۰۱/۰۳/۱۶ چاپ ایمیل و پی دی اف

کلیپ تصویری | روایت علیرضا پناهیان و سید‌علی خمینی از نکته عجیب سخنرانی 14خرداد رهبر انقلاب

شناسنامه:

 

 

متن:

علیرضا پناهیان: اولاً من به رسانه تبریک می‌گویم از این جهت که سخنرانی مهمّ مقام معظم رهبری را بهش پرداختند که ایشان هر روز ساعت‌ها مطالعه دارند می‌کنند و ما اگر درایت ایشان را و حکمت ایشان را که قبل از انقلاب در آثارشان مشهود هست یعنی پنجاه سال پیش در نظر نگیریم بالاخره کسی است که در رأس یک جریان تجربی بسیار باعظمت در تاریخ حیات بشر حضور داشتند. این‌همه تجربه، این‌همه مطالعۀ روزانه، این‌همه دقتی که ایشان از قبل داشتند که فقط ما بخواهیم مطالعه بکنیم آثار پنجاه سال پیش ایشان را، واقعاً اقتضا می‌کند وقتی ایشان سخنرانی می‌کنند ما ده‌ها برنامه در تلویزیون داشته باشیم از جهات مختلف سخنان ایشان را بررسی بکنیم.

ایشان در شیوۀ سخنرانی همان‌جوری که سلوک شخصی‌شان هم همین‌طور هست، در سلوک سیاسی هم همین‌طور هستند، خیلی متواضعانه حرف می‌زنند. اینقدر رهبری متواضعانه حرف می‌زنند که شما احساس می‌کنید که نه اتفاق خاصی نیفتاده. بر اساس مطالعاتی که ایشان دارند اگر بخواهند رفرنس بدهند، اگر بخواهند اصطلاحات علمی استفاده کنند، اگر بخواهند یک کمی مثلاً قیافۀ علمی بحث را بالا ببرند، واقعاً می‌توانند مقهور کنند مخاطب را و می‌توانند فضل‌فروشی بکنند. ولی خب ایشان ندارند یک همچین بنایی را، حتی در امور معنوی. آن اطلاعاتی که آدم می‌داند ایشان دارد ولی از کنارش راحت رد می‌شود و با یک جملۀ ساده. لذا جملات سادۀ ایشان و احیاناً عبارات مشابهی که در کلمات ایشان می‌بینیم نباید ما را دچار این توهّم بکند که صحبت پیچیده‌ای نبود. ایشان بنا دارند ساده صحبت کنند و این تواضع در سخن ایشان هست.

سید علی خمینی(1401/3/14): «خب امروز همه صحبت‌های ایشان را در مراسم سالگرد امام شنیدیم. نقطۀ اعجاب‌برانگیز برای من خودساختگی آقاست. به نظر من آنی که باعث می‌شود ما احترام‌مان به ایشان مضاعف بشود به نظر من این نکته است. ببینید ایشان الآن سی و سه سال هست که رهبری جامعه را بر عهده داشتند. بعد از امام آمدند و این کشتی را بر عهده گرفتند مسئولیتش را و در این شرایط سخت دشمنی‌های سهمگین، شرایط فرهنگی مختلف، شرایط سیاسی مختلف، با یک موفقیت‌هایی ایشان این کشتی را به جلو بردند. همۀ علاقه‌مندان ایشان و عاشقان امام و عاشقان ایشان در تمام این مدت خصوصاً در ده پانزده سال گذشته با تمام وجود و راست به تمجید از عملکرد ایشان پرداختند. نگاه ایشان، پیش‌بینی‌های ایشان، نسبت به خب حوادث اقتصادی، سیاسی، مذاکرات خارجی، داخلی، پیش‌بینی‌هایی که ایشان می‌کردند و گاهی اوقات ما که فکر می‌کردیم یک دو دوتا چهارتایی انجام می‌دهیم مثلاً فکر می‌کردیم این چه‌جوری می‌شود همچین حرفی مثلاً محقق بشود؟ روی حساب می‌دیدیم می‌شود. اگر از بدعهدی‌ها صحبت می‌کردند می‌دیدیم می‌شود. با اینکه فکر نمی‌کردیم این‌طور بشود خیلی وقت‌ها. اگر از بعضی از جهات پیروزی صحبت می‌کردند فکر می‌کردیم نمی‌شود، ولی بعد می‌دیدیم شد. خب این فرد پانزده سال بیست سال است علی الأقل، صبح و شب مورد تکریم و تمجید عشاق امام و انقلاب هست. این پانزده سال بیست سال سی سال در هر جلسه‌ای یک کسی تمجید کنند، تعریف بکنند، از کمالاتش که واقعاً هم خیلی از این کمالات واقعی هست و راست است به کسی بگویند، و بعد امام ده سال حکومت کنند، ایشان سی سال این کشتی را ببرند، بعد امروز شروع صحبت‌شان بر این باشد که بعضی‌ها من را، یا به تعبیر خودشان این حقیر را با امام مقایسه می‌کنند و فاصله نجومی است. این برای من اعجاب‌برانگیز است. این برای من تولد یک اعجاب درونی است نسبت به یک شخصیتی که خودسازی این شخصیت چقدر هست. اینهاست که انسان را ممتاز می‌کند.»

