۰۰/۰۲/۱۱ چاپ ایمیل و پی دی اف

کلیپ تصویری | نقش مردم در حمایت از ولی خدا چیست؟

شناسنامه

 

متن:

  ببینید یک‌جوری نباید دین را از تلویزیون معرفی بکنند دوستان ما، شما و ماها خودمان که منی که نه سر پیازم نه ته پیاز نشستم توی خانه، بگویم که خب با من که نیستند که من چه‌کار کنم؟ کاری از دستم بر نمی‌آید. ولی به تعبیر قرآن مردم هم همان‌قدر مقصر بودند که ابوجهل و ابولهب و ابوسفیان.

مجری: خیلی برایم سؤال است چرا مردم پس حمایت نکردند؟ اینها که صاحب قدرت و جاه نبودند که! چرا مردم حمایت نکردند رسول الله را؟

 بله، سؤال خوبی است و کمتر هم در مورد این موضوع بحث می‌شود. یک کمی هم جرأت می‌خواهد آدم در مورد این موضوع راحت بخواهد بحث کند. ولی به تعبیر قرآن مردم هم همان‌قدر مقصر بودند که ابوجهل و ابولهب و ابوسفیان. در چهار جا از قرآن کریم این بحث آمده که روز قیامت مردم صدا می‌زنند این سردمدارها که ما را گمراه کردند اینها را دوبرابر عذاب کن. بعد خداوند متعال می‌فرماید ناراحت نباشید من جفتتان را دوبرابر عذاب می‌کنم. مردمی که دوبرابر عذاب می‌شوند مانند سلاطین جور که تو چرا حرف او را پذیرفتی؟ تو چرا به او میدان دادی؟ تو خباثتَت کمتر از آن جنایتکاری که ظلم کرد و فریب داد و کشتار کرد نیست.

 (مردمی که دوبرابر عذاب می‌شوند مانند سلاطین جور. خداوند می‌فرماید: برای هر کدام (عذاب) دو چندان است ولی شما نمی‌دانید! «سوره اعراف، آیه 38»)

 هر کسی ممکن است بد باشد. جامعه هم ممکن است بد بشود. چرا پیامبر اکرم آنجا تنها ماند؟ من می‌خواهم مردم مکه را محاکمه کنم. آقای مردم، ابوجهل می‌خواسته پادشاه مکه بشود رسول خدا به‌هم زده طرحش را. ابوسفیان را کارش را از سکه انداخته. خب شما چی این وسط؟ به شما چی می‌رسد؟ بله. یک، دلیل اول این است که اگر کسی طبعش فاسد باشد، طبع خرابی داشته باشد، این بهش هیچی هم نرسد وقتی که رویارویی ابوجهل و محمد(ع) را ببیند دوست دارد ابوجهل پیروز بشود. طبعش است دیگر. اصلاً ممکن است برده باشد، اصلاً این میلش می‌کشد به آن‌طرف. و خدا از کنار این میل رد نمی‌شود. به تعداد این آدم‌ها خدا قدرت می‌دهد به آن افراد فاسد مثل ابوجهل. «کَما تَکونونَ، یُوَلّى عَلَیْکُمْ»؛ همان‌جوری باشید همان‌جوری رئیس پیدا می‌کنید. ابوجهل اگر قدرت پیدا می‌کند مقابل پیامبر اکرم بایستد، مال این است که ابوجهل‌چه‌های زیادی توی...

مجری: این نوچه‌ها دنبال آن. به آن قدرت دادند اصلاً.

 هست بله. بله. حالا همین اصلاً باشند، اصلاً نرفتند کمکش بکنند، همین‌جوری که باشند این نتیجۀ آنها می‌شود.

(«کَما تَکونونَ، یُوَلّى عَلَیْکُمْ»؛ همان‌جوری باشید همان‌جوری رئیس پیدا می‌کنید.)

