۹۹/۱۱/۲۲ چاپ ایمیل و پی دی اف

سینما، بهترین ابزار تعالی بشر

شناسنامه

 

متن:

  سینما برای دین بیشتر از سخنرانی به‌درد می‌خورد. پیامبر اکرم فرمود «کُونُوا دُعَاةَ النَّاسِ‏ بِغَیْرِ أَلْسِنَتِکُمْ»؛ با زبان‌تان مردم را دعوت نکنید، با رفتارتان مردم را دعوت بکنید. و سینما محلّ نمایش رفتار است. خیلی چیزها را ما بالای منبرها می‌گوییم غصّه می‌خوریم که چرا برای این چیزها فیلم ساخته نشده. اگر فیلم ساخته شده بود شاید در یک فیلم صحبت‌های یک دهه منتقل می‌شد.

 مجری: نکتۀ جالبی است!

 و ما سینما را اکثراً دینی می‌دانیم هرچند اکثریت، اکثریت فیلم‌هایی که در تاریخ سینما وجود دارد ممکن است در خدمت دین نباشد، ولی این اشتباهی است که اتفاق افتاده. فکر می‌کنم در آینده سینما خیلی دینی‌تر از گذشته خواهد بود.

 مجری: یعنی شما کلاً سینما را دینی می‌دانید؟

 سینما ابزازی است برای انتقال حرف‌هایی که به‌سادگی با الفاظ قابل انتقال نیست؛ و دین بیشتر نیاز دارد به سینما و سینما بیشتر به کار دین می‌خورد تا به چیز دیگری. سینما به درد به‌تجربه‌رساندن اموری می‌خورد که مردم به‌سختی آن را تجربه می‌کنند. نه اینکه سینما بیاید تکرار بکند همان تجربیاتی که همۀ مردم این تجربیات را دارند.

 مجری: آخر تا آنجا که من شنیدم برخی می‌گفتند سینما یک تکنولوژی است که از غرب آمده و نیازی نیست و به نوعی درونش...

 بنده این نگاه را قبول ندارم. سینما قبل از اینکه محصول تکنولوژی و تمدن غرب با همۀ نقاط ضعفی که دارد باشد، محصول عقل و اندیشه و نیاز بشر است. این بشر جستجوگر هست که «یُرِیدُ الْإِنْسَانُ لِیَفْجُرَ أَمَامَهُ»؛ پرده‌ها را از جلوی چشم خودش می‌خواهد بردارد. با پردۀ سینما یک کمی می‌خواهد این کار را بکند. سینما پنجره‌ای است به جهانی که می‌تواند در اطراف ما باشد و ما دسترسی نداریم به آنها نگاه بکنیم. حالا از این پنجره خیلی‌ها سوءاستفاده می‌کنند آن یک بحث دیگری است. پس ذات سینما می‌تواند خیلی دینی باشد، می‌تواند خیلی در خدمت دین قرار بگیرد، می‌تواند خیلی به دین خدمت بکند و ما انتظار داریم در یک فیلم سینمایی، در یک سریال تلویزیونی، بالاخره چیزی از جنس این پرده، حقایق، واقعیت‌هایی به مردم گفته بشود که مسیر تکاملی حیات بشر سرعت بگیرد. انتظار داریم سینما خیلی بیشتر از این، در خدمتِ نه دین، حیات بشر قرار بگیرد! بدون حتی بکار گرفتن ادبیات دینی، بدون اینکه از گنبد و بارگاه تصویر بگیرند، بدون اینکه بخواهند فیلم مستقیم دینی در ارتباط با اولیاء خدا و شخصیت‌های تاریخی دین بسازند. بدون اینکه بخواهند فیلم مسجد و محراب و منبر بسازند، سینما خیلی می‌تواند به تعالی بشر کمک بکند.

 سینما به درد به‌تجربه‌رساندن اموری می‌خورد که مردم به‌سختی آن را تجربه می‌کنند. انتظار داریم سینما خیلی بیشتر از این، در خدمتِ نه دین، حیات بشر قرار بگیرد!

نظرات

فوق العاده،دستبوس حاجاقای پناهیان و مومنان زحمتکش موسسه ی بیان معنوی هستم امیدوارم روز افزون به توفیقاتتون اضافه بشه و هرچه سریعتر جاهلان رو از خواب جهلشون دربیارید.

ارسال نظر

لطفا قبل از ارسال نظر اینجا را مطالعه کنید

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
دسترسی سریع سخنرانی ها تنها مسیر استاد پناهیان ادبستان استاد پناهیان درسنامۀ تاریخ تحلیلی اسلام کلیپ تصویری استاد پناهیان کلیپ صوتی استاد پناهیان پرونده های ویژه حمایت مالی بیان معنوی پناهیان

آخرین مطالب

آخرین نظرات

بیان ها راهکار راهبرد آینده نگری سخنرانی گفتگو خاطرات روضه ها مثال ها مناجات عبارات کوتاه اشعار استاد پناهیان قطعه ها یادداشت کتابخانه تالیفات مقالات سیر مطالعاتی معرفی کتاب مستندات محصولات اینفوگرافیک عکس کلیپ تصویری کلیپ صوتی موضوعی فهرست ها صوتی نوبت شما پرسش و پاسخ بیایید از تجربه... نظرات شما سخنان تاثیرگذار همکاری با ما جهت اطلاع تقویم برنامه ها اخبار مورد اشاره اخبار ما سوالات متداول اخبار پیامکی درباره ما درباره استاد ولایت و مهدویت تعلیم و تربیت اخلاق و معنویت هنر و رسانه فرهنگی سیاسی تحلیل تاریخ خانواده چندرسانه ای تصویری نقشه سایت بیان معنوی بپرسید... پاسخ دهید...