صوت | تاریخ بعثت و عصر ظهور
شناسنامه
معرفی بحث:
اگر بخواهیم در مورد ظهور و مقدمات فرج، اطلاعات دقیقی کسب کنیم باید بستر ظهور پیامبر گرامی اسلام(ص) را شناسایی و تولد دین را با دقت مطالعه کنیم. اگر کسی بخواهد دین را بشناسد باید پیدایش دین را بشناسد. اگر کسی بخواهد تاریخ اسلام را بشناسد باید از آغاز شروع کند. اگر کسی بخواهد غدیر و کربلا را بشناسد باید ببیند از اول دعوا سرِ چه بود؟ باید حتی قبل از ظهور اسلام و بستر پیدایش آن در جامعه، در فرهنگ مردم، در معنویت مردم، در خوبیها و بدیهای مردم دوران جاهلیت را بررسی کرد. ما تا دوران جاهلیت را نشناسیم متوجه نمیشویم که فلسفۀ اقدامات آخرین پیامبر چه بود؟ چرا علیرغم خوبیهایی که جامعۀ قبل از بعثت داشت، مردم با پیامبر اکرم(ص) مخالفت و بلکه دشمنی کردند. آنها که برای ظهور پیامبر لحظهشماری میکردند و پیامبر(ص) را از قبل میشناختند و قبولش داشتند، چرا میخواستند پیغمبر را بکشند؟ آنها منتظر ظهور آخرین پیامبر بودند. وقتی این مطالب را بدانیم شاید متوجه شویم که چرا امامزمان(ع) نمیآید. ما تا این معمّا را برای خودمان حل نکنیم، نمیتوانیم معمای ظهور را حل کنیم و صرفاً دربارۀ ظهور، خیالپردازی خواهیم کرد.
با توجه به همین مطالب حجت الاسلام پناهیان در این سلسله جلسات به طرح و بررسی موضوعات ذیل پرداخته است: ضرورت شناخت خوبیها و بدیهای جامعۀ دوران جاهلیت، اشتراکات بعثت پیامبر(ص) و ظهور امام زمان(عج)، مهمترین چالشها در بعثت و ظهور و علل آنها، اهمیت بعد سیاسی دین و رابطۀ آن با ابعاد اعتقادی، اخلاقی، معنوی و ...، جایگاه و نقش اشراف و بزرگان جامعه، علل عدمحمایت مردم از پیامبر، حکمتهای امتحانات بعثت و ظهور، ویژگیهای دولت و جامعۀ کریمه و اسباب تأسیس و بقای آن و ...
جلسۀ اول| (1400.01.25): مناسبات سیاسی و قدرت، موضوع
مدت: |دریافت با کیفیت: [پایین(2MB) | متوسط(8MB) | خوب(17MB)]
- علت دشمنی مردم مکه با پیامبر(ص)، علیرغم خوبیهایشان
- لزوم شناخت بستر ظهور پیامبر اسلام(ص) برای شناخت ظهور و مقدمات فرج
- نقش شناخت نادرست از آغاز شکلگیری اسلام در سطحی بودن ذهنیتها دربارۀ اصل دین
- ضرورت شناخت دوران جاهلیت برای فهم فلسفۀ اقدامات پیامبر(ص)
- لزوم دیدن خوبیهای مردم دورۀ جاهلیت در کنار بدیهای آنها
- چرا منتظران ظهور پیامبر(ص) با او دشمنی کردند؟
- عیب «سطحینگری» خودمان را برطرف کنیم
- دشمنان پیامبر(ص) را به هر بدیای محکوم نکنیم؛ آنها خیلی از خوبیها را هم داشتند
- مدعیان معنویت و دینداری میخواستند پیامبر(ص) را بکُشند، نه ملحدینِ خدانشناس!
- ما باید خیلی بهتر از مردم دوران جاهلی باشیم تا امامزمان(عج) بیاید
- بعضیها با آمدن دین، بدتر میشوند!
