صوت | محفل هفتگی هیئات دانشجویی استان تهران/ (تاریخ تحلیلی اسلام)/ ج۱۷
شناسنامه
- زمان: سال ۱۴۰۱
- مکان: فاطمیۀ بزرگ تهران - دانشگاه تهران
- موضوع: تاریخ تحلیلی اسلام
- متن: اینجا
جلسۀ اول | (۱۴۰۱/۰۸/۰۱): اهمیت شناختن تاریخ
مدت: 69 دقیقه | دریافت با کیفیت: [پایین(16MB) | متوسط(32MB) | خوب(64MB)]
فهرست:
- ملاحظاتی در مورد اهمیت مطالعه در مورد شناخت تاریخ اسلام و جایگاه هیأتهای دانشجویی
- نگاهی دقیقتر به دین داشته باشیم
- دین، راهنما و موضوعی برای اندیشیدن
- توجه به عمیق بودن دین برای درک تاریخ اسلام
- اهمیت تشخیص در مقایسه با تکلیف
- در دینشناسی باید به روز باشیم
- ما به مطالعه و گفتگوی مداوم برای شناخت دین، نیاز داریم
- تأثیر معنوی مطالعۀ تاریخ اسلام
- تأثیر ویژۀ اجتماع مؤمنین
- تجربۀ شیرین اربعین؛ هیأتها دور هم جمع شوند
- تأثیرگذاری ویژۀ هیأتهای دانشجویی
- چرا باید به تاریخ بپردازیم؟
- اهمیت تاریخ از نگاه حضرت علی(ع)
- آشنایی با نامۀ 31 نهجالبلاغه و اهمیت تاریخ
- سه رویکرد در مراجعه به تاریخ اسلام
- آغاز بحثی در مورد تاریخ اسلام
- انبیاء الهی و تاریخ انبیاء، موضوعی فراملی و فراقومی
- انتظار ادیان برای ظهور پیامبر اکرم(ص)
- مشکل پیامبر(ص) با کسانی بوده که بد دینداری میکردند
- آثار معجزۀ الهی در سال تولد پیامبر اکرم(ص)
- کعبه، مذهبیترین و مدعیترین شهر
- مشکل بد دینی مهم است
- روضه حضرت زهرا(س)
جلسۀ دوم | (۱۴۰۱/۰۸/۰۸): حفظ موقعیت اجتماعی، یکی از دلایل مهم در مخالفت با پیامبر اکرم(ص)
مدت: 72 دقیقه | دریافت با کیفیت: [پایین(17MB) | متوسط(33MB) | خوب(67MB)]
فهرست:
- کمک تاریخ به فهم بهتر دین
- شناخت تاریخ اسلام و جریان تولد دین، به شناختن دین کمک میکند
- عترت را به کمک تاریخ باید بشناسیم
- زمان بیان مطالب و زمان یک رویداد را در تحلیلها لحاظ کنیم
- تأثیر آشنایی با تاریخ در فهم آیات و روایات
- نمونههایی از ضرورت شناخت تاریخ معاصر برای داشتن تحلیل درست
- زمانشناسی، عامل کاهش اشتباهات
- مروری بر مباحث جلسه قبل
- پیامبر اکرم(ص)، از نسل حضرت ابراهیم(ع) بودند
- در آن ایام، همه منتظر ظهور آخرین پیامبر بودند
- چرا علیرغم انتظار مردم برای آخرین پیامبر(ص)، بسیاری به نفرت و کینهتوزی پرداختند؟
- دین چه کار میکند که عدهای نفرت پیدا میکنند؟
- آشنایی با امیه ابن ابیصلت
- چرا امیه ابن ابیصلت توقع داشت که قرآن بر او نازل شود؟
- بزرگان مکه، بزرگی خود را از مکه داشتند و این موقعیت در خطر قرار گرفته بود
- با ظهور پیامبر(ص)، موقعیت اجتماعی بزرگان مکه متزلزل شد
- حفظ موقعیت اجتماعی، عامل کینهورزی به پیامبر اکرم(ص)
- شناخت جریان دیگری که در مقابل پیامبر قرار گرفت
- ویژگیهای ابوجهل در آیات قرآن
- پیامبر(ص) با چند فرعون درگیر شدند
- بقیه چرا به پیامبر ایمان نیاوردند
- اگر قریش به پیامبر(ص) ایمان میآورد، بقیه هم ایمان میآوردند
- پیامبر اکرم(ص) که امین مردم بود، چرا مورد بغض و کینه قرار گرفت؟
- عامل دیگر در مخالف و کینهتوزی نسبت به پیامبر اکرم(ص)
- ریشه روانشناسانه مخالفت با پیامبر اکرم(ص) و مؤمنین
