۰۲/۰۴/۲۹ چاپ ایمیل و پی دی اف

مرور سریع(۲) | آخرین گام رهایی - جلسۀ دوم

شناسنامه

  • تولید: بیان معنوی
  • مناسبت: محرم ۱۴۰۲
  • مکان: دانشگاه امام صادق(ع)
  • موضوع: آخرین گام رهایی

سخن دینی‌ای که مخصوص دوران قاجار است، نفرت ایجاد می‌کند!

گاهی یک عالم دینی در تلویزیون نصیحتی می‌کند که مخصوص دوران قاجار است. گاهی یک استاد معارف در دانشگاه اصرار دارد حرف‌های مخصوص پنجاه سال پیش را درس بدهد که به درد این زمان نمی‌خورد. خب دانشجو متنفر می‌شود. احساس کهنگی می‌کند در دین.  درحالی که در منابع دینی مثل قرآن، حرف‌های نو  که به درد این زمان می‌خورد و کسی نشنیده هست. ولی به قول امیرالمؤمنین باید از قرآن استنطاق و طلب کرد.

تبدیل شدن «آزادی» به اصل امروز جهان بشریت، نتیجۀ یک تمایل اصیل فطری است!

رهایی و آزادی، هم در سبک زندگی فردی، هم به عنوان یک امر اجتماعی، به اصل امروز جهان بشریت تبدیل شده. چرا؟ از بس بشر بد شده؟ خیر! حتماً پشت سر چنین چیز فراگیری، یک تمایل اصیل فطری و بشری وجود دارد؛ هرچند از آن سوءاستفاده می‌شود.

مهم شدن میل مقدس آزادی و رهایی، نتیجۀ طبیعی بزرگ‌شدن جوامع بشری

چرا امروزه، رهایی و آزادی اینقدر برای بشر محوریت پیدا کرده؟ در زندگی محدود قبیلگی و روستایی، انسان‌ها کمتر می‌توانستند طعم آزادی را بچشند. در قرون اخیر، وقتی مدنیت و شهرنشینی رشد کرد، انسان‌ها طعم آزادی و رهایی را چشیدند و احساس کردند که قابل تحقق است، و این مسئله فیلسوفان جامعۀ بشری را به فکر انداخت که این طعم را تئوریزه کنند و  این کم‌کم تبدیل شد به یک شعار.

با تقویتِ انگیزۀ رهایی و آزادی، سوءاستفاده‌‌های زورگویان از آزادی کم می‌شود

الان که دور آزادی و رهایی شده، آیا باید کنترل و محدودش کنیم؟ خیر. باید این مفهوم را تقویت کنیم. با تقویت انگیزۀ رهایی و آزادی، سوءاستفاده‌های زورگویان از آزادی کم می‌شود. چرا خودت را مقابل نوجوانی قرار می‌دهی که تازه با مفهوم آزادی آشنا شده و ترفند‌های دشمن برای سوءاستفاده از مفهوم آزادی و رهایی را هم نمی‌داند، به او بگو «اتفاقاً اصل آزادی اینجا است...»

شهید صدر: آزادی در اسلام واجب است، اما در غرب یک حق قابل واگذاری است

شهید سید محمدباقر صدر می‌گوید: فرق آزادی در اسلام با آزادی در غرب این است که آزادی در غرب یک حق است و می‌توانی از آن بگذری، اما آزادی در اسلام واجب شرعی است و حق نداری از این آزادی کوتاه بیایی. ایشان با این حرف، هرکسی شعار آزادی می‌داد را جا گذاشت و گفت ما یک دینی داریم که رعایت آزادی را واجب کرده است، این یعنی ما باید آزادی را تقویت کنیم!

اگر دین بزرگترین طرفدار آزادی است، چرا روزه‌خواری آزاد نیست؟

تقویت انگیزۀ آزادی و رهایی در انسان‌ها، به این معنا نیست که کسی با برهم زدن نظم اجتماعی، پرچم آزادی را در جامعه پایین بکشد! کسی که علنی روزه‌خواری می‌کند، در واقع دارد پرچم دین که مدافع آزادی و رهایی انسان است را پایین می‌کشد! اما در خلوت خودت، هر کاری بکنی، حکومت دینی کاری ندارد. کسی که با هرزگی شهر را بهم بریزد، فرق می‌کند با کسی که مخفیانه بخواهد هرزگی کند. خدا قوانینی گذاشته که تقریباً کسی نمی‌تواند هرزگی‌‌اش را ثابت کند و خودش با آزادی و رهایی، آدم بشود. این طرح خیلی طرح زیبایی است.

اگر مردم دین را تقویت‌کنندۀ آزادی بدانند، آن‌وقت بی‌دینی هم مثل بردگی شرم‌آور می‌شود

اگر انگیزۀ رهایی را تقویت کنیم، و تبیین کنیم که دین تنها پشتیبان واقعی آزادی و رهایی انسان در اوج است، هر کسی خجالت می‌کشد بی‌دینی کند، همان‌گونه که خجالت می‌کشد بردگی کند. امام علی(ع) فرمود: نهایت دین اخلاص است. و نهایت اخلاص رهایی است.(غرر،6348) و فرمود:  همۀ همّ و غمّ خودت را برای رسیدن به رهایی بگذار!

رهاییِ حسین(ع) رهایی‌بخش ملت‌ها شده است

از قدیم گفته‌اند حسین(ع) رهبر آزادگان عالم است. و آزادگی که وجه مهم رهایی است  صفت حسین(ع) است. و این رها بودن و رهایی حسین(ع) رهایی‌بخش ملت‌ها شده است. گاندی که مردمش را از حدی از استعمار رها کرد، گفت من برای مردم کاری نکردم، جز اینکه درسی که از حسین آموختم به مردمم دادم.

نظرات

سلام عکس نوشته های شب دوم رو نذاشتید

ارسال نظر

لطفا قبل از ارسال نظر اینجا را مطالعه کنید

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
دسترسی سریع سخنرانی ها تنها مسیر استاد پناهیان ادبستان استاد پناهیان درسنامۀ تاریخ تحلیلی اسلام کلیپ تصویری استاد پناهیان کلیپ صوتی استاد پناهیان پرونده های ویژه حمایت مالی بیان معنوی پناهیان

آخرین مطالب

آخرین نظرات

بیان ها راهکار راهبرد آینده نگری سخنرانی گفتگو خاطرات روضه ها مثال ها مناجات عبارات کوتاه اشعار استاد پناهیان قطعه ها یادداشت کتابخانه تالیفات مقالات سیر مطالعاتی معرفی کتاب مستندات محصولات اینفوگرافیک عکس کلیپ تصویری کلیپ صوتی موضوعی فهرست ها صوتی نوبت شما پرسش و پاسخ بیایید از تجربه... نظرات شما سخنان تاثیرگذار همکاری با ما جهت اطلاع تقویم برنامه ها اخبار مورد اشاره اخبار ما سوالات متداول اخبار پیامکی درباره ما درباره استاد ولایت و مهدویت تعلیم و تربیت اخلاق و معنویت هنر و رسانه فرهنگی سیاسی تحلیل تاریخ خانواده چندرسانه ای تصویری نقشه سایت بیان معنوی بپرسید... پاسخ دهید...