عقوبتهای دنیوی و اخروی مسامحه در زیارت امام حسین(ع)
کسی که بیجهت زیارت را ترک کند، اهل آتش است!
از امام صادق(ع) دربارۀ کسی که زیارت مزار حسین(ع) را بدون دلیل ترک میکند سوال شد، فرمود: «چنین مردى، اهل آتش است.»
عن أبی عبد اللّه (ع): سَأَلتُهُ عَمَّن تَرَکَ الزِّیارَةَ زِیارَةَ قَبرِ الحُسَینِ بنِ عَلِیٍّ(ع) مِن غَیرِ عِلَّةٍ.قالَ: هذا رَجُلٌ مِن أهلِ النّار.
کامل الزیارات، ص193.
هرکسی زیارت حسین(ع) را ترک کند، عاق پیامبر خدا و اهلبیت شده است!
به امام صادق(ع) گفتم: «فدایت شوم! در باره کسى که مىتواند امام حسین(ع) را زیارت کند، امّا آن را وا مىگذارد، چه مىگویى؟» امام فرمود: «پیامبر خدا و ما را عاق کرده(آزار داده) و کارى را که به سود اوست، سبُک شِمرده است.»
عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ (ع) قَالَ: قُلْتُ لَهُ جُعِلْتُ فِدَاکَ مَا تَقُولُ فِیمَنْ تَرَکَ زِیَارَةَ الْحُسَیْنِ ع وَ هُوَ یَقْدِرُ عَلَى ذَلِکَ قَالَ إِنَّهُ قَدْ عَقَّ رَسُولَ اللَّهِ ص وَ عَقَّنَا وَ اسْتَخَفَّ بِأَمْرٍ هُوَ لَهُ.
تهذیب الاحکام، ج6، ص45.
توضیح:
در مورد معنای عاق: عاق والدین، به معنای این است که فرزند، پدر و مادر را آزار دهد و آنان را با زبان و رفتار از خود برنجاند. هر چیزی که سبب آزردن والدین شود، عاق محسوب میگردد. (نراقی، معراج السعاده، ص۵۳۲) رسول خدا(ص) فرمود: به عاق والدین گفته میشود: هر کار که مىخواهى بکن که من تو را نمىآمرزم؛ یُقَالُ لِلْعَاقِّ اعْمَلْ مَا شِئْتَ فَإِنِّی لَا أَغْفِرُ لَک(جامع الاخبار شعیری،ص83) رسول خدا(ص) فرمود: بپرهیزید از عقوق والدین(آزردن پدر و مادر)، زیرا بوى بهشت از مسافت هزار سال شنیده شود، ولى عاق والدین نمیشنود؛ إِیَّاکُمْ وَ عُقُوقَ الْوَالِدَیْنِ فَإِنَّ رِیحَ الْجَنَّةِ تُوجَدُ مِنْ مَسِیرَةِ أَلْفِ عَامٍ وَ لَا یَجِدُهَا عَاق(کافی، ج2، ص349)
هرکس زیارت حسین(ع) را ترک کند، از عمر و روزی اش کاسته میشود
امام صادق(ع): کسى که سال بر او بگذارد و به زیارت قبر حسین(ع) نرود، خداوند یک سال از عمرش کم مىکند و اگر بگویم پارهاى از شماها سى سال قبل از اجل و عمر طبیعى خود از دنیا مىروند، راست گفتهام. زیرا زیارت حسین را ترک مىکنید. پس زیارتش را رها نکنید تا حق تعالى عمر شما را زیاد نموده و روزىتان را فراخ فرماید. و هر گاه زیارتش را ترک کنید، خدا از عمر و روزی شما کم میکند. پس در زیارتش سبقت بگیرید و آن را رها نکنید. که حسین بن علی(ع) شاهد شما است در نزد خدای تعالی و رسولش و نزد علی و فاطمه است. صلوات خدا بر همۀ آنها.
