صوت | مسئولیتپذیری و استقلال، شاخص اصلی ولایتمداری
شناسنامه:
- زمان: محرم1400
- مکان: دانشگاه امام علی(ع) / هیئت میثاق با شهدا
- موضوع: مسئولیتپذیری و استقلال، شاخص اصلی ولایتمداری- 11 جلسه
- متن: اینجا
- فیلم: اینجا
معرفی بحث:
عزت و حفظ استقلال، دارای جایگاه ویژهای در دین و در حیات بشر است. جایگاه دینی حفظ عزت به حدی است که سایر مفاهیم دینی را نیز باید در کنار عزت در نظر گرفت، حتی در مقام عبودیت و هنگام بندگی نیز استقلال انسان حفظ میشود. خوب بودن انسان نیز اگر چه مهم است ولی بدون حفظ استقلال ارزشی نخواهد داشت. استقلال با مفهومی مانند اخلاص، تلازم بالایی دارد و به لحاظ اجتماعی نیز کسی که مستقل نیست، بنده طاغوت میشود. اما استقلالطلبی با چالشهایی همراه بوده و برای رسیدن به استقلال باید مراحلی را طی کرد. همچنین مسؤولیتپذیری به عنوان مهارتی بسیار مهم در کسب استقلال مطرح است که دارای ابعاد مختلفی میباشد. بررسی این موارد و چگونگی رسیدن به استقلال، موضوع سخنرانی استاد پناهیان در دانشگاه افسری امام علی(ع) میباشد که در دهه اول محرم 1400 ایراد شده است.
جلسۀ اول | (1400.05.18): معرفی موضوع جلسات؛ مسئولیتپذیری و استقلال، شاخص اصلی ولایتمداری
مدت: | دریافت با کیفیت: [پایین(8MB) | متوسط(22MB) | خوب(44MB)]
- ماه محرم، در اصل ماه عزت است
- در تمام ابعاد عاشورا، حفظ عزت مهم است
- انسان، عزت را دوست دارد
- حفظ استقلال، اصلیترین پایگاه عزت انسان
- اهمیت استقلال در قرآن کریم
- مرور برخی از آیات و روایات در موضوع حفظ استقلال
- آیا ما باید استقلال خود را نسبت به خداوند هم حفظ کنیم؟
- شکوه و عظمتی که خداوند برای انسان ترسیم کرده است
- طراحی خداوند برای استقلال انسان
- چگونه میان عبد خدا بودن و استقلال انسان میتوان جمع کرد؟
- تناسب حفظ عزت با کسب استقلال
- تعبیر دینی استقلال را میتوان اخلاص دانست
جلسۀ دوم | (1400.05.19): جایگاه عزت و استقلال در دین و در حیات بشر
مدت: |دریافت با کیفیت: [پایین(8MB) | متوسط(22MB) | خوب(44MB)]
- عزت را از کجا باید کسب کرد؟
- اهمیت عزت در قیام امام حسین(ع)
- نفی عبودیت و ذلت در مقابل غیر خدا در کربلا
- عزت، اصلیترین مسأله حیات بشر
- استقلال، پایگاه اصلی عزت انسان
- برای توضیح مفهوم عزت، باید به مفهوم استقلال پرداخت
- نقدی بر آزادی مورد ادعای غرب
- اهمیت استقلال در مقام فهم و تشخیص
- اشتباه عمومی در تلقی برخی از مفاهیم دینی
- مفاهیم دینی را باید با حفظ استقلال در نظر داشت
- خدا و احترامی که برای حفظ استقلال انسان قائل است
- در متن عبودیت هم استقلال انسان حفظ میشود
- استقلال انسان هنگام رسیدن به سن تکلیف
جلسۀ سوم | (1400.05.20): تلازم و همراهی استقلال و خوب بودن
مدت: |دریافت با کیفیت: [پایین(9MB) | متوسط(25MB) | خوب(50MB)]