- کسی که میخواهد راه خدا را برود، مورد نفرت منکرین قرار میگیرد
- نفرت از مؤمنین چقدر میتواند باشد؟
- دشمنی با مؤمنین، بر طرف نمیشود
- اسلام، نور و صفایی ایجاد میکند که موجب علنی شدن کفر میشود
جلسۀ سوم | (۱۴۰۱/۰۸/۱۵): روایت دقیق از جامعهای که پیامبر اکرم(ص) ایجاد کرد
مدت: 75 دقیقه | دریافت با کیفیت: [پایین(17MB) | متوسط(35MB) | خوب(69MB)]
فهرست:
- رنگ و آهنگ تاریخ و ذهنیت خود از تاریخ را خودمان باید بسازیم
- دیگران نباید زاویه دید ما از تاریخ را تعیین کنند
- ممکن است کسی در زمان خود رسول خدا(ص) هم باشد و درک درستی از وقایع نداشته باشد
- ویژگی خاص وقایع زمان رسول اکرم(ص)
- نقدی بر نگاهی که به رسول اکرم(ص) در جامعه وجود دارد
- ما چه روایتی از تاریخ پیامبر(ص) داریم؟
- با توجه به علائمی وجود دارد، اتفاقات زمان پیامبر(ص) خارقالعاده بوده است
- معجزه، امری همیشگی نیست
- معجزه ویژهای که هنگام حمله سپاه ابرهه اتفاق افتاد
- ویژگیهای منحصر به فرد پیامبر اکرم(ص)
- جریان عادیسازی وجود پیامبر(ص) هنوز هم ادامه دارد
- تأثیر دین بر بدیهای روانی قریش
- مذهبیها، بیشتر از بقیه باید مراقب باشند
- تولد حضرت علی(ع)، دومین معجزه ویژه قبل از بعثت
- تأثیر حسادتها بر نادیده گرفتن معجزه تولد حضرت علی(ع)
- فضای مکه، فضایی پر از انتظار برای ظهور پیامبر و پر از حسادت و عناد
- چرا سه سال پیامبر(ص) به دنبال کسی برای دعوت به دین نرفت و بعد چرا رفت؟
- برای دینداری شدن نباید جو گیر شد
- اهمیت مستقل بودن در پذیرش حرف حق
- روایت صحیح از بعثت پیامبر(ص) چه روایتی است؟
- کمک خدا به پیامبر اکرم(ص) در مورد استهزاء کنندگان
- کار بزرگ و با عظمت پیامبر اکرم(ص) چه بود؟
- پیامبر(ص) جامعهای از اطرافیان خود ساخت که ویژگیهای خاصی داشتند
- آشنایی با مختصات جامعهای که پیامبر اکرم(ص) ایجاد کردند
جلسۀ چهارم | (۱۴۰۱/۰۸/۲۲): رسالت پیامبر(ص) به دلیل تعادل جامعه، بسیار دشوار بود
مدت: 52 دقیقه | دریافت با کیفیت: [پایین(12MB) | متوسط(24MB) | خوب(48MB)]
فهرست:
- شرایط ظهور پیامبر(ص)، شرایط مناسبی بود
- چرا بسیاری از مردم از ظهور پیامبر(ص) استقبال نکردند و مقاومت کردند؟
- پیامبر در بستر یک چالش اجتماعی ظهور نکرده بود و مردم در نوعی تعادل اجتماعی بودند
- بحران خاصی در جامعه پیامبر(ص) وجود نداشت
- تحلیلی در مورد نگاه برخی از افراد به غرب و غربگرایی عملی
- ما شرایط ایدهآلی که در زمان ظهور خواهیم داشت را ترسیم نکردهایم
- در دوران جاهلیت، کار پیامبر به دلیل تعادل جامعه، بسیار دشوار بود
- مقایسه شرایط ظهور پیامبر اکرم و شرایط پیدایش انقلاب اسلامی
- مروری بر آیات قرآن کریم در مورد تلاش پیامبر(ص) برای بلندنظر کردن مردم
- آسیبهای کم خواستن و دونهمت بودن در جامعه
- اگر به کم قانع باشیم، چه اشکالی خواهد داشت؟
- خدا اجازه نمیهد هیچ قومی در زندگی حداقلی باقی بمانند و دچار بلا میشوند
- دین برای خیلیها غیرضروری به نظر میرسد و آن را نمیپذیرند
جلسۀ پنجم | (1401.08.29): امتحان، فلسفه تاریخ و زندگی پیامبر اکرم(ص)
