۹۵/۱۱/۱۷ چاپ ایمیل و پی دی اف
 

کلیپ تصویری | سخنی از امام (ره) که تقریبا احدی از سیاسیون قبول نکرد!

متن کلیپ:

امتحانات الهی متناسب با ظرفیّت‌ها، توانایی‌ها و ویژگی‌های هر یک از ما هستند. اساساً دستورات پروردگار عالم ترکیبی از دستور و امتحان است. اصلاً ما دستورِ منهای امتحان نداریم. وقتی به ما دستور داده می‌شود نماز، و برای نماز وقت تعیین می‌شود، این در ظرف زمانی خاص، در ظرف مکانی خاص، در یک وضعیّت ابتلائی و امتحانیِ خاص برای ما خواهد بود.

اذان نماز را که می‌گویند، برای هر کسی هم دستور است هم امتحان. که آیا در این لحظه او از این شرایطِ خود جدا می‌شود و به نماز بپیوندد یا نه. کلاً این همه شما می‌شنوید اوامر و نواهی الهی را، بدانید که همراه این اوامر و نواهی، چیزی به نام امتحان هم هست. چون در خلأ که ما نمی‌خواهیم کاری انجام بدهیم! آن‌وقت وقتی خداوند متعال می‌فرماید: «لاَ یُکَلِّفُ الله نَفْسًا إِلاَّ وُسْعَهَا»، هیچ‌کسی را خدا تکلیف نمی‌کند مگر اینکه به اندازۀ وسعش باشد، طبیعتاً منظور این است که هیچ امتحانی از کسی نمی‌گیرد، مگر اینکه به اندازۀ وسعش باشد.

آیا ما توانایی برخورد کردن با این امتحانات الهی را داریم؟ آیا ما توانایی برخورد کردن با این دستورات الهی را داریم؟ ما قضاوتمان دربارۀ توانایی‌های خودمان معمولاً قضاوت دقیقی نیست. ما یا توانایی‌های خودمان را درک نمی‌کنیم، یا تحت اغوای ابلیسِ رجیم ملعون اغوا می‌شویم و فکر می‌کنیم توانایی‌هایمان کمتر از آنی است که هست. ضمن اینکه همیشه امتحانات الهی، یک مقدار جلوتر از توانایی‌های بالفعل ماست. خب طبیعی است! باید هم این‌جور باشد!

ورزش وقتی می‌دهند، ورزش فرق می‌کند با غَلت زدن در حالت خواب! در حالت خوابیده انسان غلت می‌خورد. هر چند وقت یک‌بار بدنش خسته می‌شود، به‌طور خودکار بدن خودش را تغییر می‌دهد. معلوم است یک برنامۀ ورزشی یک مقدار از این غلت زدنِ در حالت خوابیده متفاوت است! بالاخره به نفَس می‌اندازد انسان را.

امتحان هم از توانایی‌های بالفعلِ ما یک مقدار جلوتر هستند. چون می‌خواهد توانایی‌های بالقوّۀ ما به فعلیّت برسد. ولی کسی حق ندارد نادانی بکند بگوید این امتحان اندازۀ ظرفیّت من نیست! شما ظرفیّت خودت را از کجا شناختی؟ پس ما اگر ابتدائاً دیدیم که ظرفیّت این امتحان را نداریم، اشتباه نکنیم. ظرفیّت بالفعل نداریم! بالقوّه ظرفیّت داریم! و این امتحان می‌خواهد آن ظرفیّت‌های ما را شکوفا بکند.

همان‌جوری که افراد گاهی از اوقات می‌خواهند از زیر بار امتحانات الهی فرار بکنند! و اصلاً نمی‌خواهند بپذیرند یک امتحانی امتحانشان است، برای رشد، یا برای اصلاح، جوامع بشری! یا جوامع ایمانی هم با امتحان همین برخورد را دارند! ازتان خواهش می‌کنم این جمله را دقت بفرمایید. امام مکرّر، به جامعۀ ما نگاه می‌کرد، می‌فرمود ما می‌توانیم! وقتی می‌فرمود ما می‌توانیم مستقل باشیم، تقریباً احدی از سیاسیون باور نمی‌کرد!

امام می‌فرمود ما می‌توانیم. چرا می‌گفت ما می‌توانیم؟ به دلیل نگاه عرفانی‌ای که داشت! به دلیل بصیرت دینی‌‌ای که داشت! امتحانِ ماست؟! خب پس ما می‌توانیم دیگر! مگر امتحان ما نیست؟! ما می‌توانیم. جنگ حمله کردند! تمام کشورهای جهان پشت صدام آمدند به ما حمله کردند! امام فرمود ما می‌توانیم! چرا گفت ما می‌توانیم؟ چون امتحان ماست! وقتی که امتحان ماست پس ما می‌توانیم!

آقا ما اسلحه‌هایمان را بشماریم آقا؟! ما نمی‌توانیم ها! امام می‌فرمود ما می‌توانیم! مگر امتحان ما نیست؟ تحمیل شده دیگر! الآن دیگر ما که نرفتیم آنها را بیاوریم تو رو خدا به ما حمله کنید ما می‌خواهیم امتحان پس بدهیم! آنها خودشان غلط کردند به ما حمله کردند! پس ما در این امتحان افتادیم. حالا پس ما می‌توانیم! چون خدا به اندازۀ ما هم امتحان می‌گیرد. و ما می‌توانیم! ما می‌توانیم! این غلطی که کردند الآن ما را محاصرۀ اقتصادی کردند! به هر دلیلی بوده! حتی به‌خاطر فساد سیاسیونِ فاسد و بی‌شرفی بوده است که پیام دادند که تو بیا فشار بیاور! به هر دلیلی که بوده! به دلیل رذالت خودشان بوده یا به دلیل رذالت برخی از سیاسیونی که درکشور ما بودند!

