۰۰/۰۳/۱۸ چاپ ایمیل و پی دی اف

کلیپ تصویری | یک نقص بزرگ در آموزش‌های دینی!

وقتی به مجموعۀ آموزش‌های دینی و تبلیغات دینی در جامعۀ خودمان نگاه می‌کنیم، یک نقص بزرگ در این آموزش‌ها و تبلیغ‌ها به چشم می‌خورد که اگر این نقص برطرف بشود شاید تمام فعالیت‌های تبلیغی و آموزشی بهتر به ثمر بنشینند.

شناسنامه

 

متن:

 وقتی به مجموعۀ آموزش‌های دینی و تبلیغات دینی در جامعۀ خودمان نگاه می‌کنیم، یک نقص بزرگ در این آموزش‌ها و تبلیغ‌ها به چشم می‌خورد که اگر این نقص برطرف بشود شاید تمام فعالیت‌های تبلیغی و آموزشی بهتر به ثمر بنشینند. حالا از قدیم مرسوم بوده اصول دین را پنج تا می‌شمردند و فروع دین را هم ده تا و این محور آموزش‌های ما، محور فعالیت‌های تبلیغی ما است. یک فصلی در این وسط جا می‌ماند که جا انداختن این فصل خیلی طول می‌کشد.

 این فصل جا مانده از مفاهیمی که باید انتقال پیدا بکند فصل امتحان است. بدون امتحان خوب باش یا بد بودن معنا ندارد. بدون امتحان آن مبانی کارگر نمی‌افتد. آن ایمان کارگر نمی‌افتد. نمی‌شود ارزیابی‌اش کرد. طرف می‌گوید من مؤمن هستم به خدا. خب، بگذار امتحان فرا برسد تا مقدار آن ایمان مشخص بشود. طرف رفتار بدی انجام داده. خب، دیگران نباید او را مذمّت کنند، معلوم نیست در موقعیت امتحان او می‌توانستند درست عمل بکنند یا نه.

در چند صحنه آدم می‌تواند عوارض منفی نبودن معرفت کامل نسبت به بحث امتحان را مشاهده بکند. مثلاً در زندگی فردی می‌بینید ما راحت دربارۀ دیگران قضاوت می‌کنیم. اگر به بحث امتحان عمیقاً توجه داشته باشیم جلویش گرفته خواهد شد. یا انسان‌ها راحت مغرور یا مأیوس می‌شوند دربارۀ خودشان. اگر به بحث امتحان توجه کافی داشته باشیم نه مأیوس می‌شویم نه مغرور خواهیم شد. هم موضع‌گیری غلط دربارۀ دیگران، هم موضع‌گیری غلط دربارۀ خود یکی از رایج‌ترین‌هاست؛ به حدی که می‌شود گفت این یکی از آفات جامعۀ دینی است. چرا؟ چون جامعۀ دینی با توجه به مبدأ و معاد و احکام و اخلاق، منهای بحث امتحان همین فاجعه را به‌وجود می‌آورد که انسان‌ها دربارۀ خودشان یا مغرور و مأیوس می‌شوند، دربارۀ دیگران دچار قضاوت‌های درست و غلط نابجا می‌شوند.

فاجعه کجا بیشتر خودش را نشان می‌دهد؟ آن‌جایی که پای امتحان‌های اجتماعی به میان می‌آید. پای امتحان‌های سیاسی به میان می‌آید. وقتی شما بحث امتحان را برای ما عوام باز نکرده باشید خوب، در امتحان‌های سیاسی هم دچار بحران می‌شوید. خوارج کسانی بودند که در امتحان سیاسی دچار بحران شدند. بر یک سلسله احکام ثابت فرضی در ذهن خودشان پایدار ماندند و بعد نتوانستند تغییر و تحولات را بفهمند. چون نمی‌توانستند بفهمند که گاهی قرآن بالای سر نیزه است این یک امتحان است باید آن را زد. ببین آن سیّال‌بودن و آماده‌بودن در موقعیت‌های مختلف امتحان اصلاً برایشان خوب تبیین نشده بود. و وقتی انسان آماده بود در هر زمان که من الآن در چه موقعیتی هستم، نیمی از راه بصیرت را رفته.