- خوب بودن بدون استقلال، ارزشی ندارد
- مستقل بودن و خوب نبودن هم مطلوب نیست
- نقدی بر نظام آموزش و پرورش به دلیل عدم تعلیم استقلال
- زندگی بدون اخلاص و استقلال، مقدور نیست
- استقلال، امری حیاتی برای زندگی
- هم روی مستقل بودن کار کنیم هم روی خوب بودن
- در روایات مستقل بودن، مهمتر از خوب بودن است
- از چه چیزهایی مستقل باشیم
- روایتی در مورد مستقل بودن از حرف و نظر دیگران
- چرا تحت تأثیر خدا و قیامت بودن، دلیل استقلال است؟
- مخفی بودن و دور بودن پاداش و مجازات در کار کردن برای خدا
- خدا مستقل است و جانشین خدا هم باید مستقل باشد
- خدا برای تربیت ما در مسیر استقلال چه کرده است؟
- تأثیر دعای انسان بر عالم و بر نظر خدا
- تأثیر خواست و دعای مؤمنین بر ظهور و فرج
- خوب بودن را در کنار استقلال تمرین کنیم
- اگر مستقل نشویم، برده طاغوت میشویم
- نمونهای تاریخی در مورد افراد غیرمستقل در زمان حضرت علی(ع)
- تلاش کنیم همه مستقل باشند
- ضرر خوب بودن بدون استقلال در عرصه اجتماع
- کسی که خوب باشد ولی مستقل نباشد، به نفع صهیونیستها کار خواهد کرد
- کسی که مستقل باشد ولی خوب نباشد، تلاش میکند دیگران را به بردگی خود درآورد
- استغناء؛ استقلال بدون خوب بودن
- قدرت داشتن و طغیان نکردن در سیره خوبان
جلسۀ چهارم | (1400.05.21): چالشهای استقلالطلبی
مدت: |دریافت با کیفیت: [پایین(11MB) | متوسط(30MB) | خوب(61MB)]
- کلامی از مقام معظم رهبری در مورد اهمیت استقلال
- چرا به موضوع استقلال، کمتر توجه میشود؟
- مشکلات موجود در پرداختن به استقلال و عزت
- لذتطلبی پست و منفعتطلبی کم، مانع اول توجه به استقلال و عزت
- مانع فرهنگی در تربیت دینی در موضوع عزت و استقلال
- نقدی بر ساختارهای تربیت دینی در کشور
- نمونههایی از ضعف در آموزش و تعلیمات دینی
- فرهنگ اومانیستی غرب، چالش دوم در مسیر عزت و استقلالطلبی
- تقلبی بودن معرفی آزادی در غرب و عدم توجه به استقلال
- عدم معرفی صحیح دین و کارکردهای دین
- کلامی از حضرت امام(ره) به حوزههای علمیه در توجه بیشتر به واقعیات اجتماع
- سخنی از شهید صدر در مورد نحوه صحیح معرفی دین و بیان فواید مادی دین
- تلقی اشتباه در جامعه در مورد واقعگرایی افراد غیردیندار و ارزشی بودن متدینین
- کلام مقام معظم رهبری در مورد توجه به کارکردهای ولایت
- عدم توجه به کارکردها و آثار دنیوی دین و ولایت فقیه، باعث سوء تفاهم میشود
- تأثیر ضعف در ادبیات دینی و فعالیت بیبیسیچیهای داخلی بر افزایش سوءتفاهمها
- نهضت رفع سوء تفاهم؛ پیشنهادی برای شرایط سیاسی جدید کشور
- نمونهای از واقعگرایی دین در موضوع موسیقی
- واقعگرایی دین برای تعالی جامعه را افراد بیدین هم میپسندند
- شکل دستورات دینی طوری است که باعث استقلال انسان میشود
- مفهوم ولایت، استقلال و آزادی را در کربلا ببینیم
جلسۀ پنجم | (1400.05.22): مراحل رسیدن به استقلال
