۹۵/۰۴/۰۲ چاپ ایمیل و پی دی اف

کلیپ تصویری | خودارضایی معنوی

من به تمام دعوت‌های اخلاقی‌ای که نه برای فداکاری برای خداست مشکوک هستم. آنها سپری است که جهاد را از کار بیندازد.

متن کلیپ:

دوستان من، چقدر شما در عمر شریف‌تان دعوت به کارهای خوب معمولی شده‌اید؟ من به تمام آنها مظنون هستم، من به تمام دعوت‌های اخلاقی‌ای که نه برای فداکاریِ برای خداست مشکوک هستم. آنها سپری است که جهاد را از کار می‌اندازد، آنها دفاع مذبوحانه‌ای هستند برای اینکه انسان در جامعۀ ایمانی نفاقش برملاء نشود.

خودتان را معطل نکنید فدایتان بشوم. یک‌وقت نه به جهاد و فداکاری در راه خدا نگویید و بله به بقیۀ خوبی‌ها! یک‌وقت عبادت خودتان را مانند جهاد مجاهدان در راه خدا نبینید. بعضی‌ها در محضر پروردگار عالم به خودارضایی معنوی می‌پردازند. اتفاقاً این علائمی هم دارد ها! خودارضایی معنوی علائمی دارد. یکی از علائمش این است که طبق آداب انجام نمی‌دهد. یکی از علائمش این است که طبق عادت انجام می‌دهد. یکی از علائمش این است که کار واجب‌تر برایش پیش بیاید عبادتش را قطع نمی‌کند. یکی ‌از علائمش این است که به برادران عابدش کمتر احترام می‌گذارد تا به عبادت خودش.

یک عابدی در بنی‌اسرائیل داشت نماز می‌خواند، بچه‌ها مقابل او مرغی را داشتند پَر می‌کَندند با شکنجه می‌کُشتند، زنده‌زنده، آن مرغ هم جیغ و داد می‌کرد، خب درد می‌کشید، آقا مرغ را می‌خواهی بخوری ذبحش کن. می‌خواست برود کمک کند نرفت. این روایت است که برای شما می‌گویم. بعد نمازش را ادامه داد حالا مرغی است دیگر. زمین دهن باز کرد او را در عذاب فرو برد. در روایت هست تا الآن که من با شما سخن می‌گویم امام می‌فرماید که او در قعر عذاب در حال فرو رفتن است.

وایستاده برای من نماز می‌خواند! جان یک جانداری است اگرچه حیوان، نابجا داشت شکنجه می‌شد، نمازت را ول نکردی بروی او را نجاتش بدهی؟! بازی در آوردی برای من!

حالا ببینید نمازخوان‌هایی که فریاد مظلوم، دل‌شان را تکان نمی‌دهد. شما دیگر به اوج عرفان که برسید قله‌هایی می‌بینید مثل حضرت آیت الله العظمی بهجت. آقازادۀشان می‌فرمودند که یک انفجار در بغداد که رخ می‌داد، کلمۀ بغداد را هم استفاده کرد. حالا بغداد نه کنار حرم معصومین، نه کشته‌هایی از مدافعین حرم. یک انفجار در بغداد که رخ می‌داد آقا تا دو سه روز حالش بد بود. هی گاهی می‌گفت ببین همین‌جور راحت آدم می‌کشتند. به غزه حمله کرده بودند! غزه که مذهب‌شان معلوم است چیست. سر درس خارج، اول آن حملۀ به غزه فرموده بودند هر کی هر چقدر می‌تواند کمک بکند به اینها. و بعد روز دهم فرموده بودند که اسرائیل سیلی‌ای خورد، زمینی‌ای خورد که دیگر بلندشدنی نیست. دلش آنجا بود اصلاً.

آقا شما کجا؟ غزه کجا؟ آنجا امامزاده‌ای هم نیست، حرمی هم نیست، آنها از خانۀ خودشان دارند دفاع می‌کنند نه حرم اهل‌بیت. بله خب آقای بهجت هم عارف هستند، این روایت‌ها را خواندند که آن زاهد به قعر عذاب فرو رفت مستقیم وقتی که دید مرغی را مقابل او سر می‌کَنند از خودشان عکس‌العملی نشان نداد.

شاخص اینکه آدم به خدا نزدیک‌تر شده باشد این است که نسبت به انسان‌ها دل‌سوزتر شده باشد. اشتباه می‌کنند فکر می‌‌کنند بعضی‌ها باید درس انقلابی‌گری در کنار درس دین داد! مگر درس دین چیزی جز انقلابی‌گری است؟ اشتباه می‌کند کسی فکر کند باید درس انقلاب در کنار درس معارف اسلامی داد. حتماً آن معارف اسلامی نقصی دارد که تو مجبور شدی درس انقلابی‌گری بدهی. اشتباه می‌کند کسی بگوید در کنار اخلاق باید درسی از فرهنگ دفاع مقدس یا از مبانی انقلاب داد. پس آن اخلاقت غلط است. شما در اخلاق، محور سخن‌تان این است که انسان باید با هوای نفس خودش مقابله کند، ذلیل هوای نفس خودش نشود.

