کلیپ تصویری | عملیاتی کردن مفاهیم دینی، علت اصلی غربت عجیب امیرالمؤمنین(ع) بود
شناسنامه
- تولید: بیان معنوی
- زمان: 09:25
- منبع: میلاد امیرالمؤمنین علی(ع)/ دانشگاه تهران امامزاده قاضی الصابر(ع) - 99/12/06
- دریافت با کیفیت (پایین(21مگابایت) | متوسط(31مگابایت) | بالا(66مگابایت) | صوت)
- آپارات | یوتیوب
متن:
چرا امیرالمؤمنین علی(ع) اینقدر مظلوم واقع شدند؟ هر چند علی بن ابیطالب(ع) سنّ کمی داشتند آن زمان، ولی آخر شخصیت معمولیای نیست. بعد در تمام جنگها پیشتازتر، در تمام فضائل معنوی پیشتازتر. آنوقت این همه مظلوم واقع بشوند و آن همه پشتیبانیهای پیامبر گرامی اسلام تقریباً هیچ اثری ندارد. چرا؟ شاید مهمترین دلیل این باشد که امیرالمؤمنین علی(ع) مأمور بودند مفاهیم دینیای را که رسول خدا فرمودهاند عملیاتی کنند، در جامعه عینیّت ببخشند، تحقّق بدهند به این مفاهیم. و این یک مسئلۀ بسیار مهم است؛ عملیاتیکردن مفاهیم دین.
اجازه بدهید من سخن مقام معظم رهبری را خدمت شما در این باره قرائت بکنم. ایشان یک جملۀ خیلی مهمی را بیان فرمودند.
مقام معظم رهبری:
«یکی از نیازهایی که همۀ جوامع اسلامی و همۀ کشورهای اسلامی مورد ابتلاءشان هست و به آن نیاز دارند به خصوص کشور عزیز ما که بحمدلله با نظام اسلامی اداره میشود به آن نیاز دارد عبارتست از اینکه ما مفاهیم اسلامی را به مرحلۀ عمل و به عرصۀ عمل بکشانیم. منظومۀ معرفتی و ارزشی اسلام یک مجموعۀ مفاهیمی است؛ آوردن این مفاهیم به میان مردم و آنها را به مرحله و منصۀ عمل درآوردن یک کار بسیار بزرگ و مهمی است که ما هر جا این کار را نسبت به هر یک از این مفاهیم انجام دادیم، برای ملت و کشور و برای آبروی اسلام و جمهوری اسلامی ارزشمند بود؛ هر جا غفلت کردیم خب محروم ماندیم. در واقع عرض بنده این است که عناوین و مفاهیم معرفتی اسلام جنبۀ عملیاتی، ترجمۀ عملیاتی پیدا کند و عمل به آنها ممکن و رایج بشود. که این به خودیِ خود نمیشود و احتیاج به تلاش دارد.» «عناوین و مفاهیم معرفتی اسلام جنبۀ عملیاتی پیدا کند.»
«عملیاتیکردن مفاهیم دینی.» شما این مفهوم برایتان آشنا نیست «عملیاتیکردن مفاهیم دینی»؟ این چیست؟ در صدر اسلام چی به این میگفتند؟ «عملیاتیکردن مفاهیم دینی»، بنده میخواهم عرض بکنم که همان چیزی است که علّت مظلومیت فوقالعاده و عجیب امیرالمؤمنین علی(ع) شد. در این باره این سمَت رسماً توسط رسول خدا به علی بن ابیطالب(ع) داده شده و روایاتی وجود دارد روایات بسیار کلیدی.
من ابتدا یک آیۀ قرآن را بخوانم که نزدیک به این معناست، و بعد روایتی و بعد روایت دیگر که تصریح به این معنا دارند. ابیبصیر میگوید که من از امام باقر(ع) پرسیدم معنای این آیۀ قرآن چیست؟ که خداوند متعال میفرماید: «إنّما أنتَ مُنذرٌ و لکُلِّ قَومٍ هاد»؛ تو منذر هستی و برای هر قومی هدایتکنندهای هست. «و قالَ رَسولُ اللَّهِ(ص): «أَنَا الْمُنْذِرُ وَ عَلِیٌّ الْهَادِ»؛ من منذر هستم و علی هدایتکننده. منذر نسبتش با هدایتکننده ببینید چگونه است؟ منذر حرکتدهنده است، منذر بیدار کننده است، منذر تحریککننده است، منذر در واقع آغاز بیداری را رقم میزند. ولی هدایتکننده چگونگیها را بیان میکند، هدایتکننده مسیر را با انسان همراهی میکند، هدایتکننده کاری میکند که انسان تا مقصد و مقصود به نتیجه برسد، هدایتکننده خیلی سمَت برجستهای است که رسول خدا به امیرالمؤمنین علی(ع) میدهند.