مدت: |دریافت با کیفیت: [پایین(9MB) | متوسط(26MB) | خوب(52MB)]
- جمعبندی مباحث جلسات قبل؛ مراحل رسیدن به استقلال و اوج استقلال
- مرحله 1- تفکر و اندیشه، نقطه آغاز حرکت به سمت استقلال
- موضوعات مورد نیاز جهت تفکر برای استقلالطلبی
- 1- تفکر در اینکه ما چه مقدار انسانهای استقلالطلبی هستیم و آن را دوست داریم؟
- 2- تفکر در اینکه انواع بیدینیها ما را به انواع بردگی دعوت میکنند
- 3- تفکر در این مورد که دین، برنامهای برای استقلال ما است
- مرحله2- بریدن و رهایی از علایقی که مانع استقلال است
- آزادی و رهایی دل از تعلقات
- اسیر نعمتها هم نباشیم
- مرحله 3- قوی شدن در اراده و عزم برای مستقل شدن
- برای تقویت اراده، از کارهای کم ولی منظم استفاده کنیم
- اهمیت قوی شدن در اراده و عزم
- مرحله4- تنظیم رفتار و انجام رفتارهایی که برای کسب استقلال لازم است
- اصلاح سبک زندگی
- ترک عادت
- گاهی ترک عادت خوب هم نیاز است
- دین یکسری از مشکلات را با کسب حکمت توسط خود فرد حل میکند
- مرحله 5- تأثیر مراحل استقلالطلبی بر قلب انسان
- تناسب استقلال و عاشقی
- در وابستگی به معشوق هم نوعی استقلال وجود دارد
- در عشق به خدا، استقلال هم هست
- مرحله6- رسیدن به حکمت در مقام اندیشه
- حکمت، مورد نیاز انسان است
- حکیم، چیزی را میفهمد که در تعلیم نیست
- مرحله 7- اثرگذاری بر عالم
- نمونههایی از اثرگذاری خوبان بر عالم
- تأثیر امام حسین(ع) و حضرت زینب(س) بر عالم
- نمونههایی تاریخی از تأثیر دین به عنوان عامل استقلال
- داستان ربیعه ابن کعب
- خاطره مرحوم آیتالله شاهآبادی
جلسۀ ششم | (1400.05.23): مهارتی به نام مسؤولیتپذیری برای رسیدن به استقلال
مدت: |دریافت با کیفیت: [پایین(8MB) | متوسط(21MB) | خوب(43MB)]
- دانش تجربی، مؤیدی بر سخنان دین شده است
- تناسب بسیاری از نتایج حاصل شده در علوم تجربی با معارف دین
- تجربه در نگاه دین، مهم است
- اهمیت عقلانیت در دین و فرآیند استخراج احکام
- دانش تجربی به متقاعد شدن برای دین کمک میکند
- تجربه به افزایش عقل کمک میکند
- راهی برای گریز از دین باقی نمانده است
- استقلال و عزت، امری فطری و عقلانی
- اگر علوم تجربی حرف خوب زیاد دارد، چرا دنیا را سعادتمند نکرده است؟
- کمک خدا و دین به استقلالطلبی انسان
- فرد کافر، کمک خدا را از دست میدهد
- دین، عقلانیت انسان را توسعه داده و آن را تضمین میکند
- دین و تولید انگیزه برای استقلالطلبی
- برای رسیدن به استقلال و عزت، مهارت به نام مسؤولیتپذیری نیاز است
- معنای مسؤولیتپذیری
- نحوه پرورش دادن احساس مسؤولیت
- کلامی از یکی از اندیشمندان روانشناسی تربیت
- تشخیص، تصمیم و خلاقیت در مسؤولیتپذیری
- نقد عملکرد نظام تعلیم و تربیت در مسؤولیتپذیر شدن دانشآموزان
- سنّ مسؤولیتپذیری چه زمانی است؟
- تناسب مسؤولیتپذیری با تقوا
