهی در این گردنه میشود؟
- «نداشتنِ روحیۀ داد و ستد» در دنیا
- آدمِ همهچیزخواه، حاضر نیست چیزی بدهد تا چیزی بگیرد
- لازمه «داد و ستد» در دنیا این است که چیزی بدهی تا چیزی بگیری
- اهمیت درک «داد و ستد» در دنیا
- وقتی لزوم داد و ستد را فهمیدیم، دو بحران پدید میآید: تلاش نکردن و دعا نکردن
- کسی که میخواهد آنچه را دارد، برای خودش نگه دارد؛ متوقف میشود
- جایگاه ایمان به خدا در داد و ستدهای ما کجاست؟
- آسیب محافظهکاری و نگه داشتن داشتهها
- کسی که اهل داد و ستد و معامله نیست، بدیهایش آشکار میگردد
- اگر کسی با خدا تجارت نکند، آنچه را نگه داشته، به نحو دیگری از دست میدهد
- تمرین کنیم که عاشقانه از آنچه داریم، بگذریم
مدت: | دریافت با کیفیت: [پایین(6MB) | متوسط(22MB) | خوب(43MB)]
جلسه چهارم | تأثیر و فلسفه رنج برای پرداختن داراییها
- انسان «همهچیزخواه» است و به هیچ حدی اکتفا نمیکند
- اگر انسان همهچیزخواه نباشد، سرباز قدرتهای زالوصفت میشود
- یک درس اخلاق خوب برای انسانی که همهچیزخواه است
- اگر همهچیزخواهی انسان مانع داد و ستد او شود، انسان نابود میشود
- «امساک از پرداخت»؛ آغاز سقوط فرد و جامعه
- باید آماده باشیم همۀ داشتههایمان را در راه خدا بدهیم
- امساک از پرداخت، خطری بسیار مهلک و نابودکننده
- خدا با تکلیف یا تقدیر، همۀ داراییهای انسان را میگیرد
- آشنایی با فلسفه پرداخت داراییها
- انسان، موجودی انتخابگر است و لازمۀ انتخاب، پرداختن و رنج است
- معنای رنج: چیزی را که دوست داری، از تو بگیرند
- آشنایی جوانان با رنج در نامه 31 نهجالبلاغه
- گاهی رنج به خاطر انتخاب است و گاهی ناشی از تقدیر الهی
- بخشی از رنج انسان بهخاطر انتخابهای اوست
- انتخاب درست رنج کمتری دارد
- تأثیر بعضی از رنجها بر کاهش تکبر انسان
- ما باید رنج پرداختن را تحمل کنیم
مدت: | دریافت با کیفیت: [پایین(8MB) | متوسط(30MB) | خوب(59MB)]
جلسه پنجم | مواسات، یک امتحان بسیار مهم قبل از ظهور
- اگر انسان اضطرار خودش را درک کند، به سمت خدا میرود
- بیایمانی، ریشه در عدم اضطرار به خدا دارد
- توجه به همهچیزخواهی باعث میشود که به کم قانع نباشیم
- در دنیا نمیتوان همهچیز داشت
- قدرت انتخاب، بزرگترین ویژگی انسان
- پیامبر، انتخابگری مردم را از آنها سلب نمیکند
- کار خوب باید با انتخاب خود انسان باشد
- انتخاب کردن با رنج همراه است
- اگر انسان بخواهد چیزهایی را که دارد حفظ کند، ساقط میشود
- انسان باید رنجِ ازدستدادن را تحمل کند
- نقدی بر سود تضمینی بانکها
- مواسات، یک امتحان بسیار مهم قبل از ظهور
- امتحان مواسات در صدر اسلام
- در امتحان مواسات، چه کسانی سقوط میکنند؟
- هر کسی که در امتحان مواسات، بخل بورزد و اهل داد و ستد نباشد، سقوط میکند
- چگونه یک جامعه سقوط میکند و جنایتکار میشود؟
مدت: | دریافت با کیفیت: [پایین(7MB) | متوسط(24MB) | خوب(48MB)]
جلسه ششم | معنای مواسات و اولویت آن برای امروز
- فریبکاری نفس انسان و دشواریهای شناختن نفس
- ارزش شناختن نفس، به اندازه شناختن خداست