جلسۀ دوم| (1400.01.26): مهمترین چالش در بعثت و ظهور، سیاست و ولایت
مدت: |دریافت با کیفیت: [پایین(3MB) | متوسط(10MB) | خوب(21MB)]
- عدم آشنایی با تاریخ اسلام، علت غیرسیاسی دانستن دین
- درک کردن بُعد سیاسی دین، مشکل است
- سیاست، مهمترین چالش ظهور امام زمان(عج) و بعثت پیامبر اکرم(ص)
- چرا مردمی که قبل از بعثت، پیامبر را دوست داشتند بعد از بعثت با او دشمن شدند؟
- تصور نادرست اکثر مردم از دوران جاهلیت به صورت «سیاهی مطلق»
- امامصادق(ع): عرب همواره به بخشی از دین حق پایبند بود
- پیامبر در یکی از مذهبیترین و اخلاقیترین محیطها مبعوث شد
- «ظن جاهلیت» بیخدایی نبود، تصور غلط دربارۀ خدا بود
- فرق بین جاهلیت و اسلام، ولایت و سیاست است نه اعتقاد به خدا
جلسۀ سوم | (1400.01.27): جداییناپذیری بعد سیاسی دین از اعتقادات، اخلاق و معنویت
مدت: |دریافت با کیفیت: [پایین(4MB) | متوسط(12MB) | خوب(25MB)]
- علت عدم پیروزی و استقرار کامل دین در زمان پیامبر(ص)
- اصل اختلاف پیامبر(ص) و دشمنان بر سر چه بود؟
- انحصار دین در اخلاق و معنویات و اعتقادات، یک تصور نادرست است
- دو خطای مهم عموم مردم دربارۀ بعد سیاسی دین
- سوءاستفاده از حدیث «إِنَّمَا بُعِثْتُ لِأُتَمِّمَ مَکَارِمَ الْأَخْلَاقِ» در جهت نفی «بُعد سیاسی دین»
- عدم جدایی بُعد سیاسی دین از بُعد اخلاقی و اعتقادی
- تفکیک بُعد سیاسیِ دین از بُعد اخلاقی، نشانۀ عدم شناخت درست اخلاق
- اهمیت و لزوم رعایت اخلاق برای «مدیر جامعه» نسبت به سایر افراد
- آیا یک مسئول مملکت نباید توکل داشته باشد؟
- دروغ گفتن به یک فرد بدتر است یا به یک جامعه؟
- درهمتنیدگی اخلاق، اعتقادات و سیاست در اسلام
- نادرستی اعتقاد غیرسیاسی به امام
- برای امامرضا(ع) روضۀ سیاسی هم بخوانیم
- چرا مأمون، امام رضا(ع) را به شهادت رساند؟
- خطا بودن نگاه غیرسیاسی به ماجرای شهادت امام حسین(ع)
جلسۀ چهارم | (1400.01.28): مناسبات سیاسی و قدرت، موضوع اصلی دشمنی با پیامبر اکرم(ص)
مدت: |دریافت با کیفیت: [پایین(4MB) | متوسط(13MB) | خوب(26MB)]
- کنار گذاشتن بخشهایی از دین، تشابه سکولارهای جدید و قدیم
- لزوم دانستن خوبیهای دوران جاهلیت برای شناخت «جاهلیت مدرن»
- وجود مخالفان پیامبر اکرم(ص) در زمان ما
- اعتقاد مشرکین زمان پیامبر(ص) به بتها به عنوان «واسطه و شفیع» نزد خداوند
- اعتقاد دشمنان پیامبر(ص) به وجود و خالقیت خداوند
- قریش، منتظرانی که مخالف پیامبر(ص) شدند
- مشکل مخالفان پیامبر(ص)، اعتقاد به خدا نبود
- آسان شدن برخی از احکام سختگیرانه توسط اسلام
- جهاد کبیر پیامبر(ص) علیه کفار بر سرِ یک موضوع سیاسی
- مؤثرترین حرف دشمنان علیه پیامبر(ص)، یک حرف اخلاقی
- دشمنی با پیامبر(ص)، به دلیل تغییر برخی احکام مانند حج و عبادات نبود
- مفهوم بدیهای ذکرشده از عرب جاهلی در قرآن و روایات
- «قومگرایی» دلیل دشمنی با پیامبر نبود
جلسۀ پنجم | (1400.01.29): علل ایجاد چالش سیاسی در جامعه با بعثت پیامبر
مدت: |دریافت با کیفیت: [پایین(4MB) | متوسط(14MB) | خوب(28MB)]
- مشکل اصلی قریش و مشرکین مکه با پیامبر(ص)، قدرت و سیاست
- چرا بعثت پیامبر(ص)، چالش سیاسی ایجاد میکند؟
- علت اول: نیاز پیامبر به «فضای آزاد» برای هدایت مردم
- علت جنگیدن پیامبر با زورگویان، ایجاد فضای آزاد برای مردم
- آزادی جامعه از بردگیِ زورگوها، فراهمکنندۀ فضا برای هدایت مردم
- نیاز پیامبر به قدرت برای آزادی مردم
- آزادی، لازمۀ دین
- مأموریت پیامبر در برداشتن فشار زورگوها از سر مردم
- علت دوم: بههم ریختن ساختار قدرت در جامعه، با ایجاد نظام ارزشی جدید
- چه کسانی با نظام ارزشیِ دین، مشکل دارند؟
- ناخوشایند بودن ساختار دینی برای اهلقدرت
- علت سوم: لزوم ریاست باتقواترین فرد بر جامعه
- ضرورت تقوا در عرصۀ سیاست، به علت دشوار بودن کنترل افراد
- نواقص نظام انتخاباتی، علت مشکلات در جوامع بشری
- موضوع مهمترین قَسَم قرآن، ولایت مطلقۀ پیامبر(ص)
- چرا بعثت یک اتفاق سیاسی است؟
- انتقال قدرت به پیامبر(ص)، علت درگیر شدن قریش با پیامبر(ص) بلافاصله از بعثت
- کلامی از یک حکیم بزرگوار، دربارۀ علت اصلی دشمنی با پیامبر(ص)
جلسۀ ششم | (1400.01.30): ماهیت سیاسی اجتناب از طاغوت
مدت: |دریافت با کیفیت: [پایین(2MB) | متوسط(8MB) | خوب(16MB)]
- لزوم شناخت جاهلیت و علت درگیری آنها با پیامبر(ص) برای مقدمهسازی ظهور
- قدرت و سیاست، تنها علت مخالفت سران مکه با پیامبر(ص)
- سیاسی بودن «اجتناب از طاغوت»
- «کفر به طاغوت»، شرط پایداری و دوام ایمان
- رسالت انبیاء(ع)، آزادسازی جامعه از «طاغوت»
- طاغوت مکه، آغازکنندۀ درگیریها با پیامبر اکرم(ص)
- ابوجهل: محمد(ص) راست میگوید ولی من نمیپذیرم همهچیز در دست «بنیقصی» باشد
- استدلالی بر سیاسی بودن مخالفت کفّار قریش با پیامبر(ص)
جلسۀ هفتم | (1400.01.31): «پذیرش مدیریت پیامبر(ص)»، محور کفر و ایمان
مدت: |دریافت با کیفیت: [پایین(3MB) | متوسط(10MB) | خوب(20MB)]
- اشکال شیوۀ آموزش دین در مدارس و محیطهای عمومی
- فرق بیدینی و دینداری در پذیرش اصل وجود خدا و نبوّت نیست
- آموزش دینمان را از کجا آغاز کنیم؟
- انبیاء الهی با «کافرین» به معنای «افراد بیخدا» مواجه نبودند
- کافران با ربوبیت خدا مشکل دارند، نه با خالقیت خدا
- کافران نه با خدای پیامبران مشکل دارند، نه با پیام پیامبران!