- فرد مسؤولیتپذیر از نظر روانشناسان، چه ویژگیهای دارد؟
- فرد مسؤولیتپذیر را میتوان با تستهایی شناسایی کرد
- پذیرش خطاها توسط فرد مسؤولیتپذیر
- برنامه منظم فرد مسؤولیتپذیری
- مسؤولیتپذیری شهید نامجوی، پایهگذار دانشگاه افسری امام علی(ع)
- خاطراتی از شهید نامجوی
جلسۀ هفتم | (1400.05.24): آشنایی با طرح دین در مورد مسؤولیتپذیری
مدت: |دریافت با کیفیت: [پایین(8MB) | متوسط(21MB) | خوب(42MB)]
- برای رسیدن به اوج استقلال، ملاحظاتی نیاز است
- ضرورت مبارزه و جهاد همیشگی برای استقلال
- برای مبارزه دائم و فراگیر، برنامه جامعی نیاز است
- مسؤولیتپذیری، رمز مبارزه دائم برای کسب و حفظ استقلال
- کلامی در مورد مسؤولیتپذیری از مقام معظم رهبری
- اهمیت مسؤولیتپذیری در روانشناسی و اندیشمندان علوم انسانی
- علوم انسانی چه کمکی به دینداری میکند؟
- علوم انسانی میتواند مانع دینگریزی باشد
- نقدی بر عملکرد مسؤولین فرهنگی و آموزشی؛ چرا در جامعه ما هنوز دینگریزی، نوعی با کلاس بودن است؟
- دین و علوم انسانی در جامعه درست تبیین نشده است
- دینستیزی در جامعه حاکی از یک سوءتفاهم عمیق است
- تأثیر ولایت بر حفظ استقلال انسان، تبیین نشده است
- برداشت معکوس از ولایت در میان اقشاری از جامعه
- علوم انسانی، حداقلهایی از دین را ثابت مینماید
- جایگاه تجربه و عقل برای تبیین معارف دین
- علائمی از اینکه حداقلهای دین در جامعه تبیین نشده است
- تأثیر مثبت علوم انسانی بر مسؤولیتپذیری
- برخی از نقاط ضعف علوم انسانی
- نمونههایی از نظرات روانشناسان در مورد مسؤولیتپذیری
- آشنایی با طرح دین در مورد مسؤولیتپذیری
جلسۀ هشتم | (1400.05.25): آثار و نتایج مسؤولیتپذیری و ویژگیهای کسی که مسؤولیتپذیر میشود
مدت: |دریافت با کیفیت: [پایین(10MB) | متوسط(28MB) | خوب(57MB)]
- در بستر مسؤولیتپذیری، اعتقادات قوی شده و رشد روحی حاصل میشود
- کارها را میتوان از روی مسؤولیتپذیری و عدم مسؤولیتپذیری انجام داد
- برخی از دشمنان مسؤولیتپذیری در محیطهای مختلف
- آثار و نتایج مسؤولیتپذیری
- خلاقیت، یکی از نشانههای مسؤولیتپذیری
- تعارض کار دولتی و کارمندی با خلاقیت
- فرد مسؤولیتپذیر، کمتر خسته میشود
- حسّ مسؤولیتپذیری را چگونه میتوان افزایش داد؟
- تشویق و تنبیه فوری نباید داشت
- راه افزایش حسّ مسؤولیتپذیری در فرزندان
- روش دین برای افزایش مسؤولیتپذیری
- ایمان به غیب، فواید مادی دارد
- مثال از فواید مادی نماز شب
- باید مبدأ و معاد را به شیوه انسانی آموزش داد
- انسانی که به خدا اعتقاد دارد، از نظر روحی آرامتر است
- بدون اعتقاد به معاد، نمیتوان به اوج رسید
- با کار و تلاش مسؤولیتپذیرانه، انسان رشد میکند
- انسان با مسؤولیتپذیری، استعدادهای درونی شکوفا میشود
- ویژگیهای روحی کسی که مسؤولیتپذیر میشود
- خاطرهای از مسؤولیتپذیری شهید چمران