- «محاسبۀ نفس» و «استغفار و تضرع»؛ دو راه مهم برای شناختن نفس و مکر آن
- انسان میتواند کارهای خوب را بهخاطر انگیزهها و صفات بدش انجام بدهد
- دشواری تشخیص کار مهمتر در میان چند کار خوب
- ما همیشه و هر لحظه به هدایت خدا احتیاج داریم
- اهمیت پیوند و تعامل مؤمنین با یکدیگر در زمان حاضر
- برای تحقق ولایتمداری یک امتحان بزرگ داریم؛ «رابطۀ بین ولایتمداران»
- دوران «سخنرانی دربارۀ عدالتخواهی» گذشته است ولی همیشه دوران عدالتخواهی است
- مواسات، اولویت امروز ما
- آشنایی بیشتر با مواسات
- «مواسات» صدقهدادن نیست؛ یک سبک زندگی است
- باید بهسوی فرهنگ مواسات برویم
- مهمترینِ مشکلات بشر و جامعۀ بشری «شحّ نفس» است
- زشتی شحّ نفس
- عدالت در جامعهای که مردم اهل شحّ نفس باشند، برقرار نخواهد شد
مدت: | دریافت با کیفیت: [پایین(7MB) | متوسط(25MB) | خوب(50MB)]
جلسه هفتم | اهمیت نگاه تمدنی به مواسات
- خدا با ما تجارت میکند تا برای گرفتن «همهچیز» ظرفیت پیدا کنیم
- با انتخاب، این ظرفیت را پیدا میکنیم که خدا همهچیز به ما بدهد
- «شُحّ نفس و امساک»؛ علت سقوط انسان
- اهمیت نگاه تمدنی به مواسات برای مقدمهسازی ظهور
- اگر انسان بخواهد دوستداشتنیهایش را حفظ کند، کمکم یا ظالم میشود یا بردۀ ظالمها
- با ساختارهای الگوبرداریشده از جامعۀ غربی نمیتوان عدالت را اجرا کرد
- بخل، جمعکنندۀ همۀ بدیها
- بهجای کلمه بخل از کلمۀ «امساک» و برای هر نوع پرداخت، از کلمۀ «انفاق» میتوان استفاده کرد
- تمدنهای مارکسیستی و لیبرالیستی، بر اساس امساک شکل گرفتهاند
- تمدن اسلامی مبتنی بر انفاق است
مدت: | دریافت با کیفیت: [پایین(6MB) | متوسط(20MB) | خوب(39MB)]
جلسه هشتم | کسب آمادگی روحی برای پرداختن در راه خدا
- از انفاق و مواسات میتوان برای ادارۀ جامعه و پیریزی تمدن نوین اسلامی، الگو گرفت
- خداوند میخواهد با آنچه به ما داده است، ما را امتحان کند
- اگر انسان در راه ولیّ خدا انفاق نکند، در راه دشمن خدا انفاق خواهد کرد
- انفاق و مواسات، معنایی بسیار عمیقتر از صدقه دارد
- برای پراخت کردن در راه خدا، باید از خدا بخواهیم که اجازه بدهد و آن را بپذیرد
- مراتب واجب بودن پرداخت
- تفاوتهای پرداختن جان، مال و آبرو
- خدا از هر کسی قربانی قبول نمیکند
- برای به دست آوردن طاقت پرداخت داراییها باید با خدا مناجات کنیم
- نتیجه خوب رسیدن به «حقیقت عبودیت» برای دوری شدن از امساک
- حقیقت عبودیت، «عدم احساس مالکیت» است
- وقتی خودت را مالک چیزی ندانستی برای خودت تدبیر نمیکنی و به تقدیر خدا اعتراض نمیکنی
- کسی که تسلیم تقدیر خدا است، سختیها و مصائب برایش راحت میشود
- یک پیشنهاد برای دلندادن به دنیا: ذهنت خود را به شهادت و سیدالشهدا(ع) مشغول کنیم
مدت: | دریافت با کیفیت: [پایین(8MB) | متوسط(23MB) | خوب(46MB)]
جلسه نهم | آثار و نتایج شکلگیری فرهنگ مواسات در جامعه
- مواسات، درجات بسیار متنوع و بالایی دارد
- مفهوم مواسات، فراتر از صدقهدادن است
- مواسات، نمیتواند مفهومی سکولار باشد
- توجه به دستورات سیاسی و اجتماعی دین