- «نپذیرفتن مدیریت پیامبر خدا»، مشکل اصلی کافران
- کافر در قرآن: انکارکنندۀ پیامبرِ خدا
- تصور اشتباه اکثر مردم این است که «کافر یعنی کسی که خدا را قبول ندارد»
- خارجکردن منافقین شیعه، حکمت فتنههای آخرالزمان
- حوادثی برای از بین بردن نفاق در صدر اسلام
- تبیین شخصیت پیامبر(ص)، نقطۀ شروع آموزش دین
- تشابه روحیۀ منکران ولایت انبیاء با منکران ولایت فقیه
- کفر، عقبگرد واپسگرایی است
جلسۀ هشتم| (1400.02.01): علل عدم حمایت مردم مکه از پیامبر اکرم(ص)
مدت: |دریافت با کیفیت: [پایین(3MB) | متوسط(12MB) | خوب(24MB)]
- شناختن مخالفین حق، لازمۀ شناختن حق
- دشواری کار امامزمان(عج) نسبت به کار پیامبر اکرم(ص)
- ضرورت حل کردن مخالفتها با ولی خدا به وسیلۀ عقل
- رهبر انقلاب: باید زندگى پیغمبر(ص) را میلىمترى مطالعه کرد
- مردم و جامعه هم میتوانند مانند صاحبان قدرت بد باشند
- بیتفاوتی مردم مکه نسبت به معجزۀ ولادت علی(ع) در کعبه
- چرا مردم مکه حضرت خدیجه(س) را تنها گذاشتند؟
- همراهی مردم مکه با ابوجهل و ابوسفیان
- طبع فاسد مردم، یکی از عوامل دوری از پیامبر(ص) و گرایش به ابوجهل
- تطمیع و تهدید مردم به وسیلۀ قدرتهای فاسد، عامل دیگر مخالفت مردم با پیامبر(ص)
- شیوۀ مدیریت اولیاء خدا، یکی از زمینههای تنهایی اولیاء خدا در میان مردم
- ضعف و ناتوانی برخی افراد از یاری پیامبر(ص)
- شریک بودن مردم در ظلم به اولیاء خدا با سران فاسد جامعه
جلسۀ نهم | (1400.02.02): ضرورت توجه به جنبههای مثبت و خوبیهای دوران جاهلیت
مدت: |دریافت با کیفیت: [پایین(4MB) | متوسط(14MB) | خوب(27MB)]
- وجود آدمهای باصفا در دوران جاهلیت، که با دیدن رسولخدا(ص) به ایشان ایمان میآوردند
- ماجرای شهادت یکی از مبلغین پیامبر(ص)، به دست قریش و محبت شدید او به پیامبر(ص)
- اقدام برخی افراد برای نابودی معارف و تاریخ اسلام
- فضای جاهلیت کاملاً سیاه نبود؛ بعضیها راحت به پیامبر(ص) ایمان میآوردند
- غرضورزی مستشرقان غربی در سیاهنمایی مطلق دوران جاهلیت
- کسی از سر جهل با پیغمبر(ص) نجنگید
- بعضیها قبل از بعثت، مؤمن بودند اما وقتی پیامبر آمد کافر شدند!
- تشابه مسائل آغاز بعثت پیامبر(ص) با مسائل یک جامعۀ مذهبی
- شباهت فتنههای قبل از ظهور با امتحانهای بعد از بعثت پیامبر(ص)
- ماجرای نماز پیامبر برای نجاشی، بعد از درگذشت او
- محبت پیامبر(ص) و ائمۀ هدی(ع) نسبت به حضرت خدیجه(س)
- بعضیها پیامبر(ص) را دیدند و مسلمان نشدند؛ بعضیها با دیدن فرستادۀ پیامبر(ص)، مسلمان شدند
- پیامبر(ص) واقعاً دل میبُرد
- ماجرای شخصی که از شدت علاقه به پیامبر(ص)، هر روز به دیدن ایشان میرفت
- همانندی تقابل با پیامبر(ص) در دوران جاهلیت و تقابل با تشیّع اصیل در دوران جدید
- لزوم نگاه به زیباییهای ماجرای بعثت
جلسۀ دهم | (1400.02.03): دلایل ایمان نیاوردن کفار دوران جاهلیت، علی رغم وجود برخی خوبیها
مدت: |دریافت با کیفیت: [پایین(4MB) | متوسط(13MB) | خوب(26MB)]
- پیامد تلقی کاملاً سیاه از جاهلیت، طبیعی دانستن دشمنی با پیامبر(ص)
- علت ارزش بالای مسلمانان صدر اسلام، موفقیت در امتحانات سخت بعد از ایمان
- علت دشمنی شدید مشرکین با پیامبر(ص)، علی رغم آسان بودن ایمان آوردن
- ماجرای ایمانآوردن حمزه سیدالشهدا(ع) و دفاع او از رسولخدا(ص) در برابر ابوجهل
- افتخار کسب عنوان «اوّلین شهید ترور از بین مسئولین» توسط یک ارتشی؛ سپهبد قرنی
- چرا بعضیها با وجود خوبیهایی که داشتند، ایمان نیاوردند؟
- 1. سوء استفاده از خوبیها برای کسب منافع
- 2. اکتفا به خوب بودن اندک و ناتوانی از تداوم راه خوبی
- 3. شخصی و انفرادی بودن خوبیها
- علاقه به ارتباط و پیوند با خوبان، علامت حقیقی بودن خوبیهای فردی