- فرد مسؤولیتپذیر، خسته نمیشود
- ضرورت دور بودن مسؤولین از تشویق
- بینیازی فرد مسؤولیتپذیر به تشویق و تنبیه
جلسۀ نهم | (1400.05.26): توصیف مسؤولیتپذیری و انواع مسؤولیتپذیری
مدت: |دریافت با کیفیت: [پایین(10MB) | متوسط(26MB) | خوب(52MB)]
- دین، برنامهای برای تأمین استقلال انسان
- درک زیبایی و شکوه دین با درک زیبایی استقلال و مسؤولیتپذیری ممکن است
- توصیف مسؤولیتپذیری و انسان مسؤولیتپذیر
- انسان مسؤولیتپذیر، استقلال خود را یافته است
- جرأت اقدام دارد
- منتظر اقدام دیگران نیست
- آیهای در مورد مسؤولیتپذیری؛ برای خدا قیام کنید، دو نفری یا تنهایی
- استناد حضرت امام(ره) به این آیه در شروع نهضت
- اهمیت دادن به برنامه
- به خدا امیدوار است
- از مسؤولیتپذیری، فراری نیست
- از عامل شکست، تنفر ندارد
- فرصتشناس است
- متوقف نمیشود
- تفریحش کم است
- شخصیت افرادی که مسؤولیتپذیر نیستند را باید تقبیح کرد
- انواع و مراتب مسؤولیتپذیری
- 1- مسئولیتپذیری شخصی
- 2- مسئولیتپذیری خانوادگی
- 3- مسئولیتپذیری گروهی
- 4- مسئولیتپذیری فامیلی و قومی
- 5- مسئولیتپذیری صنفی و شغلی
- 6- مسئولیتپذیری ملی و وطنی
- 7- مسئولیتپذیری نسبت به امت اسلامی
- 8- مسئولیتپذیری نسبت به جامعه بشری
- 9- مسئولیتپذیری نسبت به طبیعت
- 10- مسئولیتپذیری نسبت به دین
- 11- مسئولیتپذیری نسبت به حکومت، قانون و نظم اجتماعی
- 12- مسئولیتپذیری نسبت به ولیّ جامعۀ دینی
جلسۀ دهم | (1400.05.27): مسئولیتپذیری نسبت به ولیّ جامعه دینی
مدت: |دریافت با کیفیت: [پایین(8MB) | متوسط(23MB) | خوب(45MB)]
- علت عدم پیروزی ظاهری امیرالمؤمنین(ع) چه بوده است؟
- آیا حکومت امیرالمؤمنین(ع) بر پایه عدل نبود؟
- آیا مردم، جاهل بودند؟
- آیا تبلیغات دشمن، سنگین بود؟
- آیا امکانات دشمن بیشتر بود؟
- آیا مردم بصیرت نداشتند؟
- آیا مردم دین نداشتند؟
- آیا مردم ولایتمدار نبودند؟
- آیا خواص و نخبگان با امیرالمؤمنین(ع) همراه نبودند؟
- آیا امیرالمؤمنین(ع) در دینداری سخت میگرفتند؟
- آیا مردم تصور غلطی از حضرت علی(ع) داشتند؟
- آیا جنگهای حضرت بر نگاه مردم تأثیر منفی گذاشته بود؟
- آیا مردم عاشق معاویه بودند؟
- آیا مردم صبر نداشتند؟
- سؤال دیگر: مشکل حکومت پیامبر اکرم(ص) چه بود که موفق نشد؟
- برخورد بزرگوارانه ولیّ خدا در اداره حکومت
- در ولایت حق، رازی هست که موجب اطاعت نکردن مردم میشود
- ولایت حق، برای مردم احترام قائل است اما ولایت باطل، به مردم احترام نمیگذارد
- ولایت حق، امور را به مسئولیتپذیری مردم منوط میکند
- ولایت، عامل استقلال و عزت انسانها
- ولایت، درست تبیین نشده است
- آشنایی با دیکتاتوری دموکراسی غربی با کمک رسانهها
- دیکتاتوری نوین رسانهای
- مهمترین مفهوم در کنار ولایت، دستور دادن و اطاعت شدن نیست
- مسئولیتپذیری، راز ولایتمداری
