۰۰/۰۵/۲۶ چاپ ایمیل و پی دی اف

کلیپ تصویری | سخن عجیب امام(ره) درباره نحوه تبلیغ دین!

شناسنامه

 

متن:

 چرا خیلی‌ها دین‌گریزی دارند؟ اشکال در ادبیات ما طلبه‌ها است. واقع‌بینانه، واقع‌گرایانه از دین تحلیل نمی‌کنیم؛ انسان‌گرایانه و انسان مدارانه، بر مدار منفعت انسان در این دنیا از دین تحلیل نمی‌کنیم. نه ما خوب دین را عرضه کردیم، وجه انسانی دین را خوب ارائه ندادیم، و هم دشمنان ما یک حرف‌های قلابی‌ای زدند هرکسی دلش برای انسانیت می‌سوخت، یا دلش می‌تپید برای انسانیت، رفت آن دارو را مصرف کرد. این وضعیتی را پیدا کردیم که الان هستیم.

 یک جمله از حضرت امام بخوانم خطاب به حوزۀ علمیه که حضرت امام(ره) این حرف را زدند. می‌فرماید: «علما و روحانیون إن‌شاءالله به همۀ ابعاد و جوانب مسئولیت خود آشنا هستند، ولی از باب تذکر و تأکید عرض می‌کنم»؛ توضیح می‌دهند حضرت امام که جوان‌ها امروز اظهار نظر می‌کنند در مسائل دینی، با جوان‌ها خوب برخورد بکنید. اگر با جوان‌ها خوب برخورد نکنید چی می‌شود؟ اینها به دامن لیبرال‌ها؛ لیبرال‌ها کی‌ها هستند؟ همان‌هایی که الگوی تقلبی انسان‌گرایی و ارزش انسان را ارائه می‌دهند به جامعه! می‌فرماید که به دامن آنها می افتند و گناه این کم‌تر از التقاط نیست. التقاط آن مکتبی بود که تروریست درست می‌کرد، هفده هزار نفر شهید برای ما روی‌ دستمان گذاشت. حضرت امام می‌فرمود جوان‌های ما جذب فرهنگ لیبرالی بشوند خطرش از آن کم‌تر نیست.

 بعد ببینید چی می‌فرماید. می‌فرماید: «فرهنگ دانشگاه‌ها و مراکز غیرحوزه‌ای به صورتی است که با تجربه و لمس واقعیت‌ها بیشتر عادت کرده است، تا فرهنگ نظری و فلسفی.»(پیام به ملت ایران، 29 تیر 1367)

 یعنی فرهنگ نظری و فلسفی مال حوزه است، فرهنگ تجربی و واقع‌گرایی مال دانشگاه است. حوزه چه‌جوری بحث می‌کند از دین معمولاً؟ مباحث نظری. دانشگاه از مسائل اجتماعی و انسانی چه‌جوری صحبت می‌کند؟ به صورت واقعی و تجربی. بعد حضرت امام خیلی روشن می‌فرماید «باید با تلفیق این دو فرهنگ و کم‌کردن فاصله‌ها حوزه و دانشگاه در هم ذوب شوند تا میدان برای گسترش و بسط معارف اسلام وسیع‌تر گردد.»(پیام به ملت ایران، 29 تیر 1367)

 یعنی ادبیات حوزه یک‌کمی واقع‌بینانه‌تر بشود.

 سند من که نزدیک به ادبیات دانشگاه نشده این جمله؛ مقام معظم رهبری با اعضای مجلس خبرگان این مطلب را بیان فرمودند؛ «اگر کسی می‌خواهد واقعاً نقش مردم، نقش عینی، عملی، حساس باشد و مسئلۀ ولایت‌فقیه که یک مسئلۀ حقیقتاً مردمی و حکومت الهی توأم بشود، برای مردم بیان کند جاذبه‌ها را، چیزهایی که مردم را به شوق می‌آورد.» (دیدار خبرگان رهبری، 15 بهمن 1376).