- ناتوانی برخی افراد در تحمل «ولایت عرضی» یا «نظام اخوت»
- 4. عدمپذیرش پیامبر به عنوان «صاحباختیار»
- دستورات دین دو قسمتاند: ثابت و سیال
- قسمت سخت دین، دستورات سیّالی که در اختیار ولایت است
- مخالفت با ولایتِ پیامبر، مشکل حقیقی مخالفان
- قابل تحمّل نبودن ولایت رسول خدا(ص) و اطاعت از ایشان برای خیلیها
- اوج دینداری، اجرای دستورهای سیال ولایت
- نقش توأم شدن حسادت با سیاست و قدرت در ایجاد درگیریهای اجتماعی
جلسۀ یازدهم | (1400.02.04): حسادت اشراف و بزرگان، یکی از عوامل مهم مخالفت با پیامبر(ص)
مدت: |دریافت با کیفیت: [پایین(4MB) | متوسط(14MB) | خوب(28MB)]
- حسادت، عامل مهم مخالفت با انبیاء(ع)
- سیاسیون جامعه و صاحبان قدرت و پایگاه اجتماعی، عامل اکثر حسادتها به انبیاء(ع)
- درگیر نشدن پیامبر(ص) با مخالفان غیرسیاسی
- پیامد نفی جنبۀ سیاسی درگیریهای بعثت
- هیچ کدام از جنگهای پیامبر(ص) برای اجبار به اسلام نبود
- اگر بگوییم «جنگهای پیامبر(ص) صرفاً سر عقیده بود» چه مشکلی پیش میآید؟
- اسلام غیرسیاسی یک طنز است
- دلایل حسادت برخی افراد نسبت به پیامبر(ص)، طبق آیه قرآن
- اشراف و بزرگانِ قوم، مخالفان اصلی انبیاء(ع)
- عدماهمیت دین و عقیده نزد سران زورگویی که با پیامبر(ص) جنگیدند
- عقیده برای پیامبر(ص) مهم بود ولی درگیری با ایشان صرفاً به خاطر عقیده نبود
- اشراف و بزرگان قوم، عامل اصلی حسادت نسبت به انبیاء(ص)
- سیاسیون و قدرتطلبها، ایجادکنندۀ اکثر شبهات دینی در ذهن مردم
- علت ناراحتی اشراف از دعوت مردم به عبادت خدا توسط پیامبران
- شهید صدر: آیا اسلام به چیزی به اندازۀ سیاست توجه کرده است؟!
جلسۀ دوازدهم | (1400.02.05): رابطۀ محکم معنویت و سیاست
مدت: |دریافت با کیفیت: [پایین(3MB) | متوسط(12MB) | خوب(24MB)]
- عرصۀ سیاست، بستر حساسترین امتحانهای الهی
- مهمترین دعای ماه مبارک رمضان
- ارتباط ماه رمضان با امام زمان(ع)
- لزوم دعا دربارۀ مهمترین واقعۀ سیاسی جهان بشریت در شبهای رمضان
- جهاد، اوج سیاستورزی
- جهاد، دادن جان برای قدرت جامعۀ اسلامی
- راه اصلی رسیدگی به نیازمندان، سیاست یا صدقه؟
- جعفر مرتضی عاملی: جدایی دین از سیاست، از القائات استعمار است
- علت سیاسی بودن ذکر صلوات
- نقش ویژۀ فعالیت سیاسی در تقرّب انسان به خدا
- رابطۀ معنویت و سیاست در روایات
- جهاد معنایی جز سیاست ندارد
- بعضیها از وارد شدن به عرصۀ سیاست، تنزّه میجویند
- امام(ره): و اللَّه، اسلام تمامش سیاست است
جلسۀ سیزدهم | (1400.02.06): امتحان و غربال جامعه به وسیلۀ پیامبر(ص) و امام
مدت: |دریافت با کیفیت: [پایین(4MB) | متوسط(13MB) | خوب(27MB)]
- شباهت پدیدۀ ظهور پیامبر(ص) به ظهور آخرین امام
- علت ایمان به پیامبر(ص)
- امتحان و غربال جامعه با بعثت پیامبران
- تفاوت غربال زمان پیامبر(ص) با غربال آخرالزمان
- تفکیک مؤمن از منافق، علت لزوم غربال
- «امتحان»، فلسفۀ خلقت
- هدف از امتحانات الهی: «چه کسی بهتر است؟»
- فراهم کردن امکانات لازم توسط خداوند قبل از امتحان
- خدا کدام دعای پیغمبر را مستجاب نکرد؟
- امتحان مردم به واسطۀ حضور پیامبر(ص) و امیرالمؤمنین(ع) در جامعه
- خوبان جامعه، وسیلۀ غربالهای قبل از ظهور
- نبودن معصوم در جامعه، بهانهای برای فرار از امتحانها
جلسۀ چهاردهم | (1400.02.07): حکمتهای امتحانات و غربالهای قبل از ظهور
مدت: |دریافت با کیفیت: [پایین(4MB) | متوسط(13MB) | خوب(26MB)]
- غربال جامعۀ مومنین قبل از ظهور در آخرالزمان
- گریۀ شدید امام صادق(ع) برای آخرین امام و غیبت طولانی او
- شباهت حضرت مهدی(عج) به حضرت نوح(ع) در طولانی شدن فرج
- جنگافروزی منافقین بعد از ظهور برای رسیدن به ریاست
- ضرورت نابودی منافقین قبل از ظهور، برای اقتدار حکومت امامزمان(عج)
