۰۱/۰۳/۱۹ چاپ ایمیل و پی دی اف

کلیپ تصویری | پیشنهاد امام خمینی برای مطالعه آثار یک نابغه!

شناسنامه:

 

 

متن:

 من نمی‌دانم چرا خیلی‌ها یادشان هست که امام فرمودند کتاب‌های شهید مطهری را بخوانید، ولی یادشان نیست که امام فرمودند کتاب‌های شهید صدر را بخوانید. این کتاب را و عموم کتاب‌های شهید صدر را بنده توصیه نمی‌کنم خوانده بشود، امام توصیه کردند که بخوانند مردم. من نمی‌خواهم مقایسه کنم، هر گلی یک بویی دارد؛ ولی فقاهت و علمیّت شهید صدر را کمتر مرجعی در طول تاریخ تشیّع داشته.

 سؤال من این بود که صداوسیما چه‌کار کرد برای این بزرگ‌ترین اندیشمند تاریخ، تاریخ تشیّع به‌ویژه دو سدۀ اخیر، چه‌کار کرد؟

 سفارش امام(ره) به مطالعه کتب شهیدی که در سیزده سالگی به اجتهاد رسید

 امام خمینی(ره): «و همه امیدوارم که کتابهای این مرد بزرگ مورد مطالعۀ علمی قرار بگیرد.»

 حضرت امام(ره) فقط برای شهادت یک شخصیت در طول انقلاب اسلامی سه روز عزای عمومی اعلام فرمودند و یک روز تعطیل، و آن شخصیت والامقام کسی نیست جز شهید صدر.

 من وقتی می‌گویم شهید صدر منظورم علامۀ شهید سید محمدباقر صدر هست که در عراق بودند. نه امام موسی صدر که ایشان هم سید بزرگواری بودند. که واقعاً شهید صدر الآن در جامعۀ ما هنوز غریب هستند و باید دیدگاه‌های ایشان مطالعه بشود. باید ما عظمت شهید صدر را جا بیندازیم. مثلاً شهید صدر در روز شهادتش توی صداوسیما حداقل یک سه چهار تا برنامه قوی داشته باشد یک عده‌ای از علماء جاافتاده و علماء بزرگ باشند کتاب «فدک در تاریخ» شهید صدر را دستشان بگیرند، بعد بگویند این کتاب را ایشان سیزده سالگی نوشته. بعد در این کتاب نظریاتی داده که برخی از دیدگاه‌های اصولی و فقهی را جابجا می‌کند در مباحث دینی و مباحث رایج در حوزه. خب عظمت او این‌جوری شناخته بشود.

مجری: در سیزده سالگی!

 در سیزده سالگی. آن‌وقت تازه در این کتاب به یکی دوتا کتاب دیگر خودش استناد می‌کند که این بحث را ما قبلاً گفتیم که آنها در یازده دوازده سالگی نوشته شده. یکی از بزرگان زمان ایشان وقتی که این کتاب را می‌بینند می‌گویند این کتاب را کی نوشته؟ این هر کی نوشته این مجتهد است. حضرت آیت‌الله العظمی خوئی به چهار نفر در طول عمر شریف‌شان اجازۀ اجتهاد دادند؛ یکی‌شان شهید صدر است در سنّ چهارده سالگی. از سنّ چهارده سالگی می‌فرمودند ایشان مجتهد است تا مثلاً شانزده سال‌شان که شد یکی از علماء پیش ایشان می‌فرماید خب چرا اجازۀ اجتهاد را نمی‌نویسید؟ بعد ایشان می‌نویسند اجازۀ اجتهاد را برای ایشان.

 یک همچین شخصیت نابغه و با عظمتی از نظر علمی که در عرصه‌های مختلف دیدگاه‌هایش، نه فقط فقه و اصول، در تاریخ، در تفسیر، در منطق، در فلسفه، در اقتصاد، دیدگاه‌های بسیار بی‌نظیر، نظام‌مند، خیلی جامع دارند، ایشان در مقابل انقلاب اسلامی ایران در واقع خودشان را فدا می‌کنند و می‌فرمایند بروید ذوب شوید در امام خمینی، چیزی ازتان باقی نماند. به اطرافیان خودشان می‌فرمایند.