عن أبی عبد اللّه (ع): مَنْ أَتَى عَلَیْهِ حَوْلٌ لَمْ یَأْتِ قَبْرَ الْحُسَیْنِ ع نَقَصَ اللَّهُ مِنْ عُمُرِهِ حَوْلًا وَ لَوْ قُلْتُ إِنَّ أَحَدَکُمْ یَمُوتُ قَبْلَ أَجَلِهِ بِثَلَاثِینَ سَنَةً لَکُنْتُ صَادِقاً وَ ذَلِکَ أَنَّکُمْ تَتْرُکُونَ زِیَارَتَهُ فَلَا تَدَعُوهَا یَمُدُّ اللَّهُ فِی أَعْمَارِکُمْ وَ یَزِیدُ فِی أَرْزَاقِکُمْ وَ إِذَا تَرَکْتُمْ زِیَارَتَهُ نَقَصَ اللَّهُ مِنْ أَعْمَارِکُمْ وَ أَرْزَاقِکُمْ فَتَنَافَسُوا فِی زِیَارَتِهِ وَ لَا تَدَعُوا ذَلِکَ فَإِنَّ الْحُسَیْنَ بْنَ عَلِیٍّ ع شَاهِدٌ لَکُمْ عِنْدَ اللَّهِ تَعَالَى وَ عِنْدَ رَسُولِهِ وَ عِنْدَ عَلِیٍّ وَ عِنْدَ فَاطِمَةَ صَلَوَاتُ اللَّهِ عَلَیْهِمْ أَجْمَعِینَ.
تهذیب الاحکام،ج6، ص43.
تارک زیارت حسین(ع)، محروم از هر خیری
به نقل از حنّان بن سَدیر: نزد امام باقر(ع) بودم که مردى بر او در آمد و سلام داد و نشست. امام باقر (ع) فرمود: «تو از کدام شهر هستى؟».مرد گفت: من، کوفى هستم و از دوستداران و ارادتمندان تو».امام باقر(ع) به او فرمود: «آیا همه نمازهایت را در مسجد کوفه مىخوانى؟».مرد گفت: نه.امام باقر (ع) فرمود: «از خیر، محروم هستى». سپس امام باقر علیه السلام فرمود: «آیا هر روز، از رود فرات، حدّاقل یک مرتبه غسل مىکنى؟». مرد گفت: نه.فرمود: «در هر هفته، چه طور؟».گفت: نه.فرمود: «در هر ماه، چه طور؟».گفت: نه.فرمود: «در هر سال، چه طور؟».گفت: نه.امام باقر(ع) به او فرمود: «تو از خیر، محروم هستى». سپس امام فرمود: «آیا هر هفته، قبر حسین علیه السلام را زیارت مىکنى؟». گفت: نه. فرمود: «در هر ماه، چه طور؟». گفت: نه. فرمود: «در سال، چه طور؟».گفت: نه.امام باقر(ع) فرمود: «تو از خیر، محروم هستى».
عَنْ حَنَانِ بْنِ سَدِیرٍ قَالَ: کُنْتُ عِنْدَ أَبِی جَعْفَرٍ(ع) فَدَخَلَ عَلَیْهِ رَجُلٌ فَسَلَّمَ وَ جَلَسَ فَقَالَ لَهُ أَبُو جَعْفَرٍ ع مِنْ أَیِّ الْبِلَادِ أَنْتَ فَقَالَ الرَّجُلُ أَنَا مِنْ أَهْلِ الْکُوفَةِ وَ أَنَا لَکَ مُحِبٌّ مُوَالٍ قَالَ فَقَالَ لَهُ أَبُو جَعْفَرٍ(ع) أَ تُصَلِّی فِی مَسْجِدِ الْکُوفَةِ کُلَّ صَلَاتِکَ قَالَ الرَّجُلُ لَا فَقَالَ أَبُو جَعْفَرٍ(ع) إِنَّکَ لَمَحْرُومٌ مِنَ الْخَیْرِ قَالَ ثُمَّ قَالَ أَبُو جَعْفَرٍ(ع) أَ تَغْتَسِلُ کُلَّ یَوْمٍ مِنْ فُرَاتِکُمْ مَرَّةً قَالَ لَا- قَالَ فَفِی کُلِّ جُمْعَةٍ فَقَالَ لَا قَالَ فَفِی کُلِّ شَهْرٍ قَالَ لَا قَالَ فَفِی کُلِّ سَنَةٍ قَالَ لَا فَقَالَ لَهُ أَبُو جَعْفَرٍ(ع) إِنَّکَ لَمَحْرُومٌ مِنَ الْخَیْرِ قَالَ ثُمَّ قَالَ أَ تَزُورُ قَبْرَ الْحُسَیْن(ع) فِی کُلِّ جُمْعَةٍ قَالَ لَا قَالَ فَفِی کُلِّ شَهْرٍ قَالَ لَا قَالَ فَفِی کُلِّ سَنَةٍ قَالَ لَا فَقَالَ أَبُو جَعْفَرٍ(ع) إِنَّکَ لَمَحْرُومٌ مِنَ الْخَیْرِ.