- فضای مورد نیاز برای امتحانها و فتنههای قبل از ظهور
- علت تفاوت روش امام زمان(ع) با پیامبر(ص) و امیرالمؤمنین(ع) در مورد اعدام منافقان
- مقابله با فتنههای آخرالزمان وظیفۀ همۀ مردم است؛ نه یک گروه خاص
- مردم در کنار اطاعت از امام، مسئولیتهای دیگری هم دارند
- فهم و عمل درست در دوران غیبت، ویژگی ارزشمندترین انسانها
- همیشه دعوتکنندگان به دین خدا، به «قدرتطلبی» متهم شدهاند
جلسۀ پانزدهم | (1400.02.08): لزوم کسب آمادگی برای ظهور امام زمان(عج)
مدت: |دریافت با کیفیت: [پایین(3MB) | متوسط(11MB) | خوب(22MB)]
- دوران تعلیم و تبیین دین و دوران عمل به دین
- پیامبر، طبیبی که خودش نزد بیمار میرود
- وجه تمثیل امام به کعبه؛ مردم باید به سمت کعبه بروند، کعبه سراغ مردم نمیآید
- امام چیزی را که مردم دوست ندارند به آنها تحمیل نمیکند
- بیتوجهی به رأی مردم، یکی از تقاضاهای خوارج از امیرالمؤمنین
- عدم کفایت آگاهی و اعتقاد صرف به فضائل امام
- اگر سیاسی نباشی، به درد حکومت امام زمان(ع) نمیخوری
- باید کاروانی، جمعیتی و تشکّلی خدمت امام زمان(عج) برویم
جلسۀ شانزدهم | (1400.02.09): امکانات اعطایی خداوند به مردم زمان پیامبر(ص) برای آسان شدن امتحانات
مدت: |دریافت با کیفیت: [پایین(3MB) | متوسط(11MB) | خوب(22MB)]
- خداوند امکانات لازم برای امتحانات را به مردم داده است
- امکانات خداوند به مردم زمان رسول خدا(ص) برای راحت شدن ایمان آوردن
- 1- متن باعظمت و پرحکمت قرآن کریم
- 2- شخصیت بسیار خوب پیامبر(ص)
- 3- محتوای سخنان پیامبر(ص) و پیامهای دین
- 4- پیروان پیامبر(ص) که بهترینها بودند
- 5- بدیهای دشمنان پیامبر(ص)
- 6- وضعیت بد جامعه، مانند بیرحمی نسبت به بردهها و بیپناه ماندن مظلومین
- 7- مظلومیت پیامبر(ص)
- ایمان آوردن عثمان بن مظعون با شنیدن یک آیه از قرآن
- ایمان آوردن برخی مردم مدینه با شنیدن آیاتی از قرآن کریم
- امکانات ما برای تشخیص راه حق؛ از تجربۀ تاریخی تا وصیت شهدا و خباثت دشمنان
جلسۀ هفدهم | (1400.02.10): عبرتهای جنگ بدر؛ عدم تشابه یاران امام زمان(عج) به اصحاب بدر
مدت: |دریافت با کیفیت: [پایین(3MB) | متوسط(11MB) | خوب(23MB)]
- لزوم شناخت مصیبتها و فتحهای بزرگ تاریخی و تأمل در آنها
- همانطور که جاهلیت سراسر سیاه نبود، مؤمنین پس از بعثت هم سراسر سفید نبودند
- عدمتکرار اتفاقات بدر در سپاه امامزمان(عج)
- ضرورت پیشی گرفتن مردم ما از اصحاب بدر
- ریشۀ برخی از خراب شدنها بعد از رحلت رسول خدا(ص)
- مشخصات کلّی جنگ بدر
- حفظ ابّهت سپاه اسلام، علت احترام پیامبر اکرم(ص) به بدریون
- ترس برخی اصحاب از جنگ و مشورت دادن برای عدم وقوع جنگ
- اعتراض برخی از اصحاب بدر به رسول خدا(ص)
- میل برخی اصحاب بدر به کسب پول از اسرا
- لزوم اصلاح اشکالات قبل از ظهور
- رابطۀ خوب شدن مسئولین و تحقق ظهور
جلسۀ هجدهم | (1400.02.11): بهخاطر خوبیهای جزئی از بدیهای اصولی صرفنظر نکنیم
مدت: |دریافت با کیفیت: [پایین(4MB) | متوسط(13MB) | خوب(27MB)]
- خوبیهای دوران جاهلیت ما را گول نزند
- عدمچشمپوشی از بدیهای ریشهای بهخاطر داشتن برخی خوبیهای شخصی
- حلم و فضل عُتبة بن ربیعه و احترام او به رسول خدا(ص)
- توصیه عتبه به قریش دربارۀ درگیر نشدن با پیامبر(ص)
- دعوت اهل مکه به سازش با پیامبر(ص) در جنگ بدر به وسیلۀ عتبه
- معرفی عتبه به عنوان یکی از فرعونهای زمان پیامبر اسلام(ص) در بیان امیرالمؤمنین(ع)
- منصفانه بودن جنگ مشرکین با پیغمبر(ص) بر خلاف بیبیسیچیهای زمانۀ ما
- اولین معجزه برای یاری پیامبر(ص)، نابودی عاملان عملیات روانی علیه اسلام
- ولید بن مغیره؛ مردی با نفوذ، عاقل و زیرک
- اقدام ولید در اتهام سحر و اختلافافکنی به پیامبر(ص)