این محاصرۀ اقتصادی فعلاً افتاده. این امتحان ماست. ما می‌توانیم از پسَش بربیاییم. هر مسئولِ بی‌عرضه‌ای نمی‌تواند برود کنار یک کسِ دیگر بیاید. ما می‌توانیم! چون امتحانِ ماست! ما از سرِ امتحان می‌فهمیم می‌توانیم! چون امتحانِ ماست پس ما می‌توانیم! خدا امتحانِ زیادی از کسی نمی‌گیرد! با تکنولوژی به جنگ ما آمدند. این امتحانِ ماست! ما می‌توانیم با تکنولوژی در مقابل آنها مقاومت بکنیم! می‌توانیم! چون خدا از هیچ جامعه‌ای امتحان فوق ظرفیّتش نمی‌گیرد. خدا دروغ نمی‌گوید! ما دروغ می‌گوییم که می‌‌گوییم نمی‌توانیم!

بعضی‌ها با شعار ما می‌توانیم آمدند، با شعار ما نمی‌توانیم رفتند! من نمی‌دانم آن میز صندلی‌های چه اثری در ما نمی‌توانیم ایجاد می‌کنند! ما می‌توانیم! این یک نگاه دینی است! این برآمده از اعتقادات و جهان‌بینیِ ماست! خدا بیشتر از حدّ ظرفیّت مملکت ایران، ملّت ایران از ایرانیان امتحان نمی‌گیرد.

از عراقی‌ها هم امتحان بیشتر از ظرفیّتشان نمی‌گیرد! داعشی‌ها دارند مملکتشان را به تباهی می‌کشانند. آنها می‌توانند از پسَش بربیایند! چون این امتحان برایشان پیش آمده. آقا همین حرف را یک روزی به حزب‌الله لبنان فرمودند. فرمودند شما می‌توانید از پسِ اسرائیل بربیایید! در حالی که اکثر آن دوستان باور نمی‌کردند! آخر آقا چه‌جوری داری به ما می‌گویی؟!

خدا هر کی امتحان می‌گیرد می‌تواند! می‌فهمی؟ خدا از هر کی امتحان می‌گیرد می‌تواند! از هر جامعه‌ای امتحان می‌گیرد می‌تواند!  

نظرات

سلام.
جسارتن یک سوال. گاهی امتحاناتی از بندگان خدا گرفته می شود که نمی توانند از عهده آنها برآیند. به همین جهت است که خداوند امر اضطراری (مثل تیمم به جای غسل و وضو) و جواز برخی اعمال حرام (مثل خوردن حرام گوشت در صورت فقدان غذای حلال) را در شریعت قرار داده است. 
در قرآن هم به کسانی از مومنین که مستضعف هستند و امکان هجرت ندارند، امید به عفو شدن داده شده (ن.ک: سوره نساء آیات ۹۷ به بعد).
این اشکال به استدلال استاد پناهیان وارد است. ایشان مدعی شدند که هر امتحانی که پیش می آید، دال بر آن است که انسان می تواند آن از عهده امتحان برآید ولی طبق آنچه عرض شد، در برخی موارد انسان نمی تواند از پس امتحان برآید و لذا مجبور است به سراغ تکلیف اضطراری برود یا در مواردی به وضع موجود رضایت دهد.
چه نیکوست که پاسخ ایشان را منتشر فرمایید.
پاسخ:
با سلام و تشکر
مقدمه اشکال دارد. امتحانات خداوند همه در حد توان بنده ها است.
انسان در هر جایی نمیتواند تیمم کند، و در جایی که مجاز است، خداوند از او وضو نخواسته است. پس امتحان او در آن شرایط همان تیمم است، نه وضو.
عالی بود....من هر وقت سخنرانی استاد رو گوش میدم واقعا انرژی فوق العاده ای پیدا میکنم برای مبارزه با مشکلات و به خدای خودم امیدوارتر میشم و به آرامش خاصی میرسم .....التماس دعای ویژه از همکاران بیان معنوی و استاد دارم...یاعلی
خیلی عالی بود ممنون
خسته نباشید
یا علی

ارسال نظر

لطفا قبل از ارسال نظر اینجا را مطالعه کنید

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
دسترسی سریع سخنرانی ها تنها مسیر استاد پناهیان ادبستان استاد پناهیان درسنامۀ تاریخ تحلیلی اسلام کلیپ تصویری استاد پناهیان کلیپ صوتی استاد پناهیان پرونده های ویژه حمایت مالی بیان معنوی پناهیان

آخرین مطالب

آخرین نظرات

بیان ها راهکار راهبرد آینده نگری سخنرانی گفتگو خاطرات روضه ها مثال ها مناجات عبارات کوتاه اشعار استاد پناهیان قطعه ها یادداشت کتابخانه تالیفات مقالات سیر مطالعاتی معرفی کتاب مستندات محصولات اینفوگرافیک عکس کلیپ تصویری کلیپ صوتی موضوعی فهرست ها صوتی نوبت شما پرسش و پاسخ بیایید از تجربه... نظرات شما سخنان تاثیرگذار همکاری با ما جهت اطلاع تقویم برنامه ها اخبار مورد اشاره اخبار ما سوالات متداول اخبار پیامکی درباره ما درباره استاد ولایت و مهدویت تعلیم و تربیت اخلاق و معنویت هنر و رسانه فرهنگی سیاسی تحلیل تاریخ خانواده چندرسانه ای تصویری نقشه سایت بیان معنوی بپرسید... پاسخ دهید...