انقلابی‌گری یعنی چی؟ یعنی من نه‌تنها ذلیل هوای نفس خودم نخواهم شد، زیربار هوای نفس یک زورگوی دیگر هم نخواهم رفت. من با هوای نفس خودم مبارزه کنم بعد بیایم بردۀ شهوات و هوای نفس تو بشوم؟! معلوم است ظالم، من دهان تو را خورد خواهم کرد.

بله بله مگر اینکه اخلاق بره‌ها آموزش داده باشند. باوفا باشید مثل سگ، متین باشید مثل گاو، بی‌آزار باشید مانند گوسفند. بله مگر اینکه درس اخلاق آن باشد. در آن درس اخلاق هم خودارضایی معنوی است، خفه‌کنندۀ وجدان است، وجدان‌خفه‌کن.

وجدان خیلی سر و صدا دارد، یک قاضی است که دادستان است و فریاد می‌زند آی چه کردی؟! برای اینکه وجدانت را خفه کنی، کمی، کمی خوب باش. خوبی را مانند یونجه‌ای در مقابل وجدانت بریز شاید خورد آرام شد، آنگاه اگر جهاد نکردی عذاب وجدان نگیرد، به خوبی مشغول بشود. «إن الله لا یهدی القوم الظالمین.»

من می‌خواهم برای جهاد علیه خوب بودن بی‌جهاد قیام بکنم، نه علیه بدی. بدی کجا بود؟ ولمان کن تو رو خدا. بدی زاییدۀ خوبانی است که تقلبی خوب هستند. آدم‌های گنه‌کار نتیجۀ بد بودن خوبانی است که تقلبی خوب هستند. چرا آدم‌های بد به شهدا که می‌رسند تواضع می‌کنند؟

 

نظرات

سلام
لطفا منبع روایت درباره عابد بنی اسرائیل را ذکر کنید.
سلام
میشه آدرس منبع روایت ذکر شده درباره عابد بنی اسرائیل را بفرمایید؟
ممنون
پاسخ:
با سلام و تشکر

