۰۰/۱۰/۲۹ چاپ ایمیل و پی دی اف
ورامین-رحلت حضرت ام‌البنین(س)

حتماً شفافیت برای عده‌ای ضرر دارد که در تصویب طرح شفافیت تعلل می‌کنند/ رهبر انقلاب اخیراً فرمود: مردم باید در نظارت و تصمیم‌گیری‌ مشارکت کنند/ شفافیت مجلس، یکی از ارکان نظارت مردم است

شناسنامه:

  • زمان: 1400/10/26
  • مکان: ورامین امامزاده زید ابوالحسن(ع)
  • مناسبت: رحلت حضرت ام‌البنین(س)
  • صوت: اینجا
علیرضا پناهیان در شب رحلت حضرت ام‌البنین(س) در امامزاده زید ابوالحسن(ع) ورامین به سخنرانی پرداخت. در ادامه، فرازهایی از این سخنرانی را می‌خوانید:

در زندگی مادران شهدا یک عنصر برجسته به نام «فداکاری» هست  

حضرت ام‌البنین(س) یک مادر فداکار و تربیت‌کنندۀ جوانانی فداکار در حدّ ابالفضل‌العباس(ع) است. شما هرچه فداکاری از اباالفضل‌العباس(ع) می‌بینید، باید از این بانوی بزرگوار تشکر کنید.  

اگر از مادران شهدا بپرسید «ویژگی برتر شما چه بوده که فرزند شما به این مقام رسیده است؟» شاید خیلی از آنها بگویند: «نمی‌دانیم، ما زندگی عادی خودمان را داشتیم...» ولی اگر دقت کنید، می‌بینید که یک عنصر، در زندگی این مادر، برجسته بوده است و الا به این مقام نمی‌رسید که فرزندش به شهادت برسد، و آن عنصر «فداکاری» است.

طبق روایات، مسئولین باید اهل فداکاری و مواسات باشند

تمدن ما تمدنی است که بر فداکاری مبتنی است و شهدا یکی از جلوه‌های این فداکاری هستند. امیرالمؤمنین(ع) در نامه به مالک اشتر می‌فرماید: کسانی را برای مسئولیت‌ها انتخاب کن که اهل مواسات با زیردستان باشند (مَنْ وَاساهُمْ فی مَعُونَتِهِ ؛ نهج‌البلاغه/نامه53) مواسات یعنی اینکه چیزی بیشتر از بقیه نداشته باشی و اگر بیشتر داشتی، به دیگران بدهی. حتی اگر با کسی مساوی بودی و او نیاز داشت، از مال خودت به او بدهی.

پس مسئولین باید اهل فداکاری و مواسات باشند. اما چرا امیرالمؤمنین(ع) به جای مواسات، نفرمود که مسئولین باید عدالت داشته باشند؟ چون عدالت، حداقل شرایط یک مسئول است، وقتی مواسات باشد، به صورت تضمینی، عدالت هم محقق می‌شود؛ «چون که صد آمد نود هم پیش ماست»

تقویت فرهنگ تعاون، نیاز به فداکاری دارد

شما اگر فداکاری را در زندگی خودتان جدی بگیرید، فرهنگ کاسبی و پول در آوردن، و فرهنگ مصرف و سبک زندگی شما عوض می‌شود و به سمت کارهای جمعی و تعاونی می‌روید و از کارهای فردی فاصله می‌گیرید. آن‌وقت کسانی که اهل مسجد و هیئت هستند، با هم تعاونی راه می‌اندازند. جوان‌ها دور هم جمع می‌شوند و تعاونی راه می‌اندازند. چون تقویت فرهنگ تعاون، نیاز به فداکاری دارد.

الان در شهرها و روستاهای ما فرهنگ تعاونی ضعیف است؛ همه می‌خواهند به صورت فردی و تکی کار کنند. تعاونی یعنی اینکه با هم کار کنیم. در کارِ جمعی، یک کسی کمتر کار می‌کند و یک کسی بیشتر، یک کسی عُرضه‌اش بیشتر است و یک کسی کمتر، اما همه مساوی بهره می‌برند. این ویژگی کار جمعی است.

25درصد اقتصاد کشور باید به تعاونی اختصاص پیدا کند، ولی الان کمتر از 5 درصد است. چرا؟ چون فرهنگ تعاونی بین ما ضعیف است. پیشنهاد می‌کنم، کاسب‌ها و کارگرها و کارمندان محل، هرچقدر که می‌توانند، از ته‌مانده‌های پول‌های خودشان جمع کنند و روی هم بگذارند، و یک تعاونی (یک کار جمعی) راه بیندازند، آن‌وقت ببینند که برکت مال‌شان چه می‌شود! بگذارید فرهنگ تعاونی را بچه‌های شما ببینند. این زندگی جمعی باید تمرین بشود، وقتی ما تکی و فردی کار کنیم، منفعت‌طلب‌های گرگ‌صفتی که در عالم هستند، بر ما غلبه پیدا می‌کنند.