مدت: 38 دقیقه | دریافت با کیفیت: [پایین(9MB) | متوسط(18MB) | خوب(36MB)]
فهرست:
- داستان زندگی پیامبر(ص)، چه نوع داستانی است؟
- فلسفه حوادث زندگی و تاریخ پیامبر اکرم(ص)، بر مبنای امتحان است
- ظهور پیامبر(ص) را در قالب امتحان تحلیل کنیم
- نمونههایی در مورد امتحان بودن حوادث زمان پیامبر اکرم(ص)
- یکی از موارد امتحان؛ اعتماد به تحلیل و حرف دیگران
- چگونه مردم زمان پیامبر(ص) با ایشان امتحان شدند؟
- داراییهای معنوی قریش باعث میشد زمینه لازم برای موفقیت در امتحان را داشته باشند
- مقدرات انسان، عامل امتحان او هستند
- امتحانات از جامعه هم گرفته میشود
- امتحانات سخت جامعه با حضور افراد خوب در جامعه انجام میشود
جلسۀ ششم | (1401.09.06): قدرتآفرینی دین و مخالفت دشمن با آن
مدت: 62 دقیقه | دریافت با کیفیت: [پایین(14MB) | متوسط(29MB) | خوب(57MB)]
فهرست:
- آموزش دین را باید از تاریخ اسلام شروع کرد
- مروری بر مباحث گذشته
- مکه، مذهبیترین مکان جهان در زمان ظهور پیامبر اکرم(ص)
- دعوای اصلی در زمان ظهور پیامبر اکرم(ص) بر سر چه چیزی بود؟
- حسادت اگر دارای بستر اجتماعی بوده و ریشه در قدرت داشته باشد، منشأ اخلاف خواهد بود
- دعوای اصلی بر سر قدرت بوده است
- قدرتآفرین بودن دین
- مسجد، مکانی متناسب برای کسب و افزاش قدرت دین
- اگر مساجد قوی نشوند، قدرت در اختیار احزاب قرار میگیرد
- آیاتی در موضوع قدرت دین
- یهود و تلاش برای تضعیف قدرت اسلام
- پیامبر اکرم با طاغوتهای کوچکتری درگیر بودند
- مشکلات امروزی مردم در تعامل با احزاب
- پیامبر اکرم(ص) درگیر مهمترین مسایل بودند
- پیامبر(ص) ساختار جدیدی را برای افزایش قدرت مردم ایجاد کرد
جلسۀ هفتم | (1401.09.13): علت اصلی مخالفت و دشمنی با انبیاء الهی
مدت: 59 دقیقه | دریافت با کیفیت: [پایین(14MB) | متوسط(27MB) | خوب(54MB)]
فهرست:
- چرا عدهای با انبیاء مخالفت میکنند؟
- دین هنوز به درستی تعریف نشده است
- پیامبر اکرم(ص) با قدرتها درگیر شدند
- روایتی از امیرالمؤمنین(ع) علت بعثت پیامبر اکرم(ص)
- برای اینکه دین برای همه مفید باشد، باید آزادی از زورگویان وجود داشته باشد
- آزادی از احزاب سیاسی، لازمه آزادی سیاسی
- درگیری با ثروتمندان زورگو برای آزادی از اسارت پول
- در فضای غیرآزاد نمیتوان دینداری کرد
- آزادی مورد نیاز دین، حداقلی نیست
- شرایط حاکم بر جامعه عربستان در زمان ظهور پیامبر(ص) چگونه بود؟
- نمونهای از وجود آزادی در زمان ظهور پیامبر اکرم(ص)
- تأثیر منفی قدرتها بر هدایت نشدن ضعفا
- زورگویان عالم نباید قدرتی داشته باشند
- قدرت اولیاء خدا در اختیار آزادی جامعه قرار میگیرد
- سطح آزادی مورد نیاز دین، بسیار بالا است
جلسۀ هشتم | (1401/09/20): اقدام اصلی پیامبر اکرم(ص) برای انجام رسالت
مدت: 72 دقیقه | دریافت با کیفیت: [پایین(17MB) | متوسط(33MB) | خوب(67MB)]
فهرست:
- ارتباط دین اسلام با ادیان الهی به خصوص با حضرت ابراهیم(ع)
- پیامبر اکرم(ص) میخواستند مردم را از چه ظلمی نجات دهند؟
- درک آن ظلم، دقت بسیار زیادی میخواهد
- باید تاریخ پیامبر اکرم(ص) را از هر نوع تقلیل دادنی دور کرد