علیرضا پناهیان: ببینید خیلی این نکتۀ برجسته و مهمی است. تواضع شدید رهبری به حضرت امام بی‌نظیر و مثال‌زدنی است. درحالیکه رهبری خودشان صاحب‌نظرند قبل از این حرف‌ها. ولی شاگردی دارند می‌کنند در مکتب امام و ادب شاگردی را حفظ می‌کنند و ساعت‌ها باید فقط دربارۀ همین صحبت کرد. رهبری‌ای که خودشان وقتی در دوران جوانی به عنوان یک طلبه حرف‌هایی را با دانشجوها در مشهد می‌زنند و با طلبه‌ها که آن حرف‌ها را تنها نمونه‌اش از یک نفر می‌توانید بشنوید آن شهید صدر نابغۀ تاریخ اسلام هست که بی‌تردید ایشان نابغۀ تاریخ اسلام هستند، یعنی یکی از نوابغ تاریخ اسلام و در این سده‌های اخیر نمی‌دانم به تعداد انگشتان یک دست مثل ایشان نابغه داشتیم یا نه. و آن مرد بسیار با عظمت شهید صدری که سال اول پیروزی امام فرمود که با پیروزی انقلاب امام خمینی ابرقدرت‌ها به خاک سیاه نشستند. یعنی امروز ما می‌توانیم تازه بفهمیم یعنی چی این حرف! بعد از چهل سال می‌توانیم این حرف شهید صدر را بفهمیم.

رهبری حرف‌هایی دارند پنجاه سال پیش، شبیه حرف‌های شهید صدر. که حتماً آنها با هم هم‌مباحث نبودند. کسی که خودش اینقدر صاحب‌نظر است اینجوری مقیّد است به شاگردی کردن مکتب حضرت امام. این خیلی درس است، این خیلی قابل تأمل است. و دست بر نمی‌دارد مهم‌ترین حرف‌های خودش را برای رهبری جامعه، برای جهان اسلام در کنار مرقد حضرت امام. و امروز یک جمله‌ای گفتند که من قبلاً نشنیده بودم؛ حالا آن جمله را دوستان شما پیدا کنند، فرمودند: «حضرت امام، روح این انقلاب هست.» خیلی چیزِ جملۀ فوق‌العاده‌ای است این جمله. یعنی یک لحظه خودشان را جامعه را بخواهند مستغنی بدانند، بخواهند به امام تاریخی صرفاً نگاه کنند، ابدا! امروز جملۀ دیگری هم فرمودند «نرم‌افزار گام دوم انقلاب هستند حضرت امام.»

این مرجعیت دادن، شما اهل علم و اندیشه هستید، می‌دانید دانشمندان به سختی متفکرین و حکما به سختی اینقدر مقیّد می‌شوند به مرجعیت دادن به استاد خودشان. خب ارجاعی می‌دهند ولی نه اینقدر. واقعاً این موضوع هم موضوع قابل توجهی است و البته یکی از معجزات الهی برای این ملت است که خطّ امام و مسیر امام یک ذره در این سی و سال تغییر نکرده.

سید علی خمینی(1401/3/14): کسی خیلی کسان دیگر بودند خب ما در زندگی کوتاه خودمان، بعضی از آقایان در زندگی طولانی‌ترشان دیدند، با یک صندلی و با یک پست در طول یک هفته روحیه‌شان عوض می‌شود، شخصیت‌شان عوض می‌شود. واقعاً در وجود خودشان احساس می‌کنند که کسی هستند. احساس می‌کنند که حالا من دیگر پس صلاحیتی داشتم. فقط آن انسان‌هایی که خودسازی کردند به آنجا می‌رسند که هر چقدر می‌روند بالاتر، هر چقدر در چشم خدا و خلق بالاتر می‌روند در چشم خودشان کوچک‌تر می‌شوند.  

مقام معظم رهبری(1401/3/14): «"شرح و بیان چون به عشق آیم خجل باشم از آن". بسیاری از ابعاد شخصیت امام بزرگوار ما همچنان ناشناخته است. در واقع نسل کنونی انقلاب نسل جوان ما به‌خصوص، امام عزیز را به درستی نمی‌شناسند، درک نمی‌کنند، عظمت امام را نمی‌دانند. امام را با امثال این حقیر مقایسه می‌کنند، درحالیکه فاصله بسیار زیاد است، فاصله نجومی است. امام شخصیت استثنایی بود به معنای واقعی کلمه.»

نظرات

سلام 

خدا را هزاران بار شکر بر نعمت ولایت و امامت و وجود این نائب برحق امام زمان (عج) که مسئولیت رهبری جامعه اسلامی را به نحو احسن انجام می دهند امیدوارم شکرگزار واقعی در عمل باشم.

ارسال نظر

لطفا قبل از ارسال نظر اینجا را مطالعه کنید

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
دسترسی سریع سخنرانی ها تنها مسیر استاد پناهیان ادبستان استاد پناهیان درسنامۀ تاریخ تحلیلی اسلام کلیپ تصویری استاد پناهیان کلیپ صوتی استاد پناهیان پرونده های ویژه حمایت مالی بیان معنوی پناهیان

آخرین مطالب

آخرین نظرات

بیان ها راهکار راهبرد آینده نگری سخنرانی گفتگو خاطرات روضه ها مثال ها مناجات عبارات کوتاه اشعار استاد پناهیان قطعه ها یادداشت کتابخانه تالیفات مقالات سیر مطالعاتی معرفی کتاب مستندات محصولات اینفوگرافیک عکس کلیپ تصویری کلیپ صوتی موضوعی فهرست ها صوتی نوبت شما پرسش و پاسخ بیایید از تجربه... نظرات شما سخنان تاثیرگذار همکاری با ما جهت اطلاع تقویم برنامه ها اخبار مورد اشاره اخبار ما سوالات متداول اخبار پیامکی درباره ما درباره استاد ولایت و مهدویت تعلیم و تربیت اخلاق و معنویت هنر و رسانه فرهنگی سیاسی تحلیل تاریخ خانواده چندرسانه ای تصویری نقشه سایت بیان معنوی بپرسید... پاسخ دهید...