کامل الزیارات،ص30.
کسی که زیارت حسین(ع) نرود، از خیر کثیر محروم شده و یکسال از عمرش کم میشود
امام صادق(ع): کسى که قبر امام حسین(ع) را زیارت نکند، از خیر زیادی محروم شده و از عمرش یک سال کم مىشود.
عن ابی عبدالله(ع): مَنْ لَمْ یَزُرْ قَبْرَ الْحُسَیْنِ (ع) فَقَدْ حُرِمَ خَیْراً کَثِیراً وَ نُقِصَ مِنْ عُمُرِهِ سَنَةٌ.
کامل الزیارات، ص151.
هر سال ترک زیارت، یک سال کاهش عمر!
امام صادق (ع): هر کسی یک سال بر او بگذرد و (بدون دلیل) به زیارت قبر حسین(ع) نرود، خداوند یک سال از عمر او میکاهد و اگر بگویم که یکى از شما سیسال، پیش از اجل خود میمیرد، راست گفتهام و این، برای آن است که زیارت امام حسین(ع) را ترک میکنید.
عن ابی عبدالله(ع): مَن أتى عَلَیهِ حَولٌ لَم یَأتِ قَبرَ الحُسَینِ ع نَقَصَ اللَّهُ مِن عُمُرِهِ حَولًا، و لَو قُلتُ إنَّ أحَدَکُم یَموتُ قَبلَ أجَلِهِ بِثَلاثینَ سَنَةً لَکُنتُ صادِقاً؛ و ذلِکَ أنَّکُم تَترُکونَ زِیارَتَهُ.
تهذیب الاحکام، ج6، ص43.
کسی که سه سال یکبار به زیارت حسین(ع) نرود، پیامبر خدا را عاق(اذیت) کرده و پیوندش را با او قطع کرده است!
صفوان جمّال در ضمن حدیثی میگوید: از امام صادق(ع) سوال کردم: کسى که به زیارت او مىرود و باز مىگردد، کى دوباره به زیارت بیاید؟ و هر از چند گاه به زیارتش بروند؟ و تا کِى مردم مىتوانند به زیارتش نروند؟ امام فرمود: «کسى که نزدیک است، حدّاقل، ماهی یکبار، و کسى که دور است، حدّاقل، هر سه سال یک بار، و اگر از سه سال بگذرد، پیامبر خدا را عاق(اذیت) کرده، و پیوندش را با او قطع کرده است، مگر آن که عذرى داشته باشد.
عَنْ عَلِیٍّ عَنْ صَفْوَانَ بْنِ مِهْرَانَ الْجَمَّالِ عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ ع فِی حَدِیثٍ طَوِیل: ٍ قُلْتُ لَهُ مَنْ یَأْتِیهِ زَائِرا،ً ثُمَّ یَنْصَرِفُ، مَتَى یَعُودُ إِلَیْهِ؟ وَ فِی کَمْ یَوْمٍ یُؤْتَى؟ وَ کَمْ یَسَعُ النَّاسَ تَرْکُهُ؟ قَالَ أَمَّا الْقَرِیبُ فَلَا أَقَلَّ مِنْ شَهْرٍ وَ أَمَّا بَعِیدُ الدَّارِ فَفِی کُلِّ ثَلَاثِ سِنِینَ فَمَا جَازَ الثَّلَاثَ سِنِینَ فَقَدْ عَقَّ رَسُولَ اللَّهِ ص وَ قَطَعَ رَحِمَهُ إِلَّا مِنْ عِلَّة
قُلتُ لَهُ: فَمَن یَأتیهِ زائِراً، ثُمَّ یَنصَرِفُ، فَمَتى یَعودُ إلَیهِ؟ و فی کَم یُؤتى؟ و فی کَم یَسَعُ النّاسَ تَرکُهُ؟ قالَ: أمَّا القَریبُ فَلا أقَلَّ مِن شَهرٍ، وأمّا بَعیدُ الدّارِ ففی کُلِّ ثَلاثِ سِنینَ، فَما جازَ الثَّلاثَ سِنینَ فَقَد عَقَّ رَسولَ اللَّهِ صلّى اللَّه علیه و آله، وقَطَعَ رَحِمَهُ إلّامِن عِلَّة.
کامل الزیارات، ص296
ارسال نظر
لطفا قبل از ارسال نظر اینجا را مطالعه کنید