- مواسات، مفهومی بسیار سیاسیتر از عدالت
- اولین اثر انفاق و مواسات، تقویت پیوند اجتماعی بین مردم است
- اخوت اسلامی، با افزایش پیوندهای اجتماعی مردم حاصل میشود
- اثر دیگر فرهنگ مواسات؛ ابوموسیاشعریها به علی(ع) تحمیل نمیشوند
- نتیجه دیگر فرهنگ مواسات، «اقتصاد جمعی» است
- جایگاه اندیشههای راهبردی حضرت آیتالله شاهآبادی در موضوع اقتصاد جمعی
- آشنایی بیشتر با اندیشههای آیتالله شاهآبادی
- شرایط بسیار نامطلوب کشور در حوزه ایجاد کسب و کار
- نکتهای در مورد بیانیه گام دوم انقلاب
- اخوت، تمام رفتارها و روابط اقتصادی را بههم پیوند میزند
- تعاون و همیاری مسلمانان، یگانه راه موفقیت جامعۀ اسلامی در عرصههای اقتصادی
مدت: | دریافت با کیفیت: [پایین(8MB) | متوسط(28MB) | خوب(55MB)]
جلسه دهم | جایگاه ولیّ جامعه در تثبیت گفتمان مواسات
- ولایتگریزی و ولایتستیزی در طول تاریخ
- علت غریب شدن ولیّ خدا چیست؟
- بررسی برخی از تحلیلها در مورد علت تنها ماندن حضرت علی(ع)
- آیا مردم با عدالت حضرت علی(ع) مشکل داشتند؟
- آیا دنیاگرایی و قبیلهگرایی عامل مظلومیت امیرالمؤمنین(ع) شد؟
- نقش ولایت در گفتمان انفاق و مواسات
- اولین نقش ولایت در گفتمان انفاق و مواسات، انگیزهبخشی به افراد است
- امساک و شحّ نفش، چگونه از بین میرود؟
- بررسی نقش ولایت در ترویج روحیه داد و ستدپ
- یک نمونه تاریخی؛ روش پیامبر(ص) در گرفتن زکات
- نقش ولیّ خدا در ایجاد «بسیج عمومی» برای انفاق و مواسات
- نقش امام جامعه در کنترلکردن خواص جامعه
- ولیّ جامعه باید مقتدر باشد تا بتواند مردم را برای انفاق و مواسات، بسیج کند
- راه برقراری عدالت در جامعه، اقتدار ولیّ خداست
- چه کسانی اقتدار ولیّ جامعه را کاهش میدهند؟؛ نمونهای در تاریخ انقلاب اسلامی
- اشارهای به مظلومیت شهید سپهبد قرنی و خیانت لیبرالها
- نقش تضعیفکنندگان ولایت در شهادت امام حسین(ع)
- نقش امام در تعیین محل انفاق و بهدست داشتن اختیار اموال
- اهمیت قدرت مالی امام برای اداره جامعه
مدت: | دریافت با کیفیت: [پایین(10MB) | متوسط(34MB) | خوب(68MB)]
جلسه یازدهم | تفاوت تمدن مبتنی بر انفاق با تمدن غرب
- ابعاد سیاسی و اجتماعی دستورات اخلاقی دین
- دو تمدن امروز جهان؛ تمدن مبتنی بر امساک و تمدن مبتنی بر انفاق
- ضرورت طراحی ساختارهای مبتنی بر انفاق برای رسیدن به عدالت
- اصل عدالتخواهی این است که مطالبات ولیّ جامعه را دنبال کنیم
- تأثیر تقویت فرهنگ مواسات بر ایجاد عدالت
- امتحان الهی در طلب کردن و گرفتن داراییها
- روایتی از امام باقر(ع) در مورد اهمیت پرداخت مالی
- تمدن مبتنی بر انفاق، بدون حضور ولیّ خدا ایجاد نمیشود
- تعابیری از مقام معظم رهبری در مورد نحوه ایجاد عدالت و مشارکت عمومی
- تعابیری از بزرگان در نقد تمدن غرب
مدت: | دریافت با کیفیت: [پایین(9MB) | متوسط(32MB) | خوب(64MB)]
سلام من هنوز به جلسه چهارم هم نرسیرم ولی از نظرات متوجه شدم یه جاهایی سانسور شده جان عزیزتون اجازه بدید خیالمون از مطمئن بودن این سایت راحت باشه