http://bayanmanavi.ir/post/1851
ضمنا این جمله های استاد که فرمودن :
«... بدی کجا بود؟ ولمان کن تو رو خدا. بدی زاییده خوبانی است که تقلبی خوب هستند. آدم‌های گنه‌کار نتیجه بد بودن خوبانی است که تقلبی خوب هستند. چرا آدم‌های بد به شهدا که می‌رسند تواضع می‌کنند؟ »
به حقیقت مهمی اشاره داره.مثلا در مورد خود من صدق میکنه.
من چون در طول زندگیم هرگز آدم ذاتا خوبی نبودم سعی کردم ظاهر خوبی داشته باشم که این ظاهر خوب باعث فریب مردم شد.
من خودم از اول زندگیم مصداق این بیانات استاد بودم و باید توبه کنم.
با سلام.اتفاقا تعبیر «خودارضایی معنوی» بسیار مناسب و تلنگر زننده بود. تقریبا هیچ جایی تاحالا سراغ ندارم که یک عالمی اینچنین دلسوزانه و ساده و منطقی و دقیق و قابل فهم  حقایق بسیار مهم رو بیان کنند.
درسته که من شاگرد استاد پناهیان نیستم و نبودم هیچوقت اما یک درخواست و نکته مهمی هست که به همه شما میخام بگم:
ببینید چطور عده ای نااهل با حمله علنی به حیثیت و حرمت استاد پناهیان-و دیگر علمای مومن که مثل ایشون مومنانه و خالصانه در خط امام خمینی و در کنار امام خامنه ای برای ظهور امام زمان(عج) زمینه سازی و تلاش میکنند-  دارند نسبت به اسلام و قرآن و اهل بیت(ع) و امام زمان(عج) خیانت بزرگی میکنند و بلکه خیانت بزرگی به همه مردم و بشریت هم میکنند چون در واقع دارند بر ضد یک عالم مومن شریف بااخلاص که از پرچمداران زمینه سازی برای ظهور و حکومت عدل جهانی امام زمان(عج) هست تبلیغات منفی و تخریبی انجام میدن
و با تخریب وجهه ایشون مردم رو هم از راه نورانی ایشون دور میکنند و در واقع از راه ولایت و اسلام ناب و آگاهی ناب دورمیکنند .
 وای به حال کسانی که مردم رو از علمای مومن بااخلاص ولایتمدار و فعال و مجاهد مثل استاد پناهیان دورمیکنند .
باید به استاد پناهیان و امثال ایشون تبریک بگیم که مثل امام خمینی و امام خامنه ای و سید حسن نصرالله  خار چشم دشمنان امام زمان(عج) شده.
 به کسانی که به حیثیت و حرمت استاد پناهیان و بیانات نورانیشون ضربه میزنن و تبلیغات منفی و ترور شخصیتی میکنن هشدار بدید که اینکار زشتشون یک گناه بدبخت کننده و نابخشودنیه
هشدارمهم و تکان دهنده ای بود.
باعرض سلام و خداقوت خدمت مسئولین محترم سایت وآرزوی توفیق برای استاد عزیز.
بنده از پامنبری های استادم و معمولا تمام بحث های ایشون رو دنبال میکنم و مدتی است سوالی ذهنمو درگیر کرده.
بنده محتوای این کلیپ رو تقریبا قریب به همین مضامین بارها و بارها از لسان مبارک حاجاقا شنیدم و همیشه این سوال برام مطرح بوده که کدوم درس اخلاق برای انسان مفیده و کدوم مضر؟(و به تعبیر حاجاقا گوسفند پرور!) و آیا ممکنه درس اخلاقی برای کسی مفید باشد برای کس دیگر مضر؟؟؟ 
چندوقتی است به درس های اخلاق بزرگان به واسطه این صحبت حاجاقا اندکی بدبین شدم چون دیدگاه حاجاقا برام قابل احترام و جالبه.
و مگه نه اینکه تمام بزرگان دین ما برای خود استاد اخلاق داشته و اون رو از ضروریات درس و بحث و طلبگی میدونستند؟!!!
به طور کلی اگه ویژگی درس اخلاق خوب از نظر استاد و تفاوت اون با اخلاق گوسفندی رو بیان کنید ممنون میشم.
ومن الله التوفیق
پاسخ:
با سلام و تشکر
درس اخلاقی که در آن مبارزه با ظلم، دفاع از مظلوم، امر به معروف و نهی منکر حذف نشده باشد.
درس اخلاقی که تنها توصیه اش لبخند بزن نباشد. گاهی هم از انسان بخواهد که اخم کند، و گاهی جهاد و مبارزه.
با سلام
با توجه به بیان آقای پناهیان نکته ای به ذهنم رسید که مناسب دیدم به اشتراک بگذارم. به نظرم تمایز دو دسته مردمی که فرمودند شبیه تمایز میان مومنین نشسته و مومنین به پا خواسته و قیام کننده است که خداوند در قرآن این دو گروه را نا مساوی عنوان می نماید. البته جناب آقای پناهیان گروه نشسته را به نظرم با شدت کوبیده اند که شاید در خور هم باشد (نمیدانم و نگاه تفسیری نیاز دارد). واقعا در عصر حاضر غبار آلوده بودن فضا (که شاید به دلیل گناهان هم باشد و همینطور کمکاری غبارزدایان این عرصه) مانع از به پا خواستن بسیاری می شود و واقعا ایستادن در غبار دل و دیده قوی می خواهد.
 البته من سخنرانی کامل را نتوانستم بیابم و شاید این مطالب آنجا هم دقیق ارائه شده باشد که ممنون می شوم اگر بارگزاری شود.
با تشکر 
از ایت الله بهجت دوتا کتاب به اسم ششصدنکته و هفتصدنکته چاپ شده که این دو کتاب شامل بیانات کوتاه و متفاوت ایشان در مورد.همه مسایل هست موضوعاتی مانند غزه و بغداد جنگ ایران و عراق چگونگی مبارزه با استکبار وانگلیس وصدها نکته ی سیاسی کمتر شنیده شده از ایشان توی این دو کتاب موجوداست دوستان حتما حتما مطالعه بفرمایید 
این پیام تلگرامی به نظرم پاسخ خوبی به برخی تخریب هاست:

 تاملی در «واژه سازی محیر العقول پناهیان»!

اخیر به بهانه عبارتی که استاد پناهیان در یکی از سخنرانی های خود به کار بردند، جو تخریبی از سوی رسانه های جریان های  سیاسی زخم خورده از روشنگری های ایشان به راه افتاد با عنوان: «واژه سازی محیر العقول پناهیان!»