 شهید صدر یکی از ویژگی‌هایش این بود، مثل حضرت امام که مقام معظم رهبری چندی پیش فرمودند مفاهیم دینی را می‌آمد عملیاتی می‌کرد در جامعه. و اینها را تبدیل می‌کرد به تئوری‌های ادارۀ کشور. شهید صدر حدود ده سال قبل از انقلاب، یعنی حدود بیست سال قبل از این فرمایش حضرت امام یک مطلبی دارند دربارۀ شیوۀ دعوت به دین. این مطلب را خطاب به حوزه بیان می‌کنند در جزوه‌ای کتابی تحت عنوان «حوزه و بایسته‌ها» چاپ شده. به نام شهید صدر.

 یک جملۀ کوتاه از فرمایش مفصّل ایشان بخوانم. می‌فرماید: «اینکه مسلمانان صدر اسلام جان‌شان را فدای اسلام می‌کردند و در راه اسلام از خودگذشتگی می‌نمودند و در این مسیر از هم پیشی می‌گرفتند به خاطر بهشت و جهنم نبود.» یعنی به خاطر اصول عقاید نبود، که من و شما اول دین می‌خواهیم یاد بدهیم اصول عقاید یاد می‌دهیم. بعد می‌خواهیم طرف بی‌دینی نکند می‌گوییم مگر تو اعتقاد نداری؟ مگر اصول عقاید نخواندی؟ بعد ازش انتظار داریم دینداری بکند. بابا آن‌طرف پیش رسول خدا بوده به‌خاطر اصول عقاید رفتارش دینی نشده! پس به‌خاطر چی رفتارش دینی شده؟

 «بلکه به‌خاطر این بود که به اسلام عشق می‌ورزیدند و می‌دیدند جاهل بودند اسلام آمد و آنها را عالم کرد، پراکنده بودند اسلام آمد آنها را یکپارچه کرد، سرگردان بودند هدایت‌شان کرد، فقیر بودند سیرشان کرد.» ایشان می‌فرماید که فوائد دین را دیدند. الآن شما بیایید فوائد دین را بگویید. خب این ادبیات، ادبیاتی که فقدانش در تبلیغات دینی ما هست خصوصاً تعلیم، در آموزش و پرورش و الی آخر.

 من نمی‌دانم چرا خیلی‌ها یادشان نیست که امام فرمودند کتابهای شهید صدر را بخوانید!

 امام خمینی(ره): «سید محمدباقر صدر که مغز متفکر اسلام بود و امید این بود که اسلام از او بهره‌برداری‌های زیادتری بکند، و امیدوارم که کتابهای این مرد بزرگ مورد مطالعۀ مسلمین قرار بگیرد.»

نظرات

سلام 

ماشاء الله به شهید صدر ان شاء الله بتوانیم درست اسلام رو بشناسیم و عمل کنیم

ارسال نظر

لطفا قبل از ارسال نظر اینجا را مطالعه کنید

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
دسترسی سریع سخنرانی ها تنها مسیر استاد پناهیان ادبستان استاد پناهیان درسنامۀ تاریخ تحلیلی اسلام کلیپ تصویری استاد پناهیان کلیپ صوتی استاد پناهیان پرونده های ویژه حمایت مالی بیان معنوی پناهیان

آخرین مطالب

آخرین نظرات

بیان ها راهکار راهبرد آینده نگری سخنرانی گفتگو خاطرات روضه ها مثال ها مناجات عبارات کوتاه اشعار استاد پناهیان قطعه ها یادداشت کتابخانه تالیفات مقالات سیر مطالعاتی معرفی کتاب مستندات محصولات اینفوگرافیک عکس کلیپ تصویری کلیپ صوتی موضوعی فهرست ها صوتی نوبت شما پرسش و پاسخ بیایید از تجربه... نظرات شما سخنان تاثیرگذار همکاری با ما جهت اطلاع تقویم برنامه ها اخبار مورد اشاره اخبار ما سوالات متداول اخبار پیامکی درباره ما درباره استاد ولایت و مهدویت تعلیم و تربیت اخلاق و معنویت هنر و رسانه فرهنگی سیاسی تحلیل تاریخ خانواده چندرسانه ای تصویری نقشه سایت بیان معنوی بپرسید... پاسخ دهید...