رهبر انقلاب اخیراً فرمود که مردم باید در نظارت و تصمیم‌گیری‌ مشارکت کنند

رهبر انقلاب اخیراً در سالگرد قیام 19 دی فرمودند که مردم را مشارکت بدهید؛ هم در تصمیم‌گیری هم در اقدام و هم در نظارت بر کار مسئولان (مردم را در تصمیم‌سازی‌های دستگاه‌های مسئول کشور شریک کنند... ساز و کار درست کنند که مردم را در اقدام هم شریک کنند...؛ بیانات 19/۱۰/1400) یعنی خیلی از کارها را خودِ مردم باید انجام بدهند، اما مردم، تک تک و به‌طور انفرادی نمی‌توانند لذا باید باهم باشند و کار جمعی و تعاونی انجام بدهند؛ منتها باید دربارۀ راهکارهایش فکر کرد.

یک نمایندۀ مجلسِ خوب و یک استاندار خوب، علامت خوبیِ کارش امروزه به این است که مردم را فعال کند، به فعالیت مردم بها بدهد و میدان بدهد و مردم را قدرتمند کند. مثلاً از یک نمایندۀ مجلس در هر منطقه‌ای باید بپرسند: شما چند تا تعاونی راه انداختید؟  این فرهنگ غلط است که به نمایندۀ مجلس بگوییم: «شما چند تا امکانات از دولت گرفتید و اینجا خرج کردید؟» البته امکاناتی که دولت باید بدهد، وظیفۀ دولت است و باید انجام بشود، ولی هنر نمایندۀ مجلس این است که مردم را قدرتمند کند. اگر هم برای قدرتمندکردن مردم امکاناتی لازم بود، باید در حد امکان، این امکانات را بگیرد.

الان نمایندگان مجلس در همین چندماه اخیر، از وزرای دولت فعلی حدود هزار تا سؤال کرده‌اند، درحالی‌که از دولت قبلی در سال اولش، حدود 200 تا سؤال شده بود. معنایش این است که این مجلس، دارد زیادی سؤال می‌کند. ما که می‌دانیم مسیر این دولت، مردمی‌تر از دولت قبل است. شما هم ادعا می‌کنید که «انقلابی» هستید. چرا این‌گونه است؟ وقتی مجلس شفاف نیست، ما نمی‌فهمیم که چرا این‌گونه است! وقتی مجلس شفاف نبود، این عدم شفافیت، آغاز همۀ گرفتاری‌ها خواهد شد.

اگر انتخابات شد و مردم تقویت نشدند، معلوم می‌شود انتخابات دچار آسیب‌هایی شده است

رهبر انقلاب فرمودند: بروید راهکارهای مردمی‌شدن امور را پیدا کنید... فلسفۀ نمایندگی مجلس، فلسفۀ شورای شهر، فلسفۀ انتخابات ریاست جمهوری این است که مردم اینها را انتخاب کنند. هر موقع مردم در ادارۀ امور، در تصمیم‌گیری‌ها و در نظارت، واقعاً قوی شدند؛ فلسفۀ این انتخابات محقق شده است، اما اگر انتخابات شد و مردم تقویت نشدند، معلوم می‌شود که انتخابات دچار آسیب‌های خودش شده است.

انتخابات در غرب، دچار آسیب شده است و آسیبش این است که همیشه بدترین‌ها و جنایت‌کارترین‌ها امور را در دست می‌گیرند، و این خیلی بد است. نتیجه‌اش این شده که همیشه صهیونیست‌ها سوار هستند، مردم به هر کسی رأی می‌دهند، صهیونیست‌ها سرِ کار هستند. کمااینکه در فرانسه، این‌همه تظاهرات علیه مکرون انجام شد با اینکه خودِ مردم به او رأی داده بودند.

«عدم شفافیت مجلس» یکی از شاخصه‌های عدم مشارکت حقیقی مردم است

فلسفۀ انتخابات این است که مشارکت مردم و فعالیت مردم در ادارۀ امور، زیاد بشود که یکی از شاخص‌هایش همین انتخابات است. ولی اگر انتخابات شد و مردم تقویت نشدند، در آن سه وجهی که رهبر انقلاب فرمودند، یعنی اگر انتخابات شد ولی نظارت مردم افزایش پیدا نکرد، مشارکت مردم در تصمیم‌گیری‌ها افزایش پیدا نکرد، در اقدام و عمل هم مشارکت مردم افزایش پیدا نکرد و کارها به خود مردم محول نشد، معلوم می‌شود که آن انتخابات دچار آسیب شده است و باندها آمده‌اند از مردم رأی می‌گیرند و بعد می‌روند سراغ پنهان‌کاری و کار خودشان را می‌کنند.

