کلیپ تصویری | عدالت یا مواسات؟
در چه جامعهای میشود عدالت را اجرا کرد؟ چه کسانی میتوانند عدالت را اجرا کنند؟
شناسنامه
- تولید: بیان معنوی
- زمان: 06:07
- منبع: مهمترین راه پیشگیری از سقوط انسان و نابودی جامعه
- دریافت با کیفیت (پایین(10مگابایت) | متوسط(15مگابایت) | بالا (20مگابایت) | صوت)
- آپارات | یوتیوب
متن:
امام باقر(ع) در کتاب کافی شریف میفرماید «أَنَّ أَمِیرَ الْمُؤْمِنِین»، امیرالمؤمنین (علیهِ صلواتُ المُصَلّین) شنید یک مردی میگوید «إِنَّ الشَّحِیحَ أَغْدَرُ مِنَ الظَّالِمِ»؛ کسی که خسیس است این معذورتر است از کسی که ظالم است. ظالم بدتر است. امیرالمؤمنین علی(ع) بهش چی فرمود؟ فرمود «کَذَبْتَ»؛ دروغ گفتی، اشتباه کردی؛ «إِنَّ الظَّالِمَ قَدْ یَتُوبُ وَ یَسْتَغْفِرُ وَ یَرُدُّ الظُّلَامَةَ عَلَی أَهْلِهَا»؛ کسی که ظالم است ممکن است توبه کند، ممکن است دست از ظلمش بردارد و بعد میتواند برود جبران کند. ظلم کرده، چون ظلم یک آثاری دارد که آدم را به غلطکردن میتواند وادار بکند، قبحش آنقدر بالا نیست که شُحّ نفس! که همان خساستی که تو میگویی قباحتاش بالاست.
یک کسی خسیس باشد فوقش پول به کسی نداده! این که کاری نکرده. اویی که ظلم کرده دزدی کرده بدتر است. میفهمید دوستان من؟ متوجه هستید چی میفرماید امیرالمؤمنین؟ نمیفرماید ظالم را رها کن. در واقع میفرماید ظالم را راحت میشود گیر انداخت. میشود مچش را گرفت. ظلم را راحتتر میشود توی جامعه جمع کرد. ولی شُحّ نفس چی؟ چرا امیرالمؤمنین علی(ع) میفرماید شُحّ نفس بدتر است؟
جامعهای که همه اهل بُخل باشند، اینقدر توی آن جامعه ظلمهایی که نمیشود جلوگیری کرد پیش میآید که دیگر هیچکس نمیتواند از آن ظلمها بازداری کند. حتی علی بن ابیطالب (علیه آلاف التحیة والثناء.) جامعهای که به دست امیرالمؤمنین دادند جامعهای بود که مردم را برخوردار از شُحّ نفس کرده بودند، اسیر و ذلیل شُحّ نفس کرده بودند. امیرالمؤمنین علی(ع) آمد در اوج عدالت توی این جامعه نصرتاش نکردند غریباش گذاشتند، تنهایش گذاشتند، دق کرد از دست مردم! و من به شما عرض کنم عادلانهترین حکومتها هم که عدل را مبنا قرار بدهد در میان مردمی که فرهنگ شُحّ نفس بینشان پذیرفته شده است موفق نخواهد بود. نمونۀ آن حکومت علی بن ابیطالب(ع) در اوج عدالت ولی در میان مردم مبتلا به شُحّ نفس! این شُحّ نفس را بکَن بگذار امام زمان بیاید حکومت عدلش را برقرار کند.
الآن شما اعضاء خیمۀ اباعبدالله الحسین هستید در لشکرگاه حضرت ولیعصر ارواحنا له الفداه آمدید. وقتی آمدی توی ارتش، ارتش یک یگان تحت فرماندهی حضرت ولیعصر(ع) است به اعتقاد ما. شما آنچه که سربازان حضرت ولیعصر باید آموزش ببینند باید بهت بگویند. به سرباز حضرت ولیعصر بگویند آقا عدالت بورز؟ به او باید بگویند نان خشک بیشتر نباید بخوری! آمادهای برای این صحنه یا نه؟
بندۀ گوینده خودم هیچ ادّعایی ندارم. بارها از من خواستند بیایم اینطرف و آنطرف، انتخابات، چی، مردم میشناسند پست اینها؛ گفتم من معتقدم یک کسی که مسئول میشود خیلی باید زاهد بشود؛ خیلی بیشتر از اینی که همین الآن، همین الآن نمایندگان فعلی مجلسمان که بهشان امیدواریم هستند! و من خودم نمیتوانم آنقدر زاهد زندگی کنم. من زندگی امام و مقام معظم رهبری از جسته و گریخته که میشنوم خیلی زهد پیشه میکنند. مسئولان باید به ایشان تأسی کنند. به مسئولی که میخواهد به مستضعفان خدمت بکند بگو شما فعلاً خودت بیا با مواسات رفتار بکن، زندگی بکن، زاهدانهتر زندگی بکن، ببینیم چی میشود. بعضیها ناشنوا بودند بنده این حرفها را میزدم سالهای قبل که چرا اصلاً یک کسی مسئول میشود وقتی که یک امکاناتی دارد بهش حقوق میدهند؟ مگر امیرالمؤمنین کیسۀ آذوقۀ خودش را نشان نداد فرمود این از بیتالمال نیست این از صحرای خودم است، از دارایی خودم است. وقتی در حدّ برداشت حقوق ما برویم به سمت مواسات «چون که صد آمد نود هم پیش ماست»؛ دیگر دزدیها هم قطع خواهد شد، اجرای عدالت یعنی دادن امکانات مساوی و متناسب استعدادها برای همه مسلّم فراهم خواهد شد.
کسانی عدالت را در جامعه برقرار خواهند کرد که اهل مواسات باشند، اهل ایثار باشند. اگر ما این بُخل را ازش فاصله بگیریم اتفاقهای فوقالعادهای در زندگیمان خواهد افتاد! بعد در فرهنگ جامعه بخلورزی وقتی منحوس و محکوم شد، بیعدالتی دیگر اصلاً جا نخواهد داشت!
ارسال نظر
لطفا قبل از ارسال نظر اینجا را مطالعه کنید