۹۳/۰۵/۱۶ چاپ ایمیل و پی دی اف

چرا خیلی‌ها زندگی اهل تقوا را سرد و بی‌مزه می‌دانند؟

  • موضوع پرسش: تقوا

  • تاریخ ارائه: -

  • منبع: کتاب شهر خدا(چاپ اول/صص 255-258)

عامل دلزدگی از تقوا

اگر «تقوا» برای ما طوری معرفی شود که تنها بُعد سلبی آن مورد توجه قرار گیرد، آن‌گاه ما صرفاً خود را به تقوا «مجبور» خواهیم دید؛ و از سر «اضطرار» با آن کار خواهیم داشت. در حالی که باید تقوا برایمان محبوب نیز باشد؛ و غیر از ضرورت، زیبایی آن را هم ببینیم، و از تصوّر تحقّق آن در روح خود احساس لذت بکنیم.

دیدن زیبایی‌های یک امر معنوی، و محبوب قرار دادن آن در دل، یک امر خدایی است، که فرمود: «وَ لکِنَّ الله حَبَّبَ اِلَیکُمُ الإیمَانَ وَ زَیَّنَهُ فِی قُلُوبِکُم؛ و اما خدا ایمان را محبوب شما نمود و آن را در دل‌هایتان بیاراست.»(حجرات/7) تردیدی نیست با جامع‌نگری و درک دقیق داشتن از مفاهیم دینی، می‌توانیم به درک زیبایی‌های این مفاهیم و درج محبت آنها در دل بهتر دسترسی پیدا کنیم.

اگر در دلِ تقوای خوبان، آن عشق و اشتیاق را نبینیم، و برداشت غلطی از تقوا داشته باشیم، از دور نسبت به تقوا دل‌زدگی پیدا خواهیم کرد؛ امری که برای خیلی از آدم‌ها رخ داده است.

مثلاً فکر می‌کنند اهل تقوا فقط دارند می‌ترسند؛ فرار می‌کنند؛ مدام مانند مریض‌هایی که دستور پرهیز غذایی دارند، و خودشان هم از وضعشان ناراضی‌اند، پرهیزگاری می‌کنند، و دست به سیاه و سفید دنیا نمی‌زنند؛ چون از خدا حساب می‌برند، و جرأت خطا به خود نمی‌دهند؛ آن‌هم با تصوّر ابتدایی و غلطی که عوام از مفهوم خداترسی دارند؛ که آرامش و اطمینان را از زندگی انسان سلب می‌کند؛ چه رسد به محبت، که اساساًً در چنین فضایی نوبت به آن نمی‌رسد.

اینکه خیلی‌ها زندگی اهل تقوا را سرد و بی‌مزه می‌دانند، آیا ناشی از همین‌گونه تصورات ناقص و در نتیجه باطل نیست؟!

در حالی که اگر به بخش‌های ایجابی تقوا نگاه کنیم، همان‌گونه که در دل ترس یک مادر، در جریان نگه‌داری کودک دلبندش، ابتدا موجی از عاطفه و عشق را می‌بینیم، در باطن ترسِ اهل تقوا هم ابتدا چنین امواجی را مشاهده خواهیم کرد. و همان‌طور که در چشم‌های نگران و محافظه‌کار یک مادر، که با شدت و حدّت از هر عاملی که فرزندش را به‌خطر بیندازد، پرهیز می‌کند، امیدها و آرزوهای لطیف و ظریفی را مشاهده می‌کنیم، در متن پرهیز باتقواها هم، نور زیبای امید و آرزو‌های دوست‌داشتنی خاصی را ملاحظه خواهیم کرد.

همچنان‌که یک مادر نسبت به کودک خود، اهل ترس و نگرانی است، هیچ‌گاه صرفاً منفعلانه عمل نمی‌کند و فعّالانه برخورد کردن او را در پرورش کودکش به‌راحتی می‌توانیم ببینیم، در منش اهل تقوا نیز یک فعالیت مداوم و خستگی‌ناپذیری برای رشد گوهر معنویشان را می‌توانیم احساس کنیم.

یک راه خوب و عملی برای ایجاد محبّت نسبت به تقوا

یکی از عوامل مهم دلبری مفاهیم معنوی این است که تجلّی آن مفاهیم را در وجود اهل آن و تحقّق آن را در رفتار ایشان ببینیم. راستش اشکال اینجاست که آدمِ درست و حسابی باتقوا کمتر دیده‌ایم. و الا باید تاکنون تقوا از ما خیلی دلبری کرده باشد.