یکی از شاخصه‌های عدم مشارکت حقیقی مردم و آسیب انتخابات «عدم شفافیت مجلس» است. بنده دربارۀ عدم شفافیت مجلس، هنوز دارم در ذهن خودم به این مجلس انقلابی فرصت می‌دهم که ببینیم چه کار می‌کنند؟

بهانۀ برخی از نمایندگان این است که «در صورت شفافیت، گروه‌های فشار بر ما فشار بیاورند!»

اگر سیاستمداران و نمایندگان این مجلس، بویی از حقیقت یک حکمرانی اسلامی نبرده باشند، شفافیت را تصویب نمی‌کنند و برای تصویب نکردنش هم بهانه می‌آورند و می‌گویند: «اگر ما شفاف باشیم، گروه‌های فشار روی ما تأثیر می‌گذارند!» یعنی اسم مردم را می‌گذارند گروه فشار!

یک نماینده‌ای گفته است که شفافیت خوب نیست و یک حرکت پوپولیستی است و موجب می‌شود که گروه‌های فشار، بر ما فشار بیاورند! شنیده‌ام یک نماینده‌ای در تلویزیون این حرف را گفته است.

نماینده‌ای که اسم مردم را «گروه فشار» می‌گذارد، به مردم توهین کرده است

نماینده‌ای که اسم مردم را «گروه فشار» می‌گذارد، به مردم توهین کرده است. شما وقتی شفاف باشید، همۀ مردم در جریان قرار می‌گیرند، حالا اگر همۀ مردم موافق بودند، گروه فشار نمی‌تواند روی شما تأثیر بگذارد، ولی اگر همۀ مردم مخالف باشند، آیا همۀ مردم گروه فشار خواهند بود؟!

می‌گوید: «ما اگر شفاف باشیم، گروه‌های فشار، روی ما فشار می‌آورند!» اتفاقاً اگر شما شفاف باشید، همۀ مردم می‌بینند و اگر کار شما درست و منطقی باشد، آن‌وقت همۀ مردم مدافع کار کارشناسی شما خواهند شد و وقتی همۀ مردم در جریان باشند، دیگر گروه‌های فشار نمی‌توانند تأثیر بگذارند، مگر اینکه بگویید «همۀ مردم گروه فشار هستند!» شاید منظورتان این است که مردم در اثر بی‌خبری، فشار خودشان را از روی شما بردارند، و بعد شما هر کاری خواستید انجام بدهید!

شفافیت مجلس، یکی از ارکان نظارت مردم است

دربارۀ مجلس شورای اسلامی و مسئولان دولتی، خیلی حرف‌ها هست. البته مسئولان دولت که تازه کار را شروع کرده‌اند و توصیۀ رهبری به آنها کاملاً معلوم است؛ ایشان به تعابیر مختلف از آنها خواستند: کاری کنید که مردمی‌بودن شما تعمیق پیدا کند، نظارت مردم افزایش پیدا کند و دخالت مردم(به ویژه نخبگان) در تصمیم‌گیری‌ها افزایش پیدا کند و اگر خواستند اقدام کنند (یعنی اقدامی که مردم می‌توانند انجام دهند، مثل تعاونی‌ها و...) بتوانند انجام بدهند.

شفافیت مجلس، یکی از ارکان نظارت مردم است. الان ما می‌خواهیم به مجلس نظارت کنیم، ولی نمی‌توانیم نظارت کنیم. ما می‌خواهیم در تصمیم‌گیری‌های مجلس کمک کنیم ولی نمی‌توانیم چون نمی‌دانیم آنجا چه کسی برای چه موضوعی چه رأی و نظری می‌دهد؟

از شورای نگهبان می‌پرسم: نماینده‌ای که مردم را «گروه فشار» می‌نامد، آیا هنوز صلاحیت نمایندگی دارد؟

بنده از شورای نگهبان می‌پرسم: اگر یک نماینده‌ای به مردم گفت «گروه فشار» آیا او صلاحیتش برای نمایندگی همین‌طوری باقی می‌ماند و تغییر نمی‌کند؟ آن بخش انضباطی مجلس که نمایندگان را در اثر بی‌انضباطی کنترل می‌کند، الان چه کار باید بکند؟ اگر کسی به مردم توهین کرد و گفت «گروه فشار» آیا او تنبیه نمی‌خواهد؟ الان مجلس شورای اسلامی خواب است؟ بله، مجلس انقلابی است ولی انقلابی‌ها هم گاهی می‌خوابند!

