بعضیها میروند غرب را نگاه میکنند، میگویند اینها چقدر منظم هستند! فرآیند مهم نیست؟!
بعضیها میروند غرب را نگاه میکنند، میگویند اینها چقدر منظم هستند و حسرتشان را میخورد. اگر در فرآیند منظم شدن آنها وحشی شدن پلیس نقش داشته و از سر ترس و ضعف و و از سر زبونی شهوترانی، نه از سر انسانیت، نظم را رعایت میکند، بازهم نظمش، ارزش دارد؟
استاد پناهیان - هیئت نور - محرم 95 - ج9
💠 یکی از مفاهیم جاری در زندگی ما، مفهوم استانداردسازی است. در کنار استاندارد، مفهوم دیگری وجود دارد و آنهم فرآیند تولید است. مثلا ممکن است یک محصول-مثلا ماست- شرایط استاندارد را دارا باشد، ولی فرآیند تولید خوبی نداشته باشد.
💠 در فرآیند تولید، میزان هزینه، زمان صرف شده، تعداد نیروها، قیمت محصول ارزیابی میشود؛ یعنی ممکن است هر دو کارخانه محصول استانداردی بیرون بدهند، ولی یکی با صرف نیرو و هزینه و زمان بیشتر و دیگری با صرف نیرو و هزینه و زمان کمتر. معلوم میشود کارخانه دوم فرآیند تولید بهتری داشته است.
💠 در مکتب پروردگار عالم در نزد خداوند متعال فرآیند مهم است یا استاندارد؟ مثلاً آدمی منظمی شده است؛ یعنی یکی از استاندارهای معنوی را به دست آورده. ولی اگر بخواهید به فرآیند توجه کنید باید بپرسید، به چه دلیل منظم شده؟
بعضیها میروند غرب را نگاه میکنند، میگویند اینها چقدر منظم هستند و حسرتشان را میخورد. اگر در فرآیند منظم شدن آنها وحشی شدن پلیس نقش داشته و از سر ترس و ضعف و و از سر زبونی شهوترانی، نه از سر انسانیت، نظم را رعایت میکند، بازهم نظمش، ارزش دارد؟
💠 من رفتم یک مدرسۀ اسلامی، میگوید بچههای ما اینقدر نماز خوب میخوانند! میگویم حالا نماز را بگذار کنار، میگوید حاجآقا نماز! حاجآقا نماز! میخواهد من را خام کند... میگویم عزیز من! برنامههای مدرسهات را به من بگو فدایت شوم! من ذوق نمیکنم یک دبستانی همه نمازخوان باشند، من میخواهم بدانم چرا آمد نماز؟ گفت حاجآقا به میل خودشان. گفتم اشتباه است! امروز به میل خودش میآید نماز میخواند، پسفردا هم میلش تغییر خواهد کرد و به میل خودش نماز نمیخواند. حتی اگر بچهها از سر محبت به معلم بیایند نماز بخوانند، این اصالت ندارد، باید از سر ادب بیایند. مدرسه بگوید: ما «دلم میخواهد» نداریم؛ چون بیادبی است و این مدرسه آدابی دارد که همه باید رعایت کنند. امام صادق(ع) فرمود: بچه باید هفت سال در ادب باید سپری بکند.(یُؤَدَّبْ سَبْعَ سِنِین...؛ الفقیه، ج3، ص492)
💠 محاسبه نفس یعنی نگاه به فرآیندها! مثلاً کسی در نمازش خشوع دارد؛ آیا هر خشوعی در نماز ارزش دارد؟ میفرماید: «هرکسی بدعتی در دین بگذارد، خشوعش در عبادتش بیشتر میشود».(أَلْقَى عَلَیْهِ الْخُشُوعَ وَ الْبُکَاء...؛نوادر راوندی/18) برای خدا 99درصد فرآیند مهم است، یک درصد استاندارد!
💠 یک مادر آمد گفت حاجآقا من خودم همه بچههای دبیرستان را محجبه کردم، از دوتا دختر خودم عاجز ماندم نمیدانم چی بهشون بگویم؟ گفتم شما آقای خانه را چقدر تحویل میگیری؟ گفت بابا آقای خانه که کارگر است. ایشان که نمیتواند چیزی بفهمد که به بچهها بگوید. گفتم کافی است شما یکبار پیش بچههایتان گفته باشی: آقا تو چیزی نمیفهمی! احتمالاً دخترهای شما باحجاب نمیشوند، بلکه بدحجابتر هم میشوند. آقای خانه، آقای خانه است، احترامش را حفظ کن، دختربچه با مادر محجبه نمیشود، با پدر محجبه میشود؛ پدری که سلطان خانه است. شما این فرآیندها را درست بکنید. این سلسله رفتارهای احترامآمیز در خانه در ارتباط با پدر خانه انجام دهید، حجاب دختر شما درست میشود.
💠 اثر روانی این 37تا امضا در عقدنامهها چه بلایی سر خانمها میآورد؟ دیگر از این مرد لذت نمیبرد، وقتی که از این مرد لذت نبرد، مثل آب خوردن سر این مرد داد میکشد، عیبهایش را میبیند. وقتی یک مرد حقیر شد، دیگه هیچ خوبی او به چشم زن نمی آید. گاهی قوانین کمک کرده اند به حقیر شدن مردها.
💠اگر مردی زن دوم نمیگیرد باید سر محبتی باشد که به دل خانمش میکند و زنش بگوید مرد من بزرگوار است نمیرود زن دوم بگیرد؛ نه سر قراردادی که ابتدا شلوغ بوده امضا کرده حالا گیرکرده.
💠فرآیندها را توجه کنید! کی به کجا، به چه «روشی» رسیده است؟
لینک تلگرامی: اینجا
مشروح خبر: اینجا
ارسال نظر
لطفا قبل از ارسال نظر اینجا را مطالعه کنید