غیر از آنچه در زمینۀ آگاهی کامل و نگاه جامع نسبت به مفهوم تقوا گفته شد، راه عملی‌تری که برای ایجاد محبت نسبت به تقوا می‌توانیم در پیش بگیریم این است که لباس تقوا را در قامت برازندۀ اهل تقوا نظاره کنیم. بی‌شک دل که چه عرض کنم، روح از جسم ما خواهد ربود.

این اتفاقی است که یکبار افتاده است. آقای همام که شأن او خطبۀ همام را نازل کرد و به دلیل اصرار او، توصیف متّقین بر لبان دُرَربار امیرالمؤمنین(‌‌روحی‌لکلامه‌الفداء) جاری شد، آن‌قدر مست و مدهوش اوصاف اهل تقوا شد، که در همان سرمستی و دلدادگی جان داد و روحش برای ابد به آسمان‌ها پرواز کرد.

برای علاقه‌مند شدن به تقوا کافی است یک متّقی را از نزدیک ببینیم؛ با او زندگی کنیم و ظرائفِ فضائلش را احساس کنیم. آن‌وقت مسحور زیبایی‌های وصف‌ناشدنی او خواهیم شد. که امام صادق(علیه‌السلام) فرمود: «الْمُتَّقِی مَحْبُوبٌ عِنْدَ کُلِّ فَرِیقٍ؛ متقی نزد هر فرقه‌ای محبوب است.»( بحارالأنوار/ج67/ص294/باب 56) مگر ممکن است متّقی را ببینیم و شیفتۀ او نشویم؟

نظرات

پناهیان خیلی گلی

۲۵ مرداد ۹۹ ، ۰۰:۳۱ کامیار محسنی

یه دور برگرد به حرفای خودت نگاه بنداز، خندت میگیره

سلام بر استاد عزیز بنده روزی صدبار به همه چیز شک میکنم به همه چیز و تقریبا نمیتونم حرف کسیو باور کنم حتی به وجود خدا هم شک میکنم چه برسه به اسلام ؛ بعضی وقتا فک میکنم آخوندا دارن سر ما کلاه میذارن ؛ اگر که راهکاری برای بنده دارین ممنونتون میشم بهم پیشنهاد بدین .

۰۳ تیر ۹۷ ، ۱۰:۴۲ فاطمه مصطفی پور
سلام.استاد در سخنرانیشان با موضوع ابهام لازمه امتحان الهی در رمضان سال 97 فرمودند که بحثی در زمینه سوال وسوال خوب ووی
زگیهای سوال خوب در دانشگاه اصفهان داشتند.امکان دسترسی به این مباحث وجود داره.لطفا راهنمایی بفرمایید.

پاسخ:
با سلام و تشکر
در جلسات ابتدایی شرح خطبه همام‌ در دانشگاه تهران یک جلسه در این زمینه صحبت کرده‌اند.
۱۷ دی ۹۶ ، ۱۶:۴۱ زهرا خردمند
سلام، اگه آدم با تقوای واقعی اطرافمون نبود باید چیکار کرد؟
۱۰ دی ۹۶ ، ۱۵:۳۷ فاطمه زهرا
با سلام من حدود یک ماه که در حال خواندن کتاب چگونه یک نماز خوب بخوانیم بودم. بسیار تاثیرگزار بود و من را در نماز خواندنم بسیار ارتقا بخشید. اما با اینکه فقط دو تا سه روز از اتمام کتاب می گذرد کم کم دارم احساس می کنم که دیگر آن حال و هوای وصف شده در کتاب را ندارم. چه عاملی سبب شده من اینگونه بشوم؟ غفلت است یا عادی شدن نمازم؟
لطفا کمکم کنید
احساس می کنم انگار قرار نیست نمازم اصلاح شود...
با سلام من نمیدونم در وقتی که دارم چه کارهایی انجام دهم در برنامه من تلاوت قرآن خوانش نهج البلاغه کمک به خانواده مسجد مطالعه امور شخصی و غیره هست ولی باز با وقتی روبرو هستم که نمیدانم باید چه کرد میتوانم از برنامه های مورد علاقه خود در تلویزیون بگذرم اما در عوض چه کاری جایگزین کنم از تکرار برنامه منظم هر روزه هم گاهی خسته می شوم و قید آن را میزنم لطفا نمونه ای از یک برنامه را ارائه دهید
سلام من خیلی کارام خلاف نفسه...غصبی میشم و پرخاشگر...چی کار کنم؟؟