- مردم مکه، چون درگیر یک ظلم رقیق بودند، انگیزهای برای قیام نداشتند
- دشواری دیگر پیامبر(ص) این بود که پیام او بسیار در اوج بود
- پیامبر(ص) میخواست مردم را برای پرواز تا بینهایت، از تمام ظلمها رها کند
- ما برای رسیدن به بینهایت، آزادی بسیار زیادی نیاز داریم
- امام زمان(عج) به دنبال چنین شرایطی برای آزای و به اوج رسیدن مردم هستند
- مردم به چه مقدار از امنیت احساس نیاز میکنند؟
- پیامبر(ص) چون میخواست علیه ظلم رقیق قیام کند، مظلوم واقع شد
- ظالم و مظلوم، همراهی لازم را با پیامبر(ص) نداشتند
- برای فهم اوج مدنظر پیامبر(ص)، نباید هیچ مزاحمتی در راه انتخاب وجود داشته باشد
- اقدام اصلی پیامبر(ص) برای این هدف چه بود؟
- هر کسی نوری در دلش بود، محبت به پیامبر(ص) را در دل خود احساس میکرد
جلسۀ نهم | (1401/09/27): خبث باطن، دلیل اصلی جنگ با پیامبر اکرم(ص)
مدت: 54 دقیقه | دریافت با کیفیت: [پایین(13MB) | متوسط(25MB) | خوب(50MB)]
فهرست:
- انسانها معمولاً محیط ظالمانه را قبول میکنند و تابع زور میشوند
- آرامش نسبی جامعه تحت ستم، یک آرامش پایدار نیست
- چرا رسول اکرم(ص) مخالف شرایط به ظاهر متعادل جامعه به نظر میرسید؟
- دین، اوج عدالت را میخواهد
- امکان رشد باید برای همه افراد جامعه مهیا باشد
- عدم احساس ضرورت توسط جامعه برای ظهور پیامبر(ص)
- عامل پیدایش جنگ در زمان ظهور پیامبر اکرم(ص)
- صفای باطن، لازمه درک ضرورت رسالت پیامبر اکرم(ص) و پذیرش عدالتگستری او
- خبث باطن، عامل ایجاد کینه و درگیری با پیامبران
- وقتی پیامبر مورد حمله قرار میگیرد، باید مقاومت کند
- وقتی لطافتی ظهور کند، خباثتها هم ظهور میکنند
- خبث باطن، دلیل اصلی جنگ با پیامبران
- آیا منفعتطلبی میتواند لزوماً باعث جنگ با پیامبر شود؟
- عدهای کینههای عمیق به پیامبر(ص) و امام زمان(عج) پیدا میکنند
- مؤمن هیچ ایرادی هم نداشته باشد، دشمن خواهد داشت
- افراد خبیث، کینه مؤمن را پیدا میکنند
- اگر دین هم نباشد، دشمنیها تمام نمیشود
- در چه شرایطی اگر دین باشد، باز هم جنگ نخواهد شد
- هدف جنگهای پیامبران چیست؟
- جنگ کردن برای از بین بردن فتنه
جلسۀ دهم | (1401/10/11): اصلاح محیط جامعه؛ اساس کار انبیاء
مدت: 64 دقیقه | دریافت با کیفیت: [پایین(15MB) | متوسط(29MB) | خوب(59MB)]
فهرست:
- اکثر مردم انگیزههای اجتماعی دین را میپسندند
- در جامعه ما، رسالت اجتماعی دین معرفی نشده است
- پیام مهم پیامبران در مورد جامعهسازی بوده است
- در ابتدا باید دین را عامل مبارزه با ظلم معرفی کرد
- آیا وظیفه اصلی پیامبران، جلوگیری از طغیان ظالمان بوده است؟
- انبیاء به دنبال ایجاد محیطی سالم بودند، نه فردی سالم
- اساس کار انبیاء، اصلاح کردن محیط اجتماعی بوده است
- طاغوت، مهمترین مخالف سالم بودن محیط جامعه
- انبیاء برای اصلاح محیط، چارهای جز مبارزه با طاغوت نداشتند
- علت مهم دینگریزی؛ عدم معرفی دین به عنوان عاملی محیط ساز و مانع ظلم و طغیان
- خیلی از افراد، جامعهگریز هستند و با دین هم مشکل پیدا میکنند
- مقدمۀ دینپذیری، جامعهپذیری است