- قابل گذشت نبودن بدیهایی که جنبۀ سیاسی دارند
- اگر دیدی کسی گناه نمیکند، گولش را نخور
- عملیات روانی، مهمترین شکنجه پیغمبر(ص) توسط مشرکین قبل از هجرت
جلسۀ نوزدهم | (1400.02.12): ضرورت مقاومت در برابر تمسخر، توهین و سرزنش (ابزار کارآمد دشمنان جبهۀ حق در جنگ روانی)
مدت: |دریافت با کیفیت: [پایین(3MB) | متوسط(12MB) | خوب(24MB)]
- استفادۀ جبهۀ باطل از تمسخر علیه تمام پیامبران(ع)
- تمسخر انبیاء(ع) توسط طبقۀ فرهیخته و اندیشمند جبهۀ باطل
- ناتوانی کوتهنظران از فهم حرفهای بلند دین اولیاء خدا، علت تمسخر دین
- اثر تخریبی اشعار مسخرهکنندگان
- ناتوانی از مقاومت در برابر سرزنش، عامل مهم جهنمی شدن
- عدمترس یاران آخرالزمانی از سرزنش
- تداوم پانصد سالۀ ناسزا و توهین به امیرالمؤمنین(ع)
- سخنگفتن از مظلومیت علیّ(ع)، مدح علی(ع) است
- ضرورت آمادگی در برابر سرزنش و توهین برای پیروان راه امیرالمؤمنین(ع)
- بهخاطر سرزنش دست از دفاع از حق برنداریم
جلسۀ بیستم | (1400.02.13): رسالت اصلی پیامبر و امام، آزادی انسان از بندگی طاغوت
مدت: |دریافت با کیفیت: [پایین(4MB) | متوسط(13MB) | خوب(26MB)]
- دعا برای نجات همۀ انسانها لازمۀ رسیدن به اوج استغفار، تقرّب و احساس معنوی
- مظلومیت امر ولایت و جایگاه امام، ریشۀ مظلومیت امیرالمؤمنین علی(ع)
- علت بعثت پیامبر(ص)، خارج کردن انسانها از پرستش بندگان به سوی پرستش خداوند
- بندگی یعنی، اطاعت از مخلوق در معصیت خدا
- اصل بت شکنی پیامبر(ص)، شکستن هیمنۀ قریش مشرک
- تسلط بر کائنات، نتیجۀ رسیدن به اوج بندگی خدا
- هدف پیامبر(ص)، آزادی از دیگران و بازگشت به حقیقت خود
- دین میخواهد تو را آزاد کند
- هرزگی، ابزار صهیونیست برای به بردگی گرفتن انسانها
- ولایت، مدلی از ادارۀ مردم برای آزاد کردن و آزاد نگه داشتن مردم
جلسۀ بیست و یکم | (1400.02.14): «شیوۀ حکمرانی و مدیریت ولایی»، راز غربت و مظلومیت امیرالمؤمنین(ع)
مدت: |دریافت با کیفیت: [پایین(4MB) | متوسط(13MB) | خوب(25MB)]
- آزادسازی ملتها از ستم زورگوها، رسالت پیامبر و امام
- بیهمّتی اکثر ملتهای زیر ستم برای انقلاب کردن
- سکوت اکثریت جامعه از یاری پیامبر(ص) به خاطر رعب از قدرتطلبها
- ضربات سخت به مسلمین به علت عدم همراهی یاران پیامبر(ص) با ایشان
- لزوم کمک مردم به پیامبر برای حفظ آزادی جامعه
- عدالت علی(ع) در کدام عرصهها باعث شهادت او شد؟
- نقد شیوۀ حکمرانی طلحه و زبیر در کلامی از امیرالمؤمنین(ع)
- چرا یاران علی(ع) یکییکی به سمت معاویه میرفتند؟
- عدمموفقیت امام در صورت عدمهمراهی مردم با ولایت
- آمادگی برای ظهور یعنی آمادگی در پذیرفتن شیوۀ حکمرانی ولیّ خدا
- علت رشد نفاق پای رکاب رسول خدا(ص)
- اعتراض برخی یاران علی(ع) به ایشان، به علت عدم درک شیوۀ مدیریت ولایی
- ولایت تأمینکنندۀ آزادی، مردمسالاری و حقوق بشر است، نه مخالف آنها
- افزایش قدرت منافقین با برخورد کریمانه در حکمرانی ولایی، درصورت عدمهمراهی مردم
جلسۀ بیست و دوم |(1400.02.15): ضرورت مقابله با طاغوتهای بزرگ و کوچک، برای حفظ آزادی جامعه
مدت: |دریافت با کیفیت: [پایین(4MB) | متوسط(14MB) | خوب(27MB)]
- یک جمعبندی مختصر از مباحث گذشته
- چرا پیامبر میخواست مردم را آزاد کند؟
- 1. انجام آزادانه رسالت خودش
- 2. آزادی و کرامت لازمۀ هدایت انسان و جامعه
- عبد غیرخدا شدن (شرک)، گناهی که خدا نمیبخشد
- چرا آزاد کردن جامعه برای پیامبر(ص) دشوار بود؟
- کم شدن تعداد افراد بیتفاوت و مرعوبِ زورگویان در آستانۀ ظهور
- پس از آزادسازیِ ملت، نوبت «حفظ آزادی» است
- بازسازی و ظهور مجدد طواغیت گذشته، یکی از موانع حفظ آزادی
- ظهور و بروز طاغوتچههای کوچک، مشکلی برای حفظ آزادی جامعه