با منذر انذاردهنده آنقدر دشمنی نمیشود که با هدایتکننده آنقدر دشمنی میشود. ما طلبهها بعضی وقتها برای اینکه باهامون دشمنی نشود میرویم نقش منذر را ایفا میکنیم. در هدایت، خصوصاً هدایت عملی، خصوصاً در عرصۀ عمل، مفاهیم را روشنکردن نمیآییم. بهتر است در کلّیات ابوالبقاء بمانیم. میگوییم کلاً ولایت چیز خوبی است. حالا ولایت چیست که ولایت چیز خوبی است؟ یک کمی جزئیتر صحبت کن. جزئیتر صحبت بکند بحثاش سیاسی میشود. اینزمانیتر حرف بزن که دیگر آن که دیگر میشود تندرو.
مثلاً همه معتقدند که ما سیاست در اسلام داریم. خب داریم. سیاست عرصۀ عینی و عملی بسیاری از آگاهیها و فرامین دینی است. حالا میشود اینها را تبیین کنید برای ما؟ خب تبیین کنی که میزنندت! پدرت را درمیآورند! میگوید من کلاً میگویم، حالا مصداقی وارد نمیشوم. آخی، الهی فدای امیرالمؤمنین علی(ع) بشوم که مصداقی وارد میشد. با آن همه دانش، چهجور مظلوم واقع شد؟ چون ایشان تأویل آیات قرآن را دنبال میکردند، مصداقی میرفتند توی میدان. یک ذره برای خودش حاشیۀ امنیت درست نکرد با کلّیگویی. شفاف کرد مسائل را. اینقدر که دیدید با او چه کردند! چه بغض عجیبی از او در دلها نگه داشتند؟! شما فکر میکنید چهکار کرده بود مگر امیرالمؤمنین؟ با آن همه فضائل. این همه علم، آن همه حکمت، این همه حلم، اینقدر غریب میشود که کسانی که اهل جبهۀ حق هستند مثلاً مسلمان هستند ایشان را لعن کنند؟ بلاتشبیه، نعوذ بالله، زبانم لال، امیرالمؤمنین علی(ع) شأنشان بالاتر از این است که ایشان را ما علماء زمان خودمان را با ایشان مقایسه کنیم. ولی ببینید، اگر یک عالمی محترم بود، یا مردم خیلی رشد یافتند، یا این عالم مثل امیرالمؤمنین عمل نمیکند. و الّا او که داراییهایش بیشتر بود برای محترمشدن و محترم باقیماندن. که البته من به مردم زمانۀ خودمان هم خیلی احترام میگذارم ها! خیلی رشد کردند. ولی اهل علم هم گاهی رعایت میکنند، خیلی تبیین نمیکنند. میبینی؟ یعنی میگوید ببین همه را که نباید آدم واضح بگوید.
چرا امیرالمؤمنین علی(ع) اینقدر مظلوم واقع شدند؟ شاید بتوانیم بگوییم مهمترین دلیل، شاید مهمترین دلیل این باشد که امیرالمؤمنین علی(ع) مأمور بودند مفاهیم دینیای را که رسول خدا فرمودهاند عملیاتی کنند، در جامعه عینیّت ببخشند، تحقّق بدهند به این مفاهیم، و این یک مسئلۀ بسیار مهم است. «عملیاتیکردن مفاهیم دین.»
سلام علیکم، خیلی ممنون این ویدیو راقرار دادید حاج آقا پناهیان خیلی خیلی تشکر میکنم سپاس که درباره این موضوع که موانع عمل به دین ومظلومیت
امیر المومنین امام علی علیه السلام به واسطه مردم زمان که مصداق آن یا أَشْبَاهَ الرِّجَالِ وَ لاَ رِجَالَ !هستند وکم خرد وبه کم قانع شده اند رابیان کردید اگر امکان
دارد در درباره این موضوع بیشتر سخنرانی کنید التماس دعا دارم
باتشکر