۹۹/۰۶/۰۵ چاپ ایمیل و پی دی اف

کلیپ تصویری | این «گردنۀ خطرناک» را بشناسید

شناسنامه

 

متن:

  انسان‌ها موجودات کمال‌طلبی هستند. چی می‌شود متوقف می‌شوند؟ کجا متوقف می‌شوند؟ چی می‌شود ایمان آورده، حتی ولایت‌مدار هم شده، که هم کمال‌طلبی‌اش تقویت بشود، هم راه به کمال رسیدن را یاد بگیرد، هم انگیزۀ بیشتری برای رسیدن به غایة القصوی آمالش پیدا بکند. ولی متوقف می‌شود بلکه بر می‌گردد! تو دیگر چرا؟! آخر این یک گردنه‌ای است بد گردنه‌ای است رفقا. آدم‌‌هایی که رانندگی هم بلد هستند ممکن است اینجا چپ کنند. این گردنه را دوستان بیایید بشناسیم. این گردنه ربطی به شما ندارد. ویژگی‌ دنیاست.
گردنۀ خطرناک دنیا
  انسان در عین حالی که کمال‌طلب است، خیلی چیزها می‌خواهد، و همه‌چیز می‌خواهد، در معرض یک آسیب بزرگ قرار دارد و آن عدم درک فلسفۀ حضورش در این دنیاست. چه‌جوری؟ بچه‌ها را دیدید؟ کوچولوها، اسباب‌بازی دارند، دارند بازی می‌کنند. یک دفعه‌ای یک اسباب‌بازی دست آن یکی بچه می‌بیند. با همین دارد بازی می‌کند آن را می‌بیند گریه می‌کند. آن را می‌خواهم! بعد بهش می‌گویی که خب باشد عیبی ندارد آن را بهت می‌دهیم این را بده. بالاخره تو با یک دانه اسباب‌بازی می‌توانی بازی کنی، این را بگیر آن را بده. آن هم نمی‌دهد. آن را ازش بگیری دوباره شروع می‌کند گریه کردن. بابا تو الآن می‌توانی با یکی‌اش بازی بکنی. این روحیه را ببینید، حاضر به داد و ستد نیست.
  همین کمال‌طلبی او موجب می‌شود اگر بهش بگویی این اسباب‌بازی کوچکتر را بده اسباب‌بازی بزرگ‌تر را بهت می‌دهم، می‌گوید حالا نمی‌شود هم این باشد هم آن را بدهی؟ توی دنیا هر چی می‌خواهی بهت بخواهند بدهند، یک چیزی ازت می‌گیرند یک چیز دیگر را می‌دهند. آدم همه‌چیزخواه حاضر نیست برای اینکه یک چیزی را بگیرد یک چیزی را بدهد. حتی یک دفعه‌ای اشتباه می‌کند، یک چیز بهتر می‌خواهند بهش بدهند آن چیزی که دارد و کمتر است را هم حاضر نیست بدهد.
  فلسفۀ وجود ما در این دنیا این داد و ستد است. سر این گردنه آدم‌ها سقوط می‌کنند، بدی‌هایشان را نشان می‌دهند. آدم‌ها همه‌چیزخواه هستند. چی می‌شود متوقف می‌شوند؟ توی دنیا محلّ داد و ستد است نمی‌خواهد داد و ستد کند، می‌خواهد نگه دارد برای خودش.
  حضرت آدم برای همین حرف سقوط کرد! ابلیس گفت می‌خواهی اینهایی که داری نگه داری؟ گفت آره! خدا یادش رفت. دشمنی ابلیس یادش رفت. رفت سراغ شجرۀ ممنوعه، برای چی؟ برای اینکه همین‌هایی که دارد نگه دارد. سقوط کرد. اصلاً نمی‌خواست کسی آنها را ازش بگیرد. شیطان آمد چه‌جوری گولش زد؟ گفت می‌خواهی اینها را ازت نگیرند؟! گول خورد!
  حالا خدا در موضوع جهاد چی به ما می‌گوید؟ می‌فرماید می‌آیید جان‌تان را به من بدهید؟ بابا آن پدر ما پدر جدّ ما جان بنا نبود بدهد، فقط فریب خورد سر اینکه می‌خواهی اینها را حفظ کنی؟ بعد الآن خدایا تو آمدی از ما می‌خواهی جان ما را بگیری!
  حالا نترس! آدم ترسید اینها را از دست بدهد. فریب خورد. تو هم داری می‌ترسی اینها را از دست بدهی؟ امیرالمؤمنین فرمود بیایی جهاد عمرت کم نمی‌شود نترس! آرام باشیم. این را بپذیریم. این یک واقعیت است. دنیا محلّ داد و ستد است. اعتقاد به خدا داری تو، این گردنه را چه‌جوری می‌خواهی رد کنی؟ مؤمن و ولایت‌مدار این را باور نکند سقوط می‌کند. این آن نقطه‌ای است که ایمانت باید اینجا را عبور بدهد!
  انسان لحظۀ توقف او چه لحظه‌ای است؟ لحظه‌ای است که به دلیل همه‌چیزخواهی آنچه دارد را می‌خواهد محافظه‌کارانه نگه بدارد. آغاز سقوط انسان این است. می‌گوید من همه چی می‌خواهم فعلاً اینها را داشته باشم تا بقیه‌اش. این آغاز سقوط انسان است.
«منبع: مهم‌ترین راه پیشگیری از سقوط انسان و نابودی جامعه»
«هیئت میثاق با شهدا- جلسه سوم»

 

نظرات

فداتون بشم آقای دانا

بله،درسته

خدایا خودت توان و صبرشو بده به حق حسین(علیه سلام)

یا ابالغوث الدرکنی

سلام استاد..

درست گفتید این همه چیز خواهی دردسر شده.

آخه قبول کردن و تسلیم شدن هم سخته..صبر میخواهد و دل مطمئن..خدا به همه عطا کند

ارسال نظر

لطفا قبل از ارسال نظر اینجا را مطالعه کنید

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
دسترسی سریع سخنرانی ها تنها مسیر استاد پناهیان ادبستان استاد پناهیان درسنامۀ تاریخ تحلیلی اسلام کلیپ تصویری استاد پناهیان کلیپ صوتی استاد پناهیان پرونده های ویژه حمایت مالی بیان معنوی پناهیان

آخرین مطالب

آخرین نظرات

بیان ها راهکار راهبرد آینده نگری سخنرانی گفتگو خاطرات روضه ها مثال ها مناجات عبارات کوتاه اشعار استاد پناهیان قطعه ها یادداشت کتابخانه تالیفات مقالات سیر مطالعاتی معرفی کتاب مستندات محصولات اینفوگرافیک عکس کلیپ تصویری کلیپ صوتی موضوعی فهرست ها صوتی نوبت شما پرسش و پاسخ بیایید از تجربه... نظرات شما سخنان تاثیرگذار همکاری با ما جهت اطلاع تقویم برنامه ها اخبار مورد اشاره اخبار ما سوالات متداول اخبار پیامکی درباره ما درباره استاد ولایت و مهدویت تعلیم و تربیت اخلاق و معنویت هنر و رسانه فرهنگی سیاسی تحلیل تاریخ خانواده چندرسانه ای تصویری نقشه سایت بیان معنوی بپرسید... پاسخ دهید...