بهانه این بود: به کار بردن عبارت «خودارضایی معنوی» برای توصیف رفتار زشت کسانی که به جای انجام رسالت جهادی  و اصلی خود ، با کارهای دینی خود را سرگرم می کنند:

«من به تمام دعوت‌های اخلاقی‌ای که نه برای فداکاریِ برای خداست مشکوک هستم. آنها سپری است که جهاد را از کار می‌اندازد، آنها دفاع مذبوحانه‌ای هستند برای اینکه انسان در جامعۀ ایمانی نفاقش برملا نشود ... خودتان را معطل نکنید، فدایتان بشوم، یک‌وقت نه به جهاد و فداکاری در راه خدا نگویید و بله به بقیۀ خوبی‌ها! یک‌وقت عبادت خودتان را مانند جهاد مجاهدان در راه خدا نبینید. بعضی‌ها در محضر پروردگار عالم به خودارضایی معنوی می‌پردازند.»
http://bayanmanavi.ir/post/3108

اما آیا استاد پناهیان از بارمعنایی واژه ها بی اطلاع است؟

روش ایشان مبنی بر گذر از تاثیر بر اندیشه مخاطب و نفوذ در عمق جان مخاطب، برگرفته از سیره نبوی است که گاه با یک تشبیه، فرد را برای همیشه از انجام یک عمل بازمی داشتند

العائد فی هبته کالکلب یعود فی قیئه: آنکه چیزی را که بخشیده  است پس بگیرد، همانند سگی است که قى کرده خود را  بخورد! (پیامبر اعظم ص)

و خدا در وصف اخلاق حبیبش می گوید: «انک لعلی خلق عظیم»: همانا تو اخلاق والایی داری (سوره قلم، آیه 2).

#مجید_مبینی
با سلام مجدد
برادر عزیزم گمونم منظورم ر نتونستم خوب منتقل کنم
"گمان بنده اینه که کلمه ی "خود ارضایی" بار معنایی جالبی را منتقل نمی کنه ...."
کلمه ی" خود ارضایی "در فرهنگ ما بار معنایی نامناسبی داره...
لطفا به استاد منتقل کنید به احتمال زیاد روش تامل خواهند نمود...
حق یارتان
با سلام
من در جایی این صحبت اقای بهجت در مورد مردم غزه برای دفاع از عدم ناصبی بودنشان بیان کردم واون ها هم سند خواستند
هر چه در سایت اقای بهجت و اینترنت جست و جو کردم مطلبی نیافتم لطفا کمکک کنید
با سلام ونهایت احترام برای استاد عزیز
گمان بنده اینه که کلمه ی "خود ارضایی" بار معنایی جالبی را منتقل نمی کنه و شاید بهتر باشه تا از کلمات مناسبتری برای انتقال این معنا استفاده شود.
به عنوان مثال تسکین معنوی
ضمنا اگر بنده در خطا هستم لطفا توضیح دهید ممنون میشم
توفیق همراهتان
پاسخ:
با سلام و تشکر
تسکین-اگر به معنای یک تسکین واقعی و اصیل باشد- کار صحیح و خوبی است. دلها با نام خدا تسکین می باید.
موضوع کلیپ تسکین غیر اصیل و سطحی است که انسان را از درد اصلی غافل میکند.
سلام
لطفا منبع این صحبتی که اقای بهجت در مورد غزه زدند  رو بگذاید در قسمت مستندات گشتم نبود این صحبتشون
ممنون
یاعلی
پاسخ:
با سلام و تشکر
البته در سایت آیت الله بهجت هست.

ارسال نظر

لطفا قبل از ارسال نظر اینجا را مطالعه کنید

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
دسترسی سریع سخنرانی ها تنها مسیر استاد پناهیان ادبستان استاد پناهیان درسنامۀ تاریخ تحلیلی اسلام کلیپ تصویری استاد پناهیان کلیپ صوتی استاد پناهیان پرونده های ویژه حمایت مالی بیان معنوی پناهیان

آخرین مطالب

آخرین نظرات

بیان ها راهکار راهبرد آینده نگری سخنرانی گفتگو خاطرات روضه ها مثال ها مناجات عبارات کوتاه اشعار استاد پناهیان قطعه ها یادداشت کتابخانه تالیفات مقالات سیر مطالعاتی معرفی کتاب مستندات محصولات اینفوگرافیک عکس کلیپ تصویری کلیپ صوتی موضوعی فهرست ها صوتی نوبت شما پرسش و پاسخ بیایید از تجربه... نظرات شما سخنان تاثیرگذار همکاری با ما جهت اطلاع تقویم برنامه ها اخبار مورد اشاره اخبار ما سوالات متداول اخبار پیامکی درباره ما درباره استاد ولایت و مهدویت تعلیم و تربیت اخلاق و معنویت هنر و رسانه فرهنگی سیاسی تحلیل تاریخ خانواده چندرسانه ای تصویری نقشه سایت بیان معنوی بپرسید... پاسخ دهید...