 نکتۀ بعدی این است که این قدرت‌های فاسد مردم را تطمیع می‌کنند، تهدید می‌کنند؛ رسول خدا این کارها را نمی‌کند. نه کسی را تطمیع می‌کند، نه کسی را تهدید می‌کند، خیلی مهربان برخورد می‌کند. خب این دستش خالی می‌ماند دیگر. به حدی که به ابوجهل می‌گفتند چقدر آدم تیزی است، چقدر برای سروری مناسب است، به پیامبر می‌گفتند آدم ساده‌ای است. به امیرالمؤمنین می‌گفتند مدیریت بلد نیست. معاویه زیرک است مدیریت بلد است، علی مدیریت بلد نیست. این دلیل دیگری که هست. یک عده‌ای از مردم هم واقعاً دلشان با ابوجهل نیست، طبع فاسدی ندارند، دنبال تطمیع و این حرف‌ها هم نیستند؛ اینها مجبورند. واقعاً ضعیف هستند، ندار هستند، کاری از دستشان بر نمی‌آید. خدا اینها را به شدت در قرآن توبیخ می‌کند می‌فرماید که شما هجرت چرا نکردید؟ بلند شوید بروید! چرا وایستادی همان‌جا؟ نمی‌توانی کاری بکنی بلند شو برو!

 هر ظلمی به اولیاء خدا شده در مکه، در مدینه، در کوفه، در هر کجا هر ظلمی شده، مردم را طبق آیات قرآن همان‌قدر مقصر می‌دانیم که سران فاسدشان مقصراند. و در آخرالزمان چی؟ در آخرالزمان هم نقش مردم همان‌قدر پررنگ است که نقش سیصد و سیزده نفر. این سیصد و سیزده نفر یادمان باشد قلۀ پر دامنۀ یک کوهستان هستند. یعنی سه هزار نفر در رتبۀ دوم‌شان هستند، سیصد هزار نفر رتبۀ سوم‌شان هستند.

مجری: آها! هی می‌آید پایین باید گسترده بشود.

 بله. یعنی من ممکن است سطحم پایین‌تر باشد، ولی ول نمی‌کنم او را تنها بماند تیر بخورد! قلۀ با دامنه اگر بودند سیصد و سیزده نفر امام زمان می‌آید؛ اگر بنا باشد این سیصد و سیزده نفر بیایند و تنها بمانند هیچ‌کی نباشد، می‌شوند مثل هفتاد و دو نفر شهدای کربلا. مسلم بن عوسجه، حبیب بن مظاهر. باید قبیلۀ‌شان خودشان را می‌کشتند برای اینها! تنهایشان گذاشتند. اینها بودند، ولی در قبیلۀ خودشان تنها بودند. مردم نیامدند پای کار.

نظرات

ارسال نظر

لطفا قبل از ارسال نظر اینجا را مطالعه کنید

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
دسترسی سریع سخنرانی ها تنها مسیر استاد پناهیان ادبستان استاد پناهیان درسنامۀ تاریخ تحلیلی اسلام کلیپ تصویری استاد پناهیان کلیپ صوتی استاد پناهیان پرونده های ویژه حمایت مالی بیان معنوی پناهیان

آخرین مطالب

آخرین نظرات

بیان ها راهکار راهبرد آینده نگری سخنرانی گفتگو خاطرات روضه ها مثال ها مناجات عبارات کوتاه اشعار استاد پناهیان قطعه ها یادداشت کتابخانه تالیفات مقالات سیر مطالعاتی معرفی کتاب مستندات محصولات اینفوگرافیک عکس کلیپ تصویری کلیپ صوتی موضوعی فهرست ها صوتی نوبت شما پرسش و پاسخ بیایید از تجربه... نظرات شما سخنان تاثیرگذار همکاری با ما جهت اطلاع تقویم برنامه ها اخبار مورد اشاره اخبار ما سوالات متداول اخبار پیامکی درباره ما درباره استاد ولایت و مهدویت تعلیم و تربیت اخلاق و معنویت هنر و رسانه فرهنگی سیاسی تحلیل تاریخ خانواده چندرسانه ای تصویری نقشه سایت بیان معنوی بپرسید... پاسخ دهید...