- تجلّیهای فراوان بردهداری نوین در فضای تبلیغات انتخاباتی
- طغیان فرعونچهها در حکومت پیامبر(ص) و امیرالمؤمنین(ع) به سبب رفتار کریمانه
- لزوم جلوگیری از بروز دوباره طاغوتچهها، پس از آزادی جامعه
- ذکر مشخصات دولت کریمه امامزمان(عج) در دعای افتتاح
- امیرالمؤمنین(ع) خطاب به مردم: من شما را به زور شمشیر، درست نمیکنم
جلسۀ بیست و سوم | (1400.02.16): ویژگیها و مشخصات دولت و جامعه کریمه
مدت: |دریافت با کیفیت: [پایین(4MB) | متوسط(13MB) | خوب(27MB)]
- موانع تشکیل دولت کریمه
- علت عدمموفقیت پیامبر با روش کریمانه، و موفقیت امامزمان(ع) با همان روش
- عزت اسلام و مسلمانان، مشخصۀ اول دولت کریمه
- جامعۀ سالم یعنی جایی فراتر از قانون و عدالت، مثل اربعین
- ناکامی منافقین، مشخصۀ دیگر دولت کریمه
- در کرامت، آزادی هم هست؛ ولی ممکن است در آزادی، کرامت نباشد
- برخورد کریمانه پیامبر(ص) با کسانی که او را آزار میدادند
- رعایت کرامت مردم و حتی منافقین در دولت کریمه
- فداکاری برای پیامبر، یکی از موادّ قرارداد مردم مدینه با پیامبر(ص)
- جامعۀ کریمه، بستر برقراری عدالت
- ذکر صلوات، نشاندهندۀ سیستم حکومتی ما
- عشق به مولای کریم، شرط اجرای عدالت
- گلایۀ علی(ع) از مردم: چرا از حقّ خودتان دفاع نکردید؟
- محبت، رکن سیستم مطلوب ما
جلسۀ بیست و چهارم | (1400.02.17): ضرورت ترسیم زیباییهای دولت کریمه برای مردم جهان
مدت: |دریافت با کیفیت: [پایین(4MB) | متوسط(14MB) | خوب(28MB)]
- دولت کریمه، مدینۀ فاضله و مطلوب همۀ انسانها
- لزوم ترسیم وضعیت مطلوب برای جهانیان
- آثار عملی اسلام در حیات دنیا، انگیزۀ گرایش اکثر افراد به اسلام
- علاقهمند شدن گنهکاران به دین با ترسیم جامعۀ موعود
- عدمانحصار دین در مقولههای اعتقادی یا اخلاقی
- ترسیم دولت کریمه، زمینهساز اصلاح مذهبیهای منحرف
- اجرای مفهوم ولایت، جذابترین بخش دین
- نزدیک شدن مردم جهان با شعار آزادی و حقوق بشر به فهم دولت کریمه
- جلوهای از دولت کریمه؛ مردم به هر کسی میخواهند رأی بدهند ولو به ضررشان باشد
- دو گناهی که سختتر از بقیۀ گناهها با آنها برخورد میشود
- احساس مسئولیت عموم مؤمنین، راز موفقیت دولت کریمۀ امامزمان(عج) در پیشبرد کارها
- ناکارآمدی قانون، نظارت و تنبیه در تحقق یافتن دولت کریمه
- احساس مسئولیت جهانی، پدیدآورندۀ روز قدس
- امام(ره): باید مستضعفین مجهز بشوند و دماغ مستکبرین را به خاک بمالند
جلسۀ بیست و پنجم | (1400.02.18): عصر ظهور، عصر مسئولیتپذیری مردم
مدت: |دریافت با کیفیت: [پایین(4MB) | متوسط(14MB) | خوب(28MB)]
- در جامعۀ ولایی همۀ مسئولیتها به عهدۀ امام نیست
- آزادی، در اسلام تکلیف است ولی در غرب، حق است
- بینیاز سلاطین به مسئولیتپذیری مردم، به علت استفاده از زور و اجبار
- یکی از حرفهای کلیدی قرآن: «مسئولیت رفتارهای تو با خودت است»
- سنّ تکلیف یعنی پذیرش مسئولیت
- تأثیر عملکرد ما در مقدرات الهی
- ارزش فوقالعادۀ پذیرش مسئولیت خانواده در روایت امام باقر(ع)
- لزوم تمرین «مسئولیتپذیری اجتماعی» در مدرسه
- آدمهایی که مسئولیتپذیر نیستند جهنمشان را هم گردن خدا میاندازند
- مسئولیتناپذیری سیاسی مردم، سبب مصیبتهای فراوان اهلبیت(ع)
- ساختارها و مناسبات اجتماعیِ ما، مانع رشد مسئولیتپذیری اجتماعی
- ضعف شدید مسئولیتپذیری اجتماعی و سیاسی، در فرهنگ ما
- نادیده گرفتن مسئولیتپذیری سیاسی به عنوان یکی از ارزشهای دینی
- دو مفهوم کلیدی قرآن دربارۀ احساس مسئولیت
- امر بهمعروف و نهی از منکر
- ولایت مؤمنین برای یکدیگر
- بالاترین امر به معروف و نهی از منکر: ایستادگی در برابر یک مدیر فاسد
- مؤمن مثل مادر نسبت به دیگران دلسوز است
- قبول نکردن مسئولیت یعنی نابودی شرافت و سربلندی