- اگر گروه اندکی با هم متحد شوند، بر میلیونها نفر حکومت خواهند کرد
- تأثیر مسجد و پیادهروی اربعین بر جامعهپذیر شدن
- مردم مکه، مردمی که اهل زندگی اجتماعی بودند
- ابعاد زندگی جمعی مردم مکه
- علت عدم همراهی مردم مکه به اهداف پیامبر اکرم(ص)
- مردم اوج اهداف پیامبر(ص) را نمیخواستند
جلسۀ یازدهم | (1401/10/18): تاریخ اسلام، فرصتی برای واقعبین شدن و شناخت سختیها و شکستها
مدت: 64 دقیقه | دریافت با کیفیت: [پایین(16MB) | متوسط(32MB) | خوب(63MB)]
فهرست:
- چگونه باید تاریخ اسلام را مطالعه کرد؟
- تاریخ اسلام، انسان را واقعبین بار میآورد
- ضرورت واقعبینی برای مؤمنین هنگام برنامهریزیها و در سختیها
- ابعاد واقعبینی در وقایع تاریخ اسلام
- چرا اطلاع از تاریخ اسلام برای همه ضروری است؟
- تاریخ اسلام را باید با جزئیات مطالعه کرد
- چرا ایمان به پیامبر(ص) سخت میشد؟
- ایمان نیاوردن مردم طائف، امتحانی دشوار برای مردم
- از مشاهده برخی شکستها در طول تاریخ، واقعبینی خود را تقویت کنیم
- کمک خدا به رسولش چگونه بود؟
- شکستها و پیروزیهای پیامبر(ص) کاملاً واقعی بود
- نمونههایی از سختیهای همراهی با پیامبر(ص)
- اهمیت چگونگی مواجهه مردم با عدم موفقیتها
- آدمهای معنوی، بسیار واقعبین هستند
- شهید سلیمانی، شخصیتی به شدت واقعبین
جلسۀ دوازدهم | (1401/11/02): تغییر، یکی از خواستههای بعثت
مدت: 57 دقیقه | دریافت با کیفیت: [پایین(13MB) | متوسط(26MB) | خوب(53MB)]
فهرست:
- تعصب به فرهنگ اجداد، یکی از عوامل مخالفت با پیامبر اکرم(ص)
- اهمیت تغییر کردن رفتار مردم از نگاه دین
- انواع مقاومتهایی که در مقابل تغییر وجود دارد
- دین از ما تغییر در رفتار را میخواهد
- نمونههایی از مواردی که باید آن را تغییر داد
- آیهای در مورد ضرورت تغییر و عدم پیروی از پیشینیان
- مقاومتها در مقابل تغییرات مدنظر پیامبران
- دین را سنتی ندانیم چون به دنبال تغییر است
- در قالبی که به آن انس گرفتهایم نباید باقی بمانیم
- تربیت دینی صحیح، یعنی آمادگی برای قرار گرفتن در شرایط مختلف
- اربعین و تغییر شرایط ابراز محبت به اهل بیت(ع)
- خداوند از روحیه متصلب بدش میآید
- نفس انسان مکّار است و به روشی که داشته، انس پیدا میکند
- خداوند با تغییرات، مانع مکر انسان میشود
- تغییر، مانع راحتطلبی است
- تکبر و غرور انسان با پذیرش تغییر، از بین میرود
- تصلب فکری، بدترین نوع تصلب
- خانواده پیامبر(ص) و پذیرش بالاترین تغییرات
- تغییر در شرایط انقلاب اسلامی
جلسۀ سیزدهم | (1401/11/09): تأثیر بعثت انبیاء بر دنیا و آخرت چگونه است؟
مدت: 88 دقیقه | دریافت با کیفیت: [پایین(20MB) | متوسط(41MB) | خوب(81MB)]
فهرست:
- بحث نظری در مورد بعثت انبیاء
- آیا فلسفه بعثت، نیازهای مادی بشر بوده است؟
- دین، اصالتاً نه برای دنیا آمده نه برای آخرت
- دین، وسیله ارتباط انسان با خدا و تقرب و رسیدن به خدا است
- نمیتوان گفت دنیا به تقرب بیتوجه است یا اینکه تقرب فقط در آخرت است
- بهشت و جهنم، برای تضمین حرکت انسان در راه تقرب هستند
- نسبت دنیا با تقرب به خدا؛ نباید در دنیا مانعی در راه رسیدن به خدا داشته باشم