 ما از اول انقلاب تا حالا ملت‌مان به صورت‌های مختلف امتحان شدند. و هیچ‌وقت هم ثابت نبوده این امتحان‌ها. از هر امتحانی معمولاً یک کمی موفق بیرون آمدیم باب امتحان بعدی باز شده. از موقعیت جنگ تحمیلی نظامی، تا موقعیت جنگ تحمیلی اقتصادی. که البته هر دویش هم عناصر داخلی مؤثر بودند. بنی‌صدر اگر حاکم نبود هیچ‌وقت حملۀ نظامی به کشور صورت نمی‌گرفت و اخیراً هم اگر نیروهای با روحیۀ سازشکاری در کار نبودند اینقدر تحریم صورت نمی‌گرفت.

شما در معرض انواع امتحان‌ها قرار می‌گیرید. یکبار امتحان شماتت برای اینکه چرا این آقا تأیید شده که بیاید رأی بیاورد؟ یکبار در امتحان شماتت چرا اینها تأیید نشدند که تنوع در کاندیداها باشد؟ آقا ما خودمان را آماده کردیم برای انواع امتحانات. این فصل این امتحان را باید درست پاسخ بدهیم، این امتحان را درست پاسخ می‌دهیم. این تنوع امتحان باید بهش توجه کرد. در زندگی فردی یا در زندگی اجتماعی بالاخره یک مسئلۀ خیلی مهمی است.

 ما جامعه‌مان پیشرفت بکند یعنی مدل امتحان‌هایش تغییر می‌کند. همان‌جوری که در فرد نمی‌شود گفت خوب‌بودن به معنای مطلق کلمه قابل تصور است. امام صادق(ع) می‌فرماید شما هر رذالتی که در درون هست صفت رذیله‌ای را از بین ببرید تمام بشود بلافاصله صفت بعدی بروز پیدا می‌کند و درگیری جدید آغاز می‌شود. یعنی باب امتحان جدید آغاز می‌شود. پس امتحان تمام نمی‌شود. سیر تحوّل امتحان‌ها را باید شناخت و مردم را در این باره در جریان گذاشت. ما الآن این امتحان انتخابات را هم پشت‌سر بگذاریم امتحان بعدی را خواهیم داشت و همین‌جور امتحان بعدی، خدا دست از امتحان برنمی‌دارد به ویژه امتحان اقوام مؤمن و امتحانات اجتماعی خودش.

خب این دفعه ما داریم با چی امتحان می‌شویم؟

نظرات

ارسال نظر

لطفا قبل از ارسال نظر اینجا را مطالعه کنید

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
دسترسی سریع سخنرانی ها تنها مسیر استاد پناهیان ادبستان استاد پناهیان درسنامۀ تاریخ تحلیلی اسلام کلیپ تصویری استاد پناهیان کلیپ صوتی استاد پناهیان پرونده های ویژه حمایت مالی بیان معنوی پناهیان

آخرین مطالب

آخرین نظرات

بیان ها راهکار راهبرد آینده نگری سخنرانی گفتگو خاطرات روضه ها مثال ها مناجات عبارات کوتاه اشعار استاد پناهیان قطعه ها یادداشت کتابخانه تالیفات مقالات سیر مطالعاتی معرفی کتاب مستندات محصولات اینفوگرافیک عکس کلیپ تصویری کلیپ صوتی موضوعی فهرست ها صوتی نوبت شما پرسش و پاسخ بیایید از تجربه... نظرات شما سخنان تاثیرگذار همکاری با ما جهت اطلاع تقویم برنامه ها اخبار مورد اشاره اخبار ما سوالات متداول اخبار پیامکی درباره ما درباره استاد ولایت و مهدویت تعلیم و تربیت اخلاق و معنویت هنر و رسانه فرهنگی سیاسی تحلیل تاریخ خانواده چندرسانه ای تصویری نقشه سایت بیان معنوی بپرسید... پاسخ دهید...