خلاصۀ ۳ صفحهای مبحث «مهمترین راه پیشگیری از سقوط انسان و نابودی جامعه»(با فشردگی ۱ درصد)
شناسنامه:
- زمان: محرم ۱۳۹۹
- مکان: دانشگاه امام صادق(ع)
- موضوع: مهمترین راه پیشگیری از سقوط انسان و نابودی جامعه
- متن جلسات: اینجا
- صوت جلسات: اینجا
- تعداد: ۱۱ جلسه
بسیاری از خوبیها لزوماً نجاتدهندۀ انسان نیستند، ابلیس هم عالم بود و هم نماز میخواند؛ بسیاری از بدیها هم لزوماً نابودکنندۀ انسان نیستند، مثل حسادت که در همه هست امّا همه را نابود نمیکند. کدام خوبی است که هم بدیهای انسان را بیاثر میکند و هم خوبیهای انسان را مؤثر میکند؟ کدام بدی است که هم بدیهایمان را مؤثر میکند و خوبیهایمان را بیاثر میکند؟
انسان کمالطلب است؛ یعنی همهچیز میخواهد، هرچه به او بدهی بهتر و بیشتر میخواهد، بهترین لذتها، بهترین موقعیتها و ... را میخواهد، انسانها سیریناپذیر و بینهایتطلب هستند.
وقتی انسان به کم قانع شود طاغوت بر او سلطه پیدا میکند؛ برای همین طاغوتها از یکسو مردم را به شهوات کوچک سرگرم میکنند و از سوی دیگر، با سوءاستفاده از دین، اخلاق بردگی را تئوریزه میکنند.
همۀ بدبختیهای انسان از کمخواستن است. به کم قانعشدن، میتواند انسان را به رذالت و جنایت بکشاند. قناعت مردم به حداقلها موجب شد به یزید تن بدهند و امام حسین(ع) را بکشند.
برای بهدستآوردن هرچیز، باید یک چیزی بدهی. فلسفۀ وجود ما در دنیا همین دادوستد است، انسانها سرِ گردنۀ دادوستد سقوط میکنند و بدیهایشان مثل تکبر، حسادت و ... آشکار میشود.
برخی انسانها نمیخواهند دادوستد کنند و میخواهند چیزی را که دارند حفظ کنند. حضرت آدم(ع) برای حفظ داشتههایش سقوط کرد.
اگر پول یا آبرویی را که به انسان میدهند، خرج نکند نابود میشود.
باید آماده باشیم همۀ دارایی خود را در راه خدا بدهیم.
کِی انسان و جامعه سقوط میکند؟ وقتی میخواهد داشتههایش را حفظ کند؛ لذا با خدا معامله نمیکند.
اولویت امروز ما آمادگی برای گذشتن از داراییهاست یعنی مواسات، ممکن است قبل از ظهور در معرض امتحان «مواسات» قرار بگیریم. مواسات یعنی نسبت به برادر دینیمان پولمان بیشتر، خانۀمان بهتر و سفرۀمان پُرتر نباشد.
افراد ممسک، بخیل و محافظهکار که نمیخواهند چیزی از دست بدهند در امتحان مواسات سقوط میکند.
وقتی بخلورزی در فرهنگ جامعه محکوم شود و به سمت مواسات برویم، دزدیها و بیعدالتی هم قطع میشود.
عدالت و انصاف در جامعهای که اهل شُحّ نفس باشد برقرار نمیشود. (بخیل از مال خود انفاق نمیکند امّا کسی که شحّ نفس دارد انفاق دیگران را هم نمیپسندد)
تمدن غرب مبتنی بر جمعکردن است، تمام قوانین تمدن غرب برای تسهیل جمعکردن است. بسیاری از قوانین ایران هم برای تسهیلِ جمعکردن است. اینها آثار تمدن غرب در ساختارهای ما است. نتیجۀ این تمدن کاملاً به نفع دیکتاتوریِ سرمایهداران است. این تمدن مواسات را در خانواده هم از بین برده است. علت کاهش فرزندآوری این است که در این تمدن افراد از بچهدارشدن بخل میورزند و میگویند چرا فدای دیگران شویم؟!
ما دنبال پیریزی تمدنی هستیم که مبتنی بر پرداخت است. مواسات، این تمدن را پیریزی میکند. در آستانۀ ظهور، مواسات را از ما میخواهند چون تمدن مهدوی مبتنی بر شحّ نفس، بخل و جمعکردن و حفظکردنِ داشتهها نیست، بلکه مبتنی بر انفاق (قدر مشترک مفاهیم دلالتکننده بر پرداخت مثل زکات، صدقه، مواسات و ...) است.
سه اثر مهم فرهنگ مواسات در جامعه
- افزایش پیوند اجتماعی
- نیفتادن قدرت به دست لیبرالها با رأیندادن مردم به آنها
- شکلگیری «اقتصاد جمعی»
در این باره به اندیشههای راهبردی آیتالله شاهآبادی مراجعه کنید. وی در نفی مبنای الگوهای اقتصادی سکولار میفرماید: اقتصاد آزاد یعنی وحشیگری.
ایشان میفرماید: یگانه راه کامیابی جامعۀ اسلامی در عرصههای اقتصادی، تعاون و همیاری مسلمانان است. اُخوّت بهعنوان نخ تسبیح، تمام رفتارها و روابط اقتصادی را به هم پیوند میزند.
آیتالله شاهآبادی با نهادهای اقتصادی که مبتنی بر اصالت فرد باشد (مانند بانکها) بهشدت مخالفت میکند و آنها را سرچشمۀ خیانت و تضییع حقوق مردم میداند و مدعی تأسیس نهادهای اقتصادی جدید براساس مبانی اسلامی است.
برخی از اهمّ وظایف ولایت در موضوع پرداخت:
- ایجاد انگیزۀ انفاق و مواسات در افراد
- ایجاد بسیج عمومی برای انفاق و مواسات
- جلوگیری از غارت بیتالمال به وسیلۀ خواص جامعه
- بهدستداشتن اختیار اموال و تعیین محل انفاق آنها
چه کنیم تا در امتحان ولایت با ولایتفقیه سربلند شویم؟
- سبک زندگی شخصی خودمان را از ولایت فقیه بگیریم.
- با توضیح کارکرد ولایت، نفوذ ولایت فقیه را در جامعه افزایش دهیم.
- جلوی خواص و سیاسیونی که علیه اقتدار ولایت اقدام میکنند محکم بایستیم تا کسی نتواند به حریم و حرمت ولایت آسیب بزند.
ارسال نظر
لطفا قبل از ارسال نظر اینجا را مطالعه کنید