 بگذارید من خلاصۀ کلام ایشان را بگویم. می‌فرماید وقتی که شما می‌خواهی یک‌کسی را دعوت بکنی، فواید عینی آن را توضیح می‌دهی. بعد می‌فرماید ولایت‌فقیه را هم همین‌جوری توضیح بدهید.

 جوان‌ها من به شما بگویم، می‌دانید چرا ولایت‌فقیه غریب است در این کشور؟ برای اینکه هرچی کتاب، صدها کتاب نوشته شده دربارۀ ولایت‌فقیه، اثبات می‌کند حقّانیت ولایت‌فقیه را. الآن بیش از ده سال است دارد از این فرمایش آقا می‌گذرد که آقا آثار ولایت‌فقیه را توضیح بده، مبانی‌اش را نمی‌خواهد توضیح بدهی. یک‌دانه کتاب دربارۀ ولایت‌فقیه که بگوید آقا آثار اجتماعی ولایت‌فقیه چیست، نداریم ما. چون می‌دانید ادبیات حوزه ادبیات پرداختن به واقعیات و پرداختن به آثار نیست؛ ادبیات پرداختن به مبانی است.

 می‌فرماید: «بسم‌الله، اینجا جای نقش مردم است، وارد بشوند در این میدان، زیبایی‌های این مسئله را از نظر عقل بشر و منطق بشری تبیین کنند.» یک کتاب ولایت‌فقیه بیاورید از نظر عقل بشری توضیح بدهد. خیلی از علما بلد هستند ها! ببینید دأب حوزه این نیست! دانش در حوزه به این نمی‌گویند، این‌جوری کتاب نوشته نمی‌شود.

 شهید صدر چی گفت؟ گفت آقا به قبر و قیامت و معاد و اینها شما واگذار نکن، سراغ مبدأ و معاد نرو بگو دین چه کارکردی دارد امروز در زندگی‌ات؟ مقام معظم رهبری چی فرمود؟ گفت بروید بگویید مثلاً ولایت‌فقیه چه کارکردی دارد امروز در زندگی؟ اصلاً عاشق ولایت‌فقیه شدن بخدا قسم دین نمی‌خواهد؛ عقلانی فوایدش، کارکردش توضیح داده بشود، بی‌دین‌ها بلکه ضدّ ‌دین‌ها هم به آن علاقه‌مند می‌شوند. منتهی می‌دانید این در ادبیات حوزه نیست که این‌جوری توضیح بدهد.

 ما می‌خواهیم کشورمان الگوی آزادگی و انسانیت در جهان قرار بگیرد! واقع‌بینانه، واقع‌گرایانه از دین تحلیل نمی‌کنیم؛ انسان‌گرایانه و انسان مدارانه، بر مدار منفعت انسان در این دنیا از دین تحلیل نمی‌کنیم.

نظرات

ارسال نظر

لطفا قبل از ارسال نظر اینجا را مطالعه کنید

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
دسترسی سریع سخنرانی ها تنها مسیر استاد پناهیان ادبستان استاد پناهیان درسنامۀ تاریخ تحلیلی اسلام کلیپ تصویری استاد پناهیان کلیپ صوتی استاد پناهیان پرونده های ویژه حمایت مالی بیان معنوی پناهیان

آخرین مطالب

آخرین نظرات

بیان ها راهکار راهبرد آینده نگری سخنرانی گفتگو خاطرات روضه ها مثال ها مناجات عبارات کوتاه اشعار استاد پناهیان قطعه ها یادداشت کتابخانه تالیفات مقالات سیر مطالعاتی معرفی کتاب مستندات محصولات اینفوگرافیک عکس کلیپ تصویری کلیپ صوتی موضوعی فهرست ها صوتی نوبت شما پرسش و پاسخ بیایید از تجربه... نظرات شما سخنان تاثیرگذار همکاری با ما جهت اطلاع تقویم برنامه ها اخبار مورد اشاره اخبار ما سوالات متداول اخبار پیامکی درباره ما درباره استاد ولایت و مهدویت تعلیم و تربیت اخلاق و معنویت هنر و رسانه فرهنگی سیاسی تحلیل تاریخ خانواده چندرسانه ای تصویری نقشه سایت بیان معنوی بپرسید... پاسخ دهید...