جلسۀ یازدهم | (1400.05.28): تناسب نوع مدیریت ولایی با مسؤولیتپذیری
مدت: |دریافت با کیفیت: [پایین(9MB) | متوسط(24MB) | خوب(48MB)]
- مسأله اصلی پیامبر اکرم(ص)، اعتقاد به خدا و نبوت(برتری پیامبر) نبوده است
- چرا مردم اطاعت از رؤسای اقوام خود را بر اطاعت از پیامبر(ص) ترجیح میدادند؟
- در مورد علت غربت پیامبر(ص) باید دقت کرد
- رسول اکرم(ص) میتوانست مانند دیگران سیاست داشته باشد
- آیا حسادت به پیامبر(ص) علت مخالفت با ایشان بود؟
- مشکل مردم، فقط در اطاعت از پیامبر(ص) نبوده است
- ولایت نوعی از مدیریت است که افراد را محترم میداند
- پیامبر(ص) و امیرالمؤمنین(ع) اهل تطمیع و فریب دادن نبود
- ولایت نوعی از مدیریت است و این نوع از مدیریت باعث عدم اطاعت میشود
- ریسک این نوع مدیریت بالا است
- مردم در صورتی نوع مدیریت ولایی را میپذیرند که خودشان اهل مسئولیتپذیری باشند
- اکثر آدمها، مسئولیتپذیر نیستند
- ولیّ خدا کسی را تطمیع و مجبور نکرده، فریب نداده و نمیترساند
- نقدی بر آموزشهای موجود در موضوع ولایت
- نوع مدیریت ولایی را باید همراه با مسئولیتپذیری، قبول کرد
- پذیرش ولایت، چه سختیای دارد؟
- انسان هم آزادی را میخواهد و هم راحتی را دوست دارد
- در مقابل ولیّ خدا، کسانی هستند که با نوع مدیریت دیگری، بر جامعه مسلط میشوند
- دیگران در عوض مقداری از رفاه و آزادی، مردم را به بردگی میکشند
- مشکل پذیرش ولایت دیگران، اعتقادی نبوده است
- روحیه بردگی در مقابل روحیه مسئولیتپذیری قرار میگیرد
- کلام امیرالمؤمنین(ع) در مورد خارج شدن از بردگی
- اگر حرف دیگری را گوش کنیم، عبد او شدهایم
- آشنایی بردگی نوین و صورتهای آن
- تأثیر عدم مسئولیتپذیری بر پذیرش بردگی نوین
- ویژگیها و نمادهای بردگی نوین
- در مدیریت ولایی، اگر عدهای مسئولیتپذیر نبودند، چه باید کرد
- افزایش و تعمیق درک صحیح از ولایت
- دعوت دیگران به مسؤولیتپذیری
- امر به معروف و نهی از منکر
سلام خدمت شما
خدا قوت
مباحث واقعا عالی هستن به حدی که من پروژه تحقیقی دانشگاهم رو از همین مبحث کمک گرفتم و مقاله ارائه دادم ولی یک مشکلی که وجود داره اینه که نکات روانشناسی که استاد میگن، منبع هاش رو اگه در سایت بذارین خیلی عالی میشه. چون ما که می خوایم برای کارهای علمی و تحقیقی از مباحث استفاده کنیم، باید نگاهمون هم علمی باشه ولی من خودم هرچی گشتم نتونستم منبع بعضی از نکات استاد پناهیان رو پیدا کنم. مثلا استاد پناهیان گفتن "روانشناس ها ثابت کردن که امتحان کسی را با عزم و اراده نمی کند." خب من برای کار علمی باید منبع دقیق این حرف رو پیدا کنم ولی متاسفانه جایی ندیدم این موضوع رو. اگر برای این مطالب علمی که استاد بیان می کنن، منابعی که به استناد آن این حرف ها رو می زنن هم در سایت قرار بگیره خیلی خوب میشه.
تشکر از تلاش های بی وقفه شما