کسی که میخواهد خودسازی کند میتواند باشگاه بدنسازی هم برود؟

۱۰ بهمن ۹۴ ، ۰۶:۳۱ امید به خدا
اگه یکی دوست داشته باشه تو مسیر پیش بره، کدوم سخنرانی حاج آقا رو گوش بده؟ 
پاسخ:
با سلام و تشکر
لطفا سیر مطالعاتی را ببینید.
سگفتید که بهترین کارها اونیه که خلاف نفس باشه ایا این حرف درمورد انتخاب رشته های دانشگاهی ورشته های مورد علاقه هم صادقه این نکته برام خیلی مهم شده خواهش میکنم جواب بدین البته این رو هم بگم من خیلی بهتون ارادت دارم سفری که املام و خداقوت خدمت استاد گرامی حاج اقا تو مبحث تنها مسیر از روایات سال رفتم کربلا را از روضه های شما میدونم ایشالا اربعین خدا عمر بده با هم بریم
پاسخ:
با سلام و تشکر،
بله. ولی تشخیص اینکه چه چیز خلاف هوای نفس یا موافق هوای نفس است، همیشه آسان نیست. خلاف هوای نفس، یعنی خلاف امیال سطحی، و مطابق امیال عمیق. برای مخالفت با هوای نفس، موارد روشن تر مهمترند، خصوصاً در آغاز راه.
سلام حاج اقا،من خودم دقیقا همینطور فکر میکردم وهمچنان همینطور فکر میکنم ،ولی خدا کند که فکرم عوض بشود!اما توضیحاتتون قشنگ بودها!!!به دل ما نشست.قشنگ بود،ممنون از توضیحات هوشیارانتون.ممنون.
ادرس حدیث امام صادق رامیخواستم  که می فرماید شمادوستان من که الان حرف های من را تعبدی قبول می کنید یک روزی می رسد اخرالزمان که مردم حرف های من را باعقلشان قبول می کنند
۲۹ آذر ۹۳ ، ۰۰:۳۲ اذربایجانی
ببخشید بر اساس این روایت پس بحث جاذبه و دافعه چی میشه؟ مگه حضرت علی نمی گویند اگر کسی نزد همه محبوب باشه منافقه
پاسخ:
ظاهرا منظور از فریق، اشخاص نیست، بلکه مذاهب و فرقه های مختلف است. یعنی تقوا و انسان باتقوا نزد هر مرام و فرقه ای محبوب است؛ همانطور که همۀ فرقه ها از عدالت و عادل تمجید می کنند. و این با فرمایش امیرالمومنین منافاتی ندارد.

ارسال نظر

لطفا قبل از ارسال نظر اینجا را مطالعه کنید

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
دسترسی سریع سخنرانی ها تنها مسیر استاد پناهیان ادبستان استاد پناهیان درسنامۀ تاریخ تحلیلی اسلام کلیپ تصویری استاد پناهیان کلیپ صوتی استاد پناهیان پرونده های ویژه حمایت مالی بیان معنوی پناهیان

آخرین مطالب

آخرین نظرات

بیان ها راهکار راهبرد آینده نگری سخنرانی گفتگو خاطرات روضه ها مثال ها مناجات عبارات کوتاه اشعار استاد پناهیان قطعه ها یادداشت کتابخانه تالیفات مقالات سیر مطالعاتی معرفی کتاب مستندات محصولات اینفوگرافیک عکس کلیپ تصویری کلیپ صوتی موضوعی فهرست ها صوتی نوبت شما پرسش و پاسخ بیایید از تجربه... نظرات شما سخنان تاثیرگذار همکاری با ما جهت اطلاع تقویم برنامه ها اخبار مورد اشاره اخبار ما سوالات متداول اخبار پیامکی درباره ما درباره استاد ولایت و مهدویت تعلیم و تربیت اخلاق و معنویت هنر و رسانه فرهنگی سیاسی تحلیل تاریخ خانواده چندرسانه ای تصویری نقشه سایت بیان معنوی بپرسید... پاسخ دهید...