- دلالت مفهوم قرآنی «رُحَماءُ بَیْنَهُمْ»؛ بر مسئولیتپذیری
جلسۀ بیست و ششم | (1400.02.19): نقش ایمان و عبادت در افزایش حسّ مسئولیتپذیری
مدت: |دریافت با کیفیت: [پایین(4MB) | متوسط(13MB) | خوب(26MB)]
- دینداری حقیقی، عامل تقویت مسئولیتپذیریِ انسانها در مقابل فردگرایی
- مردود بودن فردیّت و فردگرایی به بهانۀ دین
- تفاوت زندگی کریمانه با زندگی بر اساس قانون
- احترام گذاشتن، زمینۀ آمادگی برای مسئولیتپذیری
- لزوم تمرین در دوران غیبت برای ایجاد ظرفیت دولت کریمه در جامعه
- ولایتمداری یعنی ظرفیتیافتن برای مواجهه با امام «بزرگوار و کریم»
- درک کرامت و مسئولیت خود، شرط تحقق ظهور
- اثر عبادت در مدیران؛ افزایش فهم، توان و جسارت در مقابل دشمن
- عبادت و حفظ کرامت، افزایشدهندۀ احساس مسئولیتپذیری انسان
- امّت اسلامی، مسئول آبادی و آزادی بشریّت و جهان
- لزوم صدور انقلاب در بیان امامخمینی(ره)
- اثر مسئولیتپذیری در تمنای ظهور
- ارتباط شیعه بودن با دعا برای نابودی دشمنان اسلام از نگاه آیتالله بهجت(ره)
جلسۀ بیست و هفتم | (1400.02.20): رعایت کرامت و مسئولیت انسان در جامعۀ اسلامی
مدت: |دریافت با کیفیت: [پایین(3MB) | متوسط(12MB) | خوب(25MB)]
- مسئولیتپذیری نسبت به بخشهای آسیبدیده، ویژگی جامعۀ توحیدی
- تفکیکناپذیری دعا برای فرج از احساس مسئولیت جهانی
- توصیۀ آیتالله بهجت دربارۀ لزوم دعا برای کفار
- نمونۀ کرامت در جامعۀ اسلامی، پذیرش ضمانت یک مسلمان برای گروهی از کافران
- انسان، موجودی مسئولیتگریز
- مسئولیتپذیری، سختترین قسمت تربیت
- تلاش برخی افراد برای تئوریزه کردن مسئولیتگریزی به بهانۀ رفاه و آسایش
- امامحسین(ع)؛ قیام بهخاطر احساس مسئولیت و شهادت بهخاطر احساس کرامت
- درست فهمیدن؛ یکی از مسئولیتهای انسان
- دین در تعلیم و تبلیغ به مخاطب فرصت میدهد تا خودش بفهمد و تصمیم بگیرد
- چگونگی رحمت بودن پیامبر(ص) برای کافران
- تبلیغات اغواگر، وسیلۀ ادارۀ مردم جهان در بردگی نوین
- دین نمیخواهد تو را سِحر کند؛ باید «خودت» انتخاب کنی
جلسۀ بیست و هشتم | (1400.02.21): روابط کریمانۀ مردم با یکدیگر، شرط اساسی ایجاد دولت کریمه
مدت: |دریافت با کیفیت: [پایین(3MB) | متوسط(10MB) | خوب(20MB)]
- سختترین قسمت ولایتمداری، ارتباط کریمانه مؤمنین باهم
- نقش عدممواسات در ضعف جامعه و تسلط قدرتطلبان بر مردم
- علت تنها گذاشتن حضرت زهرا(س) توسط مردم مدینه
- ناتوانی جامعۀ ما در برقرار مواساتی که پیامبر(ص) بین مردم مدینه ایجاد کرد
- مواسات، شرط تحقق عدالت در جامعه
- احساس مسئولیت نسبت به سایر مؤمنین، یکی از ابعاد مهم احساس مسئولیت
- لزوم عملیاتی کردن مفاهیم اخلاقی
- پیامبر(ص)، واسطۀ خداوند برای ایجاد انس و الفت بین مؤمنین
- دستور قرآن به «وصلکردن همۀ نیروهای جامعه در جمیع شئون زندگی»
جلسۀ بیست و نهم | (1400.02.22): محبت به پیامبر و امام، آسانکنندۀ دشواریهای دین و ضامن بقاء دولت کریمه
مدت: |دریافت با کیفیت: [پایین(3MB) | متوسط(11MB) | خوب(22MB)]
- سختیهای مهم دینداری: پذیرش حقانیت دین، اجرای دستورهای دین، دوری از ریا و عُجب، مواسات
- عشق به پیامبر(ص) و اهلبیت(ع)، آسانکنندۀ سختیهای دین
- نمیتوانیم مظلومیت اولیاء خدا را تحمل کنیم، چون آنها را دوست داریم
- داستان محبت مردِ روغنفروش به پیامبر(ص)
- استقامت در مبارزه با استکبار، علامت عاشقان اهلبیت(ع)
- داستان محبت ابوذر به رسولخدا(ص)
- محبت به امامزمان(عج)، عامل تأسیس و بقاء حکومت اسلامی
- نیاز بشر به «امام» برای فعال و منسجم کردن همۀ نیروهای جامعه
سلام با تشکر از زحماتتون لطفا متن همه جلسات کامل بگزارید و یا پی دی اف جلسات رو هم لطفا تهیه کنید به جز چند مبحث دیگه اثری از پی دی اف مباحث نیست.