شفافیت موجب می‌شود که همۀ مردم ببینند در مجلس چه اتفاقی می‌افتد، وقتی مردم ببینند که شما یک کار منطقی انجام می‌دهید و شما را تأیید کنند، آن‌وقت چه گروه فشاری می‌خواهد تأثیر بگذارد. نکند شما مردم را گروه فشار می‌دانید؟!

حتماً شفافیت برای عده‌ای ضرر دارد که در تصویب طرح شفافیت تعلل می‌کنند

حتماً شفافیت برای یک عده‌ای ضرر دارد که -در تصویب طرح شفافیت- دارند تعلل می‌کنند و طفره می‌روند. دربارۀ این عده می‌شود بیشتر صحبت کرد ولی باز هم صبر می‌کنیم.

باید کارها، مردمی باشد وقتی کارها مردمی نباشد، طبیعتاً مردم هم اعتماد نمی‌کنند و می‌گویند: «ما که نمی‌دانیم آن پشت چه خبر است و چه بلایی می‌خواهند سرِ ما بیاورند!» لذا اعتماد نمی‌کنند.

انشاءالله حکمرانی در کشور ما به معنای واقعی کلمه، اسلامی بشود؛ یعنی مردمی بشود. وقتی بخواهد مردمی بشود، باید فرهنگ فداکاری در دو گروه افزایش پیدا کند: یکی «مسئولین» و دیگری «عموم مردم».

مردم وقتی بخواهند فداکاری داشته باشند، متعاونانه‌تر زندگی خواهند کرد، یک نمونه‌اش این است که تعاونی بین مردم رونق پیدا می‌کند. زندگی فداکارانه در معیشت می‌شود «تعاونی» و در مسئولیت داشتن هم می‌شود «مواسات با مردم و زیردستان» لذا مسئولین اگر بخواهند به معنای واقعی کلمه «مردمی» باشند باید مردم را حقیقتاً تقویت کنند و کاری کنند که مردم در چند عرصه قدرتمند بشوند و مشارکت کنند: یک. در نظارت، دو. در تصمیم‌گیری، و سه. در اقدام و عمل.

 (الف2/ن2)

نظرات

۱۴ بهمن ۰۰ ، ۱۲:۲۴ محمد فوردی

با سلام؛ چرا فایل صوتی منتشر نمیشه؟

درود بر مراجع تقلید عظیم الشان باد.
چشم دشمنانشان کور باد

 

درود بر مرجه بابصیرت ایت الله العظمی صافی گلپایگانی.

درود بر حضرات ایات الله العظمی خامنه ای،مکارم شیرازی،سیستانی،جوادی املی،وهمه مراجع تقلید باد.

 

۳۰ دی ۰۰ ، ۱۴:۱۱ محمد توانا

سلام علیکم

استاد خودتو خسته نکن

این تازه مجلس انقلابی‌ ما هست

اینها آخرین امید مردم رو هم نا امید کردند

باید دعا کنیم صاحب اصلی بیاد

از این جماعت نباید توقعی داشت

اینها داستان جمله جورج اورول هستند

همه حیوانات با هم برابرند،اما برخی‌ها برابرترند

اینها از اون دسته‌هایی هستند که سر از کانادا در میارند

 

 

 

ارسال نظر

لطفا قبل از ارسال نظر اینجا را مطالعه کنید

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
دسترسی سریع سخنرانی ها تنها مسیر استاد پناهیان ادبستان استاد پناهیان درسنامۀ تاریخ تحلیلی اسلام کلیپ تصویری استاد پناهیان کلیپ صوتی استاد پناهیان پرونده های ویژه حمایت مالی بیان معنوی پناهیان

آخرین مطالب

آخرین نظرات

بیان ها راهکار راهبرد آینده نگری سخنرانی گفتگو خاطرات روضه ها مثال ها مناجات عبارات کوتاه اشعار استاد پناهیان قطعه ها یادداشت کتابخانه تالیفات مقالات سیر مطالعاتی معرفی کتاب مستندات محصولات اینفوگرافیک عکس کلیپ تصویری کلیپ صوتی موضوعی فهرست ها صوتی نوبت شما پرسش و پاسخ بیایید از تجربه... نظرات شما سخنان تاثیرگذار همکاری با ما جهت اطلاع تقویم برنامه ها اخبار مورد اشاره اخبار ما سوالات متداول اخبار پیامکی درباره ما درباره استاد ولایت و مهدویت تعلیم و تربیت اخلاق و معنویت هنر و رسانه فرهنگی سیاسی تحلیل تاریخ خانواده چندرسانه ای تصویری نقشه سایت بیان معنوی بپرسید... پاسخ دهید...