- دنیای ما باید درست باشد تا به خدا مقرب شویم
- اگر اهداف بعثت تحقق پیدا کند، معنای عبادت و به خدا رسیدن را میفهمیم
- مبارزه با طواغیت، یکی از اهداف میانی بعثت و زمینهساز تقرب انسان به خدا
- محدودیتها و مشکلات بعد از ظهور چگونه است؟
- دنیا، بستر رسیدن انسان به خدا و تقرب به خدا است
- بدون بعثت انبیا و ظهور، رسیدن به خدا سخت است
- بدون قصد تقرب، نمیتوان سعادت بشر را تأمین کرد
- تفاوت دنیای قبل از ظهور با دنیای بعد از ظهور
- با علم به تنهایی نمیتوان دنیا را اداره کرد
- با معنویت میتوان ذهن لازم برای دانشمند شدن را به دست آورد
- برای بهتر شدن دنیا، فقط با نیت تقرب به خدا میتوان اقدام کرد
- اخلاص از علم بهتر است؛ چون اخلاص، علمآور است
- دین، پایه و اصل دانش دنیا را فراهم میکند
مدت: 49 دقیقه | دریافت با کیفیت: [پایین(11MB) | متوسط(23MB) | خوب(46MB)]
مدت: 79 دقیقه | دریافت با کیفیت: [پایین(18MB) | متوسط(37MB) | خوب(73MB)]
فهرست:
- ضرورت داشتنِ نگاه تحلیلی به حوادث و پدیدهها
- دانستن تحلیل تاریخی مهمتر از دانستن وقایع تاریخی است
- همیشه تحجر هست و باید با آن مبارزه کرد
- در جهان ما اطلاعات زیاد شده است پس باید بیشتر به سمت تحلیل برویم
- در باطن اتفاقات ناگوار هم لطف مخفی وجود دارد
- انسان حکیم همه چیز را سر جای خودش میبیند، چون تفکر و تحلیل دارد
- اهمیت تحلیل زندگی پیامبر اکرم(ص) به عنوان شخص اول عالم
- چهار هدف اصلی بعثت پیامبر اکرم(ص): تلاوت آیات قرآن، تزکیه، تعلیم کتاب و حکمت
- این اهداف در بستر تاریخ چگونه دنبال شد
- اول؛ تلاوت
- تلاوت یعنی مرور و پشت سر هم خواندن آیات برای مردم
- تلاوت، قرار دادنِ مردم در معرض آیات قرآن است
- نفوس مستعد با تلاوت رشد میکنند
- استفاده فرهنگی از تلاوت: اولین روش برخورد با یک انسان تلاوت است
- تلاوت، یعنی دعوت به مشاهده و تجربه حسی
- دوم؛ تزکیه
- تزکیه یعنی نمو صالح، رشد خوب و خودشکوفایی
- فطرت خدایی انسان با تزکیه شکوفا میشود
- کنترل مناسبات اقتصادی زمینه تزکیه است
- از بین بردن کفر و نفاق، یکی دیگر از زمینههای تزکیۀ جامعه است
- وجود خود پیامبر(ص) عامل تزکیه بود چون نظام ارزشی را تغییر داد
- هرم قدرت باید پاک باشد
- پاک بودن مسئولان، راه نجات جامعه است
- قداست و سیاست به هم ربط دارند
- شهدا قداست امام خمینی(ره) را فهمیده بودند
- سوم؛ تعلیم کتاب (قرآن)
- چهارم؛ تعلیم حکمت
- بعد از آموزش دانش دین، نوبت به تعلیم حکمت میرسد
- حکمت یعنی ولایت امیرالمؤمنین(ع)
- صحیفه امام را بخوانید تا شخصیت ایشان را بشناسید
- ماجرای خاص امیرالمؤمنین(ع) در مبعث
مدت: 60 دقیقه | دریافت با کیفیت: [پایین(14MB) | متوسط(28MB) | خوب(55MB)]
مدت: 68 دقیقه | دریافت با کیفیت: [پایین(16MB) | متوسط(32MB) | خوب(63MB)]
با سلام و خدا قوت
واقعا این سلسله جلسات یکی از خاص ترین جلسات حاج آقا پناهیان هست. نوع نگاه انسان به مقوله دین و تاریخ اسلام میتونه تغییر کنه. توصیه میکنم به همه دوستان با دقت گوش کنند. مثل تنها